DVD som håller i 1 000 år

Permalänk
Melding Plague

DVD som håller i 1 000 år

Ett nystartat företag hävdar att en ny typ av DVD-skiva kan hålla data i så länge som 1 000 år.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Snacka om att spara saker till sina ättlingar...

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Inaktiv

Problemet här är väl lite att ingen kan motbevisa det.. Vi får vänta 1000 år sen vet vi ifall det är sant

"Diamondisc kan visserligen läsas av en vanlig DVD-spelare, men kräver istället en brännare i 50 000-kronorsklassen."

Nog inget för vanligt folk då

Permalänk
Medlem

Vilka har behov av dessa då?

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kriggus
Vilka har behov av dessa då?

Claire Bennet i Heroes ...
Dagens sämsta skämt...

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kriggus
Vilka har behov av dessa då?

Folk som gör såna där tidskapslar eller var det heter kanske

Permalänk

Nej!

Nu är mina floppy disks som skulle hålla i 1000år omoderna!

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

om 10-20 år så finns inte Dvd skivan så fruktansvärt meningslöst:P

Permalänk
Medlem

Hmm, jag tar trehundra tack, och en sån där brännare också.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Haha, värdelös produkt.

Känns väl endå vettigare att satsa på bluray som har aningen större lagringskapacitet? Om en 10-20 år ses väl endå kapaciteten otroligt liten, och om några hundra år känns filerna ganska meningslösa. Jag menar, t.ex. bilder - visst, bra som minne men om en 100 år är tekniken så pass bra att kvalitén idag anses nästan värdelös. Går inte att jämföra med filmen och idag, då filmen är ganska jämn med digitala idag, kanske steget efter precis.

Filmer = 1080p är väl lågupplöst om 100 år endå så. Skulle isånnafall vara massiva word pad dokument, koder etc.

Permalänk
Medlem

fan kanske ska ta och börja byta ut mina stentavlor snart då...

edit:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddit
Jag menar, t.ex. bilder - visst, bra som minne men om en 100 år är tekniken så pass bra att kvalitén idag anses nästan värdelös. Går inte att jämföra med filmen och idag, då filmen är ganska jämn med digitala idag, kanske steget efter precis.

Filmer = 1080p är väl lågupplöst om 100 år endå så. Skulle isånnafall vara massiva word pad dokument, koder etc.

japp för våra ögon har ju förändrats mycket de senaste tusen åren...

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av burk404
fan kanske ska ta och börja byta ut mina stentavlor snart då...

edit:

japp för våra ögon har ju förändrats mycket de senaste tusen åren...

Så mycket tid folk spenderar framför dator och tv så kan de väl mycket väl förändras. Liksom anpassar sig som när man lirar gitarr eller bas, huden på fingrarna blir hårdare och tjockare.

Så varför skulle inte ögonen kunna anpassa sig efter 1000 år?

Permalänk
Medlem

Kan ju lämna ett meddelande till framtiden på dem.
"Hi 3009! If you read this, come get me with your timemachine. I don't like the current present."

Personligen klarar jag mig nog med en dvd-skiva som håller i 75 år.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddit
Haha, värdelös produkt.

Känns väl endå vettigare att satsa på bluray som har aningen större lagringskapacitet? Om en 10-20 år ses väl endå kapaciteten otroligt liten, och om några hundra år känns filerna ganska meningslösa. Jag menar, t.ex. bilder - visst, bra som minne men om en 100 år är tekniken så pass bra att kvalitén idag anses nästan värdelös. Går inte att jämföra med filmen och idag, då filmen är ganska jämn med digitala idag, kanske steget efter precis.

Filmer = 1080p är väl lågupplöst om 100 år endå så. Skulle isånnafall vara massiva word pad dokument, koder etc.

De här skivorna är nog snarare till för att arkiv och museum ska kunna bevara det digitala kulturarvet för framtida generationer än att man ska bränna filmer och semesterbilder för privat bruk. Om man väntar för länge på bättre medium hinner mycket data försvinna innan dess. Om 1000 år kommer nog forskarna vara mycket intresserade av att se hur folks hemsidor, youtube-klipp och forumdiskussioner såg ut under datorernas och internets barndom.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 4x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Sound Blaster X-fi Fatal1ty, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, QX2710LED 2560x1440.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Paddan1000
De här skivorna är nog snarare till för att arkiv och museum ska kunna bevara det digitala kulturarvet för framtida generationer än att man ska bränna filmer och semesterbilder för privat bruk. Om man väntar för länge på bättre medium hinner mycket data försvinna innan dess. Om 1000 år kommer nog forskarna vara mycket intresserade av att se hur folks hemsidor, youtube-klipp och forumdiskussioner såg ut under datorernas och internets barndom.

Visst är det så!

Visa signatur

i7 2600K | XFX 6970 | 8GB DDR3 1600mhz Vengeance| 1TB HDD | DVD-RW Dual Layer

Permalänk
Medlem

Det som Paddan1000 skriver låter ju vettigt. Men utöver det, finns det någon marknad?

Det jag kan komma på skulle vara om bokföringslagar och liknande där originalet måste sparas i x antal år utan att byta lagringsmedia, men 1000 år låter ändå lite väl häftigt.

Eller är hållbarhetslängd = tålighet, alltså en skiva som håller 1000 år är 200 gånger tåligare än en vanlig skiva? För då kan det nog finnas ett behov där folk inte använder "vanliga" hdds av någon anledning.

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem

Det pandan skrev fick mig att inse hur nytt internet är! jag menar, jag minns när vi fick modem! det var som igår, och fan, det kommer ju ingen annan kunna "klå" mer än vi som är uppvuxna med det!

längtar redan efter när mitt barnbarn sitter i knät och jag berättar om när mamma kom hem och visade mig "internet"

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Musikälskare

Det företaget kommer nog inte att vara länge

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Kanske värt att notera att Brigham Young University är knutet till mormonkyrkan och dom är ju kända för att bevara uppgifter som rör släktförhållanden, så kanske svenska folkbokföringsuppgifter och kyrkböcker kommer att hamna på de där nya DVD-skivorna.

Permalänk
Medlem

Känns inte som att det finns någon garanti? Kommer man om 900 år och kräver pengarna tillbaka, så lär företaget inte finnas kvar.

Hur testar man ens hållbarheten?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SprengdPanda
Så varför skulle inte ögonen kunna anpassa sig efter 1000 år?

Pga evolution fungerar så att ifall det finns en egenskap som gör att generna främjas så förs de vidare, i dagens samhälle så premieras diskbrädsmagar och hjärnkapacitet (leder till pengar), inte att man kan se lite bättre.

Men sure, konstgjorda ögon lär ha vara standard om 750 år, fast nånstans där kringår vi väl ändå den flaskhalsen som ögon är (precis innan någon drar av superbomben som tar med sig vårt universum).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddit
Haha, värdelös produkt.

Känns väl endå vettigare att satsa på bluray som har aningen större lagringskapacitet? Om en 10-20 år ses väl endå kapaciteten otroligt liten, och om några hundra år känns filerna ganska meningslösa. Jag menar, t.ex. bilder - visst, bra som minne men om en 100 år är tekniken så pass bra att kvalitén idag anses nästan värdelös. Går inte att jämföra med filmen och idag, då filmen är ganska jämn med digitala idag, kanske steget efter precis.

Filmer = 1080p är väl lågupplöst om 100 år endå så. Skulle isånnafall vara massiva word pad dokument, koder etc.

nu kanske inte kvalitet är det viktigaste på 1000 år gammalt data. om det nu rent hypotetiskt skulle finnas en film på slaget vid Hastings, Mongolernas erövringståg osv osv tror jag att folk skulle vara ganska nöjda med 480 NTSC eller en 2Mpx foto på Djingis trots att det anses som rätt sunkigt idag. anledningen att spara saker i 1000 år är ju uppenbart inte till för privatpersoner utan för museeum och andra institutioner. och det finns kopiösa mängdar data som behöver sparas. att föra över det till nytt media med några tiotals års mellanrum är inte hållbart, trots att det finns nytt media med högra densitet.

Visa signatur

Stationär: FD Define R4 | Asus P8Z77-V Pro | Core i5 3570K @ 4.23GHz | 8 GB Corsair Vengeance @1648Mhz | Asus Radeon HD 7790 | Samsung Evo 850 512 GB | Win 10 Home x64 | NAS Synology 210j 2x2TB Samsung F4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SprengdPanda
Så mycket tid folk spenderar framför dator och tv så kan de väl mycket väl förändras. Liksom anpassar sig som när man lirar gitarr eller bas, huden på fingrarna blir hårdare och tjockare.

Så varför skulle inte ögonen kunna anpassa sig efter 1000 år?

dina barn kommer inte få hårdare och tjockare hud på fingrarna. människor anpassar sig inte efter sin omgivning. omgivningen väljer vilka som överlever och får avkomma.

evolution är ganska enkelt. en naturlig variation leder till att vissa individer är mer lämpade för sin omgivning och på så sätt får mer avkomma. det gör att deras egenskaper under många tusen år renodlas. dock har dagens moderna samhälle kopplat bort evolutionen på många sätt. det är inte de smartaste, snabbaste, starkaste osv som får mest avkomma.

om du kan hitta en egenskap hos vissa människor som premierar datorn/TV-användning och att det korrelerar med ökad avkomma så finns det en chans att den egenskapen kommer vara vanlig om några tusen år. troligare är isf att vi genom genterapi förändrat oss till den grad att vi klarar av högre upplösningar och frame rates. först genom att avvärja genetiska synfel (närsynthet, astigmatism osv om de nu e genetiska) och sen vidare.. men att diskutera hur långt olika tekniker kommit om 1000 år är ganska meningslöst.

Visa signatur

Stationär: FD Define R4 | Asus P8Z77-V Pro | Core i5 3570K @ 4.23GHz | 8 GB Corsair Vengeance @1648Mhz | Asus Radeon HD 7790 | Samsung Evo 850 512 GB | Win 10 Home x64 | NAS Synology 210j 2x2TB Samsung F4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
Det företaget kommer nog inte att vara länge

Det kommer de visst!

I 1000 år!

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Avstängd

Spara wikipedia på den, sen gräver du ner den i din bakgård.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SprengdPanda
Så mycket tid folk spenderar framför dator och tv så kan de väl mycket väl förändras. Liksom anpassar sig som när man lirar gitarr eller bas, huden på fingrarna blir hårdare och tjockare.

Så varför skulle inte ögonen kunna anpassa sig efter 1000 år?

Min mamma sa att man får fyrkantiga ögon om man kollar för mycket på TV.

Permalänk

Ge oss en skiva som är 100% reptålig, och vi är nöjda för livet.

Permalänk

Framtiden! År 3009 säger ni! Då vill jag leva! Tänk tekniken

Visa signatur

3570K | Asus P8Z77-V Pro | Corsair 16GB | Asus 7970T DCII | Fractal Design R3 | Phanteks PH-TC14P | Svintyst

Permalänk
Medlem

Hmm vad finns år 3009? En fungerande DVD-läsare? Nån som kan garantera det? Nja då är det nog billigare att kopiera data säg 1 gång per år på ett medium som är modernt då!

Då har du riktig säkerhetskopiering som dom som vill lagra något framtidssäkert säkerligen är villiga att betala även om det tillkommer arbetskostnad!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Paddan1000
De här skivorna är nog snarare till för att arkiv och museum ska kunna bevara det digitala kulturarvet för framtida generationer än att man ska bränna filmer och semesterbilder för privat bruk. Om man väntar för länge på bättre medium hinner mycket data försvinna innan dess. Om 1000 år kommer nog forskarna vara mycket intresserade av att se hur folks hemsidor, youtube-klipp och forumdiskussioner såg ut under datorernas och internets barndom.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av rsmith
nu kanske inte kvalitet är det viktigaste på 1000 år gammalt data. om det nu rent hypotetiskt skulle finnas en film på slaget vid Hastings, Mongolernas erövringståg osv osv tror jag att folk skulle vara ganska nöjda med 480 NTSC eller en 2Mpx foto på Djingis trots att det anses som rätt sunkigt idag. anledningen att spara saker i 1000 år är ju uppenbart inte till för privatpersoner utan för museeum och andra institutioner. och det finns kopiösa mängdar data som behöver sparas. att föra över det till nytt media med några tiotals års mellanrum är inte hållbart, trots att det finns nytt media med högra densitet.

Herregud, alla verkar missa det faktum att man kommer behöva en dator anno 2009 för att kunna spela upp skiten.

Jag har idag filer på gamla CD-skivor anno 1997-98 som inte fungerar med dagens datorer.
Hur tror ni en dator fungerar om 1000 år?

Hur ser en CPU ut då? Använder vi kvantdatorer eller dna-datorer?
Hur ser flyttbart media ut? Är det små kristaller? Är det klossar? Är det en liten magnet man lägger på datorn?

Vem vet? Men ni förutsätter att de kommer ha DVD-läsare och programvara som kan läsa 1000 år gamla filstandarder. Jo tjena. Funkar skivan om hundra år så är det jävligt tveksamt ifall någon kan läsa den.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if