Zepto 6324W, trött på den.

Permalänk
Medlem

Zepto 6324W, trött på den.

Jag ska försöka sammanfatta och hoppas på lite råd från lagkunnigt folk:

För mindre än 2 år sedan så köpte min sambo en Zepto Znote 6324W ifrån Zepto. Ett par månader senare(Zepto har säkert datum på det) så skickades datorn in för "lagning" då den överhettada och STÄNGDE AV SIG efter några minuters hårt arbete, en youtubelänk kommer senare i inlägget och dög som bevis för Zepto.

Jag förstår själv att ett 8600GT och en hyfsat kraftig Penryn inte funkar i en så liten och framförallt tunn dator, den blir helt enkelt för varm. I vilket fall så hoppades jag att jag skulle få tillbaka den och skicka in den så många gånger att jag fick en annan modell. Google håller med mig om att det är en väldigt varm dator och jag hade aldrig köpt den till mig själv.

Efter alldeles för lång tid får vi tillbaka datorn och på arbetsloggen står det "Dusted - OK", bra bra..... Sedan följer; datorn skickas in igen, för varm, datorn skickas in igen dock på garanti sedan det hamnade vätska i datorn(inga problem med våran svindyra "extended warranty), datorn skickas in igen PGA ett skärmgångjärn som tagit livet av sig. VARJE inskick har tagit MINST 1 månad, den sista fadäsen tog TVÅ månader att fixa!

Nu har den gått sönder igen, antagligen till följd av överhettning då grafikkortet visar på minnesfel. Nu måste jag alltså vara utan laptop i 1-2 månader till och ÄNDÅ få tillbaka samma modell som lider av en massa designfel. Och om jag vill få nån personlig support så måste jag prata med support som inte kan svenska eller speciellt bra engelska, och jag kan inte påstå att jag kan göra mig helt och hållet förstådd på engelska heller för den delen.

Tycker någon kunnig att jag har rätt till en annan modell? För tillfället så struntar jag i vad det är för dator sålänge den har i princip samma specs och FUNKAR.

Vad tycker ni, Sweclockers?

http://www.youtube.com/watch?v=SPGYuQFkrw8

http://zepto.se/Information/Default.aspx?informationid=140 Haha 2 dagar?

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att du inte borde paja den med flit från början, tycker du själv har misshandlat den enligt vad du skrivit.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NorBiz
Jag tycker att du inte borde paja den med flit från början, tycker du själv har misshandlat den enligt vad du skrivit.

Citera gärna vart jag misshandlar min dator, snälla. Datorn skickades in första gången efter 2-3 månaders användning.

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Medlem

att din maskin dammar igen är inte tillverkarens fel utan användaren bärbara har en tendens att suga åt sig damm väldigt snabbt och speciellt dom med lite högre värmeutveckling eftersom fläktarna går hårdare på dom. Du borde i så fall ha hävt köpet långt tidigare. Sen vätska på en laptop försöker ni ha ihjäl den. Att gångjärn går sönder brukar oftast va att man tagit i för hårt men ibland så är det fabriksfel men efter att ha sett hur folk behandlar sina laptops så är ja förvånad att inte fler går sönder. Hur är det med garanti ifall du själv öppnar den och rensar ifrån damm?. Mina bärbara som ja har haft öppnade ja ungefär en gång per år föratt rengöra ifrån damm så dom skulle klara sig

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Juckpuck
att din maskin dammar igen är inte tillverkarens fel utan användaren bärbara har en tendens att suga åt sig damm väldigt snabbt och speciellt dom med lite högre värmeutveckling eftersom fläktarna går hårdare på dom. Du borde i så fall ha hävt köpet långt tidigare. Sen vätska på en laptop försöker ni ha ihjäl den. Att gångjärn går sönder brukar oftast va att man tagit i för hårt men ibland så är det fabriksfel men efter att ha sett hur folk behandlar sina laptops så är ja förvånad att inte fler går sönder. Hur är det med garanti ifall du själv öppnar den och rensar ifrån damm?. Mina bärbara som ja har haft öppnade ja ungefär en gång per år föratt rengöra ifrån damm så dom skulle klara sig

Jag kanske borde nämnt att jag faktiskt jobbar med datorservice och är helt införstådd i hur damm påverkar värme Det var inget damm i datorn, och det är det inte nu heller. Vätskan hamnade där av en olycka, sådant händer och datorn var försäkrad för det, och enligt deras avtal(som jag länkade) så ska det ta max 1-2 veckor att få tillbaks datorn, det tog 2 månader. Datorn dog av överhettning från dag ett men Zepto sade att de skulle ha den på service MINST tre gånger innan den byttes ut.

För övrigt så går det inte att maila zepto på deras "Contact" och det svenska telefonnumret har ingen abonnent enligt min telefon.

Jag ber alla att läsa lite bättre nu och istället för att komma med anklagelser FRÅGA mig om saker som ni funderar på.

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Medlem

en bättre lösning än att vi alla ska läsa lite bättre gör som du vill

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Juckpuck
en bättre lösning än att vi alla ska läsa lite bättre gör som du vill

Jag vet inte vad ditt problem är men jag hoppas att någon mod för Sweclockers goda rykte skull modererar lite i den här tråden.

OM det hjälper dig lite så kan jag väl be om ursäkt för att jag köpt en bärbar dator för sammanlagt 17000 kronor som numera inte funkar och är supportlös;

Jag ber så hemskt mycket om ursäkt.

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ovard
Jag vet inte vad ditt problem är men jag hoppas att någon mod för Sweclockers goda rykte skull modererar lite i den här tråden.

OM det hjälper dig lite så kan jag väl be om ursäkt för att jag köpt en bärbar dator för sammanlagt 17000 kronor som numera inte funkar och är supportlös;

Jag ber så hemskt mycket om ursäkt.

Tyvärr har ryktet varit falsk, det var länge sen det var bra... bara spydigt folk kvar, borde bara åldersgräns på internet.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Tyvärr har ryktet varit falsk, det var länge sen det var bra... bara spydigt folk kvar, borde bara åldersgräns på internet.

Det är väldigt synd, de som faktiskt kan bidra till trådar håller sig nog undan för att slipa en massa otrevligheter.

Jag var faktiskt lite ledsen tills nu, tack.

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Medlem

Re: Zepto 6324W, trött på den.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ovard
text...
Jag förstår själv att ett 8600GT och en hyfsat kraftig Penryn inte funkar i en så liten och framförallt tunn dator, den blir helt enkelt för varm.
text...

Visste du detta innan du köpte datorn eller efter?
För visste du det innan så kanske du inte skulle ha köpt den?

Menar inte att vara dryg eller så, men vet man "felaktigheter" innan köp så borde man väl dra öronen åt sig?

Hur som helst, låter väldigt drygt att du ska behöva vänta 1-2 månader för att få datorn lagad...

Permalänk
Medlem

Re: Re: Zepto 6324W, trött på den.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av WipeClean
Visste du detta innan du köpte datorn eller efter?
För visste du det innan så kanske du inte skulle ha köpt den?

Menar inte att vara dryg eller så, men vet man "felaktigheter" innan köp så borde man väl dra öronen åt sig?

Hur som helst, låter väldigt drygt att du ska behöva vänta 1-2 månader för att få datorn lagad...

Njae, det var en såpass ny modell då när vi köpte den så ingen hade väl koll egentligen. En av deras tekniker berättade dock att den visst kunde bli hemskt varm men inte såpass att den dog.

Har jag skrivit innan i tråden att Zeptos svenska telefonnummer inte går att ringa till? Och att jag bara får ett konstigt returmail när jag mailar adressen på deras hemsida?

Jag ska kolla om de möjligen är minnena som spökar när jag kommer hem.

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Medlem

Har för mig att jag läste om någon annan här som hade problem med att komma till supporten, men hittade ett nummer dit och att det löste sig!?

Prova att söka på zepto och support så kanske du hittar lite mer info?

Permalänk
Medlem

Jag läste också om Zepto i en annan tråd - tror dem löste det genom att ringa Danska supporten, sedan blev dem vidarekopplade eller något. Ska kolla om jag hittar tråden...

*edit*

lite längre ner fanns tråden kvar:

Zepto kontakt

Är inte så insatt i alla lag men jag skulle nog blivit rätt förbannat på Zepto om man fick vänta så länge varje gång, om det står annat i avtalet. Kanske ett ärende att ta upp med konsumentverket? Stå på dig!

Permalänk

Jag hade problem som fan med min Zepto laptop.

Först när jag fick den var skärmen dålig. Fick skickas in för byte omgående.
Efter ett tag så slutade några tangenter att fungera. Zepto support sa att jag spillt vätska i den. Konstigt tänkte jag eftersom jag använt externt tangentbord det senaste året.

Skickade in den igen och läste att självrisken skulle utgå efter ett visst datum. Fick krångla som fan för att skicka in den. Postpaket kunde inte leverera till Zeptos adress så jag åkter till ett företagscentrum för att skicka den som företagspaket, fick noppen eftersom jag var privatperson. Fick skicka den med DHL för 600,-

Datorn var borta i en månad, när jag hörde av mig sa de att de inte gjort nåt för jag hade inte betalat självrisken. Fick ringa tre samtal för att få fatt på en faktura som skickade elektroniskt. Betalade 500,- i självrisk och såg att Zepto ändrat informationen om självrisk bara någon timme efter vårt samtal.

Efter några veckor fick jag tillbaka datorn och upptäcker att det nya tangentbordet är modell superbudget och slaglängden är 3-4 gånger längre i höger kant än vänster + låter som fan på höger sida. Använder ju externt tangentbord, men blir ändå sur och ringer Zepto, de ber om ursäkt men säger att de inte kan göra nåt åt det.

Total kostnad för att byta tangentbord som enligt papper från verkstaden kostade ca 250 DKK blev alltså strax över 2000 SEK för mig (försäkring + självrisk + frakt)

Sålde datorn så fort jag kunde. ALDRIG MER ZEPTO!

PS. Min hade också problem med överhettning när grafikkortet jobbade hårt.

Permalänk
Medlem

Lycka till att kontakta Zepto nu :_(

Visa signatur

Spelutvecklingslärare LBS

Permalänk

... konken...

Permalänk
Medlem

Haha, så kan det gå! Vi har redan lämnat in alla lappar till KO och ARN, i värsta fall får jag undersöka MXMkompatibiliteten och laga själv.

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.