Permalänk

Bios inställningar ?

Tjena sweclockers , jag har märkt att min processor lr graffekort inte funkar som det ska och har försökt att fixa det länge , jag undrar om det kan vara bios inställningar som är fel ? Jag lägger upp mina bios inställningar till cpun o graffekortet så får ni se om ni ser nåt fel

CPU - Amd phenom x4 705e 2.5GHz
Secure virtual machlemode: Enabled/Disabled ?
Microcode Updation: Enabled/Disabled?
ACPI srat table: Enabled/Disabled?
C1E Support: Enabled/Disabled?
--------------------------------------
Graffekort - Asus EAH4870 DK TOP 1 GB DDR5
GFX DUAL SLOT CONF: Enabled/Disabled?
GFX2 DUAL SLOT CONF: Enabled/Disabled?
peer to peer ameng: Enabled/Disabled?
Gfx/Gfx2: Enabled/Disabled ?
--------------------------------------

Jag har ett Asus M4A79T-Deluxe moderkort.

Tack för svar iaf !

Permalänk
Medlem

Vad blir de för fel?

//Mvh

Visa signatur

NAS: Synology DS413

Permalänk

Asså det blir inte fel men jag har märkt att jag får fpsdrop på spel som inte kräver ett skit och fattar att det är nåt fel , försökt fixa det länge nu , jag börjar tro att det är bios inställningarna ! Men vet itne hur jag ska ha dem lix !

Permalänk
Medlem

Får du de i nya spel med? Och hur mycket är frame droppen på?

//Mvh

Visa signatur

NAS: Synology DS413

Permalänk

Asså jag klarar high på gta iv med 20 view distance o lite smålagg , jag har fpsdrop i Counter-strike som inte kräver ett skit på en map som min bror inte gör med en athlon processor och ett nivida 8600gt som är jävligt störigt , jag droppar till typ 70 fps där ..

Permalänk

Så jag tror dfet är nåt fel med bios lr någt .

Permalänk
Medlem

Men är de så mycket att gråta för då? Ögat ser ju inte skilnad förens vid 27 Fps :P. Nya processorer har jag bara hafft problem med i gammla spel. har du samma droprate i gta?

//Mvh

Visa signatur

NAS: Synology DS413

Permalänk

Nej asså det kan fan kvitta , jag känner lagget min kompis sitter med ett jävla 7600gs graffekort o fpsdroppar inte där , jag vill kunna lira det med fpsdrop utan ett lagg me de här grejerna sjukt jävla störigt är det ,,

Permalänk
Medlem

Vad kör du för operativ? har du senaste drivrutinerna?

//Mvh

Visa signatur

NAS: Synology DS413

Permalänk

Jag kör windows7 nu jag körde windows xp innan då hade jag samma problem , jo jag har senaste drivrutinerna

Permalänk
Medlem

Hur mycket minna, delat på hur många stickor?

Visa signatur

NAS: Synology DS413

Permalänk

Minna? Menar du minne ? Isf 4GB 1066 MHz

Permalänk
Medlem

Det kan vara något med minnena. Testa att köra med en sticka. En gång den ena en gång den andra...

Kan vara något med att dom inte leker bra tillsammans med moderkortet eller varandra

Visa signatur

NAS: Synology DS413

Permalänk

Nej det var inte det , jag blir vannsinig på det här snart ...

Permalänk
Medlem

Är det möjligtvis AMDs energisparfunktion CnQ som ställer till det. Testa enklast genom att ställa "Energialternativ" på "Hög Effekt" i W7, alternativt deaktivera CnQ i Bios.

/MM

Visa signatur

Intel i9-9900K 5.2 GHz | Corsair 64GB DDR4 3200 MHz | ASUS Rog Strix Z390-F | ASUS Rog Strix RTX 2080 OC | Samsung 970 EVO Nvme 500 GB | Samsung 860 EVO 1 TB | Seagate Barracuda 4 TB | Corsair RM650i | Corsair H150i Pro | Fractal Design Define S2 TG |

Permalänk
Medlem

Sluta skyll på bios!

CS är ett gammalt, icke optimerat spel som inte är gjort för att spelas på nya datorer.

Att det ens fungerar på Windows 7 är för mig ett mirakel och det bör vi alla vara glada för, att någon liten fps dropp då och då kommer får vi alla leva med, så vidare man inte är redo att plocka fram gamla windows 98'a datorn som tidigare stått i garderoben...

Du förstår, de nya drivrutinerna är INTE optimerade för CS, visst du kan testa NEDGRADERA dina grafikkortsdrivrutiner till äldre sådana, men det ger dig bara sämre prestanda i övriga spel.

Det du även KAN göra är att se över din internet anslutning, det skulle mycket väl kunna vara den som ställer till det....

PS. det vore bra om vi förstod mer specifikt vad du skriver så du får se över din stavning...

Permalänk
Hjälpsam

Börja med att ladda defaultinställningarna och spara, det skall funka för det mesta.
Kryssa för assign IRQ to VGA.
Du kan även testa att slå av Cool n Quiet.

Nästa steg är att installera rutiner för chipsetet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

kolla tempen på graffekortet medan du kör dessa spel, kolla också CPUn med, kan ju vara något av dom som blir varmt..