Intel och AMD sluter fred – gör upp i godo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Sedan när har jag eller nyheten talat om hur det var 20år innan? Läs mitt första inlägg där jag skrev att det gäller sedan K7 tiden.

"Se bara på gamla P4 som blev brutalt utpresterad på alla punkter, och betydligt mer än vad Intel utpresterar AMD idag. Ändå hade Intel ledningen. Hur tror du man lyckats med sånt utan att göra något riktigt j*vla radikalt fusk?"

Det jag menade var att de lett marknaden i 20 år innan detta och det blir nog lite svårt att ta igen på nåra få år.

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Då bör du ju själv läsa det inlägg som du citerade, alltså:

Där han klart och tydligt nämner

Precis där skrev du det själv att HAN nämnde det, inte jag. Läs vad jag skrev först för att förstå diskussionen om du ska ge dig in i den. Jag har diskuterat sedan K7, och inte 20år innan. Inget nämnt, inget klämt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommy_h
"Se bara på gamla P4 som blev brutalt utpresterad på alla punkter, och betydligt mer än vad Intel utpresterar AMD idag. Ändå hade Intel ledningen. Hur tror du man lyckats med sånt utan att göra något riktigt j*vla radikalt fusk?"

Det jag menade var att de lett marknaden i 20 år innan detta och det blir nog lite svårt att ta igen på nåra få år.

Dom har sin etablering helt klart, men som jag skrev helt uteslutande dessa åren innan dom du tog upp, precis som jag menade så hade ändå Intel ledningen trots AMD's stora övertag. Det var inte tack vare sin etablering om du nu vill ha det som ett giltigt skäl. Anledningen till deras övertag är skälet till varför dom blev stämda. Ingen idiot eller OEM'er köper en sådan sketprocessor i jämförelse som det faktiskt var då i jämförelse. Jag har förklarat utförligt, vill du inte förstå och göra diskussionen till ett evigt ältande om något som redan är konstaterat så varsågod.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Citat:

Glöm för all del heller inte GPU marknaden, där ser det väldigt ljust ut för AMD.Och när vi inom kort kommer få se GPU och CPU i samma förpackning tror jag AMD kommer att säkerställa sig som en konkurrenskraftig utmanare i flera år framöver.

Som snart Intel ger sig in på. Undra om tre spelare överlever det spelet på sikt.

Visa signatur

""All you need in this life is ignorance and confidence, and then success is sure" - Mark Twain"

Permalänk
Avstängd

Lagom nu till julen julefred ^^

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Precis där skrev du det själv att HAN nämnde det, inte jag. Läs vad jag skrev först för att förstå diskussionen om du ska ge dig in i den. Jag har diskuterat sedan K7, och inte 20år innan. Inget nämnt, inget klämt.

Dom har sin etablering helt klart, men som jag skrev helt uteslutande dessa åren genom min text, precis som jag menade. Som jag skrev, ändå hade Intel ledningen trots AMD's stora övertag. Det var inte tack vare sin etablering om du nu vill ha det som ett giltigt skäl. Anledningen till deras övertag är skälet till varför dom blev stämda. Ingen idiot eller OEM'er köper en sådan sketprocessor i jämförelse som det faktiskt var då i jämförelöse. Jag har förklarat utförligt, vill du inte förstå och göra diskussionen till ett evigt eltande om något som redan är konstaterat så varsågod.

Jag har läst dina inlägg och du undrar ju hur det kom sig att Intel fortfarande sålde bra trots att de vid tillfället hade en sämre presterande produkt och du drar slutsatsen att det berodde på fusk, mutor och allmänt falskspel.

Tommy_H och jag pekar bara på att det är en kraftigt förenklad bild av verkligheten. Intel var och är en gigant i marknadssegmentet med sisådär 80% av marknaden (då som nu). De hade redan då (innan AMD släppte K7) etablerat sig sedan lång tid tillbaka och hade ett stort antal kunder som använt deras produkter en längre tid. Det är då svårt för en mindre aktör, att på några år kapa åt sig en betydande marknadsandel pga trögheten hos särskilt stora organisationer och företag, trots att man har en bättre produkt.

Det är en stor anledning till att AMD inte lyckades att armbåga sig in och snabbt få en större marknadsandel. Intel kände sig dessutom hotade och reagerade med rabatter och förtäckta hot om högre priser om inte bl.a. stora OEM:er enbart höll sig till Intel. Det är den senare punkten som de har blivit stämda för vid ett antal tillfällen.

Om AMD lyckats hålla sig kvar i topp under en längre tidsperiod än som var fallet, så skulle troligtvis även inköpare hos större företag och organisationer sadlat om. Väldigt få stora företag är early adopters när det gäller teknik.

Vet av egen erfarenhet att det är skitsvårt att sälja in en ny bättre produkt av annat märke än den som kunden redan sitter med, så länge som de varit nöjda med den befintliga produkten. Det mynnar genast ut i en diskussion om man kan visa referenser på lyckade installationer (vilket ofta är svårt med nya produkter), snack om ytterligare rabatter, snack om utökat leverantörsansvar m.m. och även om man går med på en del punkter, så väljer de lik förbannat samma märke som de använt tidigare "för det känns tryggare".

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrtvi
Antitrustlagar är per definition en kränkning av företagens rättigheter, ett uselt ingrepp i den "fria" marknaden samt belönar de sämre aktörerna på bekostnad av de bästa. Antitrustlagar skadar konsumenter!

Rockefellers Standard Oil dominerade marknaden genom att vara bäst och pressa kostnaderna och i förlängningen priserna. Det var det _enda_ sättet han kunde konkurrera ut alla andra aktörer på. Om han för ett ögonblick höjt priset eller sålt en sämre produkt hade konsumenterna begett sig till närmsta konkurrent. (1869 sålde de olja för 30 cent, 1874 såldes den för 10 cent, 1885 såldes den för 8 cent.)

Det är SÅ en fri marknad fungerar och det är DÄRFÖR antitrustlagar är fel och inte fungerar över huvud taget, eftersom de - per definition - bestraffar den aktör som bäst tillgodoser kundernas behov. Standard Oil var tvungna att hela tiden sänka priset för att behålla sin marknadsandel. Exakt hur skadade det konsumenterna? Jo, inte ett jävla dugg. En fri marknad innebär inte att svaga aktörer får stöd om det går dåligt för dem. En fri marknad innebär att vem som helst har möjlighet att _eftersträva_ konkurrera. Det finns inget i en fri marknad som garanterar något resultat. Och även om det bara finns en enda aktör på en fri marknad så måste denne fortsätta göra sitt bästa för konsumenterna, eftersom denne står inför _potentiell_ konkurrens av någon okänd som plötsligt kan segla upp, förd framåt av lägre omkostnader eller ny teknologi.

Tja man kan ju välja att skydda företagen eller konsumenterna, det är bara att välja.
Du utgår ju ifrån att den bästa produkten finns tillgänglig att köpa. Jag skulle vilja se de investerare som skulle satsa på att bygga processorer om Intel hade monopol.

Standard Oil
8. Conclusion
"From the beginnings of the oil business, the producers understood the power of monopoly. The erratic fluctuations of the oil price had already convinced them to restrict production in a common effort, but their accord never lasted, so great were the incitations to cheat. A unified organization, a trust, made a rigorous control of the quantities produces possible, and thus of the price. If we add to this monopolist power the gigantic scale economies, we understand the tremendous profits of the Standard Oil. The ruling of 1911 reached its objectives and gave birth to 10 integrated oil companies among the most powerful of the world. The dissolution of the Standard stimulated innovation and expansion through competition, although worldwide competition was quite strong before the dissolution."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Jag har läst dina inlägg och du undrar ju hur det kom sig att Intel fortfarande sålde bra trots att de vid tillfället hade en sämre presterande produkt och du drar slutsatsen att det berodde på fusk, mutor och allmänt falskspel.

Tommy_H och jag pekar bara på att det är en kraftigt förenklad bild av verkligheten. Intel var och är en gigant i marknadssegmentet med sisådär 80% av marknaden (då som nu). De hade redan då (innan AMD släppte K7) etablerat sig sedan lång tid tillbaka och hade ett stort antal kunder som använt deras produkter en längre tid. Det är då svårt för en mindre aktör, att på några år kapa åt sig en betydande marknadsandel pga trögheten hos särskilt stora organisationer och företag, trots att man har en bättre produkt.

Om du eller ni nu ska ta upp dom 20år innan så snackar ni utanför nyheten, och utanför mitt inlägg som är relaterat till nyheten. Vill du kalla det för en grov förenklad bild av verkligheten när vi talar om olika tidsramar så är du fel ute.

Då tiden innan inte hade någon vidare konkurrent till Intel inom x86 plattformar och att Intel inte begått såpass grova metoder då. Du själv skriver vilken tid det tar och hur jobbigt det är att nöta sig in mot en stor konkurrent. Tror du Intel är dumma och inte förstog hotet och potentialen med en x86 processor som blåse skiten ur deras egna? Du har ingen aning om hur mycket andelar AMD hade plockat hem om det varit fairplay (läs legalt). Lösa spekulationer är det. Väldigt många OEM tillverkare stog redo att storsatsa på K7 och Athlon64. OEM är väldigt lättsålt och väldigt mycket pengar och marknadsandelar för en processortillverkare. Dock kunde ju inte Intel muta server och detaljhandeln, och vad förvånande att AMD var överlägsna där va? Sun Microsystems och Cray m.fl superdatortillverkare och avancerade servers använde AMD mer och mer och gick ut i form av media hur överlägsna deras serverar var. Varenda en som var ute efter en grym maskin satt med AthlonXP och Athlon64 innan Core2.

Frågade du däremot Knatte, Fnatte och Tjatte som precis köpt datorer på Siba, så svarade dom att dom köpt Intel på 3.8GHz som var så grym

Ingen har klagat på Intel innan K7. Inget nämnt inget klämt... Jag hade själv Intel processorer sedan väldigt länge tillbaka innan K7.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Om du eller ni nu ska ta upp dom 20år innan så snackar ni utanför nyheten, och utanför mitt inlägg som är relaterat till nyheten. Vill du kalla det för en grov förenklad bild av verkligheten när vi talar om olika tidsramar så är du fel ute.

Jag har läst dina inlägg men jag har en känsla av att du på något vänster inte riktigt tar till dig de alternativa förklaringar. Att företag håller sig till den hårdvaran som de är vana vid är inte konstigare än att företag håller sig vid den mjukvara som de är vana vid. Skälet till att vi fortfarande kan se IE6/7 i analysverktyg är myckt på grund av driftbolag som totalvägrar att byta till något annat eftersom att "det fungerar", på samma sätt så byter de inte till ett nytt processormärke bara för att det är "allmänt känt" att de har bäst processorer "just nu".
Hur kan de 20 åren av fungerande produkter inte vara en del av förklaringen till att AMD inte tog större del av marknaden?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Vet av egen erfarenhet att det är skitsvårt att sälja in en ny bättre produkt av annat märke än den som kunden redan sitter med, så länge som de varit nöjda med den befintliga produkten. Det mynnar genast ut i en diskussion om man kan visa referenser på lyckade installationer (vilket ofta är svårt med nya produkter), snack om ytterligare rabatter, snack om utökat leverantörsansvar m.m. och även om man går med på en del punkter, så väljer de lik förbannat samma märke som de använt tidigare "för det känns tryggare".

Och det var ju just det som var själva poängen.
INGEN kund köper sämre än vad man kan för pengarna, kunden köper det kunden tror är bäst. Det finns saker som marknadsföring, få folk och säga saker och så vidare. Är man inte kunnig i produkten så brukar man lyssna på "mängd", får du tillräckligt många och säga en sak så blir det en sanning om man inte riktigt känner till det i detalj.

Om ett bolag har så extremt stor marknadsandel så kan de på grund av sin storlek dominera totalt, de kan införa standarder utan att fråga andra och så vidare. De ÄR standarden.

Normalt så skall konsumenter skyddas från en så stor dominans eftersom det är skadligt för utvecklingen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peo_Bond
Jag har läst dina inlägg men jag har en känsla av att du på något vänster inte riktigt tar till dig de alternativa förklaringar. Att företag håller sig till den hårdvaran som de är vana vid är inte konstigare än att företag håller sig vid den mjukvara som de är vana vid. Skälet till att vi fortfarande kan se IE6/7 i analysverktyg är myckt på grund av driftbolag som totalvägrar att byta till något annat eftersom att "det fungerar", på samma sätt så byter de inte till ett nytt processormärke bara för att det är "allmänt känt" att de har bäst processorer "just nu".
Hur kan de 20 åren av fungerande produkter inte vara en del av förklaringen till att AMD inte tog större del av marknaden?

Stamkunder och intoleranta kunder (som kör samma fabrikat oavsett) existerar i stor mängd precis som du skriver. Jag har dock inte hävdat att Intel's etablering under dom 20 tidigare åren inte gett något utslag alls i deras försäljning sedan K7. Det var inte det var var poängen, utan vad som huvudsakligen både konkret, hårt och bevisligen satte den riktiga käppen i hjulet för AMD när dom gick bra på alla omutbara plan. Om det inte är uppenbart efter dom stora brott, böter och stämningar med bevis för allt så är det meningslöst att skriva mer.

Synd att det inte var betydligt större bötessumma, då AMD förtjänar betydligt mer med marknad som dom egentligen ägde och hade.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk

Sedan har vi frågan: Hur stor marknadsandel skulle AMD kunnat knipa utan Intels inblandning? Jag skulle tippa på 30-35%, max. Sure enough, det skulle säkert gett oss en bättre marknad i dagsläget... Eller skulle det?
I morgon dock!

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem

Att ni överhuvudtaget ger er in i diskussionen med 2good4you a.k.a. Sledgehammer förstår jag inte killen är & förblir köpt av AMD... Det är ren & skär buzzmarketing han han håller på med & ja det är Sledgehammer det är jag 1000% säker på.

Sledgehammer
AlphaCPU
2good4you

Kärt barn har många namn.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Det jag inte begriper är att det finns folk som köper Intel
när dem beter sig så som dem gör
använd hjärnan använd konsument makten.

Visa signatur

Ryzen 1700X PRIME X370-PRO
16Gb G.Skill TridentZ DDR4-3200 C14 DC
ASUS GeForce GTX1080 Strix A Gaming

Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe SSD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Att ni överhuvudtaget ger er in i diskussionen med 2good4you a.k.a. Sledgehammer förstår jag inte killen är & förblir köpt av AMD... Det är ren & skär buzzmarketing han han håller på med & ja det är Sledgehammer det är jag 1000% säker på.

Sledgehammer
AlphaCPU
2good4you

Kärt barn har många namn.

så länge han inte dummar sig för mkt så spelar det väll ingen roll?

sen att han är lite väl mkt för amd tror jag dom flesta ser, gillar man det inte så ska man inte ge sig in på det

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kalle@anka
så länge han inte dummar sig för mkt så spelar det väll ingen roll?

Visste inte att det var tillåtet att regga 3 konton? men men, det är mycket som förändrats på sweclockers sen den blå tiden.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

man får väll inte ha 3st på samma gång, men att göra ett nyt verkar tilåtet, han har inte bara bett någon mod att ändra sit namn då?

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kalle@anka
man får väll inte ha 3st på samma gång, men att göra ett nyt verkar tilåtet, han har inte bara bett någon mod att ändra sit namn då?

Om man blir avstängd tror du att det bara är att skapa ett nytt konto då?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

så länge ingen uptäcker så ja

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Att ni överhuvudtaget ger er in i diskussionen med 2good4you a.k.a. Sledgehammer förstår jag inte killen är & förblir köpt av AMD... Det är ren & skär buzzmarketing han han håller på med & ja det är Sledgehammer det är jag 1000% säker på.

Sledgehammer
AlphaCPU
2good4you

Kärt barn har många namn.

Det är inte första gången som du påstår att jag skulle vara någon tidigare forummedlem. Det är rätt lustigt då ingen inkl jag vet vad du pratar om.

Till saken att du hävdar att jag håller på med ren & skär buzzmarketing. Citera något som styrker det och även förstå vad det är innan du citerar genom att du läser hela konversationen och fattar en sammanfattning utav det du anser är fel samt försök använd några vettiga argument överhuvudtaget. I andra diskussioner där du beter dig likande går du förlorade ur dom varenda gång då du är ute efter att provocera. Lycka till.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Det är inte första gången som du påstår att jag skulle vara någon tidigare forummedlem. Det är rätt lustigt då ingen inkl jag vet vad du pratar om.

Till saken att du hävdar att jag håller på med ren & skär buzzmarketing. Citera något som styrker det och även förstå vad det är innan du citerar genom att du läser hela konversationen och fattar en sammanfattning utav det du anser är fel samt försök använd några vettiga argument överhuvudtaget. I andra diskussioner där du beter dig likande går du förlorade ur dom varenda gång då du är ute efter att provocera. Lycka till.

LOL

Du sålde exakt samma datorsystem på sweclockers marknad som Sledgehammer hade, exakt samma ända ner till klockfrekvenserna.

Och jag behöver inte bevisa ett smack det räcker med att JAG vet det & DU vet det.. Jo förresten -Boris- visste men han lät dig hållas eftersom han tyckte att du hade bättrat dig, vilket iofs. jag faktiskt med tyckte.

Fortsätt nu att använda dina kunskaper för det har du, men använd dem på rätt sätt & sluta ditt hatkrig mot Intel, sluta vara obstinat...

Och om jag skall tycka något om uppgörelsen så är jag tvärsäker på att Intel tjänat på det & AMD likaså, problemet för AMD torde vara att Intel kunde kanske hålla på att dra ut på rättsliga förhandligar intill absurdum, så att att AMD kan investera dessa pengar i sina fabriker NU & inte om 10år? för att få fram ännu billigare proppar till oss hugande kunder... men att Intel går med på en uppgörelse på 8,5miljarder är jag övertygad om att det beror på att dom är mer eller mindre säkra på att i en rättslig prövning så hade det blivit mer, Intel är inte dumma, sen dessa uppgörelser med OEM tillverkarna mm. är jag rätt så säker på att i detta rävspel fanns en kalkylerad risk hur länge det skulle gå innan det kom upptill ytan så att säga, dom har enligt min övertygelse tjänat mer än 8,5miljarder på dessa s.k. "avtal" ... Detta är min högst subjektiva tanke!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
[B]Du sålde exakt samma datorsystem på sweclockers marknad som Sledgehammer hade, exakt samma ända ner till klockfrekvenserna.

[/B]

Ingen aning, visa mig det.

Citat:

Och jag behöver inte bevisa ett smack det räcker med att JAG vet det & DU vet det.. Jo förresten -Boris- visste men han lät dig hållas eftersom han tyckte att du hade bättrat dig, vilket iofs. jag faktiskt med tyckte. Fortsätt nu att använda dina kunskaper för det har du, men använd dem på rätt sätt & sluta ditt hatkrig mot Intel, sluta vara obstinat...

Jag tror inte att jag kunde vara mer tydlig i mitt inlägg, där jag också bad dig att visa på vilket sätt som jag håller på med det du kallar buzzmarketing eller att jag är märkesbunden, för det påståendet kommer när som helst också. Rekommenderade senast en Intel processor över AMD med i5. Jag gav även i5 beröm i nyhetstråden relaterad till den. Det är bara exempel. Som sagt jag förväntar mig något som du baserar det på, för i den här tråden har jag bara skrivit hur situationen ligger till efter dom faktum som finns.

Citat:

Och om jag skall tycka något om uppgörelsen så är jag tvärsäker på att Intel tjänat på det & AMD likaså, problemet för AMD torde vara att Intel kunde kanske hålla på att dra ut på rättsliga förhandligar intill absurdum, så att att AMD kan investera dessa pengar i sina fabriker NU & inte om 10år? för att få fram ännu billigare proppar till oss hugande kunder... men att Intel går med på en uppgörelse på 8,5miljarder är jag övertygad om att det beror på att dom är mer eller mindre säkra på att i en rättslig prövning så hade det blivit mer, Intel är inte dumma, sen dessa uppgörelser med OEM tillverkarna mm. är jag rätt så säker på att i detta rävspel fanns en kalkylerad risk hur länge det skulle gå innan det kom upptill ytan så att säga, dom har enligt min övertygelse tjänat mer än 8,5miljarder på dessa s.k. "avtal" ... Detta är min högst subjektiva tanke!

Redan här borde du dras inför samma dumma påståenden som du drar över mig, då min åsikt är den samma som du skrivit. Du kanske skulle läsa vad jag skrev från första början i tråden, vilket jag skrev i föregående inlägg. Jag förstår inte vad du baserar dina påståenden på. Jag förstår inte riktigt ditt initiativ till alla dessa påståenden.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Fattar inte att Intel har fortfarande sån ledning. AMD har varit överlägsen i pris/prestanda nu i väldigt många år. Det är väl kanske företagen som köppt Intel sen urminnes tider, och forsätter med det kanske..

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Det AMD och Nvidia borde enas om är att bekämpa och dra ner dessa idiotiska spelutvecklarna som alltmer satsar på konsoler än att verkligen statsa på något mer tekniskt och modernt vad det gäller grafik och gameplay i dagens eller framtida spel.

Lite synd då pengar har fått omkull på deras hjärnceller

Visa signatur

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scirocco
Fattar inte att Intel har fortfarande sån ledning. AMD har varit överlägsen i pris/prestanda nu i väldigt många år.

Personligen tycker jag att AMDs pris/prestanda har varit rätt jämn eller ngt bättre än Intel om man jämför std fart.

Undantagen var början av när intel lanserade P4 'n med rambus... tsk tsk tsk.. vilken flopp från sekund ett och alla ngt insatta visste/förstod det. Jag kunde inte fatta att OEM fabrikörerna erbjöd P4+rambus, avrådde bestämt ALLA att köpa skiten. Då måste det ha varit någe fusk...!

Först när P4 nådde Northwood + DDR kom Intel nästan ikapp. Sedan började Intel slira rejält när Pentium "presshot" D släpptes...
Åter igen så fattade jag inte hur OEM kunde pumpa ut ineffektiva och dyra P4'or... då måste det varit fusk igen!

Om man däremot tittar på Intel VS AMD i ö-klockat format så har vinstbucklan skickats mellan parterna oftare. Då har Intel varit mer prisvärd vid många tillfällen.
Särskilt när Intel ÄNTLIGEN övergav P4 linjen och lanserade i Core2Duo..
BAM! där gick luften ur AMDs prisvärdhet för mig som överklockare..... C2D klockar så bra, så enkelt, och utan massa värme.

Nöjda Ö-klockningar skedde med: P1 166mmx, P2 300 celeron, P3 1.2 tualatin, P4 1.8 NW, P4 3.0 NW, AMD t-bred 2100(vilken pärla), AMD Barton 2800+, Intel C2D 4500(mja) 6750(wow!) ....troligtvis 8400 också.

Besvikelser: P1 166, P3 733, P3 800, P4 3.0 prescott, AMD Palomino 1800+

Visa signatur

Det hemska med att bli klokare är att man tyvärr inser hur lite man egentligen vet!
Everything good in life is about nitrous compounds. I mean: liquid nitrogen-Fun with CPUs! Nitromethane-Gets 5000HP from 8 litre engine! Nitrous oxide-A laughing matter! Btw, 78% of the atosphere contains pure nitrogen!!! That's probably why you are smiling now!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scirocco
Fattar inte att Intel har fortfarande sån ledning. AMD har varit överlägsen i pris/prestanda nu i väldigt många år. Det är väl kanske företagen som köppt Intel sen urminnes tider, och forsätter med det kanske..

Intel har ju blivit betydligt bättre på senare tid att leverera bra pris/prestanda och bra prestanda/w. Något AMD har vart ledande med väldigt länge tidigare. Core i7 920 och Core i5 måste jag säga ger bra bang for the buck. Core i5 750 har ganska aggressiv "turbomode" vilket gör att den klockas rätt bra under belastning och presterar bra. En bra spelprocessor. Det tog dock sin tid innan Intel kunde slå sig in på detta segmentet med prisvärda processorer. Fortfarande är Phenom II/Athlon II processorerna mycket prisvärda och väldigt snabba i spel förhållandevis.

Nästa processorarkitektur Bulldozer från AMD ser ut att kunna bli något i hästväg när det gäller flyttalsoperationer. Mycket intressant diagram:

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Förbannat billigt dom kommer undan samtidigt kan man förstå AMD, hellre pengar nu än om 10 år även om det bara blev brödsmulor. Tyvärr så har ju Intel tjänat rejält på detta.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aser
AMD hade kanske inte så mycket att välja på ifall de ville stanna kvar på marknaden. Förluster efter förluster, kanske inte ens hade haft ekonomisk kraft att ta sig igenom alla rättegånger för att om, säkerligen, många år få ut mer, dessutom fick de ju lite andra deals som säkert är ack så viktiga för dem för att kunna försöka reparera skadan, men visst så känns det ändå lite orättvist att man ska tjäna på fulspel (vilket jag antar att Intel gjort i slutändan).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Och om jag skall tycka något om uppgörelsen så är jag tvärsäker på att Intel tjänat på det & AMD likaså, problemet för AMD torde vara att Intel kunde kanske hålla på att dra ut på rättsliga förhandligar intill absurdum, så att att AMD kan investera dessa pengar i sina fabriker NU & inte om 10år? för att få fram ännu billigare proppar till oss hugande kunder... men att Intel går med på en uppgörelse på 8,5miljarder är jag övertygad om att det beror på att dom är mer eller mindre säkra på att i en rättslig prövning så hade det blivit mer, Intel är inte dumma, sen dessa uppgörelser med OEM tillverkarna mm. är jag rätt så säker på att i detta rävspel fanns en kalkylerad risk hur länge det skulle gå innan det kom upptill ytan så att säga, dom har enligt min övertygelse tjänat mer än 8,5miljarder på dessa s.k. "avtal" ... Detta är min högst subjektiva tanke!

Ville mest säga att jag håller med.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian