Grafikmarknaden växer – Nvidia leder stort

Permalänk
Melding Plague

Grafikmarknaden växer – Nvidia leder stort

Analysfirman Jon Peddie Research rapporterar att marknaden för separata grafikkort växer så det knakar. I det tredje kvartalet såldes över 20 miljoner enheter.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Och folk undrar varför nVdia har höga priser på sina g-kort med gammal teknik? Monopol/övertag gynnar inte konsumenterna.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Jag tror att många potentiella köpare tror att Nvidias lösningar hekt enkelt är bättre än ATIs. Ett etablerat varumärke, vass slogan och bra reklam räcker grymt långt.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teknocide
Jag tror att många potentiella köpare tror att Nvidias lösningar hekt enkelt är bättre än ATIs. Ett etablerat varumärke, vass slogan och bra reklam räcker grymt långt.

För ca 4 år sedan kändes det som nvidia var kvalité och alla spelen var anpassade för deras kort (jag hade både ati och nvidia i de svängarna). Det intrycket består ivf för mig, även att det säkert inte är så längre.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teknocide
Ett etablerat varumärke, vass slogan och bra reklam räcker grymt långt.

Där har du förmodligen svaret. Alla som jobbar i datorbranschen vet att AMD inte har något vidare PR-maskineri och ett väldigt svagt varumärke. Ett tecken på det är att de fortfarande behåller ATI på grafikkorten. Lite sorgligt faktiskt.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Citat:

Ett etablerat varumärke, vass slogan och bra reklam räcker grymt långt.

Precis. Det är det som är skillnad mellan nVIDIA och AMD (ATI). nVIDIA har länge satsat väldigt mycket på PR, på sitt varumärke och samarbete med community. Sedan 2003/04 har nVIDIA jobbat hårt med detta. Frukten av detta ser vi idag.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Avstängd

är det bara jag själv som tycker att dem flesta hära på forumet har köpt ATI?

Visa signatur

1. AMD 1090T 4.2GHZ, Asus IV formula, 4GB Corsair 1600MHz DOMINATOR GT, HD6970
2. AMD 1055T 4.2GHZ, Asus IV formula, HD4870x2, 4GB A-Data
3. AMD B55 4.1Ghz, MSI 770 c45, 4GB A-Data, HD4870

Permalänk
Medlem

Vad jag vet (kanske har fel, har inte hört nåt) så har inte ATI nån motsvarighet till quadro-korten, det är ju en viss marknad också, det finns ju proffs som använder sånt.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Detta kan väll inte stämma endå, för det hade ju betydit att alla ATI fanboys här på forumet ljugit.

För upprepade gånger har man fått höra vilken försäljningssucce 4000serien har varit, och hur skitdåligt det har gått för Nvidia.

Eller kan det kanske ha varit som så att 4000serien inte var en försäljningssucce?

Usch jag e så trött på fanboys på detta forumet så att man mår illa, fakta är det enda som betyder något. Här har man ju fakta, och den håller inte riktigt med dem. Men det skulle inte förvåna mig om de har någon bortförklaring....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av reader
är det bara jag själv som tycker att dem flesta hära på forumet har köpt ATI?

Inte jag...Jag köpte mig ett nytt Zotac GTS 250 i helgen från pxmania för 980kr.. Det duger för mig, då jag är nöjd med mitt gamla GT8800 (OC)...Jag brukar alltid ligga efter i tiden när det gäller grafikkort...Så Zotac GTS 250 blir jag nog nöjd med tills ATI 5870 ligger runt det priset..Då blir det nog ett ATI...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piece of Cake
Vad jag vet (kanske har fel, har inte hört nåt) så har inte ATI nån motsvarighet till quadro-korten, det är ju en viss marknad också, det finns ju proffs som använder sånt.

AMD/ATI har något som kallas FireGL tror jag, men jag är dåligt insatt.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Hedersmedlem

Instämmer med de andra att Nvidia har sysslat mkt med pr. För på hur många spel har man inte sett "runs best on nvidia" eller "powerd by nvidia", medan Amd/Ati ser man sällan, så folk tror att det bara finns nvdia och frågar då efter det i affären.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teknocide
AMD/ATI har något som kallas FireGL tror jag, men jag är dåligt insatt.

Ok, vill gärna veta mer om det så man inte känner sig efterbliven... Har aldrig hört talas om det till skillnad från quadro, men det kanske är hela grejen, färre känner till ATIs lösning.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk

skulle vara intresant att få veta vad typ inet har för ratio mellan ati och nvidia

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av reader
är det bara jag själv som tycker att dem flesta hära på forumet har köpt ATI?

Som vanligt kan man väl misstänka att antalet kort som köps löst av enskilda individer är rätt litet vid jämförelse mot dem som säljs på pall till Dell och liknande?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alibababert
skulle vara intresant att få veta vad typ inet har för ratio mellan ati och nvidia

Skicka mail och fråga.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

datorbranchen är dock inte lika känslig som andra varor, kolla bara på smink, parfym, shampoo och sånt,,

folk köper det som går på tv-reklam, oavsett vad det kostar,, det är ren fakta, företag/koncerner tjänar flera miljarder på reklam trots att den kostar massor,,

och det finns även med i beräkningarna att om du slutar med reklam så sjunker också konsumtionen ganska snabbt..

fan vad många det finns som inte har koll och går å köper vad skit som helst bara nån kändis eller nån har sagt det,,

Ang Nvidia så tror jag att sånna stora företag har råd att låta ATI ligga med lite försprång utan att de blir oroliga,, de märker väl att ATI inte utnyttjar det till sin fördel,, och kanske är det så att de har funnit sin plats under Nvidia och är nöjda med det.. de säljer nog tillräckligt...

det är nästan alltid så att ren fakta och vad folk tror på inte går hand i hand....

då kallas det ofta fanboys osv i denna värld.. ja manar, hur många köper fortfarande VOLVO/SAAB trots att de går sämre å sämre för dom.. de köper ju knappast prisvärdaste bilen, men de är vana att köra volvo... ja ni fattar var jag ville komma,,, det blev lite väl mycke =P

Visa signatur

||> FD Define C <> Corsair RM 650x v2 <> Asus Prime x470 Pro <> AMD Ryzen-7 3800x <> Samsung 970 EVO m.2 500GB + Samsung 860 EVO 1TB <> Kingston Fury Renegade 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL 16 <> Msi 4070 Super OC <> Asus AC86 <|| Skärm: AOC AG271QG 1440p ips G-synk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piece of Cake
Ok, vill gärna veta mer om det så man inte känner sig efterbliven... Har aldrig hört talas om det till skillnad från quadro, men det kanske är hela grejen, färre känner till ATIs lösning.

http://en.wikipedia.org/wiki/ATI_FireGL

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KiXeR
Och folk undrar varför nVdia har höga priser på sina g-kort med gammal teknik? Monopol/övertag gynnar inte konsumenterna.

nVIDIA har inte monopol

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk

Jag tror de flesta grafikkort säljs i "märkesdatorer". Där spelar det nog störst roll vad man har för relation med de olika tillverkarna. En annan fundering är ju om det finns tillräcklig med resurser för att få ut alla grafikkort från AMDs sida man vill. Apple ska ju tagit en jäkla massa kretsar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KiXeR
Och folk undrar varför nVdia har höga priser på sina g-kort med gammal teknik? Monopol/övertag gynnar inte konsumenterna.

På vilket sätt har nVidia monopol över grafikkortsmarknaden? Är det någon (nVidia) som stoppar oss från att köpa t.ex ett ATI-kort? Försöker nVidia att stoppa ATI/AMD från att tillverka grafikkort?

Man kan ju inte säga att ett företag innehar monopol bara för att majoriteten av konsumenter väljer att köpa av just dom. Din fråga besvaras dessutom av rubriken. Om nu nVidia säljer så bra varför skulle dom då sänka priserna? Sänka priserna gör man väll när man säljer dåligt och behöver konkurrera.

Visst, det är ju dåligt för oss konsumenter när ett företag leder stort men kalla det inte för monopol.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Jag tror de flesta grafikkort säljs i "märkesdatorer". Där spelar det nog störst roll vad man har för relation med de olika tillverkarna. En annan fundering är ju om det finns tillräcklig med resurser för att få ut alla grafikkort från AMDs sida man vill. Apple ska ju tagit en jäkla massa kretsar.

... och sprungit iväg med dom?

Köper Apple grafikkort så räknas det med i statistiken.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Tja det vet jag väl? Jag skrev monopol eftersom det är aldrig bra att en aktör har för stor del av marknaden, nVIDIA har övertag som också står i noteringen

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orici
http://en.wikipedia.org/wiki/ATI_FireGL

nVIDIA har inte monopol

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Nej nVIDIA har INTE monopol, skrev det dock eftersom min tanke var att det aldrig gynnar konsumenterna att en aktör har för stor del av kakan. nVIDIA har övertag som också står i mitt meddelande som du antagligen missade då du hakade upp dig på monopol :P. Hur som så är det aldrig bra konsumenterna med en spelare på marknaden.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smurfn
På vilket sätt har nVidia monopol över grafikkortsmarknaden? Är det någon (nVidia) som stoppar oss från att köpa t.ex ett ATI-kort? Försöker nVidia att stoppa ATI/AMD från att tillverka grafikkort?

Man kan ju inte säga att ett företag innehar monopol bara för att majoriteten av konsumenter väljer att köpa av just dom. Din fråga besvaras dessutom av rubriken. Om nu nVidia säljer så bra varför skulle dom då sänka priserna? Sänka priserna gör man väll när man säljer dåligt och behöver konkurrera.

Visst, det är ju dåligt för oss konsumenter när ett företag leder stort men kalla det inte för monopol.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk

Ja, måste nog säga att jag tycker ATi har alltid vart ett svagt varumärke. Förr tyckte jag inte alls om ATi för jag tyckte det var sämre kvalité då, men med DX11 så är det en annan femma Men det är AMDs fel att de inte har hållt på med marknadsföring förr, fast de kanske hade för lite pengar? Sen kan det ju vara så att nvidia "fuskar" lite på marknaden... Vem vet?

Visa signatur

Balle

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KiXeR
Och folk undrar varför nVdia har höga priser på sina g-kort med gammal teknik? Monopol/övertag gynnar inte konsumenterna.

Har en känsla av att vi snart kommer säga att ATi har gammal teknik

Sen har dom ingen monopol :S

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk

Skönt för Nvidia! Var beredd på att se katastrof siffror efter Radeon 4000/5000 seriens framgångar.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KiXeR
Nej nVIDIA har INTE monopol, skrev det dock eftersom min tanke var att det aldrig gynnar konsumenterna att en aktör har för stor del av kakan. nVIDIA har övertag som också står i mitt meddelande som du antagligen missade då du hakade upp dig på monopol :P. Hur som så är det aldrig bra konsumenterna med en spelare på marknaden.

Då måste jag ha missuppfattat ditt inlägg. Det framgick nästan som att du tyckte att monopol och övertag var samma sak. Får väll erkänna att jag hakade upp mig på de

Annars så håller jag med.

Permalänk
Medlem

Nej för f*n, monopol skadar, övertag sätter press på konkurrenterna. Sen tror jag som många andra att ATis pr-avdelning har varit allt för slö. Deras drivar-buggar avskräcker många än idag.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smurfn
Då måste jag ha missuppfattat ditt inlägg. Det framgick nästan som att du tyckte att monopol och övertag var samma sak. Får väll erkänna att jag hakade upp mig på de

Annars så håller jag med.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Det tar helt enkelt tid att bygga ett varumärke, ATi's framgångar från 4000 och 5000 serien kommer troligtvis att synas i ett senare skede. De nöjda kunderna till dessa produkter kanske håller sig till ATi vid nästa köp vilket kanske i detta fall blir en produkt från 6000 serien.

Hur som helst så tror jag iaf att största anledningen till att Nvidia har behållt sin starka position är att deras 8000 serie var så överlägsen under en lång period. Men ATi borde kunna hämta in en del andelar här framöver, den som lever får väl se. Ett enda snedsteg från ATi tror jag kan förstöra mycket mer än det skulle gjort om det var Nvidia.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KiXeR
Nej nVIDIA har INTE monopol, skrev det dock eftersom min tanke var att det aldrig gynnar konsumenterna att en aktör har för stor del av kakan. nVIDIA har övertag som också står i mitt meddelande som du antagligen missade då du hakade upp dig på monopol :P. Hur som så är det aldrig bra konsumenterna med en spelare på marknaden.

Okej... Först så har inte nVIDIA monopol sen så finns det bara en spelare?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"