Nytt problem med Intel X25-M G2

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Nytt problem med Intel X25-M G2

Intels populära SSD-enhet X25-M G2 fortsätter att krångla. Denna gång är det verktyget SSD Optimizer som förstör återställningspunkter.

Läs nyheten

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Sep 2006

Kan man uppdatera till den Firmwaren utan att det finns chans för en död disk numera?
Inte bra om det tar bort restorepoints men det finns ju backup och återinstallation i värsta fall...Ännu bättre är ju något najs image program.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
٩(͡๏&#81
Registrerad
Jul 2009

Usch! Hoppas de fixar det snart

Balle

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2001

Det är ju rekommenderat att man stänger av systemrestore så man sparar på livslängden.

ASUS ROG Crosshair VI Hero| AMD Ryzen 7 2700X @4300MHz| EK based custom watercooling| Samsung 950 PRO 512GB M.2 NVMe| G.Skill Trident Z RGB 3600 MHz 16GB @3466 MHz 16-16-16-36-81 1T| MSI RX VEGA 64| LG 34UC88-B Freesync| EVGA SuperNova P2 1600W| Lian-Li PC-O11| Windows 10 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2003

Klart att det kommer finnas barnsjukdomar ett tag till när det gäller SSD's, så är det ju alltid med ny teknik. Tror dock att Western digital och seagate håller tungan bättre i munnen när det kommer till lagring än vad intel gjort, den som lever får se.

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Okt 2006

Känns som om man ska undvika SSD ett bra tag framöver. Verkar inte vara annat än problem.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2009

var mååånga år sen jag behövde använda mig av återställningspunkter.

Mazariner är najs.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skeldepth
Registrerad
Jun 2002

återställningspunkter ? vad är det ?

* Lär dig använda SÖK funktionen först!
* Det heter verkar INTE värkar och rosa INTE råsa FFS.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2009

Förbannad tur man inte flashade när det begav sig sist.
Bara bra att de hittar så mycket skit som möjligt innan nästa uppdatering nu, dåligt dock att inte ha bättre ordning på grejerna innan man lägger ut dem, bedrövligt!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Alingsås
Registrerad
Maj 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av D-Frag
återställningspunkter ? vad är det ?

Jag tror dem menar Windows System Restore (a' la Systemåterställning) - ett verktyg i Windowssystem som gör det möjligt att återställa största delar av systemet till ett tidigare tid- och datum.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Soffan
Registrerad
Feb 2004

haha därför jag köpte en raptor

Macbook Pro 15" 2011

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Aug 2008

Även om detta inte var ett så stort problem, så tycker jag att dom borde återkalla alla diskar, kasta dom, och göra om, gör rätt.

Folk skrattar ju bara åt dom nu, Kör med en Crucial har aldrig strulat.
Hände samma sak för dom att "trim" firmwaren kunde strula, dom drog tillbaka den och släppte den är den var testad och säkerhetsställd att den fungerar.

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2007

It's not a bug, it's a feature

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Suecia
Registrerad
Okt 2009

Jag som har sucktat efter en G2 ganska länge nu, så känns det som att jag definitivt kommer vänta tills de har släppt en firmware ingen klagar över. Priset hinner väl sjunka med då Kanske kan göra sig ett kap efter julen?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Timmele
Registrerad
Okt 2009

Bra då var det inte mitt fel att återställningen inte funkade.

Nu börjar det bli dags för ett nytt firmware och mer information om problemet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
STHLM
Registrerad
Apr 2008

Lägger nog mina SSD planer på is ett tag till. Börjar bli lite väl många förbehåll...

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Apr 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Det är ju rekommenderat att man stänger av systemrestore så man sparar på livslängden.

Varför skulle det påverka livslängden. Återställningspunkterna framkallar inte så mycket extra arbete för disken och sker bara vi vissa tillfällen (schemalagda tidpunkter och installation av vissa program (eller manuellt igångsatta)).

Utrymmesmässigt finns det en idé att stänga av den - men då får man hantera systemåterställning med en tredjepartsapplikation istället.

The statement below is true.
The statement above is false.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Nov 2001

Intel har en del att göra när det gäller sina interna testar...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2001

Fick hem min X25-M igår, "spinner" som en liten katt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm (Årsta)
Registrerad
Feb 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alex Del Piero

Mest synd om dig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Mar 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av paltkoma
Även om detta inte var ett så stort problem, så tycker jag att dom borde återkalla alla diskar, kasta dom, och göra om, gör rätt.

Hände samma sak för dom att "trim" firmwaren kunde strula, dom drog tillbaka den och släppte den är den var testad och säkerhetsställd att den fungerar.

Jag håller med, de borde kasta alla diskarna...så länge jag får stå vid deras kontainer och håva in dem i kassar

WS: AMD Ryzen 1700 | 16GB Corsair LPX 3733 | Sapphire RX Vega 56 | Samsung 840 Pro 256GB | Dan Cases A4-SFX
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 128GB SSD
HTPC: Intel i3 2120T | 2x4gb DDR3 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kälma
Registrerad
Nov 2006
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alex Del Piero

Jasså, du visste om detta problemet tidigare?

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2002

Känns som man skall vänta på G3 eller tom G4 innan det är dags... även om det kliar i köptarmen...

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Visby
Registrerad
Jan 2002

Såklart man kör ett par G2or

Har dock ej vågat flasha dom ännu.

Tycker prestandan duger gott änså länge ändå.

Obs visar mitt medlidande till dom som köper raptor disk nyligen!

Intel i9 7900X@5ghz Customloop 2x2080ti nvlink Acer X34

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Sep 2009
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joavels

Nej, han tyckte att en 10000 RPMare är mycket bättre än en 7200 och dessutom bättre än en SSD-hårddisk, dessutom byter han ofta lösenord i BIOS.

Självklart visste han att SSD Optimizer skulle strula och betalade 2500 för en 300GB-disk för att skära bort 1,2 sekunder när han laddar en bana i Crysis.

E8400@3,97 | GA-EP35-DS3L | 5850 BE @ 805 | Corsair Dominator@1081 4x1 GB | Corsair VX550W
MS Intellimouse 3.0 | Logitech Illuminated<3| Steel QcK+ | Steel 5hv2 | Samsung T220 (pissdålig skräpskärm)
Macbook Pro '10 | iPhone 3GS 16GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Jag tror dem menar Windows System Restore (a' la Systemåterställning) - ett verktyg i Windowssystem som gör det möjligt att återställa största delar av systemet till ett tidigare tid- och datum.

Han syftade nog på att han inte använder sig av den funktionen, och det gör inte jag heller för den delen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K

Den där rekommendationen kommer ifrån att SSD-diskar normalt är ganska små (eller dyra), att stänga av system restore är ett sätt att spara uttrymme.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av greenbayd
Jag som har sucktat efter en G2 ganska länge nu, så känns det som att jag definitivt kommer vänta tills de har släppt en firmware ingen klagar över. Priset hinner väl sjunka med då Kanske kan göra sig ett kap efter julen?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av paltkoma

Ni (m.fl.) verkar ha missat att felet inte ligger i disken, utan mjukvaran för att manuellt utföra TRIM (vilket man främst har användning för på OS som saknar den funktionen).

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
- -
Registrerad
Jan 2005

Jag har inte haft några problem med min disk trots att jag har ny firmware.

Återställningspunkter är ju dessutom bara till för folk som inte vet vad de har förstört när de förstör datorn.

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Okt 2006
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hamilton83
Mest synd om dig.

Eller smartare, pg.a av alla problemen som finns med SSD i nuläget.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joavels

Har ju stått ett tag om problem med Intel's SSD diskar. Friskt vågat att köpa en disk i samma serie som Intel själv erkänner att dom har problem med.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Nov 2005

Hur svårt kan de va o göra en fungerande disk?

HTPC