Tangentbord, byta ut.

Permalänk
Medlem

Tangentbord, byta ut.

Jag köpte nyligen ett Razer Tarantula-tangentbord. Efter ett tag hittade jag en hel del småsaker som jag störde mig på, men även två "allvarligare" saker. För det första så funkade drivrutinerna inte till Windows 7, vilket gör de 10 macro-knapparna helt oanvändbara för mig. Det kan ju visserligen hända att de kommer drivrutiner som fixar detta, men det vet man ju inte när. För det andra: På tangentbordet sitter ett razermärke, detta märket har en lysdiod bakom som med hjälp av en dimmer lyser svagare / starkare, tangentbordet har också två 3.5mm ljudingångar, en för mikrofonen och en för ljudet och när jag kopplade in mitt headset i tangentbordet så hörde jag ett ständigt surrande som ändrade frekvens precis i takt med att lysdioden tonade in och ut.
Nåja, jag störde mig kraftigt på detta och tangentbordet var ju inte direkt gratis, så jag gick tillbaka med det. Dom var självfallet tvungna att ta en titt, så dom sa att dom skulle höra av sig efter att dom testat det.
När dom ringde mig dagen därpå hade dom testat ljudbuggen och dom sa att det berode på att jag hade haft på microphone boost (!?) vilket jag inte riktigt kan förstå, då jag inte hör något själv av vad min mic snappar upp. Jag är skapligt säker på att jag inte hade någon microphone boost på själv när jag hörde surret, men det blir till att kolla upp i butiken. När dom hade kollat och konstaterat att macro @ Windows 7 inte fungerar, så sade dom bara att jag skulle vänta tills dom släpper nya drivrutiner. Jahapp.. Vad tycker ni om detta? Har jag rätt att byta tangentbordet för detta? Jag fick ju ingen upplysning om att drivrutinerna inte skulle fungera till Windows 7 när jag köpte det.

Visa signatur

Corsair 450 W, Gigabyte GA-P35-DS3, Intel E2160 @ 3 GHz, HD3870, 250GB S-ATA, Corsair DDR2 2046Mb Twin2X 6400
"Redan de gamla grekerna trodde sig leva i nutiden."

Permalänk
Medlem

Såvida du inte fick information om att tangentbordet ska fungera med Windows 7 när du köpte det känns det litet tveksamt att du har rätt att byta det. Det skulle väl vara om ljudkvaliteten är så dålig att den funktionen är helt oanvändbar. Annars fungerar det ju som utlovat, även om det är av dålig kvalitet.

Det är på grund av sånt här man inte ska köpa "gaming"-hårdvara.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Det är upp till kunden att ta reda på sådan information.
Du kan inte lämna tillbaka produkter för att dom inte sa att det inte funkar med Windows 7. Det är inte så att försäljaren kommer gå igenom alla operativsystem den funkar på osv.
Hade du frågat dom om det fungerar på Windows 7 och dom sagt att det gör det trotts att det inte gör det så hade det varit en annan femma.

Permalänk
Medlem

Sablar i helvete, då verkar det som att jag sitter fast med det tangentbordet då, hade inte frågat dom det innan.. Angående bakgrundsbelysningen kanske man kan montera isär eländet och koppla ur lysdioderna på nått snyggt sätt, lutar åt det.
Tack för era synpunkter iaf.

Visa signatur

Corsair 450 W, Gigabyte GA-P35-DS3, Intel E2160 @ 3 GHz, HD3870, 250GB S-ATA, Corsair DDR2 2046Mb Twin2X 6400
"Redan de gamla grekerna trodde sig leva i nutiden."

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dahren
Sablar i helvete, då verkar det som att jag sitter fast med det tangentbordet då, hade inte frågat dom det innan..

Kan man inte misstänka att de inte dröjer alltför länge med bättre drivrutiner? Att inte ha windows7-stöd verkar rätt otaktiskt i dessa tider (särskilt om man vill uppfattas som ett entusiastmärke).

Permalänk
Hedersmedlem

Senaste drivrutinen v2.10 påstås iaf stödja W7. Är det den du testat?

http://www.razersupport.com/index.php?_m=downloads&_a=viewdow...

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av videfix
Senaste drivrutinen v2.10 påstås iaf stödja W7. Är det den du testat?

http://www.razersupport.com/index.php?_m=downloads&_a=viewdow...

Aa, den är tyvärr testad. Hopplöst korkat av dom att släppa ut en driver som det står stödjer w7, men som uppenbarligen inte fungerar i w7..

Visa signatur

Corsair 450 W, Gigabyte GA-P35-DS3, Intel E2160 @ 3 GHz, HD3870, 250GB S-ATA, Corsair DDR2 2046Mb Twin2X 6400
"Redan de gamla grekerna trodde sig leva i nutiden."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dahren
Aa, den är tyvärr testad. Hopplöst korkat av dom att släppa ut en driver som det står stödjer w7, men som uppenbarligen inte fungerar i w7..

den funkar i windows 7 x64 Ultimate så kanske det är något du inte riktigt fått rätt ? annars har du nåt fel på tagentbordet och anledning att byta det av den anledningen !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shagy
den funkar i windows 7 x64 Ultimate så kanske det är något du inte riktigt fått rätt ? annars har du nåt fel på tagentbordet och anledning att byta det av den anledningen !

Intressant, jag kör visserligen x32. Dom på Inet hade inte heller lyckats få igång drivrutinerna. Hur vet du att det funkar i x64?

Visa signatur

Corsair 450 W, Gigabyte GA-P35-DS3, Intel E2160 @ 3 GHz, HD3870, 250GB S-ATA, Corsair DDR2 2046Mb Twin2X 6400
"Redan de gamla grekerna trodde sig leva i nutiden."

Permalänk
Medlem

Ehm...
Bara jag som reagerar på att ljudproblem skulle bero på microphone boost? Nu vet jag av erfarenhet att saker och ting kan hända med det igång, men nog ska man kunna använda den funktionen ändå.

Så länge det inte står eller påpekas någonstans att "försämring av ljudkvalite vid mic-boost" så borde ju det vara en anledning. Allt annat är ju att säga att tangentbordets ljudutgångar bara fungerar under vissa omständigheter, vilket rimligen borde pekas ut innan köp.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Ehm...
Bara jag som reagerar på att ljudproblem skulle bero på microphone boost? Nu vet jag av erfarenhet att saker och ting kan hända med det igång, men nog ska man kunna använda den funktionen ändå.

Så länge det inte står eller påpekas någonstans att "försämring av ljudkvalite vid mic-boost" så borde ju det vara en anledning. Allt annat är ju att säga att tangentbordets ljudutgångar bara fungerar under vissa omständigheter, vilket rimligen borde pekas ut innan köp.

Sant!
Jag skall snart till Inet och då ska dom "redovisa" buggen för mig. Tror du att jag skulle kunna byta tangentbordet pga detta? (Har 0 koll på det här med konsumenträtt)

Visa signatur

Corsair 450 W, Gigabyte GA-P35-DS3, Intel E2160 @ 3 GHz, HD3870, 250GB S-ATA, Corsair DDR2 2046Mb Twin2X 6400
"Redan de gamla grekerna trodde sig leva i nutiden."

Permalänk
Medlem

Efter lite research, så har jag nu kunnat konstatera att oljudet bara uppstår om tangentbordet är inkopplad i min laptop (vet inte hur han på inet lyckades återskapa det på deras datorer, om det ens vara samma ljud han fick fram). Om headsetet istället kopplas in i laptopen direkt, så hörs inte oljudet inte.
Då är frågan, kan jag byta ut tangentbordet?

Visa signatur

Corsair 450 W, Gigabyte GA-P35-DS3, Intel E2160 @ 3 GHz, HD3870, 250GB S-ATA, Corsair DDR2 2046Mb Twin2X 6400
"Redan de gamla grekerna trodde sig leva i nutiden."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dahren
Efter lite research, så har jag nu kunnat konstatera att oljudet bara uppstår om tangentbordet är inkopplad i min laptop (vet inte hur han på inet lyckades återskapa det på deras datorer, om det ens vara samma ljud han fick fram). Om headsetet istället kopplas in i laptopen direkt, så hörs inte oljudet inte.
Då är frågan, kan jag byta ut tangentbordet?

Om störningarna endast uppstår på laptopen så är det väl en försvårande anledning till att få tangentbordet utbytt.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Om störningarna endast uppstår på laptopen så är det väl en försvårande anledning till att få tangentbordet utbytt.

Det är det väl inte.
Fungerar bra utan tangentbord = inget fel på datorn.
Fungerar sämre med tangentbord = troligen någonting med tangentbordet.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Var på inet idag, tog med mig laptop, headset, tangentbord. Kopplade in allt så att han fick lyssna på oljudet. Han sade bara att det inte var tillräckligt för att byta ut det, då vi inte kunde återskapa det på någon av deras datorer.

Visa signatur

Corsair 450 W, Gigabyte GA-P35-DS3, Intel E2160 @ 3 GHz, HD3870, 250GB S-ATA, Corsair DDR2 2046Mb Twin2X 6400
"Redan de gamla grekerna trodde sig leva i nutiden."

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Det är det väl inte.
Fungerar bra utan tangentbord = inget fel på datorn.
Fungerar sämre med tangentbord = troligen någonting med tangentbordet.

Nja,

- Fungerar bra med andra datorer
- Fungerar inte bra med laptopen

Alltså låter det inte som problemet nödvändigtvis är tangetbordet utan antingen laptopen eller kombinationen.

Fast jag tycker det hade varit schysst att ändå låta köpet gå tillbaka.

/B

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Björn Endre
- Fungerar bra med andra datorer

Ah, den hade jag missat. Men jo i så fall så är det ju inte tvunget något fel på tangentbordet. Men jag håller med dig om att det vore trevligt av dem att ändå låta det gå tillbaka.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Har du stängt av User Account Control, UAC?

Kan ha det på i Vista men inte i W7 när jag använder macros på sidewinder 6x.

Visa signatur

Lian Li A71FB, Bequiet Dark Pro 850w, Asus P9X79 pro, i7 3930k@4.7Ghz, R9 290X, H2O, 32gb ddr3, Samsung 830 128gb, 2x 1.5tb WD black, Asus Phoebus.

Permalänk
Medlem

Inte för att verka misstänksam så verkar det som att du letar fel på tangentbordet, för att hitta en anledning att lämna tillbaka det.

Som du skriver själv det är bara problem när det är inkopplat i DIN laptop.
Drivrutiner finns till båda win 7 x86 och x64. Men fungerar tydligen inte på DIN laptop.