Adobe Flash Player 10.1 prerelease är släppt

Permalänk
Medlem

Adobe Flash Player 10.1 prerelease är släppt

http://labs.adobe.com/downloads/flashplayer10.html

Hur funkar denna med YouTube HD 1080p och VDPAU i Linux?
Testa och berätta!

EDIT: Verkar inte stödja VDPAU i Linux, se min post nedan...

Permalänk
Medlem

Ingen 64-bit version?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-I - AMD Ryzen 5 4650G - 32GB G.SKILL DDR4 3600MHz - Dell U2515H - WD Blue SN550 500GB SSD - Linux Mint
Projekt iCom: Bygglogg - Feedback

Permalänk
Medlem

Tror bara det fungerar under Windows.

H.264 Video Hardware Acceleration Support
Flash Player 10.1 supports hardware decoding of H.264 video on Windows platforms when running with supported hardware. Use the following recommended hardware and driver combinations to experience hardware acceleration of H.264 videos in Flash Player 10.1. Unless otherwise noted, the following hardware will support H.264 hardware decoding with supported drivers under Windows XP 32-bit, Windows Vista (32/64-bit), and Windows 7 (32/64-bit).

Permalänk
Medlem

Enligt Paranormals post i denna tråd så ger det mycket bättre prestanda i Linux (sedan om det beror på hårdvaruacceleration eller något annat vet jag inte).

http://xbmc.org/forum/showthread.php?t=61820

Kan inte testa själv just nu.

Edit: Äsch, verkar inte ha hårdvaruacceleration i Linux ännu...

Citat:

In Flash Player 10.1, H.264 hardware acceleration is not supported under Linux and Mac OS. Linux currently lacks a developed standard API that supports H.264 hardware video decoding, and Mac OS X does not expose access to the required APIs. We will continue to evaluate adding the feature to Linux and Mac OS in future releases.

Källa: http://labs.adobe.com/technologies/flashplayer10/releasenotes...

Permalänk
Medlem

Tvivlar starkt på att hårdvaruacceleration för flash kommer till Linux, blir nog bara Windows får njuta av det i 10.1 tyvärr.

Permalänk
Medlem

Processorbelastningen vid uppspelning har minskat rätt rejält under linux iaf

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rydberg
Processorbelastningen vid uppspelning har minskat rätt rejält under linux iaf

ska testa med min asrock, vore najs som fan om det stämmer det du skriver

Edit: Med min asrock nettop så fungerar iaf youtube lite bättre, svt play fungerar dock sämre med 10.1

Permalänk
Inaktiv

Finfint. Kommer detta att komma som uppdatering i ubuntu-restricted-extras, eller måste man avinstallera medföljande flashen och sedan installera denna? Hoppas 64-bitversionen kommer snart

Permalänk
Medlem

väntar också på 64bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Finfint. Kommer detta att komma som uppdatering i ubuntu-restricted-extras, eller måste man avinstallera medföljande flashen och sedan installera denna? Hoppas 64-bitversionen kommer snart

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ri
väntar också på 64bit

Vänta och hoppas är i stort sett allt man gör i Linux-världen. Det är som dagen före julafton i all evighet. Jag lovar att om ni bara väntar tillräckligt länge kommer det inte hända något annat än att ni till slut slutar hoppas.

Hoppsan, jag var visst lite trött när jag skrev inlägget igår. Det skulle kunna uppfattas som att jag tycker att det är Linux fel att Flash är en säck med apskit. Så är det givetvis inte.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Vänta och hoppas är i stort sett allt man gör i Linux-världen. Det är som dagen före julafton i all evighet. Jag lovar att om ni bara väntar tillräckligt länge kommer det inte hända något annat än att ni till slut slutar hoppas.

Haha, skön kommentar!
*BSD användare ? ;P

Permalänk
Medlem

Don't feed the troll.

On-topic, fan vad surt att det saknas stöd för VDPAU. Hur stabilt funkar detta för er som provat?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Can0n
Haha, skön kommentar!
*BSD användare ? ;P

Jag var FreeBSD-användare förut, men har bytt till Linux. Jag är inte ute efter att starta OS-flamewar. Alla får givetvis köra vilket system de helst behagar. Jag menar bara att den som väntar på något gott kan få vänta väldigt länge, så det kanske inte är någon god idé att hålla andan.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Jag var FreeBSD-användare förut, men har bytt till Linux. Jag är inte ute efter att starta OS-flamewar. Alla får givetvis köra vilket system de helst behagar. Jag menar bara att den som väntar på något gott kan få vänta väldigt länge, så det kanske inte är någon god idé att hålla andan.

Varför är det så typiskt Linux då? Mitt flash funkar helt ok just nu, kan det bli bättre blir jag väl nöjd men lär inte märka så stor skillnad. Skönt att veta att man inte behöver ta tag i det själv

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Varför är det så typiskt Linux då? Mitt flash funkar helt ok just nu, kan det bli bättre blir jag väl nöjd men lär inte märka så stor skillnad. Skönt att veta att man inte behöver ta tag i det själv

Det är ju trevligt att Flash funkar så bra för dig. Jag borde inte ha uttryckt mig så klumpigt. Jag menade inte specifikt Linux-världen, utan snarare F/OSS-världen. Vänta-bara-så-kommer-allt-att-bli-jättebra-när-någon-fixar-det-attityden finns givetvis överallt, men märks extra tydligt inom F/OSS-världen. Jag vet inte varför det är så. Jag tycket bara att det är bortkastad tid att vänta på dittan och hoppas på dattan. Jag är ledsen om det gör någon upprörd.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Det är starka kommersiella krafter som påverkar vilka plattformar de tillåter detta att fungera bra på.
Hade det funnits en stark vilja hos Adobe och deras partners att ha detta gående på Ubuntu med grymt låg CPU-last på mängder av grafikprocessorer så är det klart som korvspad att det hade fungerat.
Nu skyller de på att vissa API:er inte finns där. Nej men då tar man fram dessa då, det är en naturlig del av utvecklingsarbetet Om man vill att det skall fungera.
Om användarna inte får en vettig upplevelse på Ubuntu så väljer de Win7.
En sådan grej är oerhört viktig för kunden som jagar en bra upplevelse för sin mediauppspelning.
Det är just nu som det är kritiskt för Ubuntu att kunna mäta sig men sånt här skjuter lätt
hål och Win7 drar förbi. Det förstår de som ser till att det fungerar perfekt på Win7.

Permalänk
Medlem

Vore det svårt att frivilliga krafter utvecklar ett open source flashplayer-plugin med VDPAU-stöd för h.264? Känns som det bara är en videoström som laddas ner och som behöver avkodas...

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Det är ju trevligt att Flash funkar så bra för dig. Jag borde inte ha uttryckt mig så klumpigt. Jag menade inte specifikt Linux-världen, utan snarare F/OSS-världen. Vänta-bara-så-kommer-allt-att-bli-jättebra-när-någon-fixar-det-attityden finns givetvis överallt, men märks extra tydligt inom F/OSS-världen. Jag vet inte varför det är så. Jag tycket bara att det är bortkastad tid att vänta på dittan och hoppas på dattan. Jag är ledsen om det gör någon upprörd.

Det lät ganska mycket som en förolämpning, men jag bet mig hårt i tungan för att inte ta det så. Jag håller med om att det märks väldigt tydligt, men det kan också bero på att vi märker av utveckling snabbare. Ubuntu släpps var sjätte månad, Arch rullar på hela tiden. Alla paket/program uppdateras hela tiden. I Windows och OS X tar det ju rätt lång tid mellan varje uppdatering (då menar jag iofs versionsuppdatering, inte program, vet inte hur frekvent vanliga uppdateringar släpps där). Men är det nåt som är kasst i sjuan eller snöleoparden, då har dom å andra sidan en långt längre väntan än vad vi har.

Edit: SÅ bra funkar det inte Det funkar, men inte mer. Och vad gäller just flash så sitter vi ju i samma båt, vi måste vänta på att Adobe tar tag i det. Hade de släppt flash öppet så är jag övertygad om att det ganska snabbt hade genomgått en del optimeringar (för alla plattformar).

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Vore det svårt att frivilliga krafter utvecklar ett open source flashplayer-plugin med VDPAU-stöd för h.264? Känns som det bara är en videoström som laddas ner och som behöver avkodas...

Finns redan, Gnash.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Finns redan, Gnash.

Urrrk.... spyvarning.... jag tvivlar på att det mediokra stolle-projektet
någononsin får VDPAU stod...

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av plunn
Urrrk.... spyvarning.... jag tvivlar på att det mediokra stolle-projektet
någononsin får VDPAU stod...

gud nej, vdpau är ju ont och oöppet, att ens föreställa sig att free software talibanerna på GNU skulle ställa sig bakom något sådant är bara totalt absurt.

sen kan man ju passa på att tillägga att att det står i licensavtalet till flash att man inte får utveckla mjukvara som kan spela upp flash-filer(eller något liknande), alltså måste gnash utvecklas av folk som aldrig ens har använt riktiga flash. det är knappast ett mysterium att gnash är som det är.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Safesurf-Gösta
gud nej, vdpau är ju ont och oöppet, att ens föreställa sig att free software talibanerna på GNU skulle ställa sig bakom något sådant är bara totalt absurt.

sen kan man ju passa på att tillägga att att det står i licensavtalet till flash att man inte får utveckla mjukvara som kan spela upp flash-filer(eller något liknande), alltså måste gnash utvecklas av folk som aldrig ens har använt riktiga flash. det är knappast ett mysterium att gnash är som det är.

VDPAU är väl open source?

http://en.wikipedia.org/wiki/VDPAU

Visa signatur