Publik betaversion av Office 2010

Permalänk
Melding Plague

Publik betaversion av Office 2010

Microsoft ger allmänheten tillgång till en betaversion av den kommande programsviten Office 2010.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

De blir väl lite hotade av openoffice, undrar om det är reddhestar.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

Rätt tänkt.

Tycker msoft kan skapa en lite version av office som är gratis, skulle vinna mycket på det.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KiXeR
Rätt tänkt.

Tycker msoft kan skapa en lite version av office som är gratis, skulle vinna mycket på det.

Du menar Wordpad?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KiXeR
Rätt tänkt.

Tycker msoft kan skapa en lite version av office som är gratis, skulle vinna mycket på det.

Vad skulle de vinna på det?

De allra flesta använder MS Office redan - de som inte gör det använder antingen OpenOffice eller klarar sig utan ett större officepaket (och använder Wordpad samt Live Mail eller liknande). Ingen av dessa två grupper är troliga framtida kunder av en 'full' MS Office så en 'lite' version ville absolut inte gett större omsättning för MS - utan helt enkelt minskat intäkterna pga extra utvecklingskostnader

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem

Var det inte några % staplar i Datormagazin för ett par nummer sedan..som visa att 65% använde openoffice idag...om det stämmer så är msoffice hotade...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AmiDonk
Var det inte några % staplar i Datormagazin för ett par nummer sedan..som visa att 65% använde openoffice idag...om det stämmer så är msoffice hotade...

Såpass mycket som 65% tror jag definitivt inte, men det hade varit kul om siffrorna stämde.

MS Office är ju störst på marknaden.

Googlade men kunde tyvärr inte hitta några siffror.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zlayphir
Såpass mycket som 65% tror jag definitivt inte, men det hade varit kul om siffrorna stämde.

MS Office är ju störst på marknaden.

Googlade men kunde tyvärr inte hitta några siffror.

Jag kollade upp det..det var 69% av datormagzin's läsare hade det installerat på sin dator...det var en s.k månaden's fråga med en poll...

Permalänk
Medlem

Office blev ju nästan oanvändbart i och med 2007-versionen, hatar den nya "looken" med messor av flikar och inga tydliga menyer med alla olika inställningar på. Har inte vågat prova nya Excel för då får man väl ett magsår. Tyvärr så uppgraderade universitetet till Office 2007 med, för att matcha alla lärares bärbara datorer och nu tar allt dubbelt så lång tid...

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Avstängd

Publik fullversion av OpenOffice.org!
http://www.openoffice.org/

Eller publik beta version av OpenOffice.org 3.2.
http://download.openoffice.org/next/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skogsvilden
Office blev ju nästan oanvändbart i och med 2007-versionen, hatar den nya "looken" med messor av flikar och inga tydliga menyer med alla olika inställningar på. Har inte vågat prova nya Excel för då får man väl ett magsår. Tyvärr så uppgraderade universitetet till Office 2007 med, för att matcha alla lärares bärbara datorer och nu tar allt dubbelt så lång tid...

Håller med om att Office 2007 är sjukt segt, och tar fruktansvärt stor plats, men att hitta i de nya menyerna tyckte jag att man lärde sig på ett par timmar vid normal användning... Men det säger en del när Word 2007 knappt går att köra på en netbook - det är ett ordbehandlingsprogram ffs!

Jag ska gå tillbaka till EDIT.

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk

Menyerna ser fina ut men vad fyller egentligen det där vita fältet undertill för funktionen? Tar ju nästan upp halva programytan.

Permalänk

förutom office paketet, så hade vi även staroffice installerat på datorerna när jag gick på universitetet i gbg....men jag sällar mig till massorna och tycker att openoffice är lite bättre...sedan att staroffice kan kosta en symbolisk summa är väl inte så farligt om man jämför med ms..

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Medlem

Jag gillar verkligen det nya utseendet i Office 2010. Office 2007 var också riktigt fint

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk

Är jag ensam om att fortfarande köra Office 97? Jag saknar inga funktioner i varken Word eller Excel, och snabbt som tusan går det också.

Dock använder jag Openoffice till övriga jobb.

Visa signatur

Main Fractal Design Define R2. Gigabyte GA-P67A-UD3. Intel Core i5 2500K. Asus GTX760-DC2OC. Samsung 840 PRO 128GB. 2x SpinPoint F4 320GB. Samsung SpinPoint 500GB. WD Green 1TB. Corsair CMPSU-620HX 620W.
HTPC Lian Li PC-V351B. MSI K9AGM2-FIH. AMD Athlon 64 X2 5600+. XFX HD4850 1GB. Samsung SpinPoint 250GB. WD Green 1TB. Corsair CMPSU-520HX 520W.

Permalänk
Medlem

Får man bara ha det 30 dagar? Upptäckte det efter att jag installerat det.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slinjos
Får man bara ha det 30 dagar? Upptäckte det efter att jag installerat det.

Man skall väl aktivera med nyckeln man fick?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av volvopowr
Är jag ensam om att fortfarande köra Office 97? Jag saknar inga funktioner i varken Word eller Excel, och snabbt som tusan går det också.

Dock använder jag Openoffice till övriga jobb.

Får man Data Analysis Toolpack till 97'ans Excel?

Visa signatur

Asus UX32VD-R4002V

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av volvopowr
Är jag ensam om att fortfarande köra Office 97? Jag saknar inga funktioner i varken Word eller Excel, och snabbt som tusan går det också.

Dock använder jag Openoffice till övriga jobb.

Jag använde 97an till för fåtalet månader sedan då jag slutligen tog mig i kragen och lärde mig göra alla grundinställningar för mallar och tabstop och allt jag inte minns, i Open Office.
Men sure, 97an äger fortfarande mycket om man vill ha det lagom finurligt och funktionsrikt. Jag vet precis vad du menar. Hade det inte varit för att utvecklingen går frammåt och man delvist tvingas med hade jag fortfarande suttit nöjd med gamla programmen.

2010 ser dock lagom nice ut och så länge inte allt för mycket förändras på en gång så kommer kunderna hållas nöjda.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Något sätt att ändra språk?

Permalänk

Hoppas dom gör det bättre än 2007 äcklet... 2003 versionen är fortfarande lättanvänd, ungefär som 2000 versionen men -07 versionen var ju helt obegriplig, fick ha min flickvän som då gick i skola att visa mig som är IT utbildad hur man använde word och excel resten av programmen sket jag i att ens titta på :S och gick tillbaks till 03

Skippa det där 07 systemet och gå tillbaks till det gamla utseendet (2k-2k3) så kommer jag uppgradera, inte annars...

Visa signatur

Stationär Corsair Obsidian 650D, Asus Rampage III Extreme, Intel i7 980X @ 4,4 GHz, Noctua NH-D14, Asus DCII GTX580 @ 940/1880/2480 MHz, A-Data DDR3 6x2GB 1600MHz CL7-7-7-20, 2x Intel X25-M G2 160GB i Raid0, Samsung Spinpoint F1 1TB, Auzentech Bravura 7.1, EVGA SuperNOVA G2 1000W PSU, Dell U2410

Permalänk
Medlem

Fattar inte varför alla klankar på Office 2007? Det är ju världens bästa händelse! Använder Word, Excel och Ppt mycket i mina studier på KTH och något annat program är inget alternativ.

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk

Hua... jag bytte till Open Office och har aldrig tittat tillbaka... Har inte hittat något jag, som normalanvändare, saknar i MS Office än.

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Medlem

Jag hade problem i början, men nu kan jag med 2007 och tycker det är mycket bättre. Bara de inte rör om det igen. Den nya "arkiv" menyn är väldigt stor.

Permalänk
Hedersmedlem

Kvittar hur programmet är designat. bara en ovan användare enkelt hittar det man vill göra. Jag skrev mitt examensarbete i office2007 och det var sådär lagom förargelseväckande när man inte hittar inställningar som man vet finns nånstans.
10 klick för att ändra en sak. Och alla automatiska omskrivningar programmet gör.
Tror man ska göra punktlista fast man inte vill osv.. tar på tok för lång tid att vänja om sig helt klart.

OpenOffice är klart simplare. där hittar man i alla fall det man söker.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk

Har de lagt in något nytt skumt filformat i 2010? Som de gjorde i 2007 .docx som gjorde att 2003 inte kunde läsa utan konvertering?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nikonisten
Har de lagt in något nytt skumt filformat i 2010? Som de gjorde i 2007 .docx som gjorde att 2003 inte kunde läsa utan konvertering?

Man kunde då installera en plugin för Office 2000/XP/2003 som tillät en öppna docx.

Men nej, 2010 kommer fortfarande använda .doxc - dock i en uppdaterad version.

Eftersom EU har klagat på MS ang. Office också är det prat om att Office 2010 kommer med en ballot screen i Europa där användare kan välja filformatet de vill jobba med som standard, detta ska tydligen inkludera andra format än just MS egna .docx då klagomålet var att "de favoriserar sitt eget format" - WTF!? Nu tycker jag EU börjar gå lite väl långt.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
Man kunde då installera en plugin för Office 2000/XP/2003 som tillät en öppna docx.

Men nej, 2010 kommer fortfarande använda .doxc - dock i en uppdaterad version.

Eftersom EU har klagat på MS ang. Office också är det prat om att Office 2010 kommer med en ballot screen i Europa där användare kan välja filformatet de vill jobba med som standard, detta ska tydligen inkludera andra format än just MS egna .docx då klagomålet var att "de favoriserar sitt eget format" - WTF!? Nu tycker jag EU börjar gå lite väl långt.

Nu tycker jag EU går för långt, snart klagar de säkert på photoshops psd-format också.

Permalänk
Medlem

Mängd värdelösa kommentarer, var är moderatorerna?

Office 2010 fungerar mycket bra för att vara i betastadiet och det startar upp mycket snabbt. Blev lite chockad första gången jag startade Word.

Ribbon-gränssnittet som det av något oklara anledningar klagas på väldigt mycket introducerades som bekant i Office 2007 (och nu även i övriga program (Wordpad, Paint, etc.) i Windows 7) är ett stort lyft för produktiviteten och blir bara bättre i.o.m. Office 2010.
Jag som trodde en av människans största tillgångar och en grundsten till vår överlevnad i så många tusentals år var att vi har lätt för att anpassa oss till nya situationer och habitat...

Orb:en som tidigare agerade "arkiv"-meny (dock var det få som tyckte den var en förbättring) är nu ersatt med en klassisk arkiv-flik och kan behöva lite finputsning innan slutrelease, men fungerar något bättre än orb:en.

Jag har inte hittat mycket att klaga på ännu och är glad till att det nu också finns i 64-bitarsversioner. Excel mår mycket bra av detta.

Man ska även kunna exportera PPT-slides direkt till .wmv nu, men jag har inte testat detta och har kanske funnits tidigare, men jag ser det som en mycket bra feature. Outlook använder jag inte alls men har läst mig till att det nu har trådade (mail-)konversationer och bättre integration med Exchange och så kallade 'sociala nätverk'.

Och att det ska vara gratis har väl MS nyligen introducerat nedskalade program på weben (Web Apps), fast det kanske inte kommer förrän slutreleasen av 2010. Du ska hursomhelst kunna redigera (med vissa begränsningar) och se Office-filer direkt i din webläsare.

Angående aktivering så aktiveras hela Office 2010 (via Word) med nyckeln som du får innan du klickar på 'Download' hos MS och gäller till oktober 2010 mig veterligen.

/e.

Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."