Permalänk

Dagens LED-skärmar?

Vad är det egentligen för teknik i dagens LED-skärmar? Har man helt enkelt bytt ut lysrören mot led så att belysningen fortfarande kommer från skärmens kanter, eller sitter det led-dioder över hela skärmens yta?

Permalänk

Re: Dagens LED-skärmar?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leon-The-Killer
Vad är det egentligen för teknik i dagens LED-skärmar? Har man helt enkelt bytt ut lysrören mot led så att belysningen fortfarande kommer från skärmens kanter, eller sitter det led-dioder över hela skärmens yta?

Bytt belysningen till LED-lampor.

Det finns en teknik där hela bakpanelen består av lysdioder. Den kallas för OLED (finns bland annat på Nokia N86s skärm).

Visa signatur

Primär: MBP 16", M1 Pro, 32 GB, 512 GB SSD, Thunderbolt dock, Dell U3415W HTPC: FD Node 202, Ryzen R5 3600, 16 GB, Radeon RX480 Nitro+ 4 GB, 850 Pro 512 GB+MX100 512GB Main server: Rasberry Pi 4 8 GB Worker server: FD Node 304, Core i3 3220T, 16 GB RAM, 60 GB Intel 330+80 GB 320, 3*3TB WD Red, Debian Backup: AMD E-350, 8 GB, 40 GB Intel V40, 3x3TB WD Red, Debian

Permalänk
Medlem

Det är fel, OLED är en helt annan paneltyp och har inget med belysningen att göra. Så att säga att OLED som står för Organic Light Emitting Diode, är vanliga LED som sitter bakom hela panelen är felaktigt.

Visa signatur

P182|Phenom2 955BE@3.8Ghz|Asus CrosshairIII|Noctua NH C12P|OCZ 2x2Gb 1600Mhz DDR3|4890 VaporX|1Tb,500Mb,340Mb Hdd|BeQuiet Dark Power Pro 850W

Permalänk
Medlem

Re: Dagens LED-skärmar?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leon-The-Killer
Vad är det egentligen för teknik i dagens LED-skärmar? Har man helt enkelt bytt ut lysrören mot led så att belysningen fortfarande kommer från skärmens kanter, eller sitter det led-dioder över hela skärmens yta?

Finns både och. Antingen Edge LED som sitter i kanten. Eller RGB LED som sitter bakom panelen.

http://en.wikipedia.org/wiki/LED-backlit_LCD_television

Permalänk

Re: Re: Dagens LED-skärmar?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Caveo
Finns både och. Antingen Edge LED som sitter i kanten. Eller RGB LED som sitter bakom panelen.

http://en.wikipedia.org/wiki/LED-backlit_LCD_television

Okej, vad är det som är vanligast idag? Edge LED? Vilka skärmar/tv har RGB LED?

Permalänk

Det finns white LED också tror jag...
Tror det är vanligast när det gäller datorskärmar, bland annat nya Imacskärmen ska ha vita lysdioder.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk

Re: Re: Re: Dagens LED-skärmar?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leon-The-Killer
Okej, vad är det som är vanligast idag? Edge LED? Vilka skärmar/tv har RGB LED?

Av wikipedia artikeln som du länkades till ovan (den du citerade) så verkar det vara som så att Edge LED används vid riktigt tunna TVs (typ 1 tum tunna) medan RGB LED vid övriga. Men det är bara så jag uppfattar artikeln och behöver inte vara sant.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag vill även bara att passa på ge Samsung ett stort grattis som har lyckats missleda en hel befolkning. En bekant kom senast igår och sa att "Man ska ha en LED-TV, det är mycket bättre än min LCD-TV".

När dom förra året släppte LCD TV med bakgrundsbelyst LED panel och local dimming var det inte många som höjde på ögonbrynen.

http://www.samsung.com/se/consumer/tv-home-theatre/tv/lcd-tv/...

När dom senare släpper en så kallad LED TV så höjs tekniken till skyarna och TV´n blir så mycket bättre, även fast det "bara" är kantbelyst panel. Nu har Samsungs hemsida till och med tre stycken olika kategorier för TV, LED-TV, Plasma-TV och LCD-TV.

Nu ska jag inte helt såga LCD-TV med edgeLED. Tekniken förbättras mycket på ett år och dom är säkert bra, inte minst i energiförbrukningssynpunkt.

Permalänk
Medlem

Lite marknadsföring kan få gammal teknik att framstå som rena revolutionen. LED-TV är i grund och botten som sagt en vanlig skruttig TFT LCD med lysdioder istället för lysrör. OLED är något helt annat, nästa verkliga kliv i TV-tekniken som även givit upptäckarna Nobelpriset.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

lcd betyder liquid crystal display, det finns lcd som är bakrundsbelyst med lysrör, sen finns det lcd som är belyst från sidorna med led dom är fortfarande lcd men tunnare.... Sen finns det lcd där dioderna är spridda i ett jämnt mönster på hela baksidan så man kan stänga av ljuset i de mörkare delarna av bilden men man måste lägga latenser i bilden eftersom dioderna har en tid innan dom glöder ut helt och det blir svart, det är fortfarande lcd fast man kallar led belysta skärmar för led skärm men det stämmer inte för skärmen är fortfarande lcd med alternativ belysning.
Oled betyder i praksis att varje punkt är sin ege ljuskälla eller diod precis som plasma fast där behöver inte varje punkt hela tiden spänning som lcd där belysningen hela tiden är igång eller som plasma där pixeln behöver spänning för att samarbeta med punkterna dom har till grannar , med andra ord hela skärmen fast den visar svart, eller färgfiltreras, för en oledpixel kan själv visa alla färger när den är aktiv vilket den inte är och den visar ju inte heller vitt hela tiden så den är för det mesta av tiden avstängd eller i ett strömsparande läge. Man har därför en teknik som både ger djupare färger bättre kontraster större respons och möjlihget för högre upplösningar och mindre pixlar och allt detta med mindre strömförbrukning än någonsin. MEN till ett blodigt om man inte vill säga dödande pris...........
Sen finns laserskärmar där man belyser punkerna bakifrån med lasrar i 10 olika färger som ger ett oöverträffat färgspektrum och kontraster och responstider som inget annat och kan ge färg 3d utan glasögon och ja massa saker, men det är så strömslukande och platskrävande att man tog det inte längre än till forskningstadie och misstänks för att vara orsaken till att pioneer la ner skärmproduktionen då denna forskning blev ett misslyckat mångmiljardprojekt och andra kom ikapp på plasmafronten och lcd blev så billigt och var färdigt för nästa steg och så inte minst dök oled upp som det kostar halva pioneers imperium att skaffa licens till. Detta hadde inte pioneer längre råd till för om dom gör kvalitet så hänger man inte med dom som säljer kvantitet ekonomiskt.

Permalänk
Medlem

mycket bra inlägg.

en ccfl-skärm har antingen lysrör som går runt sidorna eller många tunna lysrör som går från vänster till höger över hela bredden av skärmen, vet inte hur många pixlar i höjd dom lyser upp per styck men det är väl ett gäng.

Med led så har man lysdioder bakom som tar hand om en viss yta per diod, vet ej hur stor den är. jag har även hört att det kan vara kantbelyst, då har man nån slags plastskiva bakom med gropar i som avleder ljuset framåt jämt fördelat (vilket jag tror är en fysisk omöjlighet för övrigt) över skärmen.

Led "ska" ge bättre färger och svärta sägs det, jag kanske inte är helt uppdaterad på ledfronten men jag har fått för mig att det inte finns riktigt vita leds, dom är istället ljusblå. Sen för att det här med svärtan, för att svärtan ska bli riktigt bra så skulle man ju behöva stänga av lysdioden bakom en svart pixel, men nu är det ju inte en diod/pixel så text t ex (som är tunn) vet jag inte om det ger nåt med.

Jag ska iaf inte köpa nån led, för det verkar inte vara bättre än lysrör. OLED det är en helt annan femma, det är svindyrt och håller jättekort tid i dagsläget, men när det kommer på riktigt då är det väl det som gäller antar jag, jag gissar på att det lätt kommer ta flera år innan det kostar 2000 för en 24tum, det kommer med stor sannolikhet finnas flera kvalitetsklasser även där.

Det stora problemet idag är inte led vs lysrör det är att TNpaneler som är de enda billiga är så jävla dåliga och nästan ingen vill betala mer för en bättre, jag tycker lcd var ett steg bakåt på alla sätt jämfört med crt i svärta, kontrast och färger. Oledarna kanske kommer ikapp, vi får se, i dagsläget så kan man tydligen printa oled på rulle, det vore coolt om man i framtiden kunde beställa vilken upplösning och format man ville på sin oled och dom bara skär upp en specialare. Tex 1600x1200 24tums 4:3.

Visa signatur

When the going gets tough, the tough get Thinkpads.

Karies ultra knarkburk extreme edition ©™®, the databord.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snoozy
Det är fel, OLED är en helt annan paneltyp och har inget med belysningen att göra. Så att säga att OLED som står för Organic Light Emitting Diode, är vanliga LED som sitter bakom hela panelen är felaktigt.

Light emitting diode = lysdiod.

OLED-tekniken är alltså avancerade lysdioder som kan skifta i färg och de har ett eget ljus eftersom de är lysdioder. OLED-skärmar behöver alltså inte belysas eftersom de redan lyser.

Visa signatur

Primär: MBP 16", M1 Pro, 32 GB, 512 GB SSD, Thunderbolt dock, Dell U3415W HTPC: FD Node 202, Ryzen R5 3600, 16 GB, Radeon RX480 Nitro+ 4 GB, 850 Pro 512 GB+MX100 512GB Main server: Rasberry Pi 4 8 GB Worker server: FD Node 304, Core i3 3220T, 16 GB RAM, 60 GB Intel 330+80 GB 320, 3*3TB WD Red, Debian Backup: AMD E-350, 8 GB, 40 GB Intel V40, 3x3TB WD Red, Debian