Permalänk
Medlem

Chrome OS visas idag

Tydligen ska google visa Chrome OS idag.
Sägs vara en linux dist som är gjord för netbooks.

http://www.idg.se/2.1085/1.271318/nu-lattar-google-pa-locket

Vad tror ni?

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Medlem

Bra med konkurrens, men skulle google bli för stora blir det bara ännu ett ala "microsoft"-imperium. Så pest eller kolera.
Visserligen öppen kod, men bara ett annat sätt att dra åt sig användare för att sedan dra åt snaran antagligen.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Tror du? Om de kör open source så tror ja de kommer hålla fast vid det.

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Inaktiv

Jag tror snarare på det dom faktiskt säger, att dom vill flytta applikationer till molnet. Alla (?) googles tjänster och program körs ju faktiskt där. Sitter folk kvar med Windows, piratat photoshop och crackat demo-office så bryr sig ingen om Google Docs

Permalänk
Medlem

Det man vet är

Linux
inte X11 utan nytt eget system?

Vilket är precis vad android är så känns lite dubbelt .
Det betyder också att tredjepart så som program som flash/skype/spotify måste släppa egna officiella ports till chrome OS inte heller vanilla LInux pogram kommer att fungera direkt.
Det är säkert Googles strategi men betyder att plattformen inte blir något siröst alternativ på länge.

Permalänk
Medlem

Skulle det inte vara så att de har satsat på att alla program ska vara i HTML och JavaScript, och rendereras med Chrome.

Eller är det bara någonting som jag har fått för mig? Om det är sant så kommer det nog vara ganska problematiskt att göra avancerade program till den, men å andra sidan så borde det finnas något annat sätt att göra program ändå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
Det man vet är

Linux
inte X11 utan nytt eget system?

Vilket är precis vad android är så känns lite dubbelt .
Det betyder också att tredjepart så som program som flash/skype/spotify måste släppa egna officiella ports till chrome OS inte heller vanilla LInux pogram kommer att fungera direkt.
Det är säkert Googles strategi men betyder att plattformen inte blir något siröst alternativ på länge.

Låter lovande, En linuxdist utan X11.

Detta os ska jag testa så fort en beta kommer.

Permalänk
Medlem

Chromium OS

Releasing Chromium OS open source

Passar säkert bra till netbooks och andra handheld produkter. Men inget jag skulle ha på min dator.

Förstår deras ide med tanke på att det är mycket människor som faktiskt klickar på webbläsaren flera gånger så fort datorn har startat eftersom de snabbt vill gå in på Facebook, Gmail, Youtube etc.

Permalänk
Medlem

Förstår deras tanke. Men folk vill väll även kunna lyssna på spotify, ladda ner sina bilder från kameran (utan att chrome os ska ladda upp allt(kanske 4gb) på nätet).
Enligt videon sparas allt i molnet. Det gillar jag inte. Tänk om man har ett viktigt dokument man behöva läsa eller så och nätet är nere.
Jaja, de lär ju göra så att man kan använda hårddiskarna som vanligt i alla fall. Annars funkar det aldrig.

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Medlem

Verkar ju helt klart intressant iallafall

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

med lite ändringar så skulle jag kunna tänka mig ha chrome os på en netbook eller liknande men om allt sparas i molnet så är det enligt mig värdelöst

Visa signatur

C2D E8500@4GHz | asus 4870 512mb dark knight cooler | asus P5Q Mb | Chieftec Aegis Midi Tower chassi | Chieftec ATX 500W PSU | 4GB OCZ pc2-6400
DeviantART

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem

makalös reklamvideo. Man blir svårt inspirerad. Och tanken är fin. Vi får väl se hur detta tas emot i betastadierna. Vad funkar/funkar inte. Ska bli väldigt spännande att följa utvecklingen.

Jag känner flera personer som detta skulle passa perfekt för. Några som inte lyckats förstå hur mappförgreningen ser ut i en dator. De kommer aldrig att lära sig hitta ens i sina egna mappsystem, än mindre i windows egna och för dem blir datorn lite mer lättbegriplig med ett så enkelt OS som ChromeOS.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Men gud jag dör ! Så interessant ! Ett OS för blondiner det inte finns hopp om att dom ska hitta webläsarikonen i andra OS. Det här är ju ett kvantsprång........ i sökandet efter metoder att förolämpa människors inteligens. Vad fan detta är inget OS det är en webläsare som kan installeras utan OS.

Permalänk
Medlem

Visst kan jag hålla med om att reklamvideon pissar i ansiktet på alla som kan skilja mellan skärm och dator, men den stora poängen är inte att du saknar program, utan hur din data sparas.
Att datan inte sparas lokalt har en stor poäng tycker jag, och det har inget att göra med hur idiotsäkert GUI'et görs.

Det är inte meningen att folk skall göra högkvalitetsvideoredigering på dessa, utan vanlig idiotanvändning som allt för många sysslar med (i.e. läs "hantera sina fotoalbum", vilket jag uppfattat som det absolut mest populära som går att göra med en dator.. tydligen).
Timpa: Vad är problemet med det du beskriver? Målet är nog onekligen att du skall kunna lyssna på musik, om inte med åtminstone med en ersättare till spotify. Och dom har i allra högsta grad tänkt att du skall ladda upp dina foton till en tjänst som Picasa. Vilket också kommer göra det lättare för oss andra, som annars blir tvungna att ta emot 35 MiB JPEG's i megapixelklassen via email för att få se ännu ett tråkigt bröllopsfoto (för de är för dumma för att kunna förminska dem själv)

Permalänk
Avstängd

För de som vill testa...

http://ubuntuforums.org/showthread.php?p=8351717

PoC

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shagy
Men gud jag dör ! Så interessant ! Ett OS för blondiner det inte finns hopp om att dom ska hitta webläsarikonen i andra OS. Det här är ju ett kvantsprång........ i sökandet efter metoder att förolämpa människors inteligens. Vad fan detta är inget OS det är en webläsare som kan installeras utan OS.

Ja så kan man ju se på det. Ju mindre man använder en dator - desto mer korkad är man.
Det GÅR ju att se det så att det finns människor som inte är så korkade så att de slösar bort sina liv framför datorn utan har intressen det verkliga livet istället.

Båda påståendena är ganska snea och provocerande... Vilket jag iaf inser.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Jag skulle då aldrig kunna tänka mig att ha all min data ute i något moln där jag inte har koll på det. Det spelar ingen roll vad det är för data egentligen. Det är en principsak från min sida. Men jag laddar iofs inte upp tjugoelvatusen bilder på mig själv på FaceBook heller.

Dessutom blir jag bara sur när jag ser deras video. :x

Jag förstår inte vad det är för fel på att kunna använda datorn offline, som vi gör nu, och sedan kunna använda deras förbenade webbtjänster också?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exry

Jag förstår inte vad det är för fel på att kunna använda datorn offline, som vi gör nu, och sedan kunna använda deras förbenade webbtjänster också?

"Jag förstår inte varför vi inte kan bo kvar i grottor som vi gör nu, det är ju bra som det är." - lasse - stenåldern

Det är väl bra att företag testar på nya grejer? Eller ska utvecklingen stanna upp nu? Målgruppen är ju inte vanliga datorer som man gör lite allt möjligt på, utan snarare netbooks som mest används för att surfa eller kolla mail.

Jag är lite förvånad över att den här tråden och operativsystemet verkar väcka ilska hos folk. Förstår verkligen inte vad det finns att bli upprörd över, men det kanske är något jag missar?

Citat:

Ursprungligen inskriver av Meto
Det man vet är

Linux
inte X11 utan nytt eget system?

Vilket är precis vad android är så känns lite dubbelt .

Vilka otroligt utmärkande kriterier du har. Det känns ungefär lika svävande som:

Operativsystem
med fönster

Detta är ju precis vad OSX, Windows, Windows Mobile, Linux och Solaris är. Känns lite dubbelt. Varför har vi flera stycken av detta? Borde räcka med ett.

Permalänk

Kan komma in och förstöra lite genom att säga att google kommer att använda sig av X.

http://www.chromium.org/chromium-os/chromiumos-design-docs/so...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Safesurf-Gösta
Kan komma in och förstöra lite genom att säga att google kommer att använda sig av X.

http://www.chromium.org/chromium-os/chromiumos-design-docs/so...

Ja och det är väldigt tråkigt att dom gör det. Det hade varit spännande om någon hade satsat seriöst på ett alternativ till X. Utveckling och förändring är bra!

Permalänk
Medlem

Jag tror detta kan bli grymt. Det är precis detta jag vill ha på en netbook. Så jäkla nice. 7 sekunder boot, sen ut på webben. Lär bli en google netbook till nästa jul i present till mig själv. Har testat alla de stora operativen till min MSI Wind (XP, 7, OSX, Ubuntu, diverse andra distar), men inget känns riktigt bra på den.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fnorken
Ja och det är väldigt tråkigt att dom gör det. Det hade varit spännande om någon hade satsat seriöst på ett alternativ till X. Utveckling och förändring är bra!

Det är det logiska valet, inget hade förbättrats(kortsiktigt iallfall) genom att spendera en massa tid och resurser på ett alternativ, när X finns där och fungerar.

Permalänk
Hedersmedlem

Kom att tänka på en sak, så jagf satte ihop en bild

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av robino_
"Jag förstår inte varför vi inte kan bo kvar i grottor som vi gör nu, det är ju bra som det är." - lasse - stenåldern

Det är väl bra att företag testar på nya grejer? Eller ska utvecklingen stanna upp nu? Målgruppen är ju inte vanliga datorer som man gör lite allt möjligt på, utan snarare netbooks som mest används för att surfa eller kolla mail.

Jag är lite förvånad över att den här tråden och operativsystemet verkar väcka ilska hos folk. Förstår verkligen inte vad det finns att bli upprörd över, men det kanske är något jag missar?

Välkommen till sweclockers... Alltid är det någon/några som missar totalt användningsområdet och målgruppen när det kommer nya innovativa tjänster och produkter. Ilska, oro, ångest, depression, migrän och apati är vanligt förekommade problem en del kan få vid nyheter av den här kalibern inom IT världen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
Välkommen till sweclockers... Alltid är det någon/några som missar totalt användningsområdet och målgruppen när det kommer nya innovativa tjänster och produkter. Ilska, oro, ångest, depression, migrän och apati är vanligt förekommade problem en del kan få vid nyheter av den här kalibern inom IT världen.

Haha, tack för skrattet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micket
(i.e. läs "hantera sina fotoalbum", vilket jag uppfattat som det absolut mest populära som går att göra med en dator.. tydligen).

hahaha humor humor.

Visa signatur

When the going gets tough, the tough get Thinkpads.

Karies ultra knarkburk extreme edition ©™®, the databord.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
Kom att tänka på en sak, så jagf satte ihop en bild

http://i45.tinypic.com/2r4jsk3.jpg

Lägg till "I see you" till ögat!

Visa signatur

Macbook Unibody
iPhone 4

Permalänk
Avstängd

Man kan köra Chrome OS i VirtualBox. Här är en image som man kan importera:
http://www.softsailor.com/news/12162-google-chrome-os-availab...