Permalänk
Medlem

Vart tar diskutrymmet vägen?

Jag har precis installerat ubuntu-server på en dator med 2st 1TB diskar i en raid1 konfiguration (software raid) med kryptering. Har 4 partitioner, en för boot, en för swap, en för / och en för /data. /data-partitionen är på c:a 988 GB. Men när jag kollar på ledigt diskutrymme så är det bara 860GB. Om jag högerklickar på disken i gnome så står det att c:a 46GB används, men jag har aldrig lagt in något på partitionen. Vart tar mitt diskutrymme vägen? Jag får inte heller riktigt ihop att 860GB + 42GB skulle bli 988GB. Är det någon som kan kasta lite ljus över detta?

Permalänk
Medlem

Kan vara så att det är utrymme reserverat för superuser (root). Standard när du skapar filsystem med ext3 är 5% reserverat tror jag.

Du kan titta hur mycket det är reserverat med "tune2fs -l /dev/enhet"

Så här har jag på mina diskar:

/dev/sda1 mounted in / Block count: 2441872 Reserved block count: 122093 Free blocks: 1694075 /dev/sda3 mounted in /data Block count: 119409136 Reserved block count: 0 Free blocks: 33883162

Den första partitionen skapades av installationen med default 5% reserved,
medan den andra skapade jag själv och satte reserverat utrymme till 0%.

Det går att ändra reserverat utrymme i efterhand på ett filsystem med "tune2fs -m0 /dev/enhet" där -m0 är för 0% reserverat.

Visa signatur

Legitimerad stofil

Permalänk
Medlem

Det fungerade klockrent, tack så mycket för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Hittade mera här:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=215177

Bör man avmontera volymen från filsystemet innan man ger sig på att ändra det reserverade utrymmet månntro? Verkar som man utan problem kan ta bort det på en lagringsdisk som inte används för systemfiler.

Permalänk
Medlem

Jag avmonterade inget och det verkade fungera. Får väl se om det havererar snart Det var dock inte systemdisken utan /data jag ändrade på.