Permalänk
Medlem

Spel i Windows 7?

Hej hej, jag är kanske lite lat av mig som frågar detta här. Men jag har testat "systemrequirementslab.com" Can you run it program. Och jag har kommit fram till att det inte är många spel som fungerar i Win 7 enligt den sidan. Har själv många av dom spelen i min spelhylla och skulle ju kunna testa. Men känns väldigt om ständigt att sitta och testa alla spel för att se om dom fungerar. Är ju även många lite nyare spel som tydligen inte ska fungera.
Så min fråga är väl egentligen om det bara är den sidan som är dåligt uppdaterad och säger att spelen inte stödjer Win7. Eller är de faktiskt så att typ 90% av alla spel inte stödjer detta för övrigt mycket bra operativsystem än/någonsin? För dom lite större titlarna där som till exempel Company of heroes och World in conflict kommer väl troligvis att få stöd så småningom genom patchar. Annars blir jag lite ledsen på detta operativsystem.

Och hur är det med alla nyare spel som kommer i dagarna eller är nära att släppas. Kommer allt fram över att ha stöd för Win7 eller får man helt enkelt vänta i typ 1år innan allt fungerar som man fick i Vista?

Visa signatur

1* MSI GT780DXR | I7-2670QM | Nvidia GTX 570M 1.5GB GDDR5 | 8GB DDR3 | 2x750GB 7200RPM Raid 0 |
2* HP DV6-1240 | T6500 | 4Gb DDR 3 | ATI 4650 1gb | 500GB HDD |

Permalänk
Medlem

Windows 7 är vista.
Så fungerar det i vista, så fungerar det in w7.
Coh och Wic fungerar för mig iaf, och då har jag en laptop.

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk

Har inte stött på något spel som inte funkat i W7, samt är det bakåtkompatibelt med windows xp

Visa signatur

"640K ought to be enough for anybody."
-Bill Gates, 1981

Permalänk
Medlem

Alla spel jag testat har fungerat kanon!

Permalänk
Medlem

Windows 7 har fungerat kanon för mig.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Och Borderlands i original funkar prima på Win 7

Visa signatur

I used to think I was ambivalent but now I'm not so sure

Permalänk
Medlem

DirectPlay finns inte längre med i DX, och således fungerar inte nätverk i äldre spel som förlitar sig på DirectPlay. Jag är inte så mycket av en spelfreak, men skulle lira gamla Freelancer med polarna över nätet. Typiskt. För det fungerar inte, och jag har vänt in och ut på nätet men det verkar inte som någon kommit med en lösning. Det är inte Win7's fel i sig, utan DX, men nontheless kommer spelet aldrig att fungera i Win7.

Skadar väl inte att fråga igen... ingen sitter inne på en lösning?

Permalänk
Medlem

Jag spelar en hel del olika spel... har inte stött på något som inte fungerat i Windows 7 (64-bit till och med).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maxwan
Skadar väl inte att fråga igen... ingen sitter inne på en lösning?

Konstigt... Läser man på lite olika forum så ska det gå att lira Freelancer online i Vista/7.

Kolla till exempel på den här fansiten för spelet:
http://the-starport.net/modules/mediawiki/index.php/Getting_o...

Tydligen ska det gå om man bara öppnar alla firewalls etc. på rätt sätt. Största problemet verkar ju vara att Microsoft stängt ner server listan för spelet.

Permalänk
Medlem

Det enda spelet som jag vet inte funkar är Diablo eller det fungerar men det laggar as mycket:S

Visa signatur

I could tell you a UDP joke, but you might not get it.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Steam funkar utmärkt, Medieval Total War 2, Empire Total War, Warhammer Online, m.m.

Jag har inte stött på något spel som inte fungerar i Windows 7. Windows 7 är inte alls lika broken som Vista var när det lanserades.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cimlite
Tydligen ska det gå om man bara öppnar alla firewalls etc. på rätt sätt. Största problemet verkar ju vara att Microsoft stängt ner server listan för spelet.

Nja nej, jag har testat allt i den listan noga. Testat var enda kompatibilitetsläge och kört utan firewalls eller virusskydd. Jag har som sagt verkligen letat efter en lösning som fungerar, och alla sidor som kommer med lösningar ger väldigt diffusa sådana vilket får mig att tro att de verkligen inte ens har testat själva utan bara kommer med idéer som kanske skulle fungera. Jag har inte hittat en enda konkret steg-för-steg lösning dock, inte ens närheten av någon.

De mest konkreta svaren man hittar är: "Nej, Freelancer kommer aldrig fungera i Win 7 eftersom DirectPlay inte finns med i DX längre". Finns gott om sådana svar. Sen kommer alltid någon med något otydligt inlägg och säger att han löser det si och så, även fast det inte fungerar. Alltså, det fungerar inte ens att lokalt sätta upp en server, och gå in på sin egen server i LAN. Så det har inget med fel i nätverket att göra.

Det är inte problem med MS-servern heller, för två av mina tre vänner hade fortfarande XP när vi testade i grupp första gången, och de kunde köra tillsammans utan problem. Den andra kompisen hade Vista och jag Win7. Nu har alla Win7, och vi har testat igen. Fungerar inte för någon av oss. Men jag kommer utan problem in på servrar (jag själv satt upp) med min bärbara som fortfarande har XP.

Jag är lite bitter Hade så gärna velat köra det i MP en gång till...

Permalänk
Medlem

Ja efter allt alla skrev här så var jag tvungen att prova lite spel. Och visst fungerade dom precis som dom skulle. Ska nog inte lite allt för mycket på den sidan mer.

Men för att vara på den säkra sidan. Hur ska man veta om spelen har stöd för Win7? Har tittat lite på olika lite nyare spel i en spelbutik. Och det står ju typ inget om Win7 på något av dem. Men kan man kanske nästan ta för givet att alla nyare spel fungerar i Win7? Så man inte behöver oroa sig för det varje gång man köper ett spel.

Visa signatur

1* MSI GT780DXR | I7-2670QM | Nvidia GTX 570M 1.5GB GDDR5 | 8GB DDR3 | 2x750GB 7200RPM Raid 0 |
2* HP DV6-1240 | T6500 | 4Gb DDR 3 | ATI 4650 1gb | 500GB HDD |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av club01
Men kan man kanske nästan ta för givet att alla nyare spel fungerar i Win7?

Absolut. W7 är Vista fast stabilt som XP & bakåtkompatibelt nåt helt fantastiskt. Oroa dig inte.

Mvh

Permalänk
Medlem

Ska bara tipsa om http://www.yougamers.com/games/ om ni inte redan visste den.
Mycket bättre än systemrequirementslab.com tycker jag.

Permalänk
Avstängd

Ett par spel som inte fungerar fullt ut.
Starcraft blir det sjukt lustiga färger ex i menyerna, vattnet osv.
Diablo1 fungerar dåligt osv.

Vissa äldre spel har en del problem, nya inga problem.

Permalänk
Medlem

Fungerade det i Vista fungerar det bättre i 7 det ända som kan hindra är att det i vissa aplikationer lagts in OS spärrar som inte är updaterade och då kan vissa aplikationer som spelet är beroende av behöva updatering. Att saker inte fungerar i 7 beror inte på 7 utan på att den som utvecklat din felande aplikation varit på semester det senaste året som man haft på sig att uveckla och implentera stöd för 7. Så då är frågan om man inte bör överge den aplikationen til fördel för nåt modernare. Passa dessutom på att välja x64 versionen av 7 om du inte har en processor från förra århundradet, så får du det mesta av det bästa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av definition
Ett par spel som inte fungerar fullt ut.
Starcraft blir det sjukt lustiga färger ex i menyerna, vattnet osv.
Diablo1 fungerar dåligt osv.

Vissa äldre spel har en del problem, nya inga problem.

Starcraft vart så för mig i XP också med mitt 8800 gts kort, inte testat med mitt 4870x2 än.

Visa signatur

"640K ought to be enough for anybody."
-Bill Gates, 1981

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Marshmallow
Har inte stött på något spel som inte funkat i W7, samt är det bakåtkompatibelt med windows xp

Worms 3D - New Edition, har jag inte lyckats få att fungera i Win7.

Visa signatur

--The great masses of the people will more easily fall victims to a big lie than to a small one.-- Adolf Hitler

--"What good fortune for governments that the people don't think." --Adolf Hitler

Permalänk
Medlem

Inga spel funkar alls i windows 7. Du får hålla dig till xp

Permalänk

Starcraft funkar verkligen inte bra alls om man inte har : upplösnings fliken uppe då fungerar det.

Dock fungerar Warcraft 2 BNE fult fint och bra

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk

spelar de roll om det är 64 bit OS, har precis införskaffat detta..

MVH

Visa signatur

Quad Q6600@ 3.2 ghz 24/7 lappad IHS --=-- Scythe Infinity --=-- Asus P5W DH Deluxe --=-- Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 3072MB CL4 --=-- ¤4870X2 @ orginal --=--corsair 750w --=--2Tb hårddisk --=-- SAMSUNG 226bw (S)

Permalänk
Medlem

HoN funkar inte så bra för mig. Har typ frameskip (bara jag i varenda game) och har testat installera om det och köra kompatibilitetsläge (stavning?) för vista och xp. Hjälper tyvärr inte och datorn klarar ju av det. Funkade perfekt i Vista Ultimate och har W7 Pro nu.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xclusiv8
Inga spel funkar alls i windows 7. Du får hålla dig till xp

Kan trollet utveckla detta vidare så vore det fint?

Visa signatur

Dator med Skärm.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mha109
Kan trollet utveckla detta vidare så vore det fint?

Troll utvecklar inte så mata inte trollet

Visa signatur

We are the Microsoft. Resistance is futile. You will be bluescreened!

Permalänk
Medlem

Spelar mest nyare spel, och alla fungerar utmärkt i Win7 64-bit.
Fick dock en varning om kompabilitetsproblem med Age of Empires 3 som för övrigt är nog det äldsta spel jag lirar.
Har dock inte stött på något problem med ens det spelet.

Visa signatur

Första PC'n: Compaq Presario CDS 520 - 1994

Permalänk
Medlem

Jodå, jag råkar vara ett skogstroll och skogs troll utvecklar. Om ni hade tagit er tiden och sökt lite så hade ni fått reda på denna jävligt återkommande fråga om win 7 vs winxp och hej kan jag spela spel på win7 x64. Man tycker ju att någon som varit medlem på swec sen 2002 borde veta detta, men nej då.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av definition
Ett par spel som inte fungerar fullt ut.
Starcraft blir det sjukt lustiga färger ex i menyerna, vattnet osv.
Diablo1 fungerar dåligt osv.

Vissa äldre spel har en del problem, nya inga problem.

Starcraft: Antingen öppna och maximera "Screen resolution" fönstret (höger klicka på skrivbordet). Om inte det hjälper så starta spelet, öppna aktivitetshanteraren och stäng av explorer.exe. Starta explorer när du är klar.

Diablo: Dosbox. Enklaste lösningen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lejo
Troll utvecklar inte så mata inte trollet

Sant sant

Visa signatur

Dator med Skärm.

Permalänk
Medlem

Har inte testat så många spel i win7, men de jag spelar funkar bra. Age of Empires II hade jag dock mycket problem med att spela, för grafiken blir (som med Starcraft vissa nämnt tidigare) helt förvriden i färgerna. Hittade det här inlägget i frågan. Det enda som funkade för mig var att tanka hem den där window-mode-grejen, men nu går det att spela utan att få aggressioner över att vattnet är lila och gräset rött.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kalimac
Har inte testat så många spel i win7, men de jag spelar funkar bra. Age of Empires II hade jag dock mycket problem med att spela, för grafiken blir (som med Starcraft vissa nämnt tidigare) helt förvriden i färgerna. Hittade det här inlägget i frågan. Det enda som funkade för mig var att tanka hem den där window-mode-grejen, men nu går det att spela utan att få aggressioner över att vattnet är lila och gräset rött.

Hade så i Vista jag. Rött gräs och konstigt vatten.
Har för mig att jag bytte till 16-bitars färger eller så.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare