Testa DirectX 11 med Stalker Benchmark

Permalänk
Melding Plague

Testa DirectX 11 med Stalker Benchmark

Det kommande spelet Stalker: Call of Pripyat är försenat till 2010. Det hindrar dock inte utvecklarna från att släppa ett fristående prestandatest.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Synd att man har nvidia nu

Visa signatur

Dator: Gigabyte GTX 275 | Intel Q9400 | 4 GB RAM | Lian Li Pc-7F | Corsair 650W | 500Gb Hdd
Ljud: Cerwin-Vega A123 | Cerwin-Vega XLS-12S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredrik4870
Synd att man har nvidia nu

ja hade varit kul att testa

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredrik4870
Synd att man har nvidia nu

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ponanmsi
ja hade varit kul att testa

Går ju att köra testet i DX10 eller DX9 med så ^^

Permalänk
Medlem

Vore kul att se vad det blir för skillnad i FPS mellan dx 10 och dx 11

Permalänk

Ouch 421 MB, får mitt 5870 nästa vecka så jag testar mitt 4870 snart och jämför.

Permalänk
Medlem

Fick ~10200 points något i DX10 rated bench. Synd att man inte kan kolla DX11 pga. för låg upplösning på skärmen.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Spelet finns redan att köpa

http://www.amazon.de/S-T-L-K-E-R-Call-Pripyat-Special/dp/B002...

Men man kanske vill vänta så att man kan läsa manualen (tyska)

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

Jag kanske är helt borta men är inte detta det tredje spelet i serien?

Permalänk

Jajamensan - tredje spelet är detta:

1 Shadow of Chernobyl
2 Clear Sky
3 Call of Pripyat

Visa signatur

// i5-750 @ 3.8 GHz / ASUS Maximus III Formula / A-Data 4x2GB DDR3-1600 / Noctua NH-U12P SE2 / 2 x PowerColor HD5870 1GB Crossfire / WD Caviar Black 1TB + Samsung Spinpoint F1 750GB / Fractal Design Newton R2 1000W inför utbyggnad / Antec P182 / SyncMaster P2770HD + Syncmaster 226BW / Windows 7 64-bit Home Premium //

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av grindberg
Jajamensan - tredje spelet är detta:

1 Shadow of Chernobyl
2 Clear Sky
3 Call of Pripyat

Behöver man ha spelat de andra två för att fatta. är de uppföljare eller fristående?

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

man bör spela dem i ordning för att ha koll på handlingen - men det är fristående spel

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredrik4870
Synd att man har nvidia nu

Jag har ett ATI-kort och det stödjer inte heller DirectX 11, men jag är inte ledsen för det.

Permalänk
Medlem

allvarligt talat så är det inte mycket skillnad på 10.1 och 11
Det är knappt man ser..

kolla in denna för tex.

http://gizmodo.com/5368037/directx-101-vs-directx-11-can-you-...

finns fler bilder men har inte dom länkarna här...

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bean
allvarligt talat så är det inte mycket skillnad på 10.1 och 11
Det är knappt man ser..

kolla in denna för tex.

http://gizmodo.com/5368037/directx-101-vs-directx-11-can-you-...

finns fler bilder men har inte dom länkarna här...

Det som ska bli intressant är ju prestanda skillnaden, inte enbart effekterna.

Ska ladda ner det senare idag o testa med mitt 5870, först stock speeds o sedan klockat i både dx10 och dx11.

*edit*
ladda ner det ifrån Guru3D om ni har dåliga speeds från tillverkarens hemsida.

Visa signatur

| CPU i7-13700KF | Mobo Asus PRIME Z790 D4 | Ram 32Gb 3600Mhz cl17 DDR4 | GFX RTX 3080 | HDD 2x 1024Gb M.2 SSD | Corsair 850W | Playstation 5 | Xbox Series X |
"Om allt verkar gå bra vet du förmodligen inte alls vad som pågår."

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bean
allvarligt talat så är det inte mycket skillnad på 10.1 och 11
Det är knappt man ser..

Utan Tessellation

Med Tessellation:

Permalänk
Medlem

Ska man spela spelen i ordning så ska man köra Clear Sky först, eftersom det utspelar sig tidigare, sedan SoC och CoP.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av UndCon
Spelet finns redan att köpa

http://www.amazon.de/S-T-L-K-E-R-Call-Pripyat-Special/dp/B002...

Men man kanske vill vänta så att man kan läsa manualen (tyska)

Spelet släpptes i Ryssland 31 Oktober, men tydligen gick det fortare att översätta till tyska än engelska... Ofta det behövs så mycket tid så att det släpps Q1 för resten

Vi får iaf mindre buggiga spel, hehe.

Visa signatur

GTX1070 - i7 4790 - 32GB RAM

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PsychedelicZ
Utan Tessellation
http://img256.imageshack.us/img256/5247/00002m.jpg
Med Tessellation:
http://img264.imageshack.us/img264/2545/00003n.jpg

Dock är framerate i praktiken är halverad med tessellation påslaget. Det går att göra samma scen med markant högre polygon-count än den första bilden. Den är väl low-poly antagligen för att accentuera effekterna av Tessellation. Frågan är hur mycket man vinner på det i dynamiska förändringar och faktiskt prestanda.

Sist så är bilderna lite för stora, det finns en diskuterad men numera aktivt modererad gräns på max 1000 pixel breda bilder.

Permalänk
Medlem

DX11 allt helt maxat (Ultra) @ 1920x1080

5870@ 1000/1220

*edit*
La till lite info

Visa signatur

| CPU i7-13700KF | Mobo Asus PRIME Z790 D4 | Ram 32Gb 3600Mhz cl17 DDR4 | GFX RTX 3080 | HDD 2x 1024Gb M.2 SSD | Corsair 850W | Playstation 5 | Xbox Series X |
"Om allt verkar gå bra vet du förmodligen inte alls vad som pågår."

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
Dock är framerate i praktiken är halverad med tessellation påslaget. Det går att göra samma scen med markant högre polygon-count än den första bilden. Den är väl low-poly antagligen för att accentuera effekterna av Tessellation. Frågan är hur mycket man vinner på det i dynamiska förändringar och faktiskt prestanda.

Sist så är bilderna lite för stora, det finns en diskuterad men numera aktivt modererad gräns på max 1000 pixel breda bilder.

Sant om polygon-count

om bild storleken, tack för att du påpekar reglerna, det skulle ha varit nice om du också skrev hur man justerar storleken med kod, om du nu kan reglerna så bra

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av teckim
DX11 allt helt maxat @ 1920x1080

5870@ 1000/1220

Vad är resten av dina spec?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PsychedelicZ
Vad är resten av dina spec?

q6600 @ 3807Mhz (vatten kylt)
4Gb ocz reaper @ 1128Mhz
Maximus II formula
xfx 5870 (vatten kylt)
Raptor disk

Visa signatur

| CPU i7-13700KF | Mobo Asus PRIME Z790 D4 | Ram 32Gb 3600Mhz cl17 DDR4 | GFX RTX 3080 | HDD 2x 1024Gb M.2 SSD | Corsair 850W | Playstation 5 | Xbox Series X |
"Om allt verkar gå bra vet du förmodligen inte alls vad som pågår."

Permalänk
Medlem

Jag tycker skillnaden är stor med & utan DX11, framförallt tessellation + displacementmapping gör ju stor skillnad, rundade saker blir ju runda istället för kantiga t ex. Och halvsmå detaljer blir ju i riktig 3D istället för platta texturer. Ett viktigt steg för att få det mer verklighetstroget tycker jag

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av teckim
q6600 @ 3807Mhz (vatten kylt)
4Gb ocz reaper @ 1128Mhz
Maximus II formula
xfx 5870 (vatten kylt)
Raptor disk

ok, nu är jag inte så orolig för 30fps skillnaden

Citat:

Ursprungligen inskrivet av teejee
Jag tycker skillnaden är stor med & utan DX11, framförallt tessellation + displacementmapping gör ju stor skillnad, rundade saker blir ju runda istället för kantiga t ex. Och halvsmå detaljer blir ju i riktig 3D istället för platta texturer. Ett viktigt steg för att få det mer verklighetstroget tycker jag

Jag tycker grafiken i dagsläget är tillräkligt bra, alla resurser ska gå på nya idéer och bättre spel.
Jag spelar mycket WiC just nu, ett spel från 2 år sen och grafiken är otroligt snygg. Spelet är också sjukt bra, en av mina favoriter inom 20 år av spelande.

Massive fucking ownz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av teckim
q6600 @ 3807Mhz (vatten kylt)
4Gb ocz reaper @ 1128Mhz
Maximus II formula
xfx 5870 (vatten kylt)
Raptor disk

De va fan! vill med ha 5870! eller 5970!

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Medlem

Här kommer mitt resultat ifall det finns intresse. Allt maxat utan anti-aliasing. Se signatur för hårdvara.

http://data.fuskbugg.se/skalman01/Call%20of%20Pripyat%20Bench...

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

Hm, jag tycker mig inte se att skuggan på statyn har nya dx11 effekten, dvs hård kant intill samn mjukare utåt, jag har inte kört demot men kollade nån screen. Har ni någon bild som visar detta?

Hoppas också attt dom inte bantar ner polygonerna nu bara för dx11 korten, om man då kör med dx10 kort så ser det ut som skit...

Permalänk
Medlem

2x MSAA
DX10 style MSAA
SSAO mode: Default
SSAO quality: High

http://pici.se/pictures/UZtEDJbal.png

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PsychedelicZ
Sant om polygon-count

om bild storleken, tack för att du påpekar reglerna, det skulle ha varit nice om du också skrev hur man justerar storleken med kod, om du nu kan reglerna så bra

Tessellation ser riktigt bra ut när det fungerar dynamiskt för att höja detaljnivån utan allt för mycket prestandaförlust. Det blir förstås en balans mot prestandan, men jag tror det är något som kommer användas ofta i framtiden. Ska bli riktigt intressant att se t.ex. Aliens vs Predator där de visat hur karaktärer nära skärmen får mycket högre detaljnivå.

Angående bildstorleken så är det mest för att jag brukar kolla i spel-screenshot-tråden och det var en del diskussion om det där.