Chrome OS blir öppen källkod

Permalänk
Melding Plague

Chrome OS blir öppen källkod

Internetjätten Google utmanar Microsoft på alla fronter, så även med Chrome OS. Nu flyttar företaget fram positionen och gör operativsystemet till öppen källkod.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Skall garanterat testas, ser fräscht ut!

Permalänk

Jag är mer intresserad av Moblin. Gillar det konceptet bättre.

Visa signatur

Primär: MBP 16", M1 Pro, 32 GB, 512 GB SSD, Thunderbolt dock, Dell U3415W HTPC: FD Node 202, Ryzen R5 3600, 16 GB, Radeon RX480 Nitro+ 4 GB, 850 Pro 512 GB+MX100 512GB Main server: Rasberry Pi 4 8 GB Worker server: FD Node 304, Core i3 3220T, 16 GB RAM, 60 GB Intel 330+80 GB 320, 3*3TB WD Red, Debian Backup: AMD E-350, 8 GB, 40 GB Intel V40, 3x3TB WD Red, Debian

Permalänk
Medlem

Ser inte gamingvänligt ut

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Permalänk
Hedersmedlem

Samma koncept försökte man sig på i mitten av 90talet men det floppade totalt och jag kan inte se hur det skall lyfta idag när vi har så stor lagringskapacitet och processorkraft lokalt men jag hade fel om tekniker so t ex NAS så det kan mycket väl slå.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Samma koncept försökte man sig på i mitten av 90talet men det floppade totalt och jag kan inte se hur det skall lyfta idag när vi har så stor lagringskapacitet och processorkraft lokalt men jag hade fel om tekniker so t ex NAS så det kan mycket väl slå.

vi har i dagsläget bättre internet än då, samt mer att göra på internet. då var väll den vanligaste anslutningen ett 56k modem, nu har väll alla minst 2 mbit, och många har 24 mbit.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hansfilipelo
Jag är mer intresserad av Moblin. Gillar det konceptet bättre.

Samma här.

Det enda jag egentligen har emot Moblin är att det inte verkar finnas något vettigt IRC program till det. Vill ju trots allt använda en netbook med Moblin som chattdator.

Permalänk
Medlem

Om nu konceptet bara går ut på att använda apps streamade från nätet blir det ju problem om du nu vill använda program som Photoshop (nu finns ju photoshop liknande webapps ute, men om man leker med tanken ifall det inte fanns). Då måste man ha två separata datorer med sig, vilket är ju rätt bökigt.
Nåja, vi får väl se när den dagen kommer.

Permalänk
Medlem

Vill ha men behöver inte
Jag längtar forfarande efter någonting annat än MS Windows. Linux kräver lite för mkt av användaren så det enda alternativet för mig och 95% av världen är Mac. Chrome visade sig ju inte helt oväntat endast rikta sig till SSD försedda netbooks med godkänd hårdvara (Källa: google bloggen). Därmed står fighten i ett område där tyngre program får vika sig för enkelhet och lågt pris. Jag klarar mig inte med en dator som inte hanterar fotnoter (googleDocs) eller där det inte går att köra Photoshop. Mycket synd, men Chrome OS är inte den frälsare (läs windowskiller) som världen hoppades på. Windows äger fortfarande en FET del av marknaden och kan tuffa på i vi-gör-något-alla-köper-det-spåret. =(

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alibababert
vi har i dagsläget bättre internet än då, samt mer att göra på internet. då var väll den vanligaste anslutningen ett 56k modem, nu har väll alla minst 2 mbit, och många har 24 mbit.

Finns applikationerna för oss vanliga användare då?

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Streamade spel nu?... eller hur google! (kanske menar dom flashspel)

Hoppas OSet till slut blir motsvarande Firefox vs expl.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Finns applikationerna för oss vanliga användare då?

Detta är ju så klart ett stort projekt som kommer ta tid att genomföra men redan idag finns det hyffsade applikationer på nätet som duger för den största majoriteten. Men som sagt, med Chrome och Chrome OS vill google snabba upp denna övergång. Och varför skulle de inte vilja det? Med ett eget OS lär de mångdubbla sina reklamintäkter.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem

Detta är ju då främst tänkt för datorer som inte har monsterprestandan (läs netbooks), tänker mest på MaLos kommentar nu. Och så ett 4G-modem till, så blir det nog ett riktigt finfint mobilt kontor!

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Inaktiv

Jag fattar inte hysterin över Photoshop, många får det att låta som om det skulle vara superviktigt. Hur ofta redigerar man bilder? Och för det andra, varför köra ett program för 12 000 sek på en dator menad att köra Chrome OS (3-5000)? Använd Gimp för tusan

Edit: Jag gillar Chrome OS. Kanske skulle vara nåt för mig O.o Moblin är nice också, men tycker Interfacet är jobbigt. Plus att det alltid är så tomt på funktioner.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gräs-Mannen
Detta är ju så klart ett stort projekt som kommer ta tid att genomföra men redan idag finns det hyffsade applikationer på nätet som duger för den största majoriteten. Men som sagt, med Chrome och Chrome OS vill google snabba upp denna övergång. Och varför skulle de inte vilja det? Med ett eget OS lär de mångdubbla sina reklamintäkter.

Ja de måste ha en plan och även då funderat ut användningsområdet så det är nog bara jag som blivit lite gammal och trög helt enkelt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jockos
Detta är ju då främst tänkt för datorer som inte har monsterprestandan (läs netbooks), tänker mest på MaLos kommentar nu. Och så ett 4G-modem till, så blir det nog ett riktigt finfint mobilt kontor!

Nu blir även netbooks bättre och bättre så just den nischen försvinner nog ganska snart men kanske smartphones.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kazutoyo
Samma här.

Det enda jag egentligen har emot Moblin är att det inte verkar finnas något vettigt IRC program till det. Vill ju trots allt använda en netbook med Moblin som chattdator.

funkar inte x-chat då

Visa signatur

Asus: Bara vi har äkta USB 3.0 och SATA 6,0 Gbps
[img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/w47khy.png[/img]

Permalänk
Medlem

Kan man bara dualboota mellan Windows og CromeOS när det kommer så är det upplagt att det sak in på några datorer.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Medlem

Blir det inte lätt att övervaka vad folk håller på med och sysslar med på sina datorer, när saker görs "via" internet?

Visa signatur

Corsair 450 W, Gigabyte GA-P35-DS3, Intel E2160 @ 3 GHz, HD3870, 250GB S-ATA, Corsair DDR2 2046Mb Twin2X 6400
"Redan de gamla grekerna trodde sig leva i nutiden."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Jag fattar inte hysterin över Photoshop, många får det att låta som om det skulle vara superviktigt. Hur ofta redigerar man bilder? Och för det andra, varför köra ett program för 12 000 sek på en dator menad att köra Chrome OS (3-5000)? Använd Gimp för tusan

Edit: Jag gillar Chrome OS. Kanske skulle vara nåt för mig O.o Moblin är nice också, men tycker Interfacet är jobbigt. Plus att det alltid är så tomt på funktioner.

Gimp är väl heller inte möjligt att köra på detta OS i nuläget så det kvittar eller hur? Sen handlar det om utbildning hos folk och branschstandard och där är Gimp efter så det skriker om det.

Det många inte verkar inse är att Chrome OS byggs inte för att konkurera ut Windows eller whatever. Det byggs för att vara ett komplement på netbooks och ev. MID-enheter. Det är inget som ska köras på en stationär arbetsdator eller starkare variant av notebook. Chrome OS har inte ens stöd för hårddiskar.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Nu blir även netbooks bättre och bättre så just den nischen försvinner nog ganska snart men kanske smartphones.

Absolut, när fusionsbatterierna kommer precis innan apokalypsen år 2150. Ju lägre prestanda du har på utrustningen dess mindre batteri drar den (sanning med modifikation).

Prestandan på det bärbara ligger i stort sett alltid under den stationära och kommer förmodligen fortsätta göra det, men med molnet kan man minska det försprånget och det är exakt vad COS avser att göra. Dessutom brukar lågpresterande komponenter vara billigare, ytterligare en anledning att köra COS istället för att ha monstergrafikkortet i sin netbook.

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dahren
Blir det inte lätt att övervaka vad folk håller på med och sysslar med på sina datorer, när saker görs "via" internet?

JO!!!! Bojkotta skiten!

Visa signatur

Eternity preceeds us, eternity follows us: Between two infinities, of what account is one poor mortal that the century should inquire about him? -P.J. Proudhon

Permalänk
Medlem

Tror detta kommer bli det bästa som har hänt kontorsarbete någonsin? Alla möjligheter så att säga

Visa signatur

7700K @ 4,8Ghz | EVGA 1080 SC @ 2021Mhz | Z270F | 16GB @ 3000Mhz | Acer XB270HU

Permalänk
Medlem

Många möjligheter, men som vanligt beror allt helt enkelt på hur bra utvecklarstöd som finns. Hoppas google gör en market/shop/intefanvetjag som man kan ladda hem alla Chromium addons/program till i början tills att det är lika stort som mac eller win Blir jobbigt att leta rätt på program annars

Permalänk
Medlem

Tycker det är roligt att folk nämner att man inte kan spela spel på detta OS, men det är väl knappast riktat till er som användare?
Jag tycker det verkar vara en underbart bra idé, en annan håller ju bara på med just det som nämndes i filmen så för min del är det perfekt!
Surfa, chatt, bankärende, nyheter, köpa saker, mail och allmänt arbete som dokumenthantering.. Ser fram emot detta!

Permalänk

Ser trevligt ut och lär väl funka till vardagliga sysslor

Visa signatur

Balle

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jockos
Absolut, när fusionsbatterierna kommer precis innan apokalypsen år 2150. Ju lägre prestanda du har på utrustningen dess mindre batteri drar den (sanning med modifikation).

Prestandan på det bärbara ligger i stort sett alltid under den stationära och kommer förmodligen fortsätta göra det, men med molnet kan man minska det försprånget och det är exakt vad COS avser att göra. Dessutom brukar lågpresterande komponenter vara billigare, ytterligare en anledning att köra COS istället för att ha monstergrafikkortet i sin netbook.

Vet inte det ja. de större netbook datorerna har 8-9 timmars batteritid och med ULV processor presterar de ganska bra redan nu. De mindre med Z530 och Intel GMA 500 är inte fy skam de heller.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Kan någon läsa nedanstående citat och förklara för mig på vilket set ChromeOS är öppet? Annat än att det låter som en mjukvaruversion av Storbritanniens kameraövervakningssamhälle med inbyggd åtgärd på både gott och ont?

Citat:

Seeing as the browser is the OS, users won't be able to access the root folders of the machine. All applications will be web applications, so there's no application installation on a user's machine. Chrome OS will use a plugin/extension architecture, which works with extensions similar to the Chrome browser.

The OS kernel and browser will be digitally signed, with "cryptographic signature keys" so the OS will be able to check itself at boot and repair itself automatically.

What this means is that if the system notices something wrong, it will just restore the affected areas of the OS, leaving your home partition alone.

Citat:

The Chrome OS will run runs on either x86 processors or ARM processors but Google says it won't just run on any machine, only on hardware which has been approved by Google and fits certain specifications.

For instance, it won't run on machines that use hard drives, just solid state drives, which are currently a lot more expensive. It also won't support drivers and can't simply be downloaded and used on any old laptop, so, despite the fact it's open source, it still locks you in to certain hardware.

källa: http://www.hexus.net/content/item.php?item=21263

Permalänk
Medlem

Ännu ett steg närmare ett totalt övervakat samhälle. Way to go. Använder man Google's OS är man dum i huvudet enligt min åsikt.

Helt otroligt att det är en person här som protesterar mot detta OS. Tycker ni om att höjdarna vet allt vad ni gör? Är ni för kameraövervakning i sovrummet också?

Permalänk
Medlem

Fett! Är det ett tema på bilden, isåfall; vad heter temat? Annars, hur får man "stora" ikoner uppe till vänster?
Mvh

Visa signatur

Intel Core i7 920 @2.67 GHz // Asus P6T Deluxe v2 // OCZ Platinum XTC DDR3 1333MHz 6 GB // GTX 275 896 MB // Cooler Master 932 HAF // 2,3 TB hdd // Corsair TX 650W PSU // Creative SB X-Fi Xtreme Audio