Permalänk
Medlem

Webserver fråga.

Hejsan!

Har hållt på i några dagar nu och fräschar upp kunskaperna ikring php, har kört en lokal server nu ett tag men nu skulle jag vilja få den tillgänglig på nätet, har skaffat mig dyndns konto och letat efter guider hur man går tillväga men ej hittat nått, enda jag hittar är hur man installerar MYSQL och php men ej hur man får den tillgänglig på nätet, så därför vänder jag mig nu till er.
Är det någon som vet nån fin guide hur man gör detta eller nån som kan förklara hur man gör?

Använder ubuntu server 9.10.

Tack på förhand // Markus

[EDIT] om jag postade i fel del så ber jag om ursäkt och hoppas nån moderator flyttar mig

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 3.4Ghz|XFX HD5850 1Gb|A-Data DDR3 4GB (2GBx2)1600Mhz Game Series,CL9, PC3-12800|Corsair TX650|320GB Samsung Spinpoint F1 T HD322HJ|

Det är svårt att leva, det är svårt att dö, det är svårt att skita i meterdjup snö.

Permalänk
Medlem

Först och främst måste du se till att det är fri väg för port 80 till din webbserver, dvs öppna portar från eventuell router och peka den till din server.

Jag använder ddclient som uppdaterar mitt domännamn på något intervall som jag inte minns.. Jag har lite andra inställningar eftersom jag använder loopia som domännamnsleverantör.

Hittade en guide hur man konfigurerar ddclient med dyndns

http://www.dyndns.com/support/kb/using_ddclient_with_dyndns_s...

För att installera ddclient var det bara att köra
#apt-get install ddclient

tror jag.. Hoppas det löser sig!
Jonas

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jangs
Först och främst måste du se till att det är fri väg för port 80 till din webbserver, dvs öppna portar från eventuell router och peka den till din server.

Jag använder ddclient som uppdaterar mitt domännamn på något intervall som jag inte minns.. Jag har lite andra inställningar eftersom jag använder loopia som domännamnsleverantör.

Hittade en guide hur man konfigurerar ddclient med dyndns

http://www.dyndns.com/support/kb/using_ddclient_with_dyndns_s...

För att installera ddclient var det bara att köra
#apt-get install ddclient

tror jag.. Hoppas det löser sig!
Jonas

Tack för svaret, skall testas. Glömde visst att nämna att jag har ingen router, den ansluter genom min stationära ut till internet.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 3.4Ghz|XFX HD5850 1Gb|A-Data DDR3 4GB (2GBx2)1600Mhz Game Series,CL9, PC3-12800|Corsair TX650|320GB Samsung Spinpoint F1 T HD322HJ|

Det är svårt att leva, det är svårt att dö, det är svårt att skita i meterdjup snö.

Permalänk
Medlem

Då agerar din stationära router, som jagns skrev lär all inkommande trafik mot port 80 på den ip du har ut mot nätet skickas vidare till din webserver.

Om du kör Windows Internet Connection Sharing för att dela internet med din webserver så hittade jag en liten guide här:
http://azureuswiki.com/index.php/NAT_problem#Port_Forwarding_...
Dock får du tolka den för dina behov.

Visa signatur

Legitimerad stofil

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rusiak
Då agerar din stationära router, som jagns skrev lär all inkommande trafik mot port 80 på den ip du har ut mot nätet skickas vidare till din webserver.

Om du kör Windows Internet Connection Sharing för att dela internet med din webserver så hittade jag en liten guide här:
http://azureuswiki.com/index.php/NAT_problem#Port_Forwarding_...
Dock får du tolka den för dina behov.

Tackar!

Nu är portarna öppna i Vista, men så fort jag slänger in webbserverns IP där så kommer jag inte åt dom, antar att portarna måste öppnas upp i Ubuntu server då också. Ska googla runt lite.

testade med PFportChecker.

Tack på förhand // Markus

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 3.4Ghz|XFX HD5850 1Gb|A-Data DDR3 4GB (2GBx2)1600Mhz Game Series,CL9, PC3-12800|Corsair TX650|320GB Samsung Spinpoint F1 T HD322HJ|

Det är svårt att leva, det är svårt att dö, det är svårt att skita i meterdjup snö.

Permalänk
Medlem

Meh får det inte att fungera. Har googlat runt lite överallt nu men hittar inget vettigt svar.
Enda jag fått att jag får inte "Sidan kan inte visas" direkt nu, den gör timeout sen visas den.
har öppnat portarn i brandväggen och gjort portforward som Rusiak postade. inte säker på om portarna är öppna från start på Ubuntu Server 9.10 men nu har jag öppnat dom iallafall men fortfrande ingen lycka i skogen.
Nån som har nån idé?

Tack på förhand // Markus

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 3.4Ghz|XFX HD5850 1Gb|A-Data DDR3 4GB (2GBx2)1600Mhz Game Series,CL9, PC3-12800|Corsair TX650|320GB Samsung Spinpoint F1 T HD322HJ|

Det är svårt att leva, det är svårt att dö, det är svårt att skita i meterdjup snö.

Permalänk
Medlem

Kan du se sidorna från din stationära dator om du använder webbserverns interna adress (192.168.x.x eller vad du nu använder)?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fnorken
Kan du se sidorna från din stationära dator om du använder webbserverns interna adress (192.168.x.x eller vad du nu använder)?

Ja det funkar fint.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 3.4Ghz|XFX HD5850 1Gb|A-Data DDR3 4GB (2GBx2)1600Mhz Game Series,CL9, PC3-12800|Corsair TX650|320GB Samsung Spinpoint F1 T HD322HJ|

Det är svårt att leva, det är svårt att dö, det är svårt att skita i meterdjup snö.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Macke68
Meh får det inte att fungera. Har googlat runt lite överallt nu men hittar inget vettigt svar.
Enda jag fått att jag får inte "Sidan kan inte visas" direkt nu, den gör timeout sen visas den.
har öppnat portarn i brandväggen och gjort portforward som Rusiak postade. inte säker på om portarna är öppna från start på Ubuntu Server 9.10 men nu har jag öppnat dom iallafall men fortfrande ingen lycka i skogen.
Nån som har nån idé?

Tack på förhand // Markus

Från ren installation av Ubuntu server 9.10 var allt "öppet" för mig i alla fall, det var ingen brandvägg som krånglade i alla fall. Med stor sannolikhet är det din portforwarding som inte fungerar som den ska..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jangs
Från ren installation av Ubuntu server 9.10 var allt "öppet" för mig i alla fall, det var ingen brandvägg som krånglade i alla fall. Med stor sannolikhet är det din portforwarding som inte fungerar som den ska..

Okey tackar, då kanske detta platsar bätter in i Windows delen av forumet då det är portforwarding i ICS som krånglar.
Tack för all hjälp.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 3.4Ghz|XFX HD5850 1Gb|A-Data DDR3 4GB (2GBx2)1600Mhz Game Series,CL9, PC3-12800|Corsair TX650|320GB Samsung Spinpoint F1 T HD322HJ|

Det är svårt att leva, det är svårt att dö, det är svårt att skita i meterdjup snö.

Permalänk
Medlem

har du provat från en dator utifrån som inte är din workstation? du kan förmodligen inte surfa till domännamnet från din workstation.

Permalänk
Medlem

Men, är det inte lättare att lägga några dollar på att hyra en lite billig vps server?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SajtXL
Men, är det inte lättare att lägga några dollar på att hyra en lite billig vps server?

Det är ju roligare med egen server!

Permalänk
Medlem

Har du prövat ansluta till din server utifrån? Att ansluta med det externa IP-numret inifrån fungerar inte. Orsaken är att svarstrafiken inte forwardas av routern.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fagerja
Har du prövat ansluta till din server utifrån? Att ansluta med det externa IP-numret inifrån fungerar inte. Orsaken är att svarstrafiken inte forwardas av routern.

Såvida man inte har loopback...kan man få det i windows?