Är det värt att köpa SSD till laptop

Permalänk
Medlem

Är det värt att köpa SSD till laptop

nu när jag kanske ska utomland i 7 månader blev inte mitt efterlängtede datorbygge av eftersom komponenterna bara kommer stå och damma då så jag hade tänkt att behålla min laptop som huvuddator.
det är en HP 550 (skit dator)
1,73 GHz singlecore
2 Gb ram (kommer inte ihåg hur snabba men tror ca 667 MHz om det nu finns de va nått liknade iaf.

jag har en extern disk som jag har alla på. men jag har också en 120 GB disk i dator som ligger på 5400 RPM, den har jag som systemdisk.
är det värt att köpa en SSD - antagligen intel X25 80 GB som system disk (och kanske ha nått spel på)
hade även tänkt att uppgradera till W7 då. kör på WVistaSP2 nu.
kommer processorn att flaskhalsa?? kommer minnena de??
har hört att man måste pilla i BIOS ibland för att få den att funka med optimal hastighet, är det svårt?

är det sant att så fort man har skrivit in lösenordet i windows och startsidan kommer upp har den laddat klart??? :D:D:D
är det värt 1800??

Permalänk

Du kan ju plocka över den i din stationära om du bygger en när du kommer hem
Skulle nog tro att det är värt det, håller själv på och funderar på om jag ska köpa en till min burk

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk

Du kommer ju om inte annat få längre batteritid på datorn då SSD erna nästan inte drar någon ström alls.

Jag köpte mig en Corsair P64 SSD disk i förra veckan till min stationära. Den har ju dock en Quad core på 2,4 GHz, så där går uppstart och start av program ruggigt snabbt. Men vet inte hur det är med prollens inverkan på det...

Jag kan säga att min dator startar upp på ca 30 sek från knapptryck till alla startup program är på. (MSN, XFire, Avast, Daemon mm.) Det är trevligt ^^

Visa signatur

Stationär: Ryzen 9 3900X | MSI B550 Tomahawk | EVGA GTX1080 SSC | Corsair Force MP600
Kamera: Sony A7 III |Zeiss 18mm 2.8 | Sigma 35mm 1.4 | Sony 85mm 1.8 | Tamron 28-75 2.8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sennebring
Du kan ju plocka över den i din stationära om du bygger en när du kommer hem

hade tänkt att göra det om jag köper den men när jag kommer hem har priserna antagligen sjunkit en del och diskarna har blivit snabbare

Citat:

Ursprungligen inskrivet av RedRiderSWE

Du kommer ju om inte annat få längre batteritid på datorn då SSD erna nästan inte drar någon ström alls.

Jag köpte mig en Corsair P64 SSD disk i förra veckan till min stationära. Den har ju dock en Quad core på 2,4 GHz, så där går uppstart och start av program ruggigt snabbt. Men vet inte hur det är med prollens inverkan på det...

Jag kan säga att min dator startar upp på ca 30 sek från knapptryck till alla startup program är på. (MSN, XFire, Avast, Daemon mm.) Det är trevligt ^^

det med batteri tiden var ju väldigt trevligt
ja jag vill ju också starta allt på 30 sek. tar typ 5 min just nu och man vill ju inte betala 2000 för att sedan inte få någon prestanda ökning

Permalänk
Hedersmedlem

Om du känner någon med nyare SSD så låt den personen visa hur det är att använda datorn med en sådan.
Om du inte vet någon som har SSD så kan det ju vara en ide att köpa en i alla fall. Det är värt pengarna enl mig. Se bara till att läsa samlingstråden om SSD samt FAQn i intel g2 80 tråden. båda finns länkade i den klistrade lagringstråden.

Kolla bara så att datorn har SATA kontroller för disken som sitter i nu. så den nya SSDn passar. överlag brukar det vara svårt att hitta intel g2 i lager.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CrAcKman
Om du känner någon med nyare SSD så låt den personen visa hur det är att använda datorn med en sådan.
Om du inte vet någon som har SSD så kan det ju vara en ide att köpa en i alla fall. Det är värt pengarna enl mig. Se bara till att läsa samlingstråden om SSD samt FAQn i intel g2 80 tråden. båda finns länkade i den klistrade lagringstråden.

Kolla bara så att datorn har SATA kontroller för disken som sitter i nu. så den nya SSDn passar. överlag brukar det vara svårt att hitta intel g2 i lager.

nej jag känner ingen med SSD
det är det enda jag har oroat mig för... jag vet inte om jag har en SATA kontroller i datorn. hur kollar man de??? kan jag kolla det på disken som sitter i??

Permalänk
Skäggig legend

Jag skulle vilja säga detta som en slutsatts: Ja, det är mer än värt att ha en ssd i bärbara datorer!

varför:
1. Stöt tålig
2. Batteritiden
3. Kallare
4. Tystare (ifall man redan har en tyst fläkt - annars kvittar det)
5. Självklart ofta mycket snabbare

Det jobbiga är bara att de fortfarande är lite dyra tyvärr

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Kanske bör kolla att det inte är en IDE disk i datorn dock?

Edit: Ögonen rullade visst lite for i slutet där.

Permalänk
Medlem

Finns det några källor på att en SSD betyder mer batteritid i en bärbar?

Jag har hört rykten att i och med att en SSD drar en förvisso liten men KONSTANT ström till skillnad mot en HD där den inte drar nånting när den inte används så blir det ingen skillnad.
Kan detta stämma?

Permalänk
Medlem

jag skulle vilja säga att du nog vinner mer på att sätta en ssd i en laptop istället för en stationär. iom att disken i en laptop ofta ligger på 5400rpm så vinner du mer i prestanda mot en 7200rpm som man oftast har i stationära.

jag funderar själv på att plocka över min X-25 80gb till laptoppen istället för den stora just för att det ger mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dubcat:

jag skulle vilja säga att du nog vinner mer på att sätta en ssd i en laptop istället för en stationär. iom att disken i en laptop ofta ligger på 5400rpm så vinner du mer i prestanda mot en 7200rpm som man oftast har i stationära.

jag funderar själv på att plocka över min X-25 80gb till laptoppen istället för den stora just för att det ger mer.

Jo, men får man en längre batteritid med en SSD?
Skulle vara kul om du testade batteritiden före och efter bytet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomgot:

Finns det några källor på att en SSD betyder mer batteritid i en bärbar?

Kolla lite recensioner mellan laptop-hårddiskar och ssd där de mätt vad den drar så ser du ju. Lägre effekt = längre batteri tid duh....

Skrivet av tomgot:

Jag har hört rykten att i och med att en SSD drar en förvisso liten men KONSTANT ström till skillnad mot en HD där den inte drar nånting när den inte används så blir det ingen skillnad.
Kan detta stämma?

Du måste ha blandat ihop det för det är snarare tvärtom. En SSD drar knappt nånting i vila. Läsningar drar lite mer och skrivningar mest. Generellt då. En hårddisk däremot drar ungefär lika mycket så länge diskarna snurrar (oavsett om man skriver/läser till den eller inte) och då drar den förmodligen mer än vad en SSD drar som mest.

Använd ordet effekt istället för ström förresten...

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Jag har inte märkt så jättestor skillnad sen jag stoppade in en SSD i min dator stationär dock). Inte värt dom pengarna jag betalade.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Inte värt det.

Marginell skillnad i alla kategorier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Jag har inte märkt så jättestor skillnad sen jag stoppade in en SSD i min dator stationär dock). Inte värt dom pengarna jag betalade.

Hur kan du inte märka en prestandaökning om du ändå har en intel x-25?

Permalänk
Medlem
Skrivet av raffzz:

nej jag känner ingen med SSD
det är det enda jag har oroat mig för... jag vet inte om jag har en SATA kontroller i datorn. hur kollar man de??? kan jag kolla det på disken som sitter i??

Givetvis, öppna o skruva ur disken så ser du.

PATA har två rader med pinnar i nån konfiguration, ev. med konverter i bärbara, SATA är en liten gullig L-formad kontakt på nån centimeter, det finns bilder överallt på nätet. Har du en gammal häck till laptop så är sannolikheten att det är PATA dock. Men det finns SSD till det också om du verkligen villl ha det.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av flaps:

Hur kan du inte märka en prestandaökning om du ändå har en intel x-25?

Klart jag märkt skillnad, men inte stor nog tycker jag. Visst, windows startas någon sekund snabbare och program vid uppstart startar i stort sett direkt. Men det var inte värt 1990kr som jag betalade.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Klart jag märkt skillnad, men inte stor nog tycker jag. Visst, windows startas någon sekund snabbare och program vid uppstart startar i stort sett direkt. Men det var inte värt 1990kr som jag betalade.

Håller med.

Det är lite skillnad, men inte så det är värt ca 2000:-

För batteritid, så är det inte märkbart. För laptopkylning så är det knappt märkbart, då CPU/GPU är det som behöver kylning mest.

För ljudlöshet, så är det ändå CPU/GPU fläkten i laptopen som låter mest.

För starta windows snabbt, så väntar jag hellre 30 sek istället för 15, och lägger 2000:- på annat.

För starta program snabbt, så är en modern 500GB nästan lika snabbt, tex Photoshop med SSD kanske ligger på 3-4 sek, och en modern hårddisk på 5-6 sek.

Man måste ha jäkligt bråttom för SSD skall vara värt det.

SSD = Epic hype & Fail för de flesta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Klart jag märkt skillnad, men inte stor nog tycker jag. Visst, windows startas någon sekund snabbare och program vid uppstart startar i stort sett direkt. Men det var inte värt 1990kr som jag betalade.

Jo klart, beror ju på vad du har för tillgångar och så. Jag tror nog jag tycker det är värt det.

Permalänk
Medlem

En HP 550 med slö celeron, behöver ingen SSD!

Snabbare CPU gör mycket mer skillnad!

Permalänk
Avstängd

min burk tar 50 sekunder att starta med en WD BLUE, jag har dock inte ändrat i moderkortet för det tar mellan 10 och 30 sekunder innan windows laddas..

Visa signatur

dator: amd phenom 965 C3 3616mhz. gigabyte 5850 @ 826MHZ. 4 GB xms3 ram 9-7-7-20. Gigabyte GA-790XTA-UD4. corsair TX 650W 80+. benq 2222hdl. logitech s220 speakers. 640GB Western Digital Caviar Blue SATA II. logitech. Logitech Deluxe 250 Keyboard Svart OEM.
os: genuine windows 7 ULTIMATE 64 bit + alla viktiga updateringar
Mobil: htc desire HD + telia max 25

Permalänk
Medlem
Skrivet av MX510.:

En HP 550 med slö celeron, behöver ingen SSD!

Snabbare CPU gör mycket mer skillnad!

Det beror på vad du mäter prestanda i. Ingen hexacore i världen kan snabba upp applikationsstart om du har en 2,5" 5400RPM-disk i datorn.

Jag skulle absolut säga att det är värt! Det är som att köpa en helt ny dator.

Visa signatur

//Alex
"Non-cooperation with evil is as much a duty as cooperation with good"

Permalänk
Medlem

Du kommer uppskatta en SSD mer i en bärbar än en stationär, det gjorde i alla fall jag. Fördelarna har redan blivit listade, köp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av flaps:

Jo klart, beror ju på vad du har för tillgångar och så. Jag tror nog jag tycker det är värt det.

Är man 15 år så är det inte värt det. Är du 30 och har en sjyst månadslön så kan det vara värt det.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

varför / varför inte
1. Stöt tålig / Om du tappar din laptop kan en massa saker sönder som skärm, moderkort, osv. Men din SSD kanske klarar sig.
2. Batteritiden / Mycket liten förbättring. Kanske max 5 min.
3. Kallare / Mycket liten förbättring. Kanske max 1-2 grader. Det är CPU & GPU som gör datorn varm. En vanlig hårddisk kan bli 30-50 grader, men den är "mil" ifrån CPU&GPU, och påverkar inte hur kall datorn blir!
4. Tystare (ifall man redan har en tyst fläkt - annars kvittar det) / Ja hårddisken blir tystare. Men inte datorn! (!!!) CPU/GPU fläkten kommer låta lika högst som förut.
5. Självklart ofta mycket snabbare / Att spara 10-15 sek jämfört med vanlig disk för uppstart är ju helt klart värt 2000kr (ironi). Att spara 2-4 sek jämfört med vanlig disk för starta Photoshop är ju helt klart 2000kr.

Permalänk

Lönt?

Men får man verkligen ut mer av SSD i en laptop om den inte har stöd för sata 6gb som SSD använder?

Permalänk
Medlem

Jag har en lappis som va rätt vass, för 5 år sen nånting, är bland de tidigaste med Vista.
Packard Bell EasyNote BU.

En Intel Core2Duo 2,0 GHz, 4 GB ram.

Hårddisken avslöjar inte sin identitet, men det står "ATA-Device" efter en massa nuffror.

Datorn i sig fungerar bra och är pigg och kry, och vista blev det mer ordning på efter SP1, men skulle man kunna tjäna något på att stoppa i en SSD i den? Den startar ganska sakta, eller ger det mer att göra en ren ominstallation och begära en skiva av Microsoft och installera om Vista utan alla extraprogram som medföljer nya datorer? De flesta är ju bortplockade redan, men lite finns ju kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MX510.:

varför / varför inte
1. Stöt tålig / Om du tappar din laptop kan en massa saker sönder som skärm, moderkort, osv. Men din SSD kanske klarar sig.
2. Batteritiden / Mycket liten förbättring. Kanske max 5 min.
3. Kallare / Mycket liten förbättring. Kanske max 1-2 grader. Det är CPU & GPU som gör datorn varm. En vanlig hårddisk kan bli 30-50 grader, men den är "mil" ifrån CPU&GPU, och påverkar inte hur kall datorn blir!
4. Tystare (ifall man redan har en tyst fläkt - annars kvittar det) / Ja hårddisken blir tystare. Men inte datorn! (!!!) CPU/GPU fläkten kommer låta lika högst som förut.
5. Självklart ofta mycket snabbare / Att spara 10-15 sek jämfört med vanlig disk för uppstart är ju helt klart värt 2000kr (ironi). Att spara 2-4 sek jämfört med vanlig disk för starta Photoshop är ju helt klart 2000kr.

Han säger att det tar cirka 5 minuter nu. En SSD kommer dra ner på den tiden markant, och på en så gammal dator med en 5400 rpm disk så kommer start av program vid inloggning och liknande ta mycket mindre tid också. En SSD skulle göra en extrem skillnad.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomgot:

Finns det några källor på att en SSD betyder mer batteritid i en bärbar?

Jag har hört rykten att i och med att en SSD drar en förvisso liten men KONSTANT ström till skillnad mot en HD där den inte drar nånting när den inte används så blir det ingen skillnad.
Kan detta stämma?

Det är skillnad - SSD är snålare, men det är inte någon enorm skillnad då moderna mobila 2,5" diskar har blivit snålare med åren. SATA diskar drar alltid ström även när de är nere oaktat om det är SSD eller mekanisk lagring - det är SATA interfacet som kräver lite ström för att hållas igång. Detta är orsaken till att PATA diskar levde kvar så länge som de gjorde i portabla enheter - de hade en reell fördel med lägre idle förbrukning.