Asus bäst, HP sämst i kvalitetsligan

Permalänk

är inte det som är mest spännande i alla reflektioner här att ingen ifrågasätter statistiken?

kan det vara så att asus ägare är mindre benägna att skicka in sina datorer till Support än dell respektive Apple?

statistik ljuger ALLTID , glöm ALDRIG det

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av walp
Min asus 1101ha var touchpaden defekt på vid leverans.
Såfort man laddar batteriet så dör touchpaden.

ASUS kvalitétskontroller T_T

Köpte en Asus 1005ha-h där en skruv stack upp under F-tangenten. Varje gång jag tryckte på F-tangenten krashade burken för att skruven kortslöt moderkortet.
Skruven satt även löst och trillade senare och toastade moderkortet.
Den datorn levde i 2h lol.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
Är det bara jag som reagerar, eller är det över lag väldigt dålig kvalitet på bärbara datorer? Tittar man på andra produktergrupper så skulle väl knappast någon acceptera att 15% produkterna går sönder inom tre år, från den minst dåliga tillverkaren.

Jag regerade också på det, tycker det är hemskt dålig kvalité på de flesta grejer som säljs nu för tiden. Här passar ju uttrycket "det var bättre förr" mycket bra.

Tycker man kan gott och väl kräva minst 5 år på en bärbar dator, och då ska det inte spela någon roll vilket pris den har.

Permalänk
Medlem

Synd bara att ASUS verkar vara emot HDMI. kostar ju skjortan om man ska ha en med HDMI från dem.

Visa signatur

MSI GT73VR Titan

Permalänk
Medlem

men det är inte bara denna statistiken som ger detta utfallet. har sett svensk statistik och den ungefär likadan ut.

så statistiken i grova drag tror jag stämmer rätt bra...

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av smsfeatures
Varför skulle man ens vilja ha en bärbar i 3 år? Det är vi konsumenter som har skapat det här

Jag hoppas innerligt att min bärbara surfburk som i dagsläget är gott och väl tillräckligt snabb klarar sig en bit efter treårsdagen.

Prestandabehovet lär vara tillgodosett ett par år framöver, den kör windows 7 utan problem och orkar med senaste versionen av de flesta programvaror.

Hade jag däremot haft en laptop för att spela spel på hade det säkert sett annorlunda ut, men när det är kontorsapplikationer och lite enklare bildhantering som den används till så räcker den gott till.

Konsumenter, är det den gruppen som är mer känt som "den stora massan som har noll koll på vad de köper men köper allt som ser bra ut i reklamen"?

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Fast vad gör det om det vore så, för ju mer Asus gör desto bättre blir tydligen kvalitén!

Ja Asus gör bra grejor för det mesta, kanske därför de får tillverka moderkort åt Apple

Har alltid kört Asuskort i mina stationära datorer och det har aldrig varit några problem.

Fast Nvidia borde ligga risigt till vid det här laget. Hade känts tryggare med ett ATI kort i datorn även om 9000 serien förhoppningsvis inte är drabbade av samma problem som 8000 serien.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Det här var ju betryggande eftersom man precis köpte en Asus netbook. Gött att man kan ha den i 3 år utan att den går sönder, förhoppningsvis. Men längre än 3 år vill jag nog inte ha den.

Visa signatur

ATX: Intel Core i5 4690k | Asus Z97-A | MSI R9 390 8GB | 2x Corsair DDR3 2133Mhz | Crucial BX480Gb | Corsair TX650W | Fractal Design Define R4
mITX: Intel Core i3 6100 | Asus B150I | 2x8Gb Corsair DDR4 2133Mhz | Samsung 850 Evo 500GB | Cooler Master V750 | Fractal Design Define Nano S

Permalänk
Medlem

Detta har jag lite svårt att tro på faktiskt.

99% av alla företagslaptops är antingen HP, Dell eller Lenovo (om vi bortser från den lilla skara med MacBook's) och står också för den överhängande försäljningssiffran, och därefter fler totala antal felaktiga datorer?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Detta har jag lite svårt att tro på faktiskt.

99% av alla företagslaptops är antingen HP, Dell eller Lenovo (om vi bortser från den lilla skara med MacBook's) och står också för den överhängande försäljningssiffran, och därefter fler totala antal felaktiga datorer?

lägg till Toshiba, Fujitsu till den skaran också.

men nu var det konsument-datorer som statistiken visar då det är ett försäkringsbolag för konsument-produkter det handlar om.

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rouge of Darkness
1st

lite förvånad att inte Asus låg på topp... har haft 3 eller 4 asus mammabrädor i min dator och alla har gått sönder men dom kanske är bättre på att bygga laptops än mammabrädor

Mina asuskort har funkat hur bra som helst, det enda asus kortet som haft taskig kvalite så vitt jag vet är p4p800

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rouge of Darkness
1st

lite förvånad att inte Asus låg på topp... har haft 3 eller 4 asus mammabrädor i min dator och alla har gått sönder men dom kanske är bättre på att bygga laptops än mammabrädor

"Mammabrädor"

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk

Som vissa andra så ställer jag frågan om vad det egentligen är som går sönder på datorerna.
HP & Lenovo säljer väldigt mycket buisness datorer. Är väl deras laptops som överlägset används som skoldatorer och företagsmaskiner. Då blir det ju inte så konstigt att de åker in på försäkringserände.
Min Lenovo överlevde en krasch på 2m, den fungerade men det kosmetiska fick bytas ut på försäkringen. Skulle isåfall bidragit till statistiken trots dess utmärkta kvalite.

Visa signatur

Lappen: HP DV6 | Turion II P520 | 4Gb | HD5650 | 640Gb | 15.6" | LG 22" | Razer Deathadder + Arctosa

Permalänk

Jag säger inte att asus är dåliga och att hp är bra..
Men jag har haft två hp-datorer, en stationär och en bärbar... Jag var precis på väg att säga att dom aldrig har gått sönder.. men nu kom jag att tänka på två saker, så sanningen från min sida kommer nu:

*Min stationära HP-burk gick sönder, USB2 slutade fungera och datorn "brann" (luktade extremt bränt metall) när jag stoppade in ett PCI-USB fack med fyra anslutningar..

*På den bärbara datorn har skärmen förlorat styrka och den är på väg att gå sönder, den svartnar bara ibland.

Och faktiskt så gick min stationära dator "sönder" strax efter tre års användning. Eller kanske några månader innan.
Min laptop har jag bara haft ett år.

Jag köpte, innan min HP laptop.. en Asus-laptop.. Den var det fabrikationsfel på och den krashade samma dag.. Fick pengarna tillbaka av mediamarkt (utan strul, tack ni mm!.. var rädd att dom ville skicka in den på lagning)..
Men asus-laptopen var självklart ett "måndagsexemplar"...

Nu sitter jag här med en apple macbook pro, och tänker aldrig (med en nypa salt) byta igen. Man känner verkligen skillnaden på kvalité och kvalité. Om jag byter tillbaka till PC (laptops enbart) så blir det nog en sony vaio vilket nog bör kunna jämföras med apple (kvalitetsmässigt).

Så jag är faktiskt avskräckt från både HP och Asus.
Men Apple är inte perfekta dom heller, min A-knapp har varit lös sen första dagen jag köpte den. Jag vet inte hur jag ska åtgärda det.

Dock kan tilläggas att jag är inte någon som misshandlar mina prylar utan jag tar verkligen väl hand om dom..

Permalänk

Nått som skulle vara intressant att jämföra är hur de olika tillverkarnas maskiner står sig med maskiner som håller sig inom samma prislapp.

HP säljer enormt mycket billiga maskiner av pavillion modellerna. Och man behöver inte vara raketforskare för att begripa att en maskin som har samma prestanda som en business laptop men för mindre pris så har det snålats in på nått annat. Kvaliteten och support med andra ord.

Asus här, har inte dessa billiga låg budget/kvalitets datorer på sitt sortiment således så har de lägre procent trasiga maskiner.

Det största problemet är att kvalitet kostar. Konsumenterna inte är beredda att betala för kvalitet. Och datortillverkarna tillverkar ju datorer som konsumenterna vill köpa.

Visa signatur

Citera mig gärna om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cdx873v
Synd bara att ASUS verkar vara emot HDMI. kostar ju skjortan om man ska ha en med HDMI från dem.

? min kostade 5800. eller det är dyrt?
du kanske menade på de små mini eeepc

Permalänk
Medlem

ett vanligt fel på hp's datorer är att de skickar med försvaga nätaggreat.
en polare till mig köpte en skitdator med 9800gt för 13tusen men nätagget klarade inte av att driva burken

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAoG
ett vanligt fel på hp's datorer är att de skickar med försvaga nätaggreat.
en polare till mig köpte en skitdator med 9800gt för 13tusen men nätagget klarade inte av att driva burken

Nu är väl det där knappast en laptop eller ett försäkringsärende? =/

Visa signatur

Lappen: HP DV6 | Turion II P520 | 4Gb | HD5650 | 640Gb | 15.6" | LG 22" | Razer Deathadder + Arctosa

Permalänk
Medlem

Jag är inte förvånad att Asus är placerad som etta, av dem komponenter jag har som var/är Asus märkt fungerar fint ännu idag. Visst min förra laptops moderkort, Asus G50V, gick sönder för några veckor sedan - men det gjorde laddaren också så jag misstänker att det var en strömspik om orsakade detta. Men Asus hade inga problem att reparera datorn, anmälde fallet bara så fick jag en retursedel dagen efter och vips - en vecka senare så vart den i min famn och fungerandes.

Laddaren orkade jag inte bråka om, köpte en universal 120W på Kjell&Co.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk

Tänk på att detta handlar om försäkringsstatistik och inte garantistatistik.
Lenovos datorer skulle jag villja påstå är de som lever längst. Men eftersom att både HP & Lenovo är så galet mycket mer förekommande som företagsdatorer än Asus(har de ens buisness?) så är det inte konstigt att dessa åker in på försäkringen..
Lenovo erbjuder förövrigt 3års garanti på buisness maskinerna vilket innebär att det handlar troligtvis mer om slarv när det blir ett försäkringsärende.
Hur många här skickar in sina datorer på försäkringen på grund av trasigt moderkort?
Löjlig statistik som för mig säger noll om kvaliten, snarare vilka datorer som åker i backen oftast..

Visa signatur

Lappen: HP DV6 | Turion II P520 | 4Gb | HD5650 | 640Gb | 15.6" | LG 22" | Razer Deathadder + Arctosa

Permalänk

Om någon orkat läsa originalrapporten hade det framkommit:

* under tre år råkar 20% ut för hårdvarufel och 10% för olycksfall
* det handlar om ett garantiprogram, inte försäkringsärenden
* jämförelsen mellan tillverkare är baserad på hårdvarufel, inte olycksfall
* i den jämförelsen är även det tredje året endast beräknat baserat på de första årens fel och vad man då statistiskt kan förvänta sig det tredje året

Källa: http://www.squaretrade.com/htm/pdf/SquareTrade_laptop_reliabi...

Permalänk
Medlem

Intressant artikel. Blir att köpa en Asus!

Permalänk
Medlem

Har en HP Compact som hållt sig nu i 6-7 år (620n) och en dell i 10-11 år (cpt 600)

I HP:n är batteriet snart dött och Dellen har fått tangentbordet utbytt 2 ggr.