Avindexera från Google – få betalt av Microsoft

Permalänk
Melding Plague

Avindexera från Google – få betalt av Microsoft

Enligt källor till Financial Times kan Microsoft tänka sig att betala sajter som går med på att avindexera sig från Google, allt för att försvaga sökmotorjättens ställning på marknaden.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kontrollerar inte Microsoft redan tillräckligt mycket av de områden som de är aktiva i utan att behöva bry sig om att utöva total dominans? -.-'

Permalänk
Avstängd

Typiskt Microsoft.
Dom kan inte konkurrera på tekniska meriter, så de tar till fulknep.

Hoppas att EU domstollen hackar dom i hälarna för det här.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silverknife
Typiskt Microsoft.
Dom kan inte konkurrera på tekniska meriter, så de tar till fulknep.

Hoppas att EU domstollen hackar dom i hälarna för det här.

+1

Precis min tanke, man har helt slutat att förvånas.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Typisk amerikanskt. De stora tröga företagen väljer att krossa de små och snabba. Går det inte med pengar så får man spendera lite mer. I USA kan allt köpas.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

Om MS är beredda att betala för detta så varför inte?
Deras pengar, de gör vad de vill med det...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av borz
Om MS är beredda att betala för detta så varför inte?
Deras pengar, de gör vad de vill med det...

Nej man gör inte vad man vill, det finns lagar o regler. För att inte tala om moral.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silverknife
Typiskt Microsoft.
Dom kan inte konkurrera på tekniska meriter, så de tar till fulknep.

Hoppas att EU domstollen hackar dom i hälarna för det här.

Hoppas verkligen EU och flera andra stater ger sig på och delar ut så stora böter som möjligt för dessa fulknep!

Permalänk

microsoft skulle börja som halvledartillverkare, dom och intel använder ju ungefär samma metoder

Permalänk
Medlem

De gör det alla fall inte i hemlighet och det finns inget hot heller som Intel gjorde.

Visa signatur
Permalänk

Det lustiga är ju att det antagligen kommer leda till att folk helt enkelt struntar i företagen som tar bort sina sidor. Om jag söker på något och får en träff på någon av News Corps tidningar så läser jag den, om dom inte finns där läser jag hos någon annan.

Permalänk
Avstängd

tummen ner

Uselt. Bygg bättre sökmotor om ni vill att folk ska använda det..

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk

För sådär 25 000 i mån kan jag plocka bort min sida också, vart skickar jag fakturan?

Permalänk
Medlem

Vad är det för "olagligt" med detta?

"Bli kund hos Nordea, få 100kr på kontot"

Sånt ser man hela tiden, inget olagligt med det...

"Bli kund hos MS, få 100kr" skillnaden är?

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ODDNAME
Vad är det för "olagligt" med detta?

"Bli kund hos Nordea, få 100kr på kontot"

Sånt ser man hela tiden, inget olagligt med det...

"Bli kund hos MS, få 100kr" skillnaden är?

Skillnaden är att i ena läget får betalt för att öppna ett konto och i andra får betalt för att stänga det hos konkurrenten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ODDNAME
Vad är det för "olagligt" med detta?

"Bli kund hos Nordea, få 100kr på kontot"

Sånt ser man hela tiden, inget olagligt med det...

"Bli kund hos MS, få 100kr" skillnaden är?

"Skit i dom, få 100kr" != "Bli kund hos oss, få 100kr"

Permalänk
Medlem

M$ kan väl bara ta och investera pengarna de tänker ge till sina nu potentiella "kunder" i en bättre sökmotor istället? Några tips:

* Sökningar bland Facebookstatusuppdateringar
* Sökningar bland Twittermeddelanden/andra mikrobloggningstjänster

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ODDNAME
Vad är det för "olagligt" med detta?

"Bli kund hos Nordea, få 100kr på kontot"

Sånt ser man hela tiden, inget olagligt med det...

"Bli kund hos MS, få 100kr" skillnaden är?

"Bli inte kund hos Nordea, få 100kr"
Det är skillnaden.

Visa signatur

"Politicians and diapers have one thing in common. They should both be changed regularly"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ODDNAME
Vad är det för "olagligt" med detta?

"Bli kund hos Nordea, få 100kr på kontot"

Sånt ser man hela tiden, inget olagligt med det...

"Bli kund hos MS, få 100kr" skillnaden är?

Din metafor är ju sne.

Det ska snarare låte något såhär:
"Sluta som kund hos Swedbank och få 100 kr i handen utan krav"

Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ODDNAME
Vad är det för "olagligt" med detta?

"Bli kund hos Nordea, få 100kr på kontot"

Sånt ser man hela tiden, inget olagligt med det...

"Bli kund hos MS, få 100kr" skillnaden är?

Precis, tycker många av dom första kommentarerna var lite knepiga.

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk

den dag m$ gör bättre sökare än google kommer jag använda den., likaså med allt annat

Permalänk
Medlem

kan inte säga att jag gillar Microsofts ide men Googles dominans är läskig, så allt som kan sprida ut sökmotormarknaden får ses som intresant.

Jag funderar på hur många personer som skulle bli lamslagna från internet om dom blev portade från google. Känner åtskilliga personer som inte känner till en enda sökmotor utöver google. Åtskilliga personer som inte ens hittar till deras mest besökta webbsidor utan google (nej dom har inte lärt sig bookmärken ännu).

Permalänk
Medlem

Ja usch och blä. Seriöst nu, vad tror ni företag gör egentligen? Inte är dom här för att ge dig harmoni och rosor. De gör det som krävs för att vara på topp och få in så mycket pengar som möjligt, precis som var och en av er gör/hade gjort om ni var i samma position.

Folk verkar tro att företag är ens kompisar med moral och grejer.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av petabyte.se
kan inte säga att jag gillar Microsofts ide men Googles dominans är läskig, så allt som kan sprida ut sökmotormarknaden får ses som intresant.

Ur ren användarvänlig synvinkel, varför? Att det är bra med konkurrens stämmer, men jag måste säga att det är väldigt behändigt att bara behöva använda en sökmotor till allt. Ser inte varför jag skulle vilja använda flera?

MVH //Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lillpeparoni
Din metafor är ju sne.

Det ska snarare låte något såhär:
"Sluta som kund hos Swedbank och få 100 kr i handen utan krav"

Din är också fel.
"Du får 100kr om du slutar sälja din produkt på ICA" eller "Du får 100kr om du slutar sända din kanal i Comhems kabel tv-nät."

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alibababert
den dag m$ gör bättre sökare än google kommer jag använda den., likaså med allt annat

Vadå då? Bing är väl kalasbra!

...

Not.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Låter som Intel; "Ni får pengar av oss om ni inte använder vår konkurrent."

Eu, buss på!!

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alibababert
microsoft skulle börja som halvledartillverkare, dom och intel använder ju ungefär samma metoder

Man talar ju faktiskt om Wintel som ett begrepp, än om Intel i nuläget minst sagt stressar Microsoft med att skicka en galen pingvin på W-et.

Om nyheten: jag skulle gärna vilja se upplägget förklarat innan jag kommenterar det. Jag har svårt att förstå hur Microsoft skulle kunna nyttja en sådan taktik, speciellt med tanke på deras historiska belastning vad gäller liknande s k krig.

Ifall beskrivningen stämmer låter det som en patetisk bortförklaring. Istället för att medge att ledningen för Microsoft är riktigt irriterade och inte annat önskar än att strypa syret för Google (inget ont menat ifrån min sida, för konkurrenter ska väl inte umgås för familjärt) beskrivs det som: "setting the scene for a search engine battle that could offer a ray of light to the newspaper industry".

Med så ädla motiv kanske Microsoft kan nomineras till nästa års fredspris?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Det lustiga är ju att det antagligen kommer leda till att folk helt enkelt struntar i företagen som tar bort sina sidor. Om jag söker på något och får en träff på någon av News Corps tidningar så läser jag den, om dom inte finns där läser jag hos någon annan.

Precis min åsikt. GL HF säger jag bara, Ms, och "alla" de som faktiskt går på det här erbjudandet. Den enda effekten detta kommer ha är att dessa sidor förlorar sina besökare.

Om man inte kan hitta något på google så finns det inte.

Permalänk
Medlem

Shit vad mycket har mot MS det finns här, handlar i grund och botten om att Google använder information utan att betala för den och frågan som har ställts är om inte google borde börja betala för den. Microsoft är villig att ge betalt för att få samma information, så varför skulle Google få den gratis? Jag tror inte att många här skulle vilja att våra framtida medier får intäkter enbart från reklam, det skulle tex kunna innebära att kritik av det företag som betalar för dina upplagor uteblir eller blir partisk, därför så kanske alternativa metoder är bra? Inte för att just denna är genialisk eller perfekt, men det är positivt att folk iaf pratar om problemen...

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||