Tusen patent för Nvidia

Permalänk
Melding Plague

Tusen patent för Nvidia

Grafikkortsjätten Nvidia har samlat på sig en mängd patent under åren. Nu meddelar företaget att siffran är uppe i 1 000 stycken.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

IBM fick igenom 3125 patent bara under 2007.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
IBM fick igenom 3125 patent bara under 2007.

Men IBMs penningpung är något större än Nvidias..

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Medlem

hur länge håller patentet i sig? Måste någon hålla dem vid liv eller har de ett bäst före datum?

Tänker på all forskning utav datorprodukter och nu även elbilar.

Får företag/personer ens forska i något som någon annan har patent på?

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt

Permalänk
Medlem

avskaffa patent!

Visa signatur

--The great masses of the people will more easily fall victims to a big lie than to a small one.-- Adolf Hitler

--"What good fortune for governments that the people don't think." --Adolf Hitler

Permalänk
Medlem

Se dokumentären 'The Corporation' så får ni se hur idiotiskt patent är. Jag kan berätta att det går att ta patent på levande organismer så har man t.ex. lyckas återskapa en viss cancer i ett laboratorium då får man ta patent på det.

Många företag tävlar också om att ta patent på så många djur som möjligt för det går ju att återskapa i ett laboratorium.
Snart måste man väl betala för royalties när man blir sjuk.

Permalänk
Medlem

På tal om pipelines, varför försvann dom?

Visa signatur

Silverstone FT03B | Dell U2711 | Be-quiet E9 580w CM | ASUS GENE-Z | AMD 7970 | Intel 2500k @ 4,4 Ghz| Corsair H80i | 8GB Corsair LP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jehuty
Se dokumentären 'The Corporation' så får ni se hur idiotiskt patent är. Jag kan berätta att det går att ta patent på levande organismer så har man t.ex. lyckas återskapa en viss cancer i ett laboratorium då får man ta patent på det.

Många företag tävlar också om att ta patent på så många djur som möjligt för det går ju att återskapa i ett laboratorium.
Snart måste man väl betala för royalties när man blir sjuk.

Företaget baxter som tillverkade svininfluensan som vi har utspridd i världen idag tog patent på virusets genetiska kod år 2006. Vem tjänar massor med pengar idag på att idioter sprutar i sig deras vaccin?

Visa signatur

--The great masses of the people will more easily fall victims to a big lie than to a small one.-- Adolf Hitler

--"What good fortune for governments that the people don't think." --Adolf Hitler

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av armind
Företaget baxter som tillverkade svininfluensan som vi har utspridd i världen idag tog patent på virusets genetiska kod år 2006. Vem tjänar massor med pengar idag på att idioter sprutar i sig deras vaccin?

http://images.google.se/images?gbv=2&hl=sv&safe=off&sa=1&q=al...

http://images.google.se/images?gbv=2&hl=sv&safe=off&sa=1&q=ha...

Permalänk

Haha! Klockren

Visa signatur

Hoppla hoppla, här va de helikoptersmörgås!

Permalänk
Relik 📜
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Whiip
På tal om pipelines, varför försvann dom?

När både ATI och Nvidia gick över till "unified shaders"-konceptet försvann det "gamla" tänket lite. Nu kan ju alla "delar" göra allt istället för den klassiska uppdelningen.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Kan inte annat än att hålla med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av helikoptermacka
Haha! Klockren

Egentligen skulle denna oftopicen låtas vara, men jag förstår inte vad vaccin, hatt och aluminiumfolie har med varandra att göra och kan dessutom uppfattas som roligt?

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jehuty
Se dokumentären 'The Corporation' så får ni se hur idiotiskt patent är. Jag kan berätta att det går att ta patent på levande organismer så har man t.ex. lyckas återskapa en viss cancer i ett laboratorium då får man ta patent på det.

Många företag tävlar också om att ta patent på så många djur som möjligt för det går ju att återskapa i ett laboratorium.
Snart måste man väl betala för royalties när man blir sjuk.

x2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av schkutt
hur länge håller patentet i sig? Måste någon hålla dem vid liv eller har de ett bäst före datum?

Tänker på all forskning utav datorprodukter och nu även elbilar.

Får företag/personer ens forska i något som någon annan har patent på?

Patent brukar gälla i 20år och i sverige får man betala en årsavgift för att behålla patentet. Reglerna skiljer sig mellan olika länder och man måste typ mer eller mindre söka patent i varje land.

Du får forska och vidareutveckla andras patent men du får INTE sälja några produkter eller tjänster som använder andras patent om du inte har en licens.

Visa signatur

Antec 182b | Intel Quad Q6600 @ 3 GHz| Thermalright Ultra 120 | Gigabyte P35 DS3 | Corsair PC6400 CL4 4x1024 MB | 8800 GTS 320 | Raptor 36 GB | Samsung SpinPoint 320 GB | Corsair Powersupply 520W | Eizo S2201W

Permalänk
Avstängd

IBM har over 9000!!!!11

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silverknife
IBM har over 9000!!!!11

It's over 9000!

Visa signatur

| R5 2600 | 32GB DDR4 | RTX 2060 super |
Vänligen citera ifall du vill ha ett svar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silverknife
IBM har over 9000!!!!11

9000 är väl lite i underkant.

"From 1993 to 2007, IBM was awarded over 38,000 US patents"

Med tanke på att patent oftast har en livslängd på 20 år skulle jag säga 40k+

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Avstängd

Har dom patent på alla fel med?

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
9000 är väl lite i underkant.

"From 1993 to 2007, IBM was awarded over 38,000 US patents"

Med tanke på att patent oftast har en livslängd på 20 år skulle jag säga 40k+

Mjo men det är ju faktiskt fler än 9000.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EoZ
Egentligen skulle denna oftopicen låtas vara, men jag förstår inte vad vaccin, hatt och aluminiumfolie har med varandra att göra och kan dessutom uppfattas som roligt?

Jag uppfattade det som att citatet:

Citat:

Företaget baxter som tillverkade svininfluensan som vi har utspridd i världen idag tog patent på virusets genetiska kod år 2006. Vem tjänar massor med pengar idag på att idioter sprutar i sig deras vaccin?

låter lite konspirationstekniskt. Konspirationstekniker brukar även kallas för foliehattar.

Har du uppfattat korrekt rätt?

Sorry för OT. Jag ska inte skriva mer i den här tråden då vi redan har lämpliga ställen för foliehattar att skriva på och bemötas av mer pålästa människor.

Eller just det, människor som bemöter är ignoranta som inte kollat upp sin fakta på rätt ställen. Man ska ju kolla upp "den där" skumma nyhetssidan som antagligen är väldigt källkritisk och kontrollerad av oberoende parter.

OnT:

Kan man i princip ta ett annats företag teknologi, utveckla den och modifiera den tillräckligt mycket för att kunna hävda att det är en annan teknologi för att sedan ta nytt patent på den?

Jag vet inte hur jag ställer mig till patent, de hämmar viss positiv utveckling. Men utan dem skulle kanske företag inte vara lika motiverade att utveckla sig då de inte kan tjäna lika mycket pengar på det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Murer
Jag uppfattade det som att citatet:

låter lite konspirationstekniskt. Konspirationstekniker brukar även kallas för foliehattar.

Har du uppfattat korrekt rätt?

Sorry för OT. Jag ska inte skriva mer i den här tråden då vi redan har lämpliga ställen för foliehattar att skriva på och bemötas av mer pålästa människor.

Eller just det, människor som bemöter är ignoranta som inte kollat upp sin fakta på rätt ställen. Man ska ju kolla upp "den där" skumma nyhetssidan som antagligen är väldigt källkritisk och kontrollerad av oberoende parter.

OnT:

Kan man i princip ta ett annats företag teknologi, utveckla den och modifiera den tillräckligt mycket för att kunna hävda att det är en annan teknologi för att sedan ta nytt patent på den?

Jag vet inte hur jag ställer mig till patent, de hämmar viss positiv utveckling. Men utan dem skulle kanske företag inte vara lika motiverade att utveckla sig då de inte kan tjäna lika mycket pengar på det.

När man tar patent så försöker man ofta göra det så brett som möjligt just för att inte folk skall kunna modifiera någon småsak och sen ta patent på det eller sälja en snarlik produkt. Därför finns det speciella patentjurister som tar saftigt betalt men ser till att patentet blir så brett som möjligt för att undvika att folk snålåker på ens egna patent genom att ändra småsaker och sen ändå sälja i princip samma produkt. Detta gör även att man söker många patent, vilket gör att nvidia trots sin ganska nischade verksamhet har ganska många patent.

Visst kan patent tyckas lite hämmande i vissa avseenden, men drivkraften i världen för forskning och utveckling är i princip uteslutande bestående av att det ska gå att tjäna pengar på det som upptäcks och utvecklas. Tar man bort drivkraften och jag är övertygad om att vi inte kommer få se lika mycket innovationer.

Vem vill lägga flera miljarder för att utveckla någon medicin som sen vem som helst kan börja tillverka billiga kopior på och sälja lagligt överallt? I en perfekt värld skulle någon göra det av kärlek till medmänniskorna, men tills att den perfekta världen kommer måste vi nog leva med patent.