Avindexera från Google – få betalt av Microsoft

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av otello
hmmmm.... fick inte intel böta en hel jävla massa, typ en miljard dollar eller nått, för att dom betalt återförsäljare för att inte använda amd´s produkter.
Är det bara jag eller är detta exakt samma sak? O_o

Nej, inte samma sak. Ratta mig om jag har fel...

Google indexerar information utan att betala for den.
MS anser att informationen har varde och darmed erbjuder sig att betala for den.
MS vill inte betala for nagot som Google far gratis. Darav kravet pa avindexering...

Detta kan snarare jamforas med ensamratt an nagot brott mot kunkuranslagarna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FANTEN
På vilket sätt har dom varit rabida tycker du? Dom gjorde ju helt rätt som satte dit intel när dom inte klarar av att konkurrera på lika villkor. Det gynnar oss konsumenter.

Jag menade inte att det var fel på något vis. Det jag menade var att det blev en himla fart så fort det kom fram.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av otello
hmmmm.... fick inte intel böta en hel jävla massa, typ en miljard dollar eller nått, för att dom betalt återförsäljare för att inte använda amd´s produkter.
Är det bara jag eller är detta exakt samma sak? O_o

Intel fick inte böta för att de betalt återförsäljare. Det fick böta för att de hade ett rabattsystem som tvingade återförsäljare att endast sälja Intel-produkter.

Oavsett om det är din version av varför Intel fick böta, eller om det är verkligheten, så är det inte i närheten av samma sak.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av borz
Verkligen inte! Kanske för att du inte kan förklara eller kanske att du inte fattat vad JAG menar?..

Jag gör vad fan jag vill med mina pengar så länge jag inte bryter mot lagen.
Peka på någon lag som MS bryter mot...

MS befinner sig i en gråzon - det gör de flesta företag. Att man tycker att de är onda för det är bara barnsligt. Om jag är VD för ett företag så är det mitt ansvar att konkurenter inte skaffar sig övertag.

Förstår du bättre nu?..

Har jag påstått att dom bryter mot lagen?

Nej det har jag inte, jag bara förklarade för dig vad du inte förstod i hans inlägg, personligen skiter jag fullständigt i om företag bryter mot lagen eller inte för det angår inte mig och det finns inget jag som enskild individ kan göra åt det och jag tänker inte engagera mig i det.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enity
Har jag påstått att dom bryter mot lagen?

Svart att forsta vad du menar nar du sager "Bara för att du har pengar så betyder inte det att du får göra vad du vill med dom för det finns något som heter lagar."

Hur ska du ha det? Antingen far du sluta att forklara vad andra menar eller borja uttrycka dig tydligare...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av borz
Svart att forsta vad du menar nar du sager "Bara för att du har pengar så betyder inte det att du får göra vad du vill med dom för det finns något som heter lagar."

Hur ska du ha det? Antingen far du sluta att forklara vad andra menar eller borja uttrycka dig tydligare...

Det betyder exakt vad det står.
T.ex du har 1000kr så får du inte använda dom till att köpa kokain för det är olagligt.

Klart som korvspad, kanske är din läskunnighet som inte är på topp?

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enity
Det betyder exakt vad det står.
T.ex du har 1000kr så får du inte använda dom till att köpa kokain för det är olagligt.

Klart som korvspad, kanske är din läskunnighet som inte är på topp?

Förstår du själv vad du skriver? Varför diskuterar vi lagen överhuvudtaget när du uppenbart inte menar att MS har brytit mot den?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av murgelpluppen
Problemet är att en "random surfer" som råkar trilla in på en nyhetssida efter att ha sökt på "skogsturken" eller någonting liknande är helt ointressant för en annonsör, internettidningar tjänar i princip inga annonspengar alls på besökare från sökmotorer.

Vad Microsoft har insett är att det finns en kategori sidor som är mycket värdefulla för sökmotorer, och därför kan ha möjlighet att förhandla sig till en större bit av kakan.

mm men problemet är att random surfare #12315151 använder google just för att google är google, det är i dagsläget nästan ett myntat uttryck att söka på nätet=googla.

Kommer vara oerhört svårt för M$ att slå sig in på området då google redan är såpass djupt rotat som det är och alternativet att.. Binga? på "avinstallera norton" känns liiiite.. *insert various forms of "nerdism" here*

Gemene man vet vad googla är för något, det är google's enorma styrka.

Internettidningar tror jag kommer kosta pengar inom en sådär.. 5 års period. Precis som den där stora engelska tidskriften som nu går i fronten och börjar ta betalt för att man ska kunna läsa nyheter. Helt rätt är det också, hur ska man annars kunna bibehålla en rimlig nivå på journalistiken, trenden går alltmer mot att folk läser nyheterna på nätet, när 60 talisterna dött ut kommer papperstidningar vara nära ett minne blott och då blir helt klart annonser osv mycket viktigare än vad det är i dagens övergångsperiod.

Visa signatur

|i5-3570k osv.. |
|Linn Renew Klimax DS/D|Linn Kisto|2st Linn Majik 6100/D|Aktiva Linn Majik 140|Aktiv Linn Majik 112|Linn UNIK|
|Sony HW-50|Grandview Cyber Tab-Tension 92"|Dune HD Base 3D|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av borz
Nej, inte samma sak. Ratta mig om jag har fel...

Google indexerar information utan att betala for den.
MS anser att informationen har varde och darmed erbjuder sig att betala for den.
MS vill inte betala for nagot som Google far gratis. Darav kravet pa avindexering...

Detta kan snarare jamforas med ensamratt an nagot brott mot kunkuranslagarna.

Bästa inlägget i den här tråden!

Microsoft begår därmed inget uppenbart lagbrott (även om ett eventuellt fall i EU-domstolen skulle kunna fria eller fälla, och domen ger då oavsett utfall en riktlinje om vad som är ok i ett fall som detta).

Personligen är jag ett Google-fan, då jag helt och hållet diggar deras idé om att ge ut all världens information och fakta på nätet, åtkomligt för alla människor. Mer önskvärt vore kanske att en "global myndighet" låg bakom denna informationsspridning. Nu finns ju ingen "global myndighet" med denna typ av uppgift. Istället har ett företag (med vinstintresse) - Google - axlat denna uppgift. "Sök som en kung", har deras ledord varit när de skapade sin populära sökmotor.

Jag tror mer på Googles inställning med individen som utgångspunkt, och att de senare hittar innovativa sätt att tjäna pengar på sina projekt. (Ja, ett företag måste faktiskt enligt lag tjäna pengar.) Microsoft tycks mer och mer sätta behovet av att tjäna mer och mer pengar framför individens behov. Med, enligt mig, ofta fula metoder vilket jag personligen tycker är förkastligt. En framtida situation där Google låser in användare och minskar friheten på nätet skulle förstås få mig att ändra uppfattning om företaget.

Men än sålänge hoppas jag på Google står på sig med sin suveräna
sökmotor, och att de lyckas med sitt kommande operativsystem (på en marknad där konkurrensen idag lyser med sin frånvaro...).

Visa signatur

MSI K9N Neo V2 || AMD x2 5200+ || 3 GB DDR2 || XFX nVidia GTS 250 512 MB || Samsung F3 1 TB || Antec Sonata III || Logitech Illuminated || Logitech G500 // WinXP sp3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av borz
Förstår du själv vad du skriver? Varför diskuterar vi lagen överhuvudtaget när du uppenbart inte menar att MS har brytit mot den?

Därför att det var det som den du citerade antydde.
Det som du helt uppenbart inte förstod och som jag då svarade på vad han menade.

Huruvida Microsoft har eller inte har brutit mot lagen uttalar jag mig inte om för jag besitter inte dom kunskaperna som krävs för det.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop