Ny LED-belyst skärm från Samsung

Permalänk
Melding Plague

Ny LED-belyst skärm från Samsung

Koreanska Samsung lanserar en ”fingertunn” 23-tummare som sägs vara den bäst presterande skärmen från företaget någonsin.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Den bäst presterande skärmen någonsin från Samsung - hur är det möjligt med den sämst presterande (sett till bildkvalitet) paneltypen någonsin? Med den responstiden tar jag för givet att det är TN det handlar. Brukar vara ganska typiskt att tillverkarna som i det här fallet låter bli att tala om vad det är för paneltyp, eftersom att de är väl medvetna om att TN (suddasudda: är skit) har sina brister

Pris är tydligen 400 USD.

Permalänk
Medlem

Den ser onekligen vacker ut om något, får hoppas den presterar därefter också

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Varför inte 16:10?

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nameless
eftersom att de är väl medvetna om att TN är skit

nu vet jag inte med din smiley om du är ironisk eller inte, men att kalla TN för skit är trångsynt. De allra flesta har TN skärmar och är hur nöjda som helst. Bara för att det finns bättre saker så betyder inte det att allt som är sämre är skit.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
nu vet jag inte med din smiley om du är ironisk eller inte, men att kalla TN för skit är trångsynt. De allra flesta har TN skärmar och är hur nöjda som helst. Bara för att det finns bättre saker så betyder inte det att allt som är sämre är skit.

Jag var mestadels seriös, men bör understryka att det är min högst personliga åsikt och jag förstår naturligtvis att det är många som är nöjda med sina TN-skärmar. Bildkvalitet är dock inte TN-skärmens starkaste sida, utan snarare pris och responstid. Samsungs påstående får det att låta som att det är deras bästa skärm någonsin, alla kategorier, och jag antar att man har bildkvalitet i åtanke då eftersom att det är en väsentlig del av skärmens egenskaper

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
nu vet jag inte med din smiley om du är ironisk eller inte, men att kalla TN för skit är trångsynt. De allra flesta har TN skärmar och är hur nöjda som helst. Bara för att det finns bättre saker så betyder inte det att allt som är sämre är skit.

I jämförelse mot vad vi kunde haft på mainstreammarknaden istället för TN är det rätt mög tyvärr. Hoppades MVA skulle ta marknaden med storm, men TN tog den istället.

Mer på en kommentar på artikeln, vad dillar samsung om där, bäst presterande på papperet kanske? De har väl haft LED-belysta skärmar innan dessutom.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Många av TN-panelernas dåliga egenskaper kommer ifrån CCFL belysningen. T.ex. så brukar CCFL paneler bara täcka upp drygt hälften av NTSC-färgrymden, medan LED-paneler täcker in hela och lite till.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leeloo
Varför inte 16:10?

Det blir troligtvis billigare att tillverka 16:9 paneler eftersom TV-paneler har det formatet. (economy of scale..)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MagWe
Många av TN-panelernas dåliga egenskaper kommer ifrån CCFL belysningen. T.ex. så brukar CCFL paneler bara täcka upp drygt hälften av NTSC-färgrymden, medan LED-paneler täcker in hela och lite till.

Sitter ju CCFLpaneler i VA och IPS-skärmar också...

TN är 6 bitars (+dithering) och har väldigt begränsade betraktningsvinklar vertikalt (och ibland även horisontellt) och sånt är ju svårt att göra något åt genom att byta belysning. Känns ju lite som att polera en skitkorv att kosta på ledbelysning på dem?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
nu vet jag inte med din smiley om du är ironisk eller inte, men att kalla TN för skit är trångsynt. De allra flesta har TN skärmar och är hur nöjda som helst. Bara för att det finns bättre saker så betyder inte det att allt som är sämre är skit.

Det kan man väll diskutera. Jag va hur nöjd som helst tills jag med egna ögon såg andra skärmar bättre alternativ. jag va säkert lika nöjd med min första 14" CRT monitor.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Skulle någon lite snabbt kunna förklara vilka olika skärmatyper det finns förutom TN, vad de kostar och hur de presterar i rangordning?

Permalänk
Medlem

Den verkar ganska schysst undra vad priset hamnar på.

Visa signatur

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=1678850
| Phanteks P600S TG Vit | MSI Pro Z790-P WIFI | i5 13600K |
| be quiet! Pure Loop 360| RTX 4060 | Kingston 32GB DDR5 6000MHz

Permalänk
Medlem

Kul att det kommer fler skärmar med LED-belysning. Nu väntar vi bara på vettiga skärmar oxå. IPS och nått annat än högblank kant.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CatchMe
Skulle någon lite snabbt kunna förklara vilka olika skärmatyper det finns förutom TN, vad de kostar och hur de presterar i rangordning?

http://www.tftcentral.co.uk/articles/panel_technologies.htm

Bra början.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MagWe
Många av TN-panelernas dåliga egenskaper kommer ifrån CCFL belysningen. T.ex. så brukar CCFL paneler bara täcka upp drygt hälften av NTSC-färgrymden, medan LED-paneler täcker in hela och lite till.

Och du påstår att det är något dåligt med 72% NTSC (~3/4) i dagens läge? Snarare en fördel, dessutom finns det CCFL som är widegamut likväl som standard gamut.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Kul att det kommer fler skärmar med LED-belysning. Nu väntar vi bara på vettiga skärmar oxå. IPS och nått annat än högblank kant.

Joo, men om jag inte minns fel är IPS skärmar väldigt dyra. Man vänjer sig föressten vid högblank kant (har testat sånna skärmar med blank ram).
Men klart man skulle föredra matt ram och inte så det speglas på innerkanten mot bildytan heller (Samsung T220 har så t.ex).

Visa signatur

Intel Core i5 760, Gigabyte P55A-UD4, 2x4gb 1333mhz, 120gb Intel 510 SSD + Hitachi 2TB 59xx rpm, Corsair HX650 nätagg, Fractal Design R4 White.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av majtymicke
Joo, men om jag inte minns fel är IPS skärmar väldigt dyra. Man vänjer sig föressten vid högblank kant (har testat sånna skärmar med blank ram).
Men klart man skulle föredra matt ram och inte så det speglas på innerkanten mot bildytan heller (Samsung T220 har så t.ex).

Så dyra är dom inte och eftersom jag inte spelar fps så föredrar jag en skärm som är bra än snabb.

5500 för en 24" 1920*1200

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Så dyra är dom inte och eftersom jag inte spelar fps så föredrar jag en skärm som är bra än snabb.

5500 för en 24" 1920*1200

Mm, jo alltså för just mig som är arbetslös är det en väldig massa pengar tyvärr. Föredrar CRT egentligen då de inte har problem med betraktningsvinklar och så är de väldigt billiga nu.

Visa signatur

Intel Core i5 760, Gigabyte P55A-UD4, 2x4gb 1333mhz, 120gb Intel 510 SSD + Hitachi 2TB 59xx rpm, Corsair HX650 nätagg, Fractal Design R4 White.

Permalänk
Medlem

Var är samsungs P2370L som de pratade om på cebit (Eller vilken mässa det nu var)? Skulle ju ha kommit i Q1 2009, men samsung sverige har ingen aning om vad för skärm det var och samsung global hänvisade mig till att ringa deras tekniska support.
Nåja, äntligen börjar det komma lite LED skärmar, får hoppas denna ligger i ungefär samma prisklass som P2370L skulle ligga på (~3500kr something).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JBerger
Var är samsungs P2370L som de pratade om på cebit (Eller vilken mässa det nu var)? Skulle ju ha kommit i Q1 2009, men samsung sverige har ingen aning om vad för skärm det var och samsung global hänvisade mig till att ringa deras tekniska support.
Nåja, äntligen börjar det komma lite LED skärmar, får hoppas denna ligger i ungefär samma prisklass som P2370L skulle ligga på (~3500kr something).

Jag har då fått svar av Samsung, och de sa att enligt deras information så skulle P2370L komma i slutet på Maj. Men jag har inte sett till den än....

Visa signatur

Intel Core i5 760, Gigabyte P55A-UD4, 2x4gb 1333mhz, 120gb Intel 510 SSD + Hitachi 2TB 59xx rpm, Corsair HX650 nätagg, Fractal Design R4 White.

Permalänk

http://www.sweclockers.com/nyhet/6732-oled-skarm_pa_21_tum_fr...

vad långsamt det går. och var är skärmarna? 2009 sa ni

Permalänk
Medlem

Det verkar ha varit svårare än väntat att dra upp storleken på oled skärmar om jag förstått det hela rätt...
Sen blev jag lite förvånad, högre energiförbrukning?
Jag var helt säker på att OLED hade lägre energiförbrukning än även LED-LCD. Men så verkar inte var fallet.

Permalänk
Medlem

Vad hände med dessa då? Tiden går och ingen har hört nåt om de nya skärmarna...

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piece of Cake
Vad hände med dessa då? Tiden går och ingen har hört nåt om de nya skärmarna...

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=459320

Den har släppts och finns att köpa.
Eller vad menar du?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=459320

Den har släppts och finns att köpa.
Eller vad menar du?

Konstigt att jag inte hittade den på samsungs hemsida... Aja, fel av mig då.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Deras hemsida är riktigt dålig, så minst lika mycket fel av dom!