Operativsystem Windows XP - Äkthetsverifiering

Permalänk

Operativsystem Windows XP - Äkthetsverifiering

Hej!

Tänkte köpa en HTPC inom en snar framtid. Jag är inte helt sugen på att lägga närmare 2000 kr för ett nytt operativsystem. Därför kikade jag hemma hos mina päron och hittade en låda med cdskivor och drivrutiner till deras gamla dator.

Där låg en XP skiva version 2002. Det som var konstigt var att denna var obruten och frågan är då om man den killen som byggt datorn lagt in en annan version av xp och denna bara hängde med?

Denna är en OEM-version men det borde inte göra något om det inte använts än...

Finns det något sätt att kolla om denna produktnyckel gäller och är "ledig" ?(Kanske går o se på den gamla datorn vilken produktnyckel den rullar på?).

Är xp ett fullgott alternativ att ha på en typ asrock 330 eller liknande maskin?

Det blev långt och otydligt men hoppas ni förstår vad jag vill ha svar på i alla fall:)!

Permalänk

iom att du troligen inte kommer spela på burken då det som du sa skulle bli en media dator så är du ju inte så intresserad att ha varesig dx10 eller 11 då ingen av dom behövs för filmupspelning

skulle väll vara i så fall om du kommer köra nån väldigt advancerad version av media center som kräver dx10 eller nått då isf

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rouge of Darkness
iom att du troligen inte kommer spela på burken då det som du sa skulle bli en media dator så är du ju inte så intresserad att ha varesig dx10 eller 11 då ingen av dom behövs för filmupspelning

skulle väll vara i så fall om du kommer köra nån väldigt advancerad version av media center som kräver dx10 eller nått då isf

Vilken tråd svarade du på här?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heddan
Vilken tråd svarade du på här?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alxjohansson

Är xp ett fullgott alternativ att ha på en typ asrock 330 eller liknande maskin?

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Ska du bara köra htpc så in med ubuntu + xbmc.
Klockrent.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem

Visst kan du kolla vilken nyckel den installerade XPn kör på. Se tex: http://pcsupport.about.com/od/productkeysactivation/tp/topkey...

Visa signatur

I used to think I was ambivalent but now I'm not so sure

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rouge of Darkness

Missade den... God morgon

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jdad
Visst kan du kolla vilken nyckel den installerade XPn kör på. Se tex: http://pcsupport.about.com/od/productkeysactivation/tp/topkey...

Okej härligt:)
Får väl kolla på deras gamla burk om det är samma cd-key som det står på den obrutna förpackningen med XP-skivan. Antagligen är det så och då får jag väl söka mig vidare!;)

Grejen är att jag vill ha det användarvänligt och eftersom jag är van vid windows och inte vill att det krånglar eller inte fungerar när jag ska göra vissa saker så vet jag inte om ubuntu osv är så passande? Har ingen erfarnehet av det men det känns som det kan ställa till problem för min del.

Det går väl tex inte köra "windows baserade" program i samma utsträckning antar ja?