Permalänk

OS för webbläsare

Jag undrar vilket os som är bäst att köra om man bara ska ha datorn som webbläsare. Jag funderar på att köra min gamla slöa bärbara som det. Alltså inget extra utan bara webbläsare, java-stöd och dylikt som behövs för de flesta hemsidor.

Vad rekommenderas?

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk

Ubuntu, lätt.

Permalänk
Medlem

Ubuntu är för tungt, kanske någon mini-dist. En strippad XP är som sagt ett bra alternativ.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Inaktiv

Xubuntu med restricted-extras och Google chromium som webbläsare blir riktigt kvickt.

Permalänk

Google chrome OS när det kommer.

Visa signatur

i5 2500k@stock ** P67A-GD65 ** AMD 6950 ** 1TB F3 ** Lian-Li PC-FI8

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ralleballe
Xubuntu med restricted-extras(vad det nu innebär)

*ubuntu-restricted-extras är några extrapaket med typ java och flash som inte riktigt är öppen kod, alltså får man lägga till detta i efterhand då det inte kommer med installations-ison.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mikatataku
Google chrome OS när det kommer.

Google Chrome Os består endast av en webbläsare

Visa signatur

Macbook Unibody
iPhone 4

Permalänk

Så google chrome os när det bekommer sig. Info om när? Lat och ont om tid just nu. Tack...

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

Arch eller DSL?

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurkanfritzon
Google Chrome Os består endast av en webbläsare

Och det är allt som troligen behövs i detta fall!

Fördelen med det är att allt är enkelt och drar få resurser utav datorn

Nackdelen är att det INTE sägs gå att bara ladda ner och köra på vilken dator som hälls, vilket är enligt mig MYCKET synd, så troligen tyvärr inget för trådskaparen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av guos89
Och det är allt som troligen behövs i detta fall!

Fördelen med det är att allt är enkelt och drar få resurser utav datorn

Nackdelen är att det INTE sägs gå att bara ladda ner och köra på vilken dator som hälls, vilket är enligt mig MYCKET synd, så troligen tyvärr inget för trådskaparen.

Är det drivrutinerna du snackar om nu eller? För på många datorer fungerar varken ljud eller nätverkskortet..

Visa signatur

Macbook Unibody
iPhone 4

Permalänk

Kanske går att starta en webläsare utan de? Annars en lättvikts de som typ openbox eller dylikt. Chrome är att rekomendera på linux just nu känns mycket snabbare på min laptop jämfört med firefox.

Visa signatur

Stationär: PC-K62 | i7 930 @ 2.8ghz | TRUE | Gigabyte X58A UD7 | 6 gb | GTX570 | 2x500+2x1000+320 gb | Windows 7
Server: Athlon II X2 240E | Asus M4A78T-E | 8 gb | 320 GB + 8x2TB | FreeBSD
Bärbar: Thinkpad T60 | C1S 1.6 ghz | 2 gb | 40 gb hdd | Archlinux https://www.dropbox.com/referrals/NTEzMjU3MDk

Permalänk
Medlem

Debian med LXDE eller något ännu lättare (fluxbox?).

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

om du har datorn hemma kör den då som en dumburk. dvs kör allt genom nätverket,

Visa signatur

Macbook Pro Alu - Proson v2600 - dynavoice M65

Permalänk

Nu blev det genast väldigt många att välja på. Kan ni inte klacificera dem på något sätt, typ strolek i mb och hur lätta de är att köra på en skala från 1-10, där 1 är lättkört och 10 är tungkört.
Här är jag ute efter något som ligger mellan 1-3 på skalan.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ralleballe
Nu blev det genast väldigt många att välja på. Kan ni inte klacificera dem på något sätt, typ strolek i mb och hur lätta de är att köra på en skala från 1-10, där 1 är lättkört och 10 är tungkört.
Här är jag ute efter något som ligger mellan 1-3 på skalan.

Jag har iaf lyckats starta X med Debian på en virtuell maskin med <30MB minne. Debian är väldigt lättanvänt, det är i stort sett bara att installera utan skrivbordsmiljö och sedan skriva "apt-get install <denduvillha>" så har du en. (startx för att starta den sen)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

jag antar att du vill komma igång ganska lätt, då skulle jag rekommendera att operativsystemet kör fönsterhanteraren LXDE eller Enlightenment E17, själv har jag provat LXDE-varianten av ubuntu, ubuntulite. mer info om LXDE här (längst ner finns lista på distributioner:
http://lxde.org/lxde

Visa signatur

Dell D630 Ubuntu 12.04

Permalänk

Usch, aldrig trodde jag att det skulle vara så många olika att välja på. Jag skulle vilja stoppa i en bootbar enhet, installera, minimalt konfigurera och köra. Inget krånglande med kommandofönster med textkommando utan ett GUI att jobba i.
Googles variant verkar lockande men den är väl inte riktigt klar än?
Sen tror jag inte jag riktigt har förstått det här med distributioner och varianter och ubuntu och linux med det ena med det andra.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

Jolicloud eller Chrome OS

Permalänk
Medlem

Lägger ett ord för puppy linux, jag kör det rappt på en p3a på 633 MHz. Installationen tar inte mycket mer än 100 MB

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Arch om det går eller inte är för krångligt, annars debian eller ubuntu minimal-install och te.x evilWM som fönsterhanterare.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

En test version av google chrome os finns ute nu, ska tydligen fungera riktigt bra.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk

Pc Linux Os

Visa signatur

Asus: Bara vi har äkta USB 3.0 och SATA 6,0 Gbps
[img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/w47khy.png[/img]

Permalänk
Medlem

kolibri os!!!! hela livecd:n är 4 mb kan få vilken dator som helst att verka snabb.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Permalänk
Medlem

Varför rekommanderar folk distar med KDE och Gnome? EvilWM drar 100kb ram, hur mycket drar gnome eller kde? 40-150mb?

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Breddas
Varför rekommanderar folk distar med KDE och Gnome? EvilWM drar 100kb ram, hur mycket drar gnome eller kde? 40-150mb?

Dom är funktionell och enkel att använda. Jag strippade Ubuntu med GNOME förut för något år sedan och fick ner totala minnesanvädningen till runt 50-60MB utan problem.

Dock aldrig brytt mig, den lilla prestandaskillnad man vinner är ju en fis i rymden med dagens moderna datorer.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Äns testat evilWM? tänk att han bara skulle köra webläsare i det.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT