Installera spel på systemdisken eller annan disk?

Permalänk
Medlem

Installera spel på systemdisken eller annan disk?

Har en fundering. Vilket är det bästa att installera spel på systemdisken eller en annan disk som typ är helt ren. Vilket föredrar ni?

Visa signatur

Stationär 1: Cooler Master Cosmos 1000,IntelCore Quad Q6600@2,40ghz,Raptor 74Gb, Win7 64bit, Gigabyte Ga-Ep Ds4, Ati Radeon HD 4870.

Stationär 2: Fractal Design Define XL, Intel Core I7 2600K@3.40GHZ, Intel 320 Series 80GB SSD,Noctua NH-U12P Win7 64bit, ASUS P8Z68-V PRO/GEN3, Asus Hd 6870.

Permalänk
Medlem

Har funderat över samma faktiskt. Då sytemdisken är en raptor installerar jag på den iofs. ^^

Permalänk
Avstängd

C:\Operativsystem, program, apps, (allt man kan installera)
D:\Mina Dokument (mappen) har jag länkad dit.

Dock är min primära 1tb och den andra 500gb så det blir lite knas men det fungerar iallfall!

Fler förslag?

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem

Systemdisken om inte systemdisken är en liten sådan (i.e. SSD).

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk

Den snabbaste disken, dvs systemdisken om man inte har någon special disk för videoredigering och sånt.

Permalänk
Medlem

använder tråden lite!

Jag har precis införskaffat en intel SSD 80gb som jag tänkt systemet ska ligga på. utöver det har jag en velocity raptor på 150b. Frågan är vilka typer av program ska man ha på vilken hårddisk?

Visa signatur

--The great masses of the people will more easily fall victims to a big lie than to a small one.-- Adolf Hitler

--"What good fortune for governments that the people don't think." --Adolf Hitler

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av armind
använder tråden lite!

Jag har precis införskaffat en intel SSD 80gb som jag tänkt systemet ska ligga på. utöver det har jag en velocity raptor på 150b. Frågan är vilka typer av program ska man ha på vilken hårddisk?

Självklart så lägger du de program som du vill ska ladda snabbast på SSD:n, resten på den andra.

Permalänk
Medlem

Kör just nu spel på system disken en raptor disk på 70gb.

Visa signatur

Stationär 1: Cooler Master Cosmos 1000,IntelCore Quad Q6600@2,40ghz,Raptor 74Gb, Win7 64bit, Gigabyte Ga-Ep Ds4, Ati Radeon HD 4870.

Stationär 2: Fractal Design Define XL, Intel Core I7 2600K@3.40GHZ, Intel 320 Series 80GB SSD,Noctua NH-U12P Win7 64bit, ASUS P8Z68-V PRO/GEN3, Asus Hd 6870.

Permalänk
Medlem

Vill man ha så korta laddningstider som möjligt så ska man naturligtvis använda den snabbaste disken (helst SSD).

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem

Mitt tips är att partitionera upp en disk i 20Gb och resten på en annan partition. Sen har man operativsystemet och alla småprogram (som man ändå måste installera om vid omformatering) på den disken. Då kan man när som helst formatera om den disk operativsystemet ligger på ifall nått skiter sig utan att riskera att ta bort saker man vill ha kvar.

För ordningens skulle brukar jag lägga så lite jag kan på C:. Blir lättare att överblicka och ha kontroll på sina saker då.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

jaha vad gör jag med Raptorn då? Lägga spel på den då eller?

Visa signatur

--The great masses of the people will more easily fall victims to a big lie than to a small one.-- Adolf Hitler

--"What good fortune for governments that the people don't think." --Adolf Hitler

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Mitt tips är att partitionera upp en disk i 20Gb och resten på en annan partition. Sen har man operativsystemet ... på den disken. Då kan man när som helst formatera om den disk operativsystemet ligger på ifall nått skiter sig utan att riskera att ta bort saker man vill ha kvar.

Tanken är bra, men det fungerar inte bra om man inte är mycket försiktig.

De allra flesta program lägger in en del data i registret när de installeras. Dessa data försvinner förstås i samband med ominstallation av operativsystemet, så programmen slutar fungera även om de ligger på en annan partition. En lösning på det problemet kan vara att direkt före ominstallationen ta en backup på registret, och sedan återställa det efter ominstallationen. För att det skall fungera krävs dock att man innan "återställningen" har installerat alla patchar och uppgraderingar till operativsystem och småprogram så att de har exakt samma version som tidigare, för annars kommer dessa att strula.

Trots alla problem listade ovan tycker jag nog att en separat partition för programmen och en partition för sparade data är den bästa lösningen, eftersom man då i alla fall kan behålla en del egna inställningar och annat även om man också gör en ominstallation av programmet i samband med ominstallation av operativsystemet.
Det bidrar även till minskad fragmentering av hårddisken och därav snabbare läsning/skrivning av data.

/Olle

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olle P
Tanken är bra, men det fungerar inte bra om man inte är mycket försiktig.

De allra flesta program lägger in en del data i registret när de installeras. Dessa data försvinner förstås i samband med ominstallation av operativsystemet, så programmen slutar fungera även om de ligger på en annan partition. En lösning på det problemet kan vara att direkt före ominstallationen ta en backup på registret, och sedan återställa det efter ominstallationen. För att det skall fungera krävs dock att man innan "återställningen" har installerat alla patchar och uppgraderingar till operativsystem och småprogram så att de har exakt samma version som tidigare, för annars kommer dessa att strula.

Trots alla problem listade ovan tycker jag nog att en separat partition för programmen och en partition för sparade data är den bästa lösningen, eftersom man då i alla fall kan behålla en del egna inställningar och annat även om man också gör en ominstallation av programmet i samband med ominstallation av operativsystemet.
Det bidrar även till minskad fragmentering av hårddisken och därav snabbare läsning/skrivning av data.

/Olle

Visst får man installera om de flesta spelen eller programmen efter en formatering, men det får man ändå. Fördelen är att man slipper bli av med sparningar eller sparat material som oftast som default läggs i program- eller spelkatalogen (om spelen inte sparar under "My Documents" då. Hatar sådan spel!). Men systemet är i första hand till för att slippa göra en backup av data innan man formaterar om, något som man inte alltid har plats till.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Självklart kör man spel på en separat disk, om den inte är allt för slö dvs, det laddar betydligt mycket snabbare så. Brukar aldrig ha mer än 1 partition per hårddisk heller då man inte tjänar prestanda på det. Sedan har jag avaktiverat växlingsfilen för alla enheter, dock kanske den behövs om man renderar tunga scener i 3dsmax tex...

C:/ (1TB) windows + program
D:/ (1TB ) spel + benchar
E:/ (300GB) viktiga filer + patchar + oinstallerade program
F:/ (500GB) backup + enormt mycket bilder + oinstallerade spel + andra iso's

Permalänk
Medlem

har en fråga då, jag har jsut nu 1tb som jag har allt på men har fått tag på en 80gb 7200rpm tänkte om man lägger os på den men vet inte om de kommer sega ner dator då 80gb är några år äldre men dock samma hastighet men jag vet inte vad minnet är på 80gb.

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix