Varning för bluffbutiker i julhandeln

Permalänk
Melding Plague

Varning för bluffbutiker i julhandeln

Årets mest lukrativa period för elektronikbranschen är här, julhandeln. Tyvärr innebär det också högsäsong för bluffbutiker av allehanda slag.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Hoppas folk klarar sig bättre i år från bluffmakarna!

Visa signatur

1. AMD 1090T 4.2GHZ, Asus IV formula, 4GB Corsair 1600MHz DOMINATOR GT, HD6970
2. AMD 1055T 4.2GHZ, Asus IV formula, HD4870x2, 4GB A-Data
3. AMD B55 4.1Ghz, MSI 770 c45, 4GB A-Data, HD4870

Permalänk
Medlem

Nu var det inte julhuset.se utan julhuset.net som det gällde

Permalänk
Medlem

Roligast måste ändå vara att driva med dem...

Hoppas att ingen blir lurad, vore tråkigt att göda denna idiotindustri.

Visa signatur

Friskyttarna.eu - Ditt Ljus i MMO-mörkret
LotRO || SWTOR || Guild Wars 2 || World of Tanks || Elder Scrolls Online || World of Warcraft || Black Desert

Permalänk

hahaha ! kul med prisjakts reklam! Hitta bäst pris på Bluffen ---49 kr! Måste vara en film ?

Sen OnT : Handla med förnuft och betala ALDRIG i förskott när du är osäker på butiken och om de har lägre priser än konkurrenterna! Egentligen ska man väll inte betala in i förskott överhuvudtaget! varför chansa ? Bättre att betala lite extra och vara säker! även de etablerade företagen gör fel i dessa tider !

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evilmonkey
hahaha ! kul med prisjakts reklam! Hitta bäst pris på Bluffen ---49 kr! Måste vara en film ?

Riktigt kul faktiskt Känns som att Prisjakt-förslagen blir konstiga rätt ofta.

Visa signatur

AMD Phenom2 X4 965 BE (3400 MHz) | Gigabyte GA-MA790-UD5P | Corsair 6GB 1333MHz | 2 st. Gigabyte Radeon HD5850 1GB (Crossfire) | Corsair HX 1000W 80+ | Corsair Obsidian | 26209p @ 1920x1200 (3dmark06)

Permalänk

Billigt det var..men är det fake alltihop kunde det vart billigare tycker jag:)

Permalänk
Medlem

Men igår så hittade en del ett pris som i princip var för bra för att vara sant. 135kr för ett G11-tangentbord från Logitech. Om det inte varit komplett.se eller liknande så hade det nog varit stor risk att man blivit lurad

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Medlem

Toppen att ni skriver som nyhet go swec!

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Bra initiativ med en sån här tråd.
Se till att skriva här så fort något företag verkar suspekt och varna andra.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Betalar aldrig i förskott, köper alltid på faktura så man kan betala via internetbank hemma efter man fått grejerna.

Ja jo kul prisjakt reklam, jag köpte den där "Bluffen" filmen i måndags:P

Permalänk
Medlem

Bra att sweclockers tipsar om bluffbutiker, då blir folk inte lurade lika lätt iallafall

Visa signatur

Fractal Design Define R5 l Intel i7 5820k l Gigabyte X99-UD3 l MSI RX 480 8gb l EVGA G2 850W l Crucial Sport 8gb ddr4 l WDC Black 3tb + WDC Black 1TB + WDC Red 1TB + Intel 530 SSD 120gb l Cooler Master Hyper 212 EVO l Dell U2515H l Asus MG248Q freesync l Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem

Handla bara från sk "kända butiker" tex inet, komplett m.m. Känner flera stycken som har blivit blåst på en rejäl slant från kameraexperten

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk

Tar alltid postförskott då man betalar vid uthämtningen Jag tycker det är värt att betala extra för det, för om man inte får varorna så behöver man ju inte betala (dock så har det sina brister men har inte upplevt dem i praktiken ännu)

PLUS, att jag alltid köper från seriösa butiker t ex inet, komplett, alina, misco...

Men jag fattar inte att folk kan sjunka så lågt att de försöker lura folk! De borde fan få sitta i fängelse livet ut!

Visa signatur

Balle

Permalänk
Medlem

Håller mig till de stora: dustin, komplett, inet, misco etc. Då vet man att man får toppenservice om något går sönder också

Permalänk
Medlem

Man ska ha som tumregel att om en butik funkat tidigare, så funkar den hädanefter.

Då pratar man såklart om ställen som Inet, MAX FPS (älskar dem), Komplett och Dustin. Inte värt risken att ta ett nytt ställe för 50:- nedskärning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stealthbomb
Håller mig till de stora: dustin, komplett, inet, misco etc. Då vet man att man får toppenservice om något går sönder också

Tyvärr är det inte en 100% garanti. Datorbutiken t.ex. var ganska stora...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaqob
Tyvärr är det inte en 100% garanti. Datorbutiken t.ex. var ganska stora...

Dock kom det ju varningssignaler flera månader innan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Undain
Man ska ha som tumregel att om en butik funkat tidigare, så funkar den hädanefter.

Med tanke på att min syrra lyckades handla utan problem just från kameraexperten så är det inte så bra tumregel heller.

Strösta problemet verkar vara ägarbyten. Samma med datorbutiken iirc, belv uppköpta av något större som sedan i sin tur gick omkull.

Inet är roliga också att de nämns hela tiden med tanke på att "Nya Inet" (som jag hoppas ni refererar till hela tiden) inte haft några problem, men det är i stort sett ett konkursbo som några helt nya tog över verksamheten från och byggde om från grunden efter något som kan liknas vid datorbutiken inträffade. Dock kallas i folkmun båda fortfarande Inet...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xake
Med tanke på att min syrra lyckades handla utan problem just från kameraexperten så är det inte så bra tumregel heller.

Strösta problemet verkar vara ägarbyten. Samma med datorbutiken iirc, belv uppköpta av något större som sedan i sin tur gick omkull.

Inet är roliga också att de nämns hela tiden med tanke på att "Nya Inet" (som jag hoppas ni refererar till hela tiden) inte haft några problem, men det är i stort sett ett konkursbo som några helt nya tog över verksamheten från och byggde om från grunden efter något som kan liknas vid datorbutiken inträffade. Dock kallas i folkmun båda fortfarande Inet...

Jo, men det var å andra sidan rätt många år sedan gamla Inet konkade och nya Inet har bevisat att de är att lita på sedan dess.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Bah, sluta vara så oroliga av er, köp med kreditkort så är det ingen sak. Får man ingen vara kräver man pengarna tillbaka.

Givetvis surt om man tror sig ha hittat ett superpris på någon julklapp som då inte dyker upp till den 24e/25e men handla i tid så har ni tid att köpa samma produkt hos en förhandlare ni vet är seriös också.

Självklart beställer man inte från uppenbart oseriösa spelare men hittar man gränsfall så har man inget att förlora.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaqob
Tyvärr är det inte en 100% garanti. Datorbutiken t.ex. var ganska stora...

Men nu snackar vi om blufföretag. Datorbutiken gick i konken, inte samma sak.

Tråkigt för dom som låg ute med pengar men företag går omkull tyvärr och när de gör de så brukar det sällan finnas kapital över till kunder som ligger ute med pengar efter att skatt och leverantörsskulder betalats i den mån de finns resurser till.

Så faktura eller postförskott är de säkraste alternativen.

Visa signatur

Main:[Q6600 @ 3.4GHz][TRUE][Asus P5K PRO][4GB Corsair TWIN2X][GeForce 8800GT][74GBRaptor][1TB Lagring][Antec 900]
HTPC:[AMD 4850e @ 3GHz][Gigabyte GA-MA78GM-S2H][2GB Corsair XMS2][500GB Samsung Spinpoint F1][Antec Fusion Black 430]

Permalänk

Många problem skulle kunna undvikas om folk bara inte betalade i förskott. Själv betalar jag aldrig i förskott om det gäller mer än nångra hundralappar (gränser går typ vid 2 CD:s). Hur man kan beställa en dator ifrån exempelvis Datorbutiken och pynta 15-20k i förskott begriper jag inte.

Visa signatur

Zepto Znote 6625WD : Intel C2D T7300 2.0GHz, Geforce 8600M GT 512MB, 2 GB DDR2 667MHz/PC5300, Samsung 160 GB Hybrid, Windows XP SP2.

Permalänk

Betala aldrig i förskott!

Fysiska butiker är nästan det bästa då man blir bemött på ett helt annat sätt än vad man blir över nätet. Finns för och nakcdelar med allt men som sagt Betala aldrig ALDRIG i förskott till en butik elelr privatperson du jsut träffat på blocket etc. Väldigt bra att det tipsas om bluffbutiker. borde göras det på Aftonbladet etc

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Jag ser inget problem att förskottsbetala till privatpersoner heller sålänge man använder sig av PayPal.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
Givetvis surt om man tror sig ha hittat ett superpris på någon julklapp som då inte dyker upp till den 24e/25e ...

Jo, men det är också förståeligt om många andra nappat på samma erbjudande så produktlagret tar slut.
Beställde själv från min mycket seriösa bokklubb en exklusiv ficklampa för under halva ordinariepriset (knappt 500kr i stället för ca 1100kr). Det hundratal lampor som fanns i lager försvann snabbt när det var fler än jag som tyckte det är en bra julklapp. Nu får jag lampan först i mitten av februari...

/Olle

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Jo, men det var å andra sidan rätt många år sedan gamla Inet konkade och nya Inet har bevisat att de är att lita på sedan dess.

Kan bara bekräfta vad du säger, Inets rykte här i Göteborgstrakten är väldigt god.

Visa signatur

Tysta datorer är bäst!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Filibuster
Kan bara bekräfta vad du säger, Inets rykte här i Göteborgstrakten är väldigt god.

De har ju dessutom en riktig tomteverkstad...