Ubuntu 9.10 för lång boot-tid?

Permalänk
Medlem

Ubuntu 9.10 för lång boot-tid?

Hej!

Har problem med boot-tiden på Ubuntu 9.10 som har jag vid sidan av Vista på min laptop. Installerade Ubuntu ifrån wubi (windows-installer) för första gången och inte från skiva vilket var sjukt smidigt. Men jag har problem med boot-tiden på Ubuntu, det verkar som att den kör fsck varje gång jag bootar vilket tar tid och jag vet inte varför. Har en 2 månader gammal laptop och HDDn har inte visat några tecken på att vara kass varken i Win eller i Ubuntu. Kan det vara wubi som är boven i dramat eller har ni några andra förslag?
Har provat att installera om (wubi båda ggr) utan några resultat.

Permalänk
Medlem

Hur stänger du ner din Ubuntu-session? fsck brukar hoppa igång när hårddisken inte avmonterats korrekt.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Blir inte prestandan sämre om man har installerat via wubi istället för vanlig installation?

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk

Testa att avaktivera några tjänster som inte är nödvändiga.

http://guvnr.com/pc/ubuntu-disable-services/

Permalänk
Medlem

det kanske står i fstab att den ska kollas grundligt vid varje uppstart. annars är det nog att den inte avmonteras korrekt.

vissa filsystem kräver dock viss kontroll för att kunna monteras. (tex jfs)

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem

Priset man betalar för Wubi-smörjan, installera Ubuntu på en dedikerad partition så blir du av med andra flaskhalsar också.