Försäkringsärende - kvaddad laptop

Permalänk
Medlem

Försäkringsärende - kvaddad laptop

Tjenare Swec,

Idag lyckades jag halvkvadda min laptop (tappade den på golvet på grund av att jag samtidigt försökte fösa bort katten från min mat). Skärmen är rätt så handpålagd som man säger.

Ringde försäkringsbolaget direkt och lade in en skadeanmälan och skall imorgon lämna in datorn till någon slags servicepartner. Denna skall då bedöma huruvida det är värt att reparera den eller om en värdering är bättre.

Vad undrar jag? Jo, hur "screwed" är man om en värdering sker? Det är en XPS 1330 från augusti 2008, T9300, LED-skärmen, 4gb ram osv. Det jag menade med screwed var alltså, blir det att pynta in emellan för att få en dator med likvärdig prestanda idag? (Har noterat att burkarna ofta har rätt så kassa prollar nuförtiden, P7xxx och P8xxx (8700 är väl iofs ett fullgott substitut), sällan P9xxx)

Hon på försäkringsbolaget kunde inte direkt besvara mina frågor, vilket jag kan förstå. Så, jag lägger ut detta till Er istället. Dela gärna med Er av era erfarenheter med försäkringsärenden. Det är väl som så också att jag står i valet och kvalet om jag bara ska köpa en ny burk direkt om nu värderingsprinciperna är ofördelaktiga eller om man ska vänta och hoppas på fullgod täckning.

Tack på förhand,

Oggan

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Testpilot

Olika försäkringar täcker olika mycket, vissa räknar med värdminskning medan andra inte gör det exempelvis.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Haha, ja, att hitta försäkringsvillkoren var lättare sagt än gjort. Typiskt...

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem

Gäller det drulleförsäkring kopplad till hemförsäkringen eller
någon försäkring du köpte med datorn?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Gäller det drulleförsäkring kopplad till hemförsäkringen eller
någon försäkring du köpte med datorn?

Drulleförsäkring till hemförsäkringen.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem

Då har du förmodligen 1500kr i självrisk till att börja med.
Sen lär de räkna av en del eftersom den är mer än ett år gammal.
Ring en skadereglerare på ditt bolag så kan de svara på hur mycket
då de brukar ha en tabell.

Permalänk
Medlem

då gör dom som så att dom tittar vad din dator är värd idag, via exempelvis blocket.se annonser sen drar dom av avskrivningsvärdet normalt 20-30% för en ett år gammal laptop, sen drar dom av självrisken. summan som blir över får du köpa en ny dator för.

så gör dom flesta hemförsäkringsbolag. en del har avtal med kända elektronikkedjor där dom tillsammans med försäkringsbolaget bedömer vad dom har för någon likvärdig laptop och du får en sådan.

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Medlem

Det lär ju inte bli mycket kvar då alltså, kan ju lika gärna bara köpa en ny rakt av och köra upp den där beräkningen i röven på dem, förutsatt att det som jokke skrev stämmer.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem

Du har alltså köpt en Dell XPS 1330 utan Complete care? Varför lär sig inte folk..

Complete care (Accidental Damage) försäkringen när du köper en dator hos dell täcker hela datorn upp till 3-5 år beroende på vilket kontrakt du väljer. Försäkringen kostar inte mer än 500kr per år och går endast att köpa i POS (point of sale).

Föresten är det bara plast som är trasigt eller är det fler delar?
Kan kolla upp vad det skulle kunna kosta om du har service tag

Permalänk
Medlem

Om du har if med Storhem så har du ingen värdeminskning de första 4 åren, bara självrisken

Permalänk
Medlem
Citat:

Du har alltså köpt en Dell XPS 1330 utan Complete care? Varför lär sig inte folk..

Complete care (Accidental Damage) försäkringen när du köper en dator hos dell täcker hela datorn upp till 3-5 år beroende på vilket kontrakt du väljer. Försäkringen kostar inte mer än 500kr per år och går endast att köpa i POS (point of sale).

Meningslöst att köpa tilläggsförsäkringar på just enstaka prylar. Blir så mkt dyrare i längden.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF450, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF600, 34”

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Itzu
Du har alltså köpt en Dell XPS 1330 utan Complete care? Varför lär sig inte folk..

Complete care (Accidental Damage) försäkringen när du köper en dator hos dell täcker hela datorn upp till 3-5 år beroende på vilket kontrakt du väljer. Försäkringen kostar inte mer än 500kr per år och går endast att köpa i POS (point of sale).

Föresten är det bara plast som är trasigt eller är det fler delar?
Kan kolla upp vad det skulle kunna kosta om du har service tag

Alltså, precis, själva datorn fungerar (gjorde det igår, vill inte starta idag i onödan) och det är alltså plasten kring själva gångjärnen som har totalkvaddat. Detta har resulterat i att hela skärmen är sne och datorn går knappt att fälla ihop.

PM:ade min servicetag till dig :). Blir väl att lämna in den på måndag typ och då försöka säga att jag gärna ser att den blir reppad.

Sådär rent spontant tyckte jag inte att den där försäkringen verkade vara något under... Betalar en lägre premie för mina klockförsäkringar som inte har någon värdeminskning inbakad och dessa skyddar då föremål värda betydligt mer än en dator.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blomster
Meningslöst att köpa tilläggsförsäkringar på just enstaka prylar. Blir så mkt dyrare i längden.

Det tyckte min kompis också när han köpte en Macbook för 20 lök efter att ha använt maskinen i 3 dagar. Resulterade att han fick byta LCD panel, moderkortet och plast chassi när katten drog maskinen i backen. Gick på 7-8 lök på försäkringen och högre premie förstås.

Om han hade köpt en Accidental damage försäkring så skulle Apple till exempel ersatt maskinen med en ny inom en vecka.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Itzu
Det tyckte min kompis också när han köpte en Macbook för 20 lök efter att ha använt maskinen i 3 dagar. Resulterade att han fick byta LCD panel, moderkortet och plast chassi när katten drog maskinen i backen. Gick på 7-8 lök på försäkringen och högre premie förstås.

Om han hade köpt en Accidental damage försäkring så skulle Apple till exempel ersatt maskinen med en ny inom en vecka.

Bah, mycket bättre att se över sin hemförsäkring och evnt. byta bolag till ett som inte skriver ned värde de första 3 åren eller så. Visst, blir en självrisk men i längden blir det ändå billigare än att köpa en massa värdelösa extraförsäkringar.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Itzu
Det tyckte min kompis också när han köpte en Macbook för 20 lök efter att ha använt maskinen i 3 dagar. Resulterade att han fick byta LCD panel, moderkortet och plast chassi när katten drog maskinen i backen. Gick på 7-8 lök på försäkringen och högre premie förstås.

Om han hade köpt en Accidental damage försäkring så skulle Apple till exempel ersatt maskinen med en ny inom en vecka.

Vad hade han för försäkring där han fick betala 7-8k och premiehöjning?

Med allriskförsäkring kostar det 1500kr självrisk och ersätter upp till 30000kr värde.

När det gäller tilläggsförsäkringar så anser jag det vansinnigt att teckna såna på all elektronik man köper som vissa förespråkar.
Räknade på det för ett par år sedan och kom fram till att jag skulle betalt över 20k om jag köpt till såna till allt jag handlat.
Har lagat en TV för 1100:- och slängt en skrivare, så jag ligger rätt fett på plus.

Lägg istället alla pengar ni sparar på försäkringarna i en glasburk
och ha en allriskförsäkring, så kommer den burken rymma mycket pengar
om ni inter slår sönder prylar på fester eller har ett barn som välter allt.

Det finns en anledning till varför företagen så gärna vill teckna försäkringar.

Kollade på El-Giganten vad det skulle kosta på följande prylar:

Plasma 12k 3år 1649:-
PS3 2år 449:-
Bluray 499:-
hemmabio 12k 849:-
dator 11k 1099:-
skärm 299:-
skrivare 299:-
digitalkamera 599:-

Summa 5742:-

Sannolikheten att man skulle behöva reparera/ersätta dessa prylar
för mer än 6000kr kan var och en fundera över.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jokke
då gör dom som så att dom tittar vad din dator är värd idag, via exempelvis blocket.se annonser sen drar dom av avskrivningsvärdet normalt 20-30% för en ett år gammal laptop, sen drar dom av självrisken. summan som blir över får du köpa en ny dator för.

så gör dom flesta hemförsäkringsbolag. en del har avtal med kända elektronikkedjor där dom tillsammans med försäkringsbolaget bedömer vad dom har för någon likvärdig laptop och du får en sådan.

Värderar de datorn efter vad den kostar på blocket så är det det värdet man ska få ersättning ifrån. Alternativet är att ta ett nypris och dra av för avskrivning. Man kan inte göra båda.
Min erfarenhet av försäkringsbolag är att det lönar sig att tjabba lite med dem. Argument som att "Datorn var fullt tillräcklig för mina behov, varför ska jag behöva lägga pengar mellan (förutom självrisken) för att köpa en väldigt snarlik dator?", funkar bra. Förutsatt då att man kan finna en snarlik dator antingen begagnad eller ny.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

http://www.happycare.se/files/kkCIrppe.pdf

en bra broschyr, visserligen om el-gigantes försäkring men där står en rätt bra översikt om vad man kan förvänta sig med normal hemförsäkring.

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oggan
Skärmen är rätt så handpålagd som man säger.

Tack för ett otroligt gott skratt innan hemgång.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Vet inte vad för försäkringsbolag mina föräldrar sitter på, men senast vi behövde ta till drullen var när jag tappade bort min mobil som förorsakades på studenten. Självrisken låg då på 500kr (via något specialavtal minskar självrisken om inget händer med några hundra per år). Jag fick tillbaka typ 2000 för det var vad mobilen kostade som billigast på en svensk sida. Mobilen var ändå 2 år gammal då dessutom. Så det är nog lite olika för vilket bolag man sitter med, vissa räknar så som tidigare nämnt medan andra ger dig ersättning för att köpa samma produkt.

Denna fars slutade med att jag tjänade 800kr på att köpa den från en svensk-norsk sida, dock i annan färg då den svarta fanns via en butik i sverige.

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk
Avstängd

SUMITOMO: Självklart är det billigare på El-giganten, dom säljer ju skiten vidare utan att åtgärda felen... Till nypris, så dom tjänar pengar fortfarande.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

Jag har Trygg Hansa HemPlus+. De ersatte en ny 42" Plasma utan värdeminskning(1a året) när min son satte en skruvmejsel i den. När mina glasögon gick sönder så fick ju ut typ 50% av 6000:-, men då var de över 3år gamla. Så jag tycker Hemplus har funkar mkt bra!

Mvh Lazze