Köpare vill anklaga mig, hur är lagen.

Permalänk
Avstängd

Köpare vill anklaga mig, hur är lagen.

Hej

Sålde en Phenom 955 processor nyligen, och för mig har den alltid fungerat. Köparen hävdat att han inte kan få den stabil, och att den köra på 800Mhz på hans moderkort, och kan inte köras på defult, dvs 3200Mhz. Han hotar med advokat osv och vill ha pengarna tillbaka och säger att jag lurat honom. Men om en processor fungerar för mig när jag säljer den, och inte fungerar för honom, vems är felet? Jag sålde processorn utifrån mina erfarenheter, alltså att den fungerade. Sen va som hänt efter att köparen fick den vet jag inte?`Vad ska jag göra, vem har rätt eller fel?

Permalänk
Medlem

Låter som köparen inte har ett moderkort som kan hantera just den CPU modellen.
Men att en köpare har kompatibla delar med just vad du säljer är ju inte ditt ansvar på nått sätt, utan upp till köparen.

Ska inte ge mig in på lagar i övrigt som jag är för dålig på när det gäller privata köp och sälj

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Båda har ett ansvar när det gäller privata köp, säljaren uppger rätt information och köparen får helt enkelt lita på denne om han nu inte kan testa varan innan köp.

Han har köpt varan i befintligt skick helt enkelt och kan nog ingenting göra.
Jag tror inte han vill bekosta en advokat på upp till 100.000 kr pga av ett felköp.
Polisanmälan hjälper inte heller honom, de lägger sig helt enkelt inte i köp mellan privatpersoner, vem skulle i så fall kunna bevisa något i detta fallet?

Var cpu'n trasig i från början eller inte? Skulle polisen eller advokaten kunna bevisa detta? Nej.

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

är ganska säker på att köparen kan fixa problemet med en bios update.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Hedersmedlem

Vad du kanske skulle kunna göra av ren goodwill är ju att fråga vad han har för moderkort och kolla så att det stödjer processorn som ggustavsson påpekade, och om ni inte bor långt ifrån varann erbjuda dig att testköra den åt honom på det gamla systemet när han ser på så ser ni om den är trasig. Men klargör för honom att han inte får några pengar tillbaka hur det än går, han har köpt varan i befintligt skick och såvitt du visste så funkade den.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem

skyll på posten om den har blivit skickad annars. ovarsamt behandlad eller nått,, så blir de hans problem att lösa de.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

Befintligt skick existerar ej länre - man kan helt enkelt inte friskriva sig från ansvar! Bevisbördan ligger dock i ditt fall på köparens sida. Hur lätt är det för köparen att bevisa att processorn var trasig innan leverans?

Fast lyckas köparen bevisa att processorn hade allvarliga brister och säljaren (du) inte informerade honom om dessa så är det kört.
Var inte rädd att ge dig in i en rättslig process. Har du en vettig hemförsäkring så ingpr alltid rättsskydd - du får dock betala självrisk som brukar ligga på mellan 1500 - 6000 kr.

Stå på dig om du är 100% uppriktig annars försök lösa det med köparen på bästa möjliga sätt.

Permalänk
Medlem

kan inte du bevisa att cpu´n fungerar som den ska till köparen så att han blir nöjd och du slipper hans tjat. inte för att du är tvungen att göra det men det skulle kanske kännas bättre.

edit:

vet inte om personen bor i ditt område men ni kanske kan komma överrens men nån datorbutik där de kan testa cpun för er, fungerar den som den ska hos butiken så får han stå för test kostnader helt enkelt. (bara ett förslag)

Visa signatur

يارَبْ إذا أسَأت إلى الناس فَاعْطِني شجَاعَة الإعتذار وإذا أسَاء لي النَّاس فاعْطِنْي شجَاعَة العَفْوَ وَعَلّمنْي أنْ التسَامح هَو أكْبَر مَراتب القوّة وَأنّ حبّ الإنتقام هَو أولْ مَظاهِر الضعْف

Permalänk
Avstängd

Heh, jag har redan gott med på att ta tillbaka cpun, jag blev lite skraj när han hotade med advokat och skit och att har blir "förbannad" på mig, vilket jag tar som hot. Jag skickade ju massa bilder till honom att den fungerade vid 3200Mhz, men han ville inte ge sig.

Permalänk
Avstängd

Hade aldrig tagit tillbaka nåt, sålt är sålt.

Permalänk
Avstängd

Jag vet, men vad ska man göra med personer som leker allan....

Permalänk

Jag hade en likadan person när jag sålde min bil.

Man säljer sakerna i befintligt skick och informerar om brister så är det ingen fara.
Jag nämnde att ac:n inte fungerade och att den varit provtryckt en gång innan, fel hittat och lagat och sen skulle jag fylla på den, provtryckte igen och ytterligare en slang var trasig och att det kunde gå på ca 1000 kr för att skaffa en ny.

Informerade om detta innan köp och kvällen efter ringer samma person och säger att det skulle gå på 5000 att fixa ac:n.

Han hade varit inne på en verkstad som skulle ta detta och ville därför ha tillbaka 3000 kr på bilpriset, jag visste inte vad jag skulle säga först.
Kollade upp detta och vid privataffärer ligger ansvaret på köparen att kontrollera så att saker och ting fungerar.
Efter detta ringde jag tillbaka till honom, beklagade att dom skulle ta så mycket, men påpekade att han nog skulle kunna komma undan med ca 1000 kr som jag sade om han bara skulle köpa slangen och byta den själv. Han hade gått med på köpet i befintligt skick och jag hade informerat om de skavanker som fanns på bilen.

Tråkigt för honom, men köper man en bil med 10 år på nacken så får man räkna med att ordna saker själv och inte lämna in allt på verkstad.

Permalänk
Avstängd

Denna videon skickade köparn som "bevis"

Kolla gärna på denna.
http://www.sendspace.com/file/fpis1e

Permalänk
Avstängd

Jobbigt med peronr som inte kan om datorer, det köparen inte fattar är att det behövs rätt kombinering av komponenter för att fungera, min cpu kanske va ett dåligt chip vad vet jag, men så skulle jag inte kunna överklcka stabilt och köra den i 3200Mhz, som köparen inte kunde göra......trög jävle ärligt talat. Och även om den skulle va sönder när jag får tillbaka den, hur vet jag att köparen och hand polare inte trixat med den?

Permalänk

Hade aldrig gått med på att ta tillbaka den, som tidigare personer sagt. Köpt är köpt, dessutom sker begagnatköp i befintligt skick. Säg till honom att göra en bios-update, så borde det lösas.

Han kan vara jävlig och ha sönder den innan du får tillbaka den, och sedan hävda att det var så när han fick den. Ytterligare en anledning till att jag inte skulle ta tillbaka den, man vet ju aldrig vad han har gjort med den??

Permalänk
Medlem

ta aldrig tillbaka en vara om köparen säger att den är trasig, man vet aldrig hurdan köparen e van vid datorer.

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk
Medlem

Be han dra åt XXX

Visa signatur

GigaByte EP35-DS3 - Intel Core 2 Quad Q6600@2.44GHz - 8GB Corsair Dominator DDR2 PC8500 - 2x500 GB Hdd- XFX Radeon HD 5870 - Antec Sonata III - Svart (500w), Thoshiba HDTV 37"

Permalänk
Avstängd

Så här ser det ut om man kör CPUn i 3200Mhz, dvs normalhastighet:
http://www.sendspace.com/file/fpis1e

Jag misstänkte mobot först. Men den är nu utesluten.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Hedersmedlem

Tråkigt för båda parter då med andra ord. Men det verkar ju ha fått en lösning iallafall?

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pjuppi
ta aldrig tillbaka en vara om köparen säger att den är trasig, man vet aldrig hurdan köparen e van vid datorer.

Hur vet man hur säljaren är då? Säljaren kan inte fullt veta ifall han har skickat ett fullt fungerande produkt. Det enda denne vet på ett ungefär är hur det fungerade vid hans användning.

När jag säljer så brukar jag fråga ifall sakerna fungerar när det är framme och ev. hjälpa till. Har även tagit tillbaka saker...oftast en förlust. Som tur är så sker inte sådant ofta.

Finns många säljare som inte fullt ut kan sina produkter eller skickar dem i dåliga förpackningar. Här kan jag dock medge att CPUn kom fram i gott fysisk skick. Utanpå så ser den helt normal ut förutom att den är lappad:
http://img28.imageshack.us/img28/886/image1zi.jpg

Vidare så hävdade säljaren att antingen så fungerar eller så fungerar det inte. Det finns förstår många gränsfall. Många bakar sin grafikkort för att bli av med ränder problem etc. Många har hårddiskar med skadade kluster och ram minnen med fel. Felen uppstår inte ofta, men de finns där. Gråa zonerna finns alltså.

Det enda jag kan veta är att han har använt under längre tid, lappat CPUn m.m.

Blir bara nya saker hädanefter. Enda övriga problemet jag har haft senare tid är att en säljare inte påpekade inte att en SATA kontakt på ett moderkort var sönder. Som tur var så ställde inte det till något problem eftersom så många SATA kontakter inte används. Så det kunde jag låta vara, mycket tack vore att jag har haft tidigare bra erfarenheter med säljaren. Och att priset var uberlågt. Men vem här vill ta emot en CPU för 950kr inkl frakt som inte fungerar fullt ut? Jag gissar på väldigt få. Därför är en förlikning där både delar på riskerna bäst.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk

Men du har alltså överklockat den? Kommer du ihåg alla inställningar du hade ändrat.. alltså volt snackar jag nu..

Sen kan det ju vara bra och ifrågasätta vad köpare har för övriga komponenter,

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thebelfry
Men du har alltså överklockat den? Kommer du ihåg alla inställningar du hade ändrat.. alltså volt snackar jag nu..

Sen kan det ju vara bra och ifrågasätta vad köpare har för övriga komponenter,

Säljaren uppgav 3.7Ghz vid 1.45v. Vilket hade passat mig perfekt för jag orkar inte alltid hålla på med att överklocka plus att det är inte för hög volt = värme att kyla ner. Jag körde ca 20 min i uppgivna Mhz, det kraschade i ett spel som använder sig av 1 kärna, Thief 2. Då backade jag till 3200Mhz på original volt (1.35v). Ändå grafikkortet som sätter stop i nästan alla fall fall (4850) Jag har inte underdimensionerad kylning. Det är inte passivt fast det står så i signaturen...

Oturligen så sålde jag mitt 720 till min polare men han ska få behålla den.
Blir att jag blir tvungen att köpa en ny CPU...

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Tog en titt vilka CPU som moderkortet stödjer, och CPU i fråga finns inte med i den listan, iallafall.
http://www.biostar.com.tw/app/en/t-series/cpu_support.php?S_I...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av borz
Befintligt skick existerar ej länre

Jodå. Källa KO: http://konsumentverket.se/bilar/Kopa-av-privatperson/Efter-ko...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ggustavsson
Tog en titt vilka CPU som moderkortet stödjer, och CPU i fråga finns inte med i den listan, iallafall.
http://www.biostar.com.tw/app/en/t-series/cpu_support.php?S_I...

Alla Phenom II. Jag kollar förstås upp sådant innan jag köper
Är datoranvändare sedan 97. Haft både det ena och det andra

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Men du kan ju inte räkna med att den ska klara en viss överklockning med dina komponenter bara för att den gjorde det med trådskaparens?

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

Ja, det står ju faktiskt inte att ditt moderkort stöder processorn. http://www.biostar.com.tw/app/en/t-series/cpu_support.php?S_I...

EDIT: Någon hann före med processorlistan. Förstår inte vad du menar med "Alla Phenom II. Jag kollar förstås upp sådant innan jag köper" i svaret till den personen dock.

Håller dessutom med att du inte bara kan ställa in hans volt och frekvenser i ditt moderkort bara sådär och vänta dig att det ska fungera.

Visa signatur

Q6600 - 4870 1GB - 4GB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aniron
Men du kan ju inte räkna med att den ska klara en viss överklockning med dina komponenter bara för att den gjorde det med trådskaparens?

Har inte belastad mer än ca 10 min med prime95. Vidare så har jag kört min phenom II 720 i 4 kärnor på långt högre volt än så (1.5v typ). Moderkortet tål belastningen. Ifall jag kör långa pass med krävande tester som prime95 så lägger jag på extra kylning. Jag är fullt medveten om att överklockning kan vara grymmt belastande. Jag är inte en person som söker absolut max klock.

Saken är ju att den bör förstås fungerar i normal frekvens. Jag hade inte haft någon vidare problem med det heller. Men att inte ens det fungerar i 3200Mhz tycker jag inte man ska acceptera. Min teori är att denna CPU var svagare än väntat. Jag kan inte påstå på fullt allvar att jag vet att säljaren ljuger.

Oavsett bios så bootar denna CPU bara i 800mhz. För 3200Mhz så krävs det att man ska ställa in manuellt och det fungerar inte stabilt som sagt.
Se videoklippet tidigare.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaleid
Alla Phenom II. Jag kollar förstås upp sådant innan jag köper
Är datoranvändare sedan 97. Haft både det ena och det andra

Ja stämmer hitta en annan lista som är nyare
http://www.biostar.com.tw/app/en/t-series/cpu_support.php?S_I...

Lite rörigt med 2 listor för samma moderkort

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Så du grillade alltså processorn när du klockade ihjäl den istället för att först testa den i originalklock och sakta öka som normalt. Är det korrekt uppfattat?

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.