Reklamera Grafikkort utan garanti?

Permalänk

Reklamera Grafikkort utan garanti?

Hej, jag har ett grafikkort som verkar defekt som är köpt på komplett, det är köpt för lite mindre än 3 år sen. Jag ringde dem idag och frågade om det fanns garanti men det var bara 2 år så dem sa att det var inget de kunde göra. Men jag frågade om jag kunde reklamera kortet (man har ju 3 års reklamationsrätt enligt lag, står t.o.m. på deras hemsida) men de sa att det gick inte i så fall skulle jag vända mig till tillverkaren.

Är detta rätt? Jag borde väl kunna få reklamera kortet fast jag inte har garanti, eller?

Permalänk
Medlem

Ja, Komplett är skyldiga att ta emot din reklamation. Dock är det du som måste påvisa att det handlar om ett ursprungsfel, och Komplett har rätt att kräva dig på ersättning för de kostnader de har om felet inte visar sig vara ursprungligt.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twit
Ja, Komplett är skyldiga att ta emot din reklamation. Dock är det du som måste påvisa att det handlar om ett ursprungsfel, och Komplett har rätt att kräva dig på ersättning för de kostnader de har om felet inte visar sig vara ursprungligt.

Okej, det kan ju bli väldigt svårt på ett grafikkort... Så jag antar att det är kört?

Permalänk
Hedersmedlem

Klart du har rätt att reklamera kortet till Komplett
Tråkigt att komplett service sjunkit så mycket sen deras ekonomiska kris.

Det står i Konsumentköplag (1990:932):
1 § Denna lag gäller köp av lösa saker som en näringsidkare
säljer till en konsument.

23 § behandlar ämnet reklamation

Dock så ligger bevisbördan på dig att det rör sig om ett ursprungsfel. Vilket kan vara rätt så svårt. Har väl utsatts för massa olika fenomen under mer än 2års tid. Såvida du inte hittar att samma fel nämns på många olika ställen på nätet tex.

Permalänk
Medlem

jo bevisbördan ligger på köparen, men det är helt enkelt så att hävdar man reklamation och påstår att det är ett ursprungligt fel så ska det undersökas av en oberoende part. det räcker inte med att kortet kommer in till komplett och dom "tittar" på det och sen säger att detta var inte ett ursprungligt fel, utan det ska finnas en rapport ifrån en behörig part som dessutom ska vara oberoende...

det är så jag uppfattat lagen...

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Medlem

Räkna med att det är kört. 3 år är lång tid. Oftast för lång tid för att det ska räknas som ett ursprungligt fel. Högst troligen så kommer kostnaden för undersökning(som du får betala om felet inte är ursprungligt) överstiga värdet på ett 3 år gammalt kort.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Hedersmedlem

Vad är det som är fel på kortet? Om tex fläkten stannat och kortet brunnit upp så har du inte mycket att komma med. En fläkt kan inte förväntas hålla i tre år. Om däremot fläkten funkar som den ska och kortet överhettat eller om någon komponent gått sönder så är det en annan femma. Tex så är det ju ganska vanligt att kondensatorer spricker.

Men som sagt, tre år är lång tid för ett grafikkort. Är du inte helt säker på att du kan ro hem det så är det nog bäst att låta bli att strida, för det kan bli dyrt. Själv hade jag sett incidenten som en bra anledning att uppgradera!

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Du kommer få betala 250 kr om det inte är ursprungsfel

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av giplet
Vad är det som är fel på kortet? Om tex fläkten stannat och kortet brunnit upp så har du inte mycket att komma med. En fläkt kan inte förväntas hålla i tre år. Om däremot fläkten funkar som den ska och kortet överhettat eller om någon komponent gått sönder så är det en annan femma. Tex så är det ju ganska vanligt att kondensatorer spricker.

Men som sagt, tre år är lång tid för ett grafikkort. Är du inte helt säker på att du kan ro hem det så är det nog bäst att låta bli att strida, för det kan bli dyrt. Själv hade jag sett incidenten som en bra anledning att uppgradera!

När jag spelar lite mer krävande spel, typ värre än WC3 så kommer det efter ett tag massa grafikbuggar, konstiga streck i bilden. Sen ett tag efter det så slutar kortet ge signal och antingen så kommer VPU recover upp, eller så hakar sig datorn helt. Kortet är inte särskilt varmt.

Men jag antar att det är som många här sagt att det inte är någon ide. Jag är faktiskt riktigt sugen på att uppgradera men jag vill ha en ny processor då också för att min P4 inte ska flaska så det blir lite pengar. (det är datorn i sign jag har nu)

Permalänk
Medlem

Låter definitivt som ett värmerelaterat problem. Testa byta kylare på kortet, eller ta loss den gamla och rengöra alla delar ordentligt, sätta på ny kylpasta osv.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tomjut
Låter definitivt som ett värmerelaterat problem. Testa byta kylare på kortet, eller ta loss den gamla och rengöra alla delar ordentligt, sätta på ny kylpasta osv.

65-70°C ligger den på, det är väl knappast nåt farligt varmt? Det har gått så varmt och funkat innan i alla fall.

Permalänk
Hedersmedlem

Går fläkten som den ska och du inte har överklockat kortet eller modifierat det på annat sätt så bör det vara en reklamation enligt konsumentköplagen. Hur mycket du sedan får käfta med Komplett för att få igenom det, eller om det ens går har jag ingen aning om.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Jag har ett grafikkort med garanti kvar på. Dock har företaget jag köpte det av gått i konkurs och det har blivit en ny ägare. De var villiga att hjälpa till att skicka in det men det för en kostnad på mellan 250kr-400kr. Det är inte lite pengar för ett grafikkort som inte är värt mycket idag. Hur ska man göra?

Den nya butiken tog ju åt sig den tidigares garantiärenden. Varför är jag då tvungen att betala?

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoNamesWayne
Jag har ett grafikkort med garanti kvar på. Dock har företaget jag köpte det av gått i konkurs och det har blivit en ny ägare. De var villiga att hjälpa till att skicka in det men det för en kostnad på mellan 250kr-400kr. Det är inte lite pengar för ett grafikkort som inte är värt mycket idag. Hur ska man göra?

Den nya butiken tog ju åt sig den tidigares garantiärenden. Varför är jag då tvungen att betala?

De har ingen juridisk skyldighet att driva reklamationsärenden åt dig då ni inte har haft ett bindande avtal. Däremot har du alltid rätt att vända dig direkt till tillverkaren för reklamation.

Permalänk
Hedersmedlem

@NoNamesWayne
Har haft samma problem. Tyvärr är det inte mycket du kan göra. Den som självmant tar på sig ett ansvar kan själv diktera villkoren för hur ansvaret ska se ut. Jag ser kostnaden som ett sätt att hjälpa de som riskerar att åka på en stor smäll samtidigt som man håller bort de som bara köpt något för ett par tior.

@Divil
Man har inte alls alltid rätt att vända sig till tillverkaren, tvärt om har tillverkaren inga skyldigheter att hjälpa dig då du inte har någon affärsrelation med tillverkaren. Om en tillverkare har garantier mot slutkund kan de själv bestämma villkoren för dessa garantier.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av giplet
@NoNamesWayne
@Divil
Man har inte alls alltid rätt att vända sig till tillverkaren, tvärt om har tillverkaren inga skyldigheter att hjälpa dig då du inte har någon affärsrelation med tillverkaren. Om en tillverkare har garantier mot slutkund kan de själv bestämma villkoren för dessa garantier.

Så du menar allvarligen att om återförsäljaren går i konkurs så förverkas garantin och man kan inte längre hävda sin rätt genom "kvitto" till tillverkaren?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Divil
Så du menar allvarligen att om återförsäljaren går i konkurs så förverkas garantin och man kan inte längre hävda sin rätt genom "kvitto" till tillverkaren?

Exakt!

Men flera tillverkare av datorutrustning har garantier mot slutkund. I vissa fall dock mot en avgift och/eller att man själv får betala frakten. Dessa åtaganden är dock helt frivilliga från tillverkarens sida och de kan själv bestämma villkoren.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Alright, då gäller det dock att vara extra påläst på vilka garantier som tillverkaren har mot slutkund utifall att återförsäljaren går i konkurs.

Tror många människor rent allmänt förväntar sig att det ska gå felfritt att reklamera samt att man som kund har alla rättigheter i världen. I många fall har företag redan stor goodwill som det är.

För att vara kaxig så vill jag ändå säga att alla har rätt att vända sig till tillverkaren, att sedan "hävda" sin rätt är då en annan femma. Man kan ju alltid hoppas på den här goodwill:en jag pratar om uppstår

Permalänk
Medlem

Du kan vända dig till distributören och försöka den vägen.

Permalänk
Medlem

Re: Reklamera Grafikkort utan garanti?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tobbe_x90
Hej, jag har ett grafikkort som verkar defekt som är köpt på komplett, det är köpt för lite mindre än 3 år sen. Jag ringde dem idag och frågade om det fanns garanti men det var bara 2 år så dem sa att det var inget de kunde göra. Men jag frågade om jag kunde reklamera kortet (man har ju 3 års reklamationsrätt enligt lag, står t.o.m. på deras hemsida) men de sa att det gick inte i så fall skulle jag vända mig till tillverkaren.

Är detta rätt? Jag borde väl kunna få reklamera kortet fast jag inte har garanti, eller?

Det är många bud och lekmannamässiga tolkningar av lagen men kontentat är följande:

1. Du har rätt att reklamera varan upp till 3 år. Allt annat är skitsnack.
2. Bevisbördan ligger på köparen MEN den är inte så hög som många tror. Det räcker att visa upp ett kort utan yttre påverkan.
3. Var saklig.

Jag har utövat ovan argument framgånsrikt under flera år och ännu inte "förlorat" en tvist. Visst ibland krävs utdrag ut KKL och lite tålamod.

Lycka till

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Divil
Så du menar allvarligen att om återförsäljaren går i konkurs så förverkas garantin och man kan inte längre hävda sin rätt genom "kvitto" till tillverkaren?

Möjligen hårklyveri, men...

Det är skillnad på garanti och reklmationsrätt. Garanti är något som tillverkaren står för och den förverkas inte om återförsäljaren går i konkurs.
Lyckade själv få mitt MSI GeForce Ti4600 kort utbytt på garanti mha generalagenten - gratis dessutom.

Däremot förverkas möjligheten att åberopa reklamationsrätten.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd

Att hänvda sin rätt kan vara väldigt svårt. Ett kort som är omkring 3 år gammalt och väl använt brukar ju faila på en eller annan punkt. Om det är nån större mening att RMA den är en annan femma.

Permalänk
Medlem

Vore intressant att höra vad det är för grafikkort faktiskt?

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr.Mabuse
Det är många bud och lekmannamässiga tolkningar av lagen men kontentat är följande:

1. Du har rätt att reklamera varan upp till 3 år. Allt annat är skitsnack.
2. Bevisbördan ligger på köparen MEN den är inte så hög som många tror. Det räcker att visa upp ett kort utan yttre påverkan.
3. Var saklig.

Jag har utövat ovan argument framgånsrikt under flera år och ännu inte "förlorat" en tvist. Visst ibland krävs utdrag ut KKL och lite tålamod.

Lycka till

Har du nån källa på det där med bevisbördan? Det lät ju intressant.

killawife: Ett Radeon X1900GT, kostade 1300kr.

Jag är tveksam till om det är värt att hålla på och tjafsa med dem, kommer jag få ett kort för runt 1300 till dagens priser? Is så fall kan det ju va värt, ett gratis 4850/70 skulle ju inte va helt fel, men får jag nog likvärdigt i prestanda så känns det inte särksilt värt, då kan jag lika gärna köpa ett nytt.

Permalänk
Medlem

Du får räkna med att de räknar av värdet på kortet med dess ålder. Efter 2 år brukar det vara 40% och sen droppar det drastiskt till väldigt lite. Du får garanterat INTE ett 4850 eller 4870 OM man nu skulle ge dig nån ersättning. Ett likvärdigt ATI-kort med ett 1900Xt idag skulle troligtvis vara nånstans runt ett 4650.
Värt noll och ingenting.

Personligen skulle jag anse att det vore mycket jobb för ingenting men du kan ju alltid försöka. Komplett har alltid varit schyssta när jag reklamerat hos dom, men då har det rört sig om saker som pajat inom några månader.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr.Mabuse
Möjligen hårklyveri, men...

Det är skillnad på garanti och reklmationsrätt. Garanti är något som tillverkaren står för och den förverkas inte om återförsäljaren går i konkurs.
Lyckade själv få mitt MSI GeForce Ti4600 kort utbytt på garanti mha generalagenten - gratis dessutom.

Däremot förverkas möjligheten att åberopa reklamationsrätten.

På tal om lekmannamässiga tolkningar.

Garanti är åtanganden som ett företag tar på sig själv. Företaget som erbjuder garanti kan själv bestämma vad den ska innehålla. Att säga att garanti är något som tillverkaren erbjuder är helt fel. Långt ifrån alla tillverkare erbjuder garantier.

Rätten att reklamera en vara inom tre år från inköpsdatumet är en svensk lag och gäller om du köper en vara från en svensk leverantör eller på annat sätt där svensk lag är tillämpbar.

Men du har helt rätt i bevisbörda osv. Det är inte så svårt som man kan tro.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tobbe_x90
Har du nån källa på det där med bevisbördan? Det lät ju intressant.

killawife: Ett Radeon X1900GT, kostade 1300kr.

Jag är tveksam till om det är värt att hålla på och tjafsa med dem, kommer jag få ett kort för runt 1300 till dagens priser? Is så fall kan det ju va värt, ett gratis 4850/70 skulle ju inte va helt fel, men får jag nog likvärdigt i prestanda så känns det inte särksilt värt, då kan jag lika gärna köpa ett nytt.

I ditt fall menar jag att beviset är att du inte använt ditt grafikkort på annat sätt än vad som förväntas.

Källa: http://www.arn.se/bevisning_bevisborda/

killawife säger att "Du får räkna med att de räknar av värdet på kortet med dess ålder". Vilket också är fel. Möjligen om du åberopar din hemförsäkring, men nu pratar vi om garanti/reklamation.

Lagen ger dig rätt att kräva en ny vara eller häva köpet och få pengarna tillbaka.

källa: http://www.konsumentverket.se/Global/Konsumentverket.se/Best%...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av giplet
Att säga att garanti är något som tillverkaren erbjuder är helt fel. Långt ifrån alla tillverkare erbjuder garantier.

Det är faktisk tvärtom. Eftersom det saknas konsumentköplagar i många länder så erbjuder tillverkarna själva garantier. Det är därför du ser limited warranty i alla dina manualer.

I övrigt kanske jag glömde att även återförsäljare får ge garantier och att dessa då naturligtvis upphör i samma ögonblick som företaget går upp i rök - men det föringar inget av det jag redan sagt.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr.Mabuse
killawife säger att "Du får räkna med att de räknar av värdet på kortet med dess ålder". Vilket också är fel. Möjligen om du åberopar din hemförsäkring, men nu pratar vi om garanti/reklamation.

Det kallas nyttjandeavdrag och är reglerat i KKL.

"44 § Hävs köpet, skall köparen ge ut den avkastning av varan som han har fått samt betala skälig ersättning, om han har haft annan nytta av varan.
Om säljaren skall lämna tillbaka betalningen, skall han betala ränta från den dag han tog emot betalningen."

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twit
Det kallas nyttjandeavdrag och är reglerat i KKL.

"44 § Hävs köpet, skall köparen ge ut den avkastning av varan som han har fått samt betala skälig ersättning, om han har haft annan nytta av varan.
Om säljaren skall lämna tillbaka betalningen, skall han betala ränta från den dag han tog emot betalningen."

Jag pratar fortfarande om garanti/reklamationsrätt, inte om att häva köp. Det innebär en viss fundamental skillnad.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net