Permalänk

Eu demokratiskt?

Vi hade idag i skolan en diskussion om eu är demokratiskt, självklart gick röd-gröna mot de blå, och jag som knapp bryr mig om eu satt och tänkte på sprit och kvinnor. men nu efteråt så har jag börjat undra. är det demokratiskt?

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem

Vad kom de fram till då eller glömde du bort det? Om det inte är demokratiskt så är det alltså en diktatur eller vad?

Beror ju helt vad man har för förhållningssätt till vad demokrati är och hur det ska fungera på bästa sätt. Alla har inte exakt samma syn på demokrati givetvis.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Avstängd

Re: Eu demokratiskt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MIFFo_BEast
Vi hade idag i skolan en diskussion om eu är demokratiskt, självklart gick röd-gröna mot de blå, och jag som knapp bryr mig om eu satt och tänkte på sprit och kvinnor. men nu efteråt så har jag börjat undra. är det demokratiskt?

Haha, det gjorde du förbannat rätt i.

EU är demokratiskt per definition, men frågan är hur många lager av instanser att rösta på man kan ha utan att demokratin blir urvattnad?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Jo, visst finns det vissa demokratiska inslag inom EU. Det finns ett fint EU-parlament som är folkvalt, men sedan har vi ju expertrådet och väktarrådet, eller vad de nu heter, som inte är lika demokratiskt tillsatta.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Eu demokratiskt? - Nej!

EU har så mycket byråkrati i ådrorna att demokratin det ska basera sig på har fått stroke för längesedan.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Eu demokratiskt? - Nej!

EU har så mycket byråkrati i ådrorna att demokratin det ska basera sig på har fått stroke för längesedan.

så sant som det är sagt, i EU finns det bakvägar för att få igenom lagar utan att passera gå(parlamentet)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Eu demokratiskt? - Nej!

EU har så mycket byråkrati i ådrorna att demokratin det ska basera sig på har fått stroke för längesedan.

Byråkrati är nog den enda organisationsform som är tillämpbar på en organisation av EU:s storlek, speciellt om organisationen skall styras av demokratiska beslut.

Permalänk
Medlem

Om man inte kan rösta på de som styr så är det ingen demokrati anser jag. Sen att folk kan sitta på sina positioner på livstid samt ha rättsimmunitet är ju bara löjligt.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av brsk
Byråkrati är nog den enda organisationsform som är tillämpbar på en organisation av EU:s storlek, speciellt om organisationen skall styras av demokratiska beslut.

Sen finns det funktionell byråkrati och den variant av byråkrati som vi känner till så väl här i landet. Det vill säga den sorten av byråkrati som är sin egen målsättning. Segt, överdrivet, krångligt och i stora delar drivet av någon slags paradoxalt behov av mer byråkrati för att klara av den byråkrati som redan finns.

Det är någon här på forumet som har en rätt bra signatur om det. "Byråkrati expanderar för att möta behovet av den expanderande bytåkratin" tror jag det är (eventuellt på engelska dock).

Uppenbart är variant 1 en bra sådan och variant 2 någonting annat. Tyvärr spårar dock det förstnämnda ofta gärna ur till det sistnämnda.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killawife
Om man inte kan rösta på de som styr så är det ingen demokrati anser jag...

Instämmer, vilket egentligen också är helt oacceptabelt.

Visa signatur

Corsair 450 W, Gigabyte GA-P35-DS3, Intel E2160 @ 3 GHz, HD3870, 250GB S-ATA, Corsair DDR2 2046Mb Twin2X 6400
"Redan de gamla grekerna trodde sig leva i nutiden."

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killawife
Om man inte kan rösta på de som styr så är det ingen demokrati anser jag. Sen att folk kan sitta på sina positioner på livstid samt ha rättsimmunitet är ju bara löjligt.

Märkligt. Demokrati definieras alltså efter vad du tycker går att rösta på?
Vilka har rättsimmunitet? (Det finns några, jag vet, men vad är bäringen på frågan?)

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk

Jag tycker EU är demokratisk, typ 500miljoner människor har problem med vad jag gör och vill lägga sig i och jävlas på ett eller annat sätt.

Min poäng är att demokrati inte nödvändigtvis är bra för en själv, ju större folklungan blir ju mindre blir ens röst. Dessutom när en stor del av befolkningen har en helt annan verklighetsuppfattning än en själv och älskar fascism, så blir det ingen bra demokrati för en.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Jag tycker EU är demokratisk, typ 500miljoner människor har problem med vad jag gör och vill lägga sig i och jävlas på ett eller annat sätt.

Min poäng är att demokrati inte nödvändigtvis är bra för en själv, ju större folklungan blir ju mindre blir ens röst. Dessutom när en stor del av befolkningen har en helt annan verklighetsuppfattning än en själv och älskar fascism, så blir det ingen bra demokrati för en.

Detta har du sagt förr. Påminn mig någon gång att jag ska förklara varför detta troligen är ett fundamentalt feltänkt (ingenting övrigt sagt om demokratis bra- eller dålighet). Det kräver dock lite tid och förberedelser varpå jag inte har något att komma med nu.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Detta har du sagt förr. Påminn mig någon gång att jag ska förklara varför detta troligen är ett fundamentalt feltänkt (ingenting övrigt sagt om demokratis bra- eller dålighet). Det kräver dock lite tid och förberedelser varpå jag inte har något att komma med nu.

Ok. Såklart detta egentligen inte har något med enbart demokrati och göra, då precis samma sak gäller alla styrelseskick.
Snarare har det med hur mycket de skall lägga sig i, såsom hur skeva gurkor får vara etc.
Min poäng var dock nu att eftersom det finns så många människor i Eu där en stor del av befolkningen lever i en annan "miljö" än mig, så finns det risk att deras beslut missgynnar mig.

Lite som hur ni sthlm demokratisk bestämmer över samerna, som de nu tyckte.
Nu är ingen annan styrelseskick lösningen på problemet, så det är inget argument emot demokrati. Bara att demokrati inte behöver leda till något gött(för mig). Och man skulle kunna tänka efter att bara för någon "dumhet" är demokratisk, kanske man ändå inte skall införa det. -Där det såklart bli ett dilemma om vem avgör detta? Och då är det inte längre "demokrati".

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Märkligt. Demokrati definieras alltså efter vad du tycker går att rösta på?
Vilka har rättsimmunitet? (Det finns några, jag vet, men vad är bäringen på frågan?)

skulle inte EU tillsätta en permanent ordförande? i en form utav president liknande post?

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
skulle inte EU tillsätta en permanent ordförande? i en form utav president liknande post?

...och vi har en "permanent" kung. England, den moderna demokratins födelseplats (det kan man diskutera. Frankrike brukar vara kandidat med det är inte uppenbart), likaså.
Det du tänker på är väl Europeiska rådets ordförande som tidigare har cirkulerat men nu blir permanent? Well, en ceremonimästare utan egentlig makt och är inte någon form av statschef över huvud taget.

Huruvida det är bra eller dåligt vet jag inte, men dessa pajaskonster har i sig ingenting med demokrati eller icke-demokrati att göra.

Edit: http://sv.wikipedia.org/wiki/Europeiska_r%C3%A5dets_ordf%C3%B...
Läs i huvudstycket om "President of the European Council", vilket inte översätts propert till "president" på svenska.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Henrik Alexandersson har en väldigt intressant blogg om dels hur demokratiskt EU verkligen är i praktiken. Han representerar Piratpartiet och jag får en känsla att det är mer korrupt och byråkratiskt än vad boken "Riksdagen kan dra åt helvete" beskrev.

www.henrik-alexandersson.se

De inlägg jag främst syftar på är "Demo-Crazy" och "Demokrati på speed" som beskriver hur vridet systemet faktiskt är.

Visa signatur

P4 2,4b @ 2,4GHz | 1x 512 DDR PC3200 | Gainward Gf4 MX440 64MB @ 385/630

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Sen finns det funktionell byråkrati och den variant av byråkrati som vi känner till så väl här i landet. Det vill säga den sorten av byråkrati som är sin egen målsättning. Segt, överdrivet, krångligt och i stora delar drivet av någon slags paradoxalt behov av mer byråkrati för att klara av den byråkrati som redan finns.

Det är någon här på forumet som har en rätt bra signatur om det. "Byråkrati expanderar för att möta behovet av den expanderande bytåkratin" tror jag det är (eventuellt på engelska dock).

Uppenbart är variant 1 en bra sådan och variant 2 någonting annat. Tyvärr spårar dock det förstnämnda ofta gärna ur till det sistnämnda.

Byråkrati är per definition seg, "överdriven" och krånglig. Tanken med en byråkratisk organisation är att alla beslut skall tas på samma sätt och följa samma uppsättning regler. Att organisera sig enligt Webbers byråkratiska modell innebär att organisationen blir statisk, får svårt att svara på en omgivning som förändras, men även att den får en klar beslutshierarki och att ingen särbehandlas.

Sen håller jag nog inte med om att vi just i Sverige skulle ha någon speciell form av icke funktionell byråkrati.

Sen angående citatet så tror jag det är Oscar Wilde som är uppehovsmannen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av brsk
Byråkrati är per definition seg, "överdriven" och krånglig. Tanken med en byråkratisk organisation är att alla beslut skall tas på samma sätt och följa samma uppsättning regler. Att organisera sig enligt Webbers byråkratiska modell innebär att organisationen blir statisk, får svårt att svara på en omgivning som förändras, men även att den får en klar beslutshierarki och att ingen särbehandlas.

Sen håller jag nog inte med om att vi just i Sverige skulle ha någon speciell form av icke funktionell byråkrati.

Sen angående citatet så tror jag det är Oscar Wilde som är uppehovsmannen.

Jovisst, byråkrati är segt och statiskt, men sen finns det ju grader av det. En väl fungerande byråkrati kan i förhållande till en dåligt fungerande vara som natt och dag. En genomtänkt och klar hierarki brukar faktiskt fungera bra oavset vad den tillämpas på.

Tyvärr så tycker jag att det är precis där det brister. När majoriteten av tiden för ett ärende går ut på att skicka runt det för att någon annan ska göra det så man själv slipper så är det inte väl fungerande. Och det är desvärre så jag ser majoriteten av den byråkrati vi har i detta land. Samma sak gäller EU, även om motivationen till det hela där må vara annorlunda så är resultatet detsamma.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
När majoriteten av tiden för ett ärende går ut på att skicka runt det för att någon annan ska göra det så man själv slipper så är det inte väl fungerande.

Alternativen (att alla gör allt, att alla är förberedda på allt, och/eller att alla ärenden hittar rätt hela tiden) är väl dock inte särskilt realistiska? Rätt mycket fungerar väl också förvånansvärt bra?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Alternativen (att alla gör allt, att alla är förberedda på allt, och/eller att alla ärenden hittar rätt hela tiden) är väl dock inte särskilt realistiska? Rätt mycket fungerar väl också förvånansvärt bra?

Jovisst, byråkrati är inte bara dåligt eller bra rakt av. Det finns många delar som alla kan fungera olika bra. Jag tycker bara att det finns en punkt när byråkratin i sig blir ett hinder för det ändamål den ska hjälpa till att nå. Och jag tycker också att den punkten är nådd i lite för många fall för att jag skulle säga att EU kan kallas demokratiskt.

För även om det i grunden finns demokrati så silas ju folkets vilja och röst genom så många lager av politik och byråkrati att det som i slutet är kvar av det är så utspätt att jag inte tycker det kan kallas demokrati längre.

Det är lite som viskningsleken. Någon viskar "jorgubbe" och X antal personer senare är det "kokosnöt" som är vad som sägs. Och sen kommer EU och det hela blir ännu mer förvrängt.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Byråkrati har en alldeles för negativ klang hos befolkningen. Byråkrati är jättebra, problemet är som Belga säger att det ibland blir för mycket byråkrati. Problemet brukar ligga i befogenheter och brister i tillit. Min arbetsgivare är ett ganska bra exempel på dålig byråkrati. Relativt små beslut måste godkännas av chefer och behandlas i diverse instanser. Vi får då en situation där vi har en möteskostnad om 150'000 som ska konstatera att utvecklingskostnaden om 20'000 är för hög. Det blir ganska idiotiskt... Om fler på lägre nivå gavs befogenheter att fatta beslut så skulle allt gå smidigare. Arbetsgivaren får helt enkelt se till att inte anställa idioter med dåligt omdöme. Då minimeras risken för att dåliga beslut fattas.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk

Först och främst, det finns ingen definition av demokrati. EU är både demokratiskt och icke-demokratiskt. Detsamma gäller för Sverige.

Man brukar definiera demokratins två grundregler som: Alla har lika rösträtt och alla är lika inför lagen. Det senare bryter samtliga länder emot av ett flertal praktiska skäl. I Sverige är t.ex. samtliga statsråd, riksdagsledamöter , kungen med flera immuna mot åtal. Sverige är därmed icke-demokratiskt på den punkten.

Lite off-topic kanske:
Två ord som är ganska felvinklade i Sverige är: Hierarki och byråkrati.

Hierarki måste finnas för att det kräver någon på ansvar för saker. Hierarki utnämner någon till ytterst ansvarig som även får skit och det går dåligt.

Byråkrati är de regler som behövs för att det ska fungera. Dessa ska tillämpas med och efter subsidiaritetsprincipen. Det vill säga att beslut ska fattas på så låg effektiv nivå som möjligt.

Visa signatur

Muf:are