Rapport: HDMI ersätter DVI

Permalänk
Melding Plague

Rapport: HDMI ersätter DVI

Enligt analysfirman In-stat ökar videogränssnittet HDMI marknadspenetreringen kraftigt och ser nu ut att vara den främsta kandidaten att ta över efter DVI.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Var väll inte så överraskande egentligen
Hdmi är ju smidigt och enkelt

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk

HDMI i all ära!

Visa signatur

3570K | Asus P8Z77-V Pro | Corsair 16GB | Asus 7970T DCII | Fractal Design R3 | Phanteks PH-TC14P | Svintyst

Permalänk
Medlem

NEJ! MiniDP ska ersätta DVI.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Vad är det för fördel med HDMI vs Displayport? Är det enbart pga att det är mer etablerat för tillfället? Displayport är väl avgiftsfri så det borde ju vara lockande för tillverkare kan man tycka. Särskilt mini displayport verkar trevligt.

Permalänk
Medlem

Bra, hdmi känns bättre än dvi, då man som sagt får ljud samt mindre smidigare kontakt. Så om de båda kostar lika mycket mm så skulle i alla fall jag tagit hdmi!

Permalänk
Medlem

Det var det dumaste jag hört. Displayport kommer ersätta både DVI och HDMI på datorsidan. Sen att kompatibilitet med DVI och HDMI kommer finnas kvar kan man knappast se som en seger för HDMI.

Permalänk
Medlem

Alla dessa olika standarder gör mig förbannad när dom är elektriskt likadana. DVI och HDMI är ett gott exempel. Displayport nu också, kan inte alla tillverkare bara enas om en. Samma sak när det gäller API'er för grafikkort. Dock är valmöjlighet med API'er är bra sålänge dom fungerar med fler tillverkares hårdvara då dom fysiskt inte gör något besvär som t.ex två olika kontakter hade gjort.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Tycker att HDMI verkar aningen sämre kvalité än DVI. Efter 3-4 års in och ur kopplande så tar det stryck på HDMI ingången, det börjar bli lite "löst"...

Permalänk

Nästa skärm+grafikkort jag köper kommer förmodligen att paras ihop genom DisplayPort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Alla dessa olika standarder gör mig förbannad när dom är elektriskt likadana. DVI och HDMI är ett gott exempel. Displayport nu också, kan inte alla tillverkare bara enas om en.

Displayport är något helt nytt, däremot så har man i standarden möjliggjort att skicka HDMI/DVI genom samma kontakt, men det är inget krav.

På AMDs grafikkort med sex st. displayportkontakter kan t.ex. bara två av kontakterna användas för DVI/HDMI med en passiv adapter.

HDMI däremot är det rätt svårt att hitta något existensberättigande för, samma skit som DVI men med en betydligt klenare kontakt. Lyckat.

Permalänk
Medlem

Känns ytterst tveksamt, även om faktan säkert stämmer. Displayport bör ersätta både DVI och HDMI av den enkla anledningen att datorskärmar inom väldigt snar framtid lär stödja högre upplösning än vad HDMI kan leverera.. Vet inte vart Displayports övre gräns går, men den är iaf högre än DVI/HDMI.. Dessutom är HDMI gjort för hemmabiosystem och bör hålla sig till det, även om det självklart är käckt att man kan koppla ihop datorn med hemmabion

Permalänk
Medlem

Jag hör till de 12,3 procenten. Att HDMI kostar pengar för tillverkarna tycks inte vara något problem och för konsumenten gör det nog extremt lite i pris. Tekniskt sett är HDMI också bättre än DisplayPort:

Citat:

However, HDMI has certain features that DisplayPort lacks such as support for the xvYCC color space, Consumer Electronics Control (CEC) signals, and electrical compatibility with DVI. (Wikipedia)

Inte för att jag vet vad som är fördelen med dessa saker, men det låter bra.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Intressant, var lite på tiden också:)

HDMI är som sagt smidigare och om alla bara kunde enas om en standard så skulle allt bli bra mkt smidigare också..

Permalänk

Jobbigt om det kommer massa nya kontakter i olika storleks utförande. räcker med två sorter på sin höjd en stor och en liten.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Gött

Slippa stora klumpiga kontakter.

Visa signatur

"Just what do you think you're doing, Dave?"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gustaf
Tekniskt sett är HDMI också bättre än DisplayPort:

Citat:

However, HDMI has certain features that DisplayPort lacks such as support for the xvYCC color space, Consumer Electronics Control (CEC) signals, and electrical compatibility with DVI. (Wikipedia)

Inte för att jag vet vad som är fördelen med dessa saker, men det låter bra.

Med alla fördelar som DP har så ser jag inte hur man kan tycka att HDMI är tekniskt sett bättre.
Och i din lista så är CEC det enda jag kan tänka mig att man som konsument eventuellt kanske kan ha nån nytta av.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gustaf
Jag hör till de 12,3 procenten. Att HDMI kostar pengar för tillverkarna tycks inte vara något problem och för konsumenten gör det nog extremt lite i pris. Tekniskt sett är HDMI också bättre än DisplayPort:

Inte för att jag vet vad som är fördelen med dessa saker, men det låter bra.

Men du bryr dig inte om vilka fördelar som displayport har?

Man hade ju kunnat tro att folk på ett ställe som sweclockers hade lite koll i alla fall.

Jag ska försöka förklara det hela så enkelt som jag bara kan.

Om det här är HDMI:

Så är det här displayport:

Permalänk

Anledningen till att analytikerna tror att HDMI kommer vara marknadsledande i framtiden är väl för att vanliga svenssons tror att HDMI är bäst. Ungefär som Intel vs AMD för några når sedan.

Permalänk
Medlem

Färgbild eller ingen bild?? =P

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem

Varför ska man ha HDMI till en dator skärm? Det är ju inte många som har ljud inbyggt i skärmen..

DisplayPort vore mycket bättre.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

dumt, jag gillar att man får skruva fast sladden till grafikkortet. hur glappt lär det inte bli för en "lanboy" ?

Visa signatur

PC

| Core i5 2500K |Nocutua NH-U9BSE2 | ASUS P8Z68-V PRO | ASUS GTX 560 ti Direct CU II| Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB | Corsair HX 750W | WD Caviar Black 1TB | Fractal Design Arc |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Känns ytterst tveksamt, även om faktan säkert stämmer. Displayport bör ersätta både DVI och HDMI av den enkla anledningen att datorskärmar inom väldigt snar framtid lär stödja högre upplösning än vad HDMI kan leverera.. Vet inte vart Displayports övre gräns går, men den är iaf högre än DVI/HDMI.. Dessutom är HDMI gjort för hemmabiosystem och bör hålla sig till det, även om det självklart är käckt att man kan koppla ihop datorn med hemmabion

enligt wiki har hdmi 1.4 stöd för mkt högre upplösningar:confused:

Permalänk
Hedersmedlem

Klena kontakter är det som gör att jag föredrar DVI framför HDMI. Bortsett från ljudet är det ju inte mycket skillnad i övrigt.

Ge mig kontakter som går att skruva fast eller i vart fall låsa fast. Tillochmed en vanliga nätverkskabel sitter bättre än HDMI och alla nyare "användarvänliga" standarder.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Men du bryr dig inte om vilka fördelar som displayport har?

Man hade ju kunnat tro att folk på ett ställe som sweclockers hade lite koll i alla fall.

Jag ska försöka förklara det hela så enkelt som jag bara kan.

Om det här är HDMI:
http://www.recycledgoods.com/zoom_s_p_25970_1.jpg.ashx

Så är det här displayport:
http://2.bp.blogspot.com/_bKXlng-gpg0/SWXJ8w9TX4I/AAAAAAAAEgE...

De du visar är att HDMI har dålig bild men displayport har ingen bild alls.
Fattar inte riktigt din wink här.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Accronds
enligt wiki har hdmi 1.4 stöd för mkt högre upplösningar:confused:

Då den DP standarden som kom precis har dubbel så hög bandbredd än HDMI 1.4 så kommer DP med största sannorlikhet ha högre upplösning!

Det som gör mig lite förbannad är att det finns kapacitet att köra ALLT via en enda kabel idag men man envisas med att inte göra det, bild, ljud, skärm, ethernet osv osv.........det gäller för ALLA enheter, telefoner, tv, skärmar, handdatorer, datorer, spelenheter, microvågsugn, ALLT, men nejdå....

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

Bild+Ljud+Ethernet i HDMI High Speed w/Ethernet låter nice tycker jag. Känns som att det blir att skaffa ny receiver dock om den skall kunna hantera Ethernet.. Och ny TV .. Och.. Och..

Visa signatur

Skädda, Gös, Röding, Bleka, Havskatt, Kveite

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Humper
De du visar är att HDMI har dålig bild men displayport har ingen bild alls.
Fattar inte riktigt din wink här.

Fail att faila på att försöka tolka hans "wink" fel!
Jag skulle jag nog välja att vara utan bild jämfört med myrkrig med en svag reflektion av rummet.

Permalänk
Musikälskare

Hehe kör DVI -> HDMI från datorn till TVn

Håller med om att de vore att föredra att kunna skruva fast HDMI kabeln...

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Skulle onekligen vara bra med bara en kontaktstandard på grafikkort och skärmar + TV så man bara behöver en kabeltyp och där har ju HDMI lite övertag.

Försökte ta reda på om HTPC stöds eller inte via DP eller inte men hitta det inte, över DVI och HDMI stöds det ju.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300