Foxconn öppnar 10 000 butiker – i Kina

Permalänk
Melding Plague

Foxconn öppnar 10 000 butiker – i Kina

Kontraktstillverkaren Foxconn planerar att öppna ofattbara 10 000 butiker i Kina de kommande åren. Syftet är att använda närvaron i detaljhandeln som lockbete för nya tillverkningskontrakt.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

herre jösses

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Bara de släpper kvalitets komponenter så man slipper bränn-luktande P55 socklar är jag med.

Visa signatur

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]

Permalänk
Medlem

Hmm, det kan värkligen inte vara bra att en tillvärkare är så stor...

Permalänk

Med tanke på att McDonalds har 31000 butiker i VÄRLDEN så är det helt groteskt mycket om Foxconn lyckas med 10k butiker i Kina. Wtf?

Permalänk
Medlem

Alla kommer ha sin foxconbutik i sitt kvarter!

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

foxeleven

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem

Det blir väl ungefär en butik per hundratusen kineser.
Tänk så många kineser det måste finnas...

Motsvarar alltså 90 butiker på svenska marknaden. Ungefär dubbelt så mycket som Kjell & Company i Sverige som har 46 butiker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Det blir väl ungefär en butik per hundratusen kineser.
Tänk så många kineser det måste finnas...

Motsvarar alltså 90 butiker på svenska marknaden. Ungefär dubbelt så mycket som Kjell & Company i Sverige som har 46 butiker.

Något man måste tänka på är ju att vad jag vet så är stora delar av Kina jättefattiga och kommer aldrig ha en tanke på att köpa datorprylar, givetvis finns det fattiga i Sverige också men inte på samma sätt.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Läskigt.

Permalänk
Medlem

Jävlar, det är ingen liten satsning! Vad är det för fel på att börja lite smått, tänk om det skiter sig totalt? Lär inte vara billigt att starta 10k butiker.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Michaelo
Jävlar, det är ingen liten satsning! Vad är det för fel på att börja lite smått, tänk om det skiter sig totalt? Lär inte vara billigt att starta 10k butiker.

Dom ska ju bygga lite i taget så om det skiter sig så lägger de väl ned mitt i.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Michaelo
Jävlar, det är ingen liten satsning! Vad är det för fel på att börja lite smått, tänk om det skiter sig totalt? Lär inte vara billigt att starta 10k butiker.

Var 6 människa på jorden bor i Kina, tror inte de kommer få något problem att sälja med "endast" 10.000 butiker =D

Visa signatur

i7 2600K | XFX 6970 | 8GB DDR3 1600mhz Vengeance| 1TB HDD | DVD-RW Dual Layer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
Dom ska ju bygga lite i taget så om det skiter sig så lägger de väl ned mitt i.

Tror nog att de förlorar alldeles för mycket att lägga ned det så när de väl
har börjat kommer de nog att fortsätta på det.

Permalänk
Medlem

Foxy!

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zaman
Bara de släpper kvalitets komponenter så man slipper bränn-luktande P55 socklar är jag med.

Håller helt med. Foxconn är ju en connartist just nu.. lurar företag och folk på pengar med sin dåliga kvalitet.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk

aldrig direkt hört nå bra om foxconn..
men deras Foxconn bloodrage x58 kort är löjligt snyggt.

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem

It's over 9000!!

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk

Låter som Dressman. Fast på en större skala.

Permalänk

H&M har ju 10.000 butiker i Stockholm.

Visa signatur

"- Asså jag fattar inte dom här vegetarianerna. Dom gillar djur men äter inte kött. Vilken osis då att nästan alla djur är gjorda av kött."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stormload
H&M har ju 10.000 butiker i Stockholm.

Det där kan ju omöjligt stämma.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Det där kan ju omöjligt stämma.

Det verkar faktiskt stämma.

källa

Permalänk
Medlem

"H&M har expanderat kraftigt under de senaste åren och vi har idag omkring 1 800 butiker spridda över 35 marknader"

Källa: http://www.hm.com/se/omhm__abouthm.nhtml

Permalänk
Medlem

10k är ofantligt många butiker.... men det blir ju bara 1 butik på 130 000st människor med tanke på att det bor 1,3miljarder där borta... som skulle motsvara ca 10 butiker i stockholmslän.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brallor
Något man måste tänka på är ju att vad jag vet så är stora delar av Kina jättefattiga och kommer aldrig ha en tanke på att köpa datorprylar, givetvis finns det fattiga i Sverige också men inte på samma sätt.

Tyvärr så måste jag skada din angloeuropeiska stolthet med att berätta att det inte är så längre.

Hans Rosling@youtube

Dessutom så bör det sägas att de vill expandera till detaljhandeln p.g.a. att det gick dåligt under "finanskrisen", de misslyckades att möta sitt årliga tillväxtmål på 30 %. 30 % är helt stört mycket, det kommer de inte att kunna möta speciellt länge till.

T(t,u) = u*1.3^t

Där T är den totala tillväxten under tiden t år och med ursprungstillståndet u.

Tillväxt brukar normalt beräknas på omsättning och foxconns omsättning för 2008 var $78.8 miljarder. Vilket på tio år skulle växa till ofattbara $835.6 miljarder

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av abflex
Tyvärr så måste jag skada din angloeuropeiska stolthet med att berätta att det inte är så längre.

Hans Rosling@youtube

Lite OT men men..

Det där känndes ju rätt jävla bullshit han ignorerar ju det allra viktigaste i sina statistiker, teknisk utveckling. Det är rätt självklart u länder har bättre hälsa/ekonomi ratio nu än vad USA hade för ett antal år sen när dom låg på samma ekonomiska plan. Tekniken har nämligen utvecklats avsevärt sedan dess och mycket tack vare just den ekenomin......

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stormload
H&M har ju 10.000 butiker i Stockholm.

Mmm precis, H&M butikerna täcker hela stockholms yta, en H&M stad alltså.

OnT: Hade ingen aning om att Foxconn tillverkade allt detta, trodde bara de va en vanlig moderkortstillverkare =/

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB

Permalänk
Medlem

Håller med om att det låter farligt att en tillverkare tillverkar typ all hårdvara :/ Blir väl EU domstolen som får dra till med lite böter för dem sen också då

Permalänk
Medlem

Tja, det viktigaste för hälsa är nog faktiskt renlighet och för det krävs inte mycket teknik utan mest kunskap.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Självklart är det mest marknadsföringsskryt vi hör här. En sjuhelvetes många butiker kommer de nog smälla upp, men inte fan kommer det bli 10.000 fullskaliga showcasebutiker inte. Förmodligen kommer de franchise:a butiksidén till kinesiska småföretagare, och det kommer inte se ut som någon Apple Store direkt. Kommer förmodligen bli 9000 Foxconn-hål i kinesiska väggar utspritt över landet är min gissning.

Men jag kan ha fel.

Visa signatur

MacBook Pro 15" 2.4GHz Core 2 Duo, X25-M 160 GB