Permalänk

Ubuntu.se Remix 4.1

Ubuntu.se Remix 4.1 i386 och x86_64 (32/64 bits)

Detta är vår nya version av Ubuntu.se Remix 4.1 baserad på Ubuntu Linux 9.10. Det är också en uppgradering av Ubuntu.se Remix 4.0 med ny kärna, xorg-server och annat som kommer från Canonical. Vi hoppas att tidigare problem, som upplevts vid installation, nu skall vara korrigerade.

Syftet med Ubuntu.se Remix är att skapa ett operativsystem som är enkelt att använda, redan från start, efter installationen. Vår remix är kompletterad med programvara som gör att du kan se på video och lyssna på musik "out of the box". Vi har också lagt till ett antal programförråd för att du skall få tillgång till fler nyttiga programvaror. Här kan du välja enstaka program du vill installera eller en hel kategori. En annan nyhet är att vi skapat en ikon på skrivbordet för att du skall kunna installera Sun Java och själv kunna acceptera användarlicensen.

Datormagazin, nummer 11 2009, skriver om vår tidigare version, Ubuntu.se Remix 3.0:

”Välfungerande distribution

Med Ubuntu.se Remix 3.0 slipper du att installera stöd för multimedia i efterhand. Dessutom får du ett fullt fungerande system som är helt översatt till svenska. Distributionen kan verkligen rekommenderas till alla utom de mest fanatiska anhängarna av öppen källkod.”

Har du frågor om vår Ubuntu Remix, kontakta oss gärna genom att posta ett inlägg i vårt forum på ubuntu.se, där vi också erbjuder support. Supporten är endast tillgänglig på det svenska språket.

För att ladda ner remixen, läs mer om det på vår webbsida och i forumet.

Lycka till med installationen!

Teamet bakom ubuntu.se

Permalänk
Medlem

Måste jag verkligen bli medlem på erat forum för att tanka hem .torrent filen .. ?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Can0n
Måste jag verkligen bli medlem på erat forum för att tanka hem .torrent filen .. ?

All nedladdning av bifogade filer, i forumet, kräver registrering.

Micke

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av No1Viking
All nedladdning av bifogade filer, i forumet, kräver registrering.

Micke

Men gosse. Då blir det vanliga Ubuntu

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Can0n
Men gosse. Då blir det vanliga Ubuntu

Lycka till!

Micke

Permalänk
Medlem

Om det är en remix av ubuntu 9.10 så antar jag att ljudsystemet är samma som i vanliga ubuntu? Kan varken köra Ubuntu 9.10 eller senaste Linux Mint 8 pga att ljudsystemet är helt omgjort och lirar inte ihop med Intel ICH8, åtminstone inte när man kör IEC958. Har försökt lösa det genom alla möjliga svar jag har fått i forum, men inget har tyvärr hjälpt, så senaste ubuntu samt alla distros som är baserade på det måste tyvärr hoppas över.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bejje
Om det är en remix av ubuntu 9.10 så antar jag att ljudsystemet är samma som i vanliga ubuntu? Kan varken köra Ubuntu 9.10 eller senaste Linux Mint 8 pga att ljudsystemet är helt omgjort och lirar inte ihop med Intel ICH8, åtminstone inte när man kör IEC958. Har försökt lösa det genom alla möjliga svar jag har fått i forum, men inget har tyvärr hjälpt, så senaste ubuntu samt alla distros som är baserade på det måste tyvärr hoppas över.

Dina farhågor är korrekta och helt valida. Dock är det så att vår remix har en ny kärna inkluderat en hel del andra uppdateringar. Listar dem nedan.

Kärna:

Citat:

linux-headers-2.6.31-15 linux-headers-2.6.31-15-generic linux-image-2.6.31-15-generic

Uppgraderade, övriga, paket som finns i vår remix:

Citat:

adduser apparmor apparmor-utils apport apport-gtk avahi-autoipd avahi-daemon
binutils brasero checkbox checkbox-gtk cups cups-bsd cups-client cups-common
empathy empathy-doc evince evolution evolution-common
evolution-documentation-en f-spot firefox firefox-3.5 firefox-3.5-branding
firefox-3.5-gnome-support firefox-gnome-support gnome-about
gnome-desktop-data gnome-settings-daemon grub-common grub-pc
gstreamer0.10-alsa gstreamer0.10-plugins-base-apps gstreamer0.10-x
gtk2-engines gtk2-engines-murrine gtk2-engines-pixbuf ibus ibus-gtk
initscripts kerneloops-daemon libapparmor-perl libapparmor1 libavahi-client3
libavahi-common-data libavahi-common3 libavahi-core6 libavahi-glib1
libavahi-gobject0 libavahi-ui0 libbrasero-media0 libclutter-gtk-0.10-0
libcups2 libcupscgi1 libcupsdriver1 libcupsimage2 libcupsmime1 libcupsppdc1
libempathy-common libempathy-gtk-common libempathy-gtk28 libempathy30
libenchant1c2a libevdocument1 libevview1 libgail-common libgail18 libgd2-xpm
libgnome-desktop-2-11 libgstreamer-plugins-base0.10-0 libgtk2.0-0
libgtk2.0-bin libgtk2.0-common libgudev-1.0-0 libhtml-parser-perl libibus1
libindicate-gtk1 libindicate3 libnautilus-extension1 libpoppler-glib4
libpoppler5 libpython2.6 libsmbclient libudev0 libvorbis0a libvorbisenc2
libvorbisfile3 libwbclient0 linux-firmware linux-libc-dev nautilus
nautilus-data nvidia-common poppler-utils python python-apport python-avahi
python-ibus python-minimal python-problem-report python-ubuntuone-client
python2.6 python2.6-minimal rhythmbox samba-common samba-common-bin
smbclient system-tools-backends sysv-rc sysvinit-utils totem-common tzdata
ubuntu-xsplash-artwork ubuntuone-client ubuntuone-client-gnome udev
update-manager update-manager-core xsane xsane-common xsplash
xulrunner-1.9.1 xulrunner-1.9.1-gnome-support

Ovanstående är ingen garanti för att det fungerar, men man kan testa!

Micke

Permalänk
Medlem

Om det kräver registrering kan jag säga att det blir en distro med seriösa utvecklare

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Razoz
Om det kräver registrering kan jag säga att det blir en distro med seriösa utvecklare

Bra!
Lycka till du med.

Micke

Permalänk

Det som jag ställer mig helt oförstående till är hur man kan se oss som oseriösa. Tittar man lite till, i vårt forum, kan man konstatera att det finns ett antal länkar för direkt nedladdning i gigabithastighet. Där krävs det ingen som helst registrering, någonstans.

Hur som helst är Internet fritt i det avseendet att man gör vad man vill, när man vill, med tanke på förutsättningarna som finns till buds. Jag kommer varken att kritisera eller fördöma någon som känner att de måste ladda ner via torrent, med registrering som följd, för att använda sig av vår remix.

Registreringskravet gäller för alla bifogade filer i forumet, oavsett filtyp.

Micke

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av No1Viking
Dina farhågor är korrekta och helt valida. Dock är det så att vår remix har en ny kärna inkluderat en hel del andra uppdateringar. Listar dem nedan.

Kärna:

Uppgraderade, övriga, paket som finns i vår remix:

Ovanstående är ingen garanti för att det fungerar, men man kan testa!

Micke

Tack Micke, vilken kärna är default i Ubuntu 9.10? Har du koll på vilken som är default i Linux Mint 8? Sitter på jobbet nu så jag kan tyvärr inte kolla.

Edit: Klart jag kan, jag är bara lite lat. Ska genast googla

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bejje
Tack Micke, vilken kärna är default i Ubuntu 9.10? Har du koll på vilken som är default i Linux Mint 8? Sitter på jobbet nu så jag kan tyvärr inte kolla.

Edit: Klart jag kan, jag är bara lite lat. Ska genast googla

Om jag inte minns fel är det 2.6.31-14, alternativt någon tidigare version.

Micke

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av No1Viking
Det som jag ställer mig helt oförstående till är hur man kan se oss som oseriösa. Tittar man lite till, i vårt forum, kan man konstatera att det finns ett antal länkar för direkt nedladdning i gigabithastighet. Där krävs det ingen som helst registrering, någonstans.

Hur som helst är Internet fritt i det avseendet att man gör vad man vill, när man vill, med tanke på förutsättningarna som finns till buds. Jag kommer varken att kritisera eller fördöma någon som känner att de måste ladda ner via torrent, med registrering som följd, för att använda sig av vår remix.

Registreringskravet gäller för alla bifogade filer i forumet, oavsett filtyp.

Micke

Jag tar er absolut inte som oseriösa, jag var trött och grinig antar jag. Märkte efter mitt inlägg att man kunde ladda hem .iso filerna utan registrering. Ska testa Remix när jag får min nya ThinkPad

Permalänk
Medlem

Ska nog ta och ladda ner och testa för att se om nyare kärnan gör någon skillnad för att ljudet ska funka bättre än Ubuntu.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag missförstod tidigare inlägg, men kärnan som just nu används i Ubuntu 9.10 är även det .31-15.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusW
Vet inte om jag missförstod tidigare inlägg, men kärnan som just nu används i Ubuntu 9.10 är även det .31-15.

Ahh ok, det är samma. Jag fick uppfattningen tidigare att remixen hade nyare kärna, men så var tydligen inte fallet och mycket riktigt fungerar inte ljudet i denna heller. Får nog hålla mig till Ubuntu 9.04 eller Linux Mint 7 som det ser ut nu.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Aha, det finns att tanka utan tjafs! Varför sade du inte det då?

Blir väl att testa i helgen, får se

Permalänk
Inaktiv

De flesta betalar tusentals kronor för sina operativsystem... I linuxvärlden bråkar vi om gratis (men tidsödande, säkert 2 minuter) registrering på ett forum...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
De flesta betalar tusentals kronor för sina operativsystem... I linuxvärlden bråkar vi om gratis (men tidsödande, säkert 2 minuter) registrering på ett forum...

Antagligen därför vi bråkar om det, eftersom vi får allting gratis och slipper böka med annat

Permalänk

Kan däremot tipsa om Fedora 12 som hos mig fungerar utmärkt. I denna distro fungerar både standby lägen samt ljudet. Har strulat runt och lagt en massa tid på både Ubuntu utan fungerande standby. Provade sedan Linux Mint som var fräscht och snyggt men där slutade ljudet att fungera från version 8.0. Nackdelen med Fedora är dåligt stöd för svenska.

Som sagt, finns ingen distro som täcker allt, man får lägga en jäkla massa tid och efterforskning för att få det att fungera. Annars kan man ju köra Windows 7, där får man alla basic funktioner att fungera direkt.