Intel ändrar policy för Centrino

Permalänk
Melding Plague

Intel ändrar policy för Centrino

Intel öppnar upp för nätverkskretsar från andra tillverkare i Centrino, ett varumärke för bärbara datorer.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Permalänk
Inaktiv

Verkar bra ^^ Hoppas Realtek får in nåt, har alltid gillat dom.

Permalänk
Medlem

Lite förvånade men ett mycket bra steg i rätt riktning.

Permalänk
Avstängd

Dåligt.
Det gör ju att Centrino bara blir ett namn som inte betyder något.
Förut när man köpte Centrino, så visste man att man fick Intel prylar, och att det integrerades bra.

Inte fan vill jag köpa en Centrino och sedan upptäcka att det är ett VIA chipset, SiS grafikkrets med Atheros nätverk.

Nej, jag vill ha så att om jag köper Centrino så får jag Intel processor, styrkrets, grafikkrets och nätverk.
Köper jag AMD mobile platform så vill jag ha AMD processor, styrkrets, grafikkrets.

Jag vill inte ha grafikkrets från SiS.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silverknife
Dåligt.
Det gör ju att Centrino bara blir ett namn som inte betyder något.
Förut när man köpte Centrino, så visste man att man fick Intel prylar, och att det integrerades bra.

Inte fan vill jag köpa en Centrino och sedan upptäcka att det är ett VIA chipset, SiS grafikkrets med Atheros nätverk.

Nej, jag vill ha så att om jag köper Centrino så får jag Intel processor, styrkrets, grafikkrets och nätverk.
Köper jag AMD mobile platform så vill jag ha AMD processor, styrkrets, grafikkrets.

Jag vill inte ha grafikkrets från SiS.

Det är ju bara nätverkskretsen som det blir fritt val av. De andra kretsarna kommer fortfarande att behöva komma från Intel.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SprengdPanda
Verkar bra ^^ Hoppas Realtek får in nåt, har alltid gillat dom.

Ja, realtek förknippas ju verkligen med kvalitet

Permalänk

Kan vara lika bra som dåligt.. vill man ha intel så vill man o köper därmed grejor man vet vad man får. sen så finns de för och nackdelar med att stänga andra aktörer ute priset är ju en och att få bättre hårdvara.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Eeeh, ni klagar på realtek medan intels egna integrerade grafikkort är rent ut sagt skit....

Permalänk
Inaktiv

Grafikkort är skit men nätverks komponenter är bland de bästa. Ingen hade klagat om det gick att få integrerat AMD grafik. Men at byta ut intel nätverkskort mot realtek och liknande är ju tragiskt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av guos89
Eeeh, ni klagar på realtek medan intels egna integrerade grafikkort är rent ut sagt skit....

Intels GMA X4500 grafikkrets är säkert okej.
Iaf för att surfa, kolla på film, spela enklare spel.
Dessutom är drivrutinerna öppen källkod.

Jag tar hellre en grafikkrets som är strömsnål och klarar enklare grejer som surfa och kolla på film, och har bra batteritid, än någon kraftfullare grafikkrets som kan spela nya 3D spel men drar massa ström och medför dålig batteritid.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av guos89
Eeeh, ni klagar på realtek medan intels egna integrerade grafikkort är rent ut sagt skit....

Realtek gör bara skitkretsar, det gör inte intel.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SprengdPanda
Verkar bra ^^ Hoppas Realtek får in nåt, har alltid gillat dom.

Jo det är ju bra när det är något av sumpig kvalité

Intels nätverkskretsar är överlägsna alla andras, men haha deras grafikkretsar är ett skämt! :D:up:

Visa signatur

Balle

Permalänk
Medlem

Jag köpte en LG-dator med centrino-märkning.

Kul när jag märkte att det var noname-krets i...

Det är nog inte helt ovanligt att företag funkar redan idag.

Slutsats: LG är skit.

Visa signatur

Om ni skriver till mig, var god citera

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AxMi-24
Grafikkort är skit men nätverks komponenter är bland de bästa. Ingen hade klagat om det gick att få integrerat AMD grafik. Men at byta ut intel nätverkskort mot realtek och liknande är ju tragiskt.

Jag väljer Realtek över Intel's anyday. Då dom funkat hitills, medans det andra har krånglat.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk

Skulle aldrig välja något annat än Intel när det gäller nätverkskort, möjligtvis 3Com. Just nu är det enbar intelkretsar i mitt nätverk och det är minst sagt lovley. Fruktansvärt stor skillnad när man gick från skräpiga realtekkretsar till intelkretsar för några år sedan.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

haha, intel tänker: Oj, vi har konkurrens, bäst vi släpper in dem, så ser bra ut...

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hockexx
Jag väljer Realtek över Intel's anyday. Då dom funkat hitills, medans det andra har krånglat.

LOL du har då aldrig testat intels nätverk, att vara realtek fanboy är det dummaste man kan vara

Visa signatur

Balle

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SprengdPanda
Verkar bra ^^ Hoppas Realtek får in nåt, har alltid gillat dom.

realtek kan jämföras med ace nätagg och intel kan jämföras med be quiet, hoppas du förstår hur mkt bättre intels nätkretsar är.

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Hehe, är väl inget fel på realtek? aldrig haft nått problem med mitt nätverkskort

Permalänk
Medlem

Jag skulle ta Intels nätverk any day över Realtek! Dom fungerar alltid grymt bra, jag sorterade t.o.m bort vissa laptops inför senaste köpet om det inte fanns möjlighet att köra Intel's trådlösa.

Permalänk
Medlem

Det bästa köp jag gjort till min dator alla kategorier är ett intel PCI-E Gigabitnätverkskort. Överlägset.

Varför?

Jag vet att det ALLTID fungerar fullt ut. Aldrig problem, behöver aldrig ens tänka tanken att det är det kortet eller dess drivrutiner som krånglar när det är problem med nätverkat. Prestandan är så mycket bättre än andra nätverkskort jag provat. Drivrutinerna innehåller massvis med prestanda och stabilitetsrelaterade inställningar, som saknas för integrerade. Klarar hur många anslutningar som helst.

Summan av kardemumman:

KÖP ett intel NIC, köper ni gigabit PCI-E så blir det inte omordernt på ett bra tag och håller troligtvis en livstid. Inte är de särskilt dyra heller.

Visa signatur

Blessed is the mind too small for doubt.

Permalänk
Avstängd

Att hävda (som flera har gjort) att intel gör de bästa nätverksadapterskretsarna (visst måste man bara älska det svenska språket där man får konstruera egna, nya, superlånga ord) är bara dumt. Till exempel gör Cisco väldigt bra kretsar. Det gör även sun, listan kan göras lång.

Permalänk
Medlem

Eftersom detta gäller just nätverkskorten så känns det rätt dåligt, kommer innebära högre andel skräp än det redan är.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av abflex
Att hävda (som flera har gjort) att intel gör de bästa nätverksadapterskretsarna (visst måste man bara älska det svenska språket där man får konstruera egna, nya, superlånga ord) är bara dumt. Till exempel gör Cisco väldigt bra kretsar. Det gör även sun, listan kan göras lång.

Får inte glömma Broadcom!

Permalänk
Inaktiv

Ärligt talat så är intel vad 3com var för 100Mbit nät med sin 905x serien. Det fungerar utmärkt och stöds av allt och alla.

Broadcom och realtek är billigt skräp för folk som offrar vad som helst för några kronor lägre pris. (samma som köper billig skärm eller lite minne till monster CPU)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AxMi-24
Ärligt talat så är intel vad 3com var för 100Mbit nät med sin 905x serien. Det fungerar utmärkt och stöds av allt och alla.

Broadcom och realtek är billigt skräp för folk som offrar vad som helst för några kronor lägre pris. (samma som köper billig skärm eller lite minne till monster CPU)

3c905 var fina tider. Även 3c509 på den riktigt gamla tiden.

Du är nog rejält ute och cyklar när du tycker att broadcom är "billigt skräp" Broadcom sitter i många servrar.