Fujitsu släpper 500-gramsdator

Permalänk
Melding Plague

Fujitsu släpper 500-gramsdator

En ny MID (Mobile Internet Device) från Fujitsu klämmer in Intel Atom i ett minimalt skal.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Lite för liten skärm och speciellt tangentbord. Tycker nästan att de kan ta bort de helt och lägga in ett virtuellt via mjukvara.

Annars är det bra prestanda på en så lite grej.

Permalänk

För liten skärm men annars var den rätt så cool.

Visa signatur

| R5 2600 | 32GB DDR4 | RTX 2060 super |
Vänligen citera ifall du vill ha ett svar

Permalänk
Inaktiv

Fan vilken ball liten sak ^^ Inte för att jag kommer köpa men hade nog viljat sett lite mer batteritid

Permalänk
Medlem

Lite "Vill Ha" Faktor e de allt.

Vore Gött å han en sån så man kan ligga i soffan och tjöta på msn och och som en "fjärr" till ÜBER datorn när man kör film till tv'n osv

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk

Maxar den crysis :D? ;P

Visa signatur

Dator: Gigabyte GTX 275 | Intel Q9400 | 4 GB RAM | Lian Li Pc-7F | Corsair 650W | 500Gb Hdd
Ljud: Cerwin-Vega A123 | Cerwin-Vega XLS-12S

Permalänk
Medlem

Känns som ingen kommer köpa denna när Apple kommer ut med sin stora pekskärm/dator

Permalänk
Medlem

Nånting som jag tyvärr stör mej på nåt enormt i sånna här produkter eller mobiler för den delen....Använd HELA ytan till själva skärmen, inte en massa onödiga snabbknappar eller bara oanvända ytor. Lovar att denna produkt skulle genast kännas både modernare och hetare om dom hade skippat dom där onödiga snabbknapparna bredvid skärmen och maxat ut skärmytan ända till kanterna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddit
Känns som ingen kommer köpa denna när Apple kommer ut med sin stora pekskärm/dator

Beror väl lite på om man gillar apples produkter... jag gillar dem inte.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddit
Känns som ingen kommer köpa denna när Apple kommer ut med sin stora pekskärm/dator

Beror väl på Apples prissättning.

Jag tycker iaf att denna ser sjukt najs ut, vill lätt ha en, men vad kommer priset bli, med tanke på att den innehåller SSD ? :/

EDIT: Såg att Vaio P kostar 12 000 Antar att denna hamnar på något liknande

Visa signatur

GTX1070 - i7 4790 - 32GB RAM

Permalänk

nu börjar det likna något, nu behöver dom bara maxa skärmen över hela övre ytan, samt bygga in en mobil, så står den på min önskelista

Permalänk
Medlem

3 timmar batteritid känns alldeles för lite.
Tar bort hela poängen med en sådär ultraportabel dator imo.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alibababert
nu börjar det likna något, nu behöver dom bara maxa skärmen över hela övre ytan, samt bygga in en mobil, så står den på min önskelista

Mobil må vara, men jag håller absolut med om att den där skärmen helt enkelt inte duger. En milimeter runt om som säkerhetsmarginal för fysiskt våld borde räcka - ska det vara så svårt att utnyttja hela ytan? Antar att någon teknisk problematik sätter gränsen?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
3 timmar batteritid känns alldeles för lite.
Tar bort hela poängen med en sådär ultraportabel dator imo.

+1

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Avstängd

Ja, tack - om skärmen inte hade varit en liten fyrkant i mitten.

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem

Multitouch, SSD... låter inte gratis. 3h batteritid är dessutom alldeles för lite. Det är något jag känner rent generellt när det kommer till laptops. Även t ex. 5h känns för mig som ganska lite år 2009. När revolutioneras batteritekniken så att vi kan se batterier med 12h+ kapacitet?
Tills dess fortsätter jag anse att bärbara datorer endast är stationära datorer som kan användas mellan Eluttag A och Eluttag B, men inte mer än så.

MVH //Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

För liten för att vara användbar och samtidigt för stor för att vara användbar...

EDIT: Wohoo, julikoner

Permalänk
Medlem

*Större skärm
* Längre batteritid
* Inbyggd GPS
Då snackar vi

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32GB DDR5-6000 | 4,5TB SSD | RTX 4070 12GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16GB DDR4-2933 | 1,5TB SSD | RTX 3070 8GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 24GB DDR4-2400 | 756GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorian
Multitouch, SSD... låter inte gratis. 3h batteritid är dessutom alldeles för lite. Det är något jag känner rent generellt när det kommer till laptops. Även t ex. 5h känns för mig som ganska lite år 2009. När revolutioneras batteritekniken så att vi kan se batterier med 12h+ kapacitet?
Tills dess fortsätter jag anse att bärbara datorer endast är stationära datorer som kan användas mellan Eluttag A och Eluttag B, men inte mer än så.

MVH //Gorian

Det beror väl på hur många celler man vill släpa med sig, vikt och pris. Det går ju att klämma in över 100Wh i en laptop om man vill (Thinkpad med 9cells + 3 cells ultrabay), men då väldigt många laptops idag antingen kör batterier baserade på 18650-cellen så är man ju begränsad till vissa setuper. Men har man en laptop som går på 10-11V så kan ju tillverkaren strippa bort expresscard, hårddisk, optisk, högtalare osv och slänga in ett monster 15-cellersbatteri och få ut ~120Wh, kan du då får ner förbrukningen på datorn till 12W så har du ju tio timmars batteritid där. Fortfarande en ganska nischad marknad med såpass lång batteritid. Men visst håller jag med om att 3h är väldigt lite för en sån här liten rackare.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rushdie
Det beror väl på hur många celler man vill släpa med sig, vikt och pris. Det går ju att klämma in över 100Wh i en laptop om man vill (Thinkpad med 9cells + 3 cells ultrabay), men då väldigt många laptops idag antingen kör batterier baserade på 18650-cellen så är man ju begränsad till vissa setuper. Men har man en laptop som går på 10-11V så kan ju tillverkaren strippa bort expresscard, hårddisk, optisk, högtalare osv och slänga in ett monster 15-cellersbatteri och få ut ~120Wh, kan du då får ner förbrukningen på datorn till 12W så har du ju tio timmars batteritid där. Fortfarande en ganska nischad marknad med såpass lång batteritid. Men visst håller jag med om att 3h är väldigt lite för en sån här liten rackare.

Apples macbook pro har uppemot 8 timmars battertid om man surfar lätt, jobbar i word/excel och lyssnar på musik samtidigt.
Alltså inga tunga jobb men ändå långt ifrån idle.
Det är rätt imponerande.

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag den ser ut som någon gammal spelkonsol, typ gameboy. Tror inte den kommer bli en hit iallafall. Väldigt ful och ser omodern ut.

Permalänk
Medlem

Jag hade då köpt den om inte priset skule bli mer än 3000-4000, men antar att det blir ett 5-siffrigt tal

Visa signatur

GTX1070 - i7 4790 - 32GB RAM

Permalänk
Medlem

Man kan fästa den på armen, lacka om den och få något som liknar en Pip-boy från Fallout 3

Visa signatur

Mitt grafikkort är större än ditt.