Permalänk
Medlem

Koppla Ubuntu till min domän

Hejsan.

Jag ska installera ubuntu på min server som jag vill ha koppla till min domän (www.min.se) och när jag går in på www.min.se så vill jag komma till en inloggningsruta och därifrån ska jag kunna få tag i alla utdelade filer.. Går det ens? Finns det ngn guide eller liknade?

Mvh __OMP

Visa signatur

Quad Core

Permalänk
Permalänk
Avstängd

Det du vill göra finns det en mängd olika sätt att göra. Det lättaste är inte att göra det med webgränssnitt utan med FTP (eller sFTP). Det kräver dock en klient men det finns portabla sådanna. FileZilla är en personlig favorit.

Att göra det med webUI kräver massor med pill för att det ska fungera på ett säkert sätt. Det bästa skulle nog vara att sätta upp en php (eller vad du nu gillar) med databas och lägga upp ett användarkonto.

Det är i sig en jättebra sak men det är overkill om du bara ska dela filer.

Det här bör du finna intressant.

HOWTO : Create a FTP server with user access (proftpd)

Lycka till, du blir med tiden antagligen en riktig terminalkrigare

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar också (S)FTP, men om man enkelt vill ha alla sina filer utdelade så kan man väl sätta webrooten att vara i sitt /home och sen köra htpassw för att få inloggning. Detta är dock inte särskilt säkert tror jag. Kör på SFTP.

Permalänk
Medlem

SSHFS är en bekväm möjlighet. http://en.wikipedia.org/wiki/SSHFS
Är det bara enstaka filer du vill komma åt så är scp en enkel lösning. Du måste dock ha en SSH-server installerad och använda en SSH-klient för att komma åt servern (scp och sftp ingår i dessa). Med scp kan du komma åt alla filer på servern.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för alla svar! Jag ska kika närmare på alla tips lite senare idag och hoppas att jag får det att fungera

Igår natt när jag satt och pillade så försökte jag få kontakt med min domän genom Gftp, Men det hände lite konstiga saker då.

1. Gftp sa att jag inte kunde använda mitt användarnamn och lösenord till domänen, då domänen krävde anonyma inloggningar bara :S
2. Sedan sa den också att jag inte kunde lägga till filer på den eller så för det hade jag inte behörighet till.

Sen undrar jag lite över hur domänen ska vara inställd, Ska jag peka om den till min dators ip ?

Har loopia..

Tack för allt!

Kom på en till sak som jag började fundera över inatt, När jag väl fick kontakt med domänen så fanns det ett cache minne där av något slag. Dessutom så hängde jag inte med i det programmet om vart man ska lägga filerna som ska ut på domänen, för på själva domänen så finns det ju inget utrymme.. Alltså måste dom ligga på datorn men förstod inte riktigt hur jag skulle få in det på domänen..

Visa signatur

Quad Core

Permalänk
Hedersmedlem

Hos Loopia: välj t ex "Skicka vidare till extern URL" och skriv in ditt IP-nummer (om du har fast), eller använd något verktyg för automatisk DNS-uppdatering (om du har dynamiskt IP från din ISP).

Om du kommit så långt att du om du skriver in http://min.se/ i t ex Firefox och du ser att du redirectas till ditt IP så är det steget avklarat. Ifall du har en webserver igång så ska du se din default-sida, annars kommer du få ett meddelande om att värden inte svarar, men det är inte så konstigt om du inte har någon server igång som vill svara på port 80.

På datorn: installera en SSH-server, är mycket möjligen standard i Ubuntu, annars borde det inte vara mer än att köra "sudo aptitude install ssh" i en terminal.

I ditt FTP-program (t ex Filezilla): testa skriva in ditt IP som host, välj SFTP som protokoll, ange användarnamn, lämna alla inställningar som standard. Funkar det kommer ditt lösenord efterfrågas och du får upp katalogstrukturen på din server i Filezilla.

Testa sen exakt samma sak fast med host: min.se i stället.

Om något inte fungerar så bör du nu kunna lokalisera närmre var felet ligger iaf.

Detta är om du vill använda SFTP alltså. Andra alternativ:

Sätt upp FTP-server, t ex Pure-FTPd. Krångligare för dig (lite beroende på vad du tänkt att göra).

Sätt upp webserver, t ex Apache, och välj sedan något alternativ för att visa dina filer (t ex Apaches vanliga listing eller ett PHP-skript eller liknande. Finns många möjligheter). Krångligare att sätta upp.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av phz
Hos Loopia: välj t ex "Skicka vidare till extern URL" och skriv in ditt IP-nummer (om du har fast), eller använd något verktyg för automatisk DNS-uppdatering (om du har dynamiskt IP från din ISP).

Om du kommit så långt att du om du skriver in http://min.se/ i t ex Firefox och du ser att du redirectas till ditt IP så är det steget avklarat. Ifall du har en webserver igång så ska du se din default-sida, annars kommer du få ett meddelande om att värden inte svarar, men det är inte så konstigt om du inte har någon server igång som vill svara på port 80.

På datorn: installera en SSH-server, är mycket möjligen standard i Ubuntu, annars borde det inte vara mer än att köra "sudo aptitude install ssh" i en terminal.

I ditt FTP-program (t ex Filezilla): testa skriva in ditt IP som host, välj SFTP som protokoll, ange användarnamn, lämna alla inställningar som standard. Funkar det kommer ditt lösenord efterfrågas och du får upp katalogstrukturen på din server i Filezilla.

Testa sen exakt samma sak fast med host: min.se i stället.

Om något inte fungerar så bör du nu kunna lokalisera närmre var felet ligger iaf.

Detta är om du vill använda SFTP alltså. Andra alternativ:

Sätt upp FTP-server, t ex Pure-FTPd. Krångligare för dig (lite beroende på vad du tänkt att göra).

Sätt upp webserver, t ex Apache, och välj sedan något alternativ för att visa dina filer (t ex Apaches vanliga listing eller ett PHP-skript eller liknande. Finns många möjligheter). Krångligare att sätta upp.

Okej, tack så mycket för den detaljerade beskrivningen.
på loopia sa dom att jag skulle göra en DNS pekning typ A till mitt ip nummer. Men ska testa URL pekning istället då!

Igår när jag mixtrade lite så gick jag ut på min domän och kollade och då stod det "It Works!" Sen stod det något om att det inte finns något material inlagt på domänen.. så jag måste ju ha varit på rätt spår iaf!

Det är meningen att jag och många andra ska använda min domän för att kunna logga in och hämta mängder med filer stora som små, med inloggning och lösenord så klart.

Sen är det tänkt att bygga vidare på det och ha till exempel en torrent program som sköter alla nerladdningar osv. men det är i ett senare skede i såna fall!

Någon som vet vad Port 21 timed out betyder? Har stängt av brandväggen i routern helt.. :s

Visa signatur

Quad Core

Permalänk
Medlem

haha nu gjorde jag en DNS pekning typ A till mitt ip och när jag går in på min domän så vidarbefodras jag till min router.. är det någon som har en lösning ?

Tror jag hittade lösningen, var ut på min router och kollade och där stod det att jag hade en helt annan ip addres än vad www.whatsmyip.com sa att jag hade.. Men jag gick in på loopia iaf och pekade om så att det ska vara rätt

Så om jag går in på min www så står det att domänen är parkerad hos loopia..

Ska fixa resten senare

Visa signatur

Quad Core

Permalänk
Hedersmedlem

Sitter du bakom router också så behöver du göra port forwarding till din dator för att anropen ska hitta fram.

Du försöker göra (minst) två saker samtidigt nu, skulle rekommendera att du först får din server att fungera och svara på anrop via IP-adressen och sen när det är klart så ställer du in Loopia.

"It works!" är vad Apache brukar säga som standard när man satt igång det.

Du ska peka Loopia till ditt externa IP, just det IP som t ex http://www.whatismyip.com/ säger till dig. Det är det IP som du har ut mot internet, som din router har. Din dator har lokalt ett IP typ 192.168.0.2, men det är bara åtkomligt innanför din router.

När någon anger t ex min.se:22 så anropar de rent tekniskt din router på port 22. Du får säga till routern att den ska vidarebefordra anrop på just port 22 till din servers lokala IP, 192.168.0.2. Hur du gör beror på router.

Vad som ska hända är att någon som vill komma åt din server kommer skriva in min.se, de skickar då request till sin DNS-server som listar ut att det är Loopia som har hand om den domänen, Loopia säger att anrop ska vidarebefordras till din routers IP, din router tittar på anropet och ser i sina inställningar att det beroende på anropsport ska vidarebefordras till en viss port på din servers lokala IP som då kan svara. Det är alltså en hel del steg som ska klaffa.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.