4 GB DDR3 på en modul från Crucial

Permalänk
Melding Plague

4 GB DDR3 på en modul från Crucial

Lexar Media rullar ut rymliga DDR3-moduler under det välkända varumärket Crucial.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte varför de är så dyra?

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Medlem

Och för i7-system med 6 minnesplatser? 6*4=24gb o.O

Ska bli kul att se den första datorn i galleriet som använder det, när det väl sker

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk

haha fan va fett

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem

Vad menas med CL9? Vilket är bäst? Låg "CL" eller hög? Har alltid undrat.

Visa signatur

R7 5800X - RTX 3080

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasidop
Vad menas med CL9? Vilket är bäst? Låg "CL" eller hög? Har alltid undrat.

Lägre CL är OFTAST bättre.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
ASUS Nordic

Underbart att det äntligen är DDR3 4GB-moduler på väg ut på marknaden.

Har väntat på att det ska bli möjligt att kunna köra stor nog virtuell ram-drive för att rymma hela World of Warcaft. Redan med de viktigaste texturerna lagrade i en skuggad partition i minnet gör det till ett helt annat spel.

En given uppgradering inför Cataclysm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scienta
Och för i7-system med 6 minnesplatser? 6*4=24gb o.O

Ska bli kul att se den första datorn i galleriet som använder det, när det väl sker

Men 4 kärniga CPUer kan väl bara nyttja 16gb totalt?

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimpim666
Men 4 kärniga CPUer kan väl bara nyttja 16gb totalt?

Nu ger jag mig ut på hal is här, men det har väl inte med antalet kärnor i processorn att göra, så länge det är en 64bitars sådan, samt moderkort och OS stöder det?

Minns btw att Windows 7 Ultimate stöder strax under 128GB RAM enligt specifikationerna.

/joar.

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Proffsmobbare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasidop
Vad menas med CL9? Vilket är bäst? Låg "CL" eller hög? Har alltid undrat.

CL brukar stå för vilka timings minnet har.

Vissa program tar fördel av hög frekvens, andra tar fördel av låga timings.
Timings och frekvens brukar tyvärr också vara varandras motpoler.

Det är iallafall vad jag har fått lära mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kinc
Underbart att det äntligen är DDR3 4GB-moduler på väg ut på marknaden.

Har väntat på att det ska bli möjligt att kunna köra stor nog virtuell ram-drive för att rymma hela World of Warcaft. Redan med de viktigaste texturerna lagrade i en skuggad partition i minnet gör det till ett helt annat spel.

En given uppgradering inför Cataclysm

Hur ser elitklockaren på detta med timings/hastighet i vardags-sammanhang? Är det värt att köra mkt mer i RAM istället för att få shjysstare timings?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scienta
Hur ser elitklockaren på detta med timings/hastighet i vardags-sammanhang? Är det värt att köra mkt mer i RAM istället för att få shjysstare timings?

Det är värt att köra mer ram, men har du t.ex. 4x8gb = 32gb ram så kommer du nog inte utnyttja allt, och då hjälper det du inte utnyttjar ingenting i prestanda. Så för vardagligt användande bör man ha 4gb+ och vid mycket användande 6gb+ i dagsläget med windows 7. Gör man något speciellt kan det vara värt att skaffa mer ram.
Sen är det inte värt att lägga mkt pengar på snabba minnen. Skaffa då en SSD disk istället eller något annat mer värt.

Ramdisk med dessa?
http://www.misco.se/Product/Product.aspx?P_ItemId=661532&hbx_...
3st såna paket och man får 48gb ram på ett moderkort.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joar
Nu ger jag mig ut på hal is här, men det har väl inte med antalet kärnor i processorn att göra, så länge det är en 64bitars sådan, samt moderkort och OS stöder det?

Minns btw att Windows 7 Ultimate stöder strax under 128GB RAM enligt specifikationerna.

/joar.

Ska vara både OS och CPU som adresserar minnet.
Läste tidigare att Core i7 bara kunde adressera 4gb per kärna och därför onödigt att ha mer än 16gb i core i7 system tills core i9 släpps med fler kärnor.
Det ska ha med minneskontrollerna på CPUn att göra hur mycket minne en cpu kan adressera.

Nu vet jag inte säkert hur det här funkar då jag inte läst något på det. Men det verkade vettigt när jag läste om det tidigare.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimpim666
Ska vara både OS och CPU som adresserar minnet.
Läste tidigare att Core i7 bara kunde adressera 4gb per kärna och därför onödigt att ha mer än 16gb i core i7 system tills core i9 släpps med fler kärnor.
Det ska ha med minneskontrollerna på CPUn att göra hur mycket minne en cpu kan adressera.

Nu vet jag inte säkert hur det här funkar då jag inte läst något på det. Men det verkade vettigt när jag läste om det tidigare.

Verkar helt absurt, det skulle betyda att varje kärna har sitt eget RAM-minne, vilket givetvis inte är sant.

x64-processorer (såsom Core i7) kan adressera upp till 64 bitar, dvs 16 EiB (exa binary byte, eller miljoner GiB). Den begränsande faktorn är antagligen moderkortet, de flesta med socket 1366 har stöd för upp till 24 GiB, d.v.s. 35 bitar minus utrymme för andra komponenter.

Visa signatur

// Jay-C
CPU: i7 2600K @ 4.5GHz 1.35V (load) w/ H80i v2 | GPU: GTX 1660 GAMING
SSD: MX500 500GB | MB: P8Z68-V Pro | RAM: 2x8GB G.Skill 2133 MHz CL11
APU: X-Fi Titanium Pro | PSU: AX850
Samla alla dina betalkort, gratis valutaväxling, Google Pay m.m. med Curve. £5 bonus med länken: https://www.curve.app/join#EAVGZ56E

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrStalker
Verkar helt absurt, det skulle betyda att varje kärna har sitt eget RAM-minne, vilket givetvis inte är sant.

Nej det betyder att en CPU har flera kanaler i minneskontrollern för att överföra information snabbare. En core i7 ska ha 4st minneskontroller.

EDIT: Var ute och googlade och hittade inget vettigt. Bara en massa tester och inte hur mycket en CPU klarar av.
Så jag var nog ute och cyklade.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Vad snackar ni om?
Kärnornas antal har inget med minnesmängden att göra.
En Core i7 har 3 minneskanaler, inte 4 minneskontroller.
16 EiB är 16 "miljarder" (2^30) GiB, inte "miljoner" (2^20)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EoZ
Jag förstår inte varför de är så dyra?

det är ju billigt i min mening?

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem

Synd att det är 1333MHz bara, kan inte Mushkin skynda på att släppa sina 1600MHz 3x4GB med CL7 istället?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Vad snackar ni om?
Kärnornas antal har inget med minnesmängden att göra.
En Core i7 har 3 minneskanaler, inte 4 minneskontroller.
16 EiB är 16 "miljarder" (2^30) GiB, inte "miljoner" (2^20)

Inte alla i7 som har 3 minneskanaler. De i 800-serien har bara 2 minneskanaler.

Om man istället snackar om socket så slipper man förvirringen.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kaptenperre
Ramdisk med dessa?
http://www.misco.se/Product/Product.aspx?P_ItemId=661532&hbx_...
3st såna paket och man får 48gb ram på ett moderkort.

Holy f-n smokes! Vem i all världen behöver det där? :S Använder ens servrar de där minnena? Tkr det verkar så dyrt.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Är det likadant med i7 8xx och i5 som med AMD: går bara sätta CR1 med 2 minnesmoduler och det blir en märkbar prestandahöjning när man kör med CR1?

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32GB DDR5-6000 | 4,5TB SSD | RTX 4070 12GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16GB DDR4-2933 | 1,5TB SSD | RTX 3070 8GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 24GB DDR4-2400 | 756GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Inte alla i7 som har 3 minneskanaler. De i 800-serien har bara 2 minneskanaler.

Om man istället snackar om socket så slipper man förvirringen.

Sorry glömde att i7 finns i två varianter... Ja, sockets är bättre.
LGA1366: 3 kanaler
Allt annat (inte vissa servrar): 2 kanaler

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kinc
Har väntat på att det ska bli möjligt att kunna köra stor nog virtuell ram-drive för att rymma hela World of Warcaft. Redan med de viktigaste texturerna lagrade i en skuggad partition i minnet gör det till ett helt annat spel. [/B]

Hur gör du en skuggad partition i minnet? Du råkar inte ha länk till en guide?

Visa signatur

| Antec P183 | AMD Phenom 2 940 | Corsair XMS2 DDR2 8192 MB | XFX HD4870 | Gigabyte MA-790X-UD3P | Corsair VX 450W | Primärt OS: Arch Linux | Windows 7 x64 |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Glaucous
Hur gör du en skuggad partition i minnet? Du råkar inte ha länk till en guide?

+1

Visa signatur

P182. i5 750@4,01. 5770. 4GB corsair 1600mhz. win7 ultimate 64.X-25 g2 160GB. noctua nh-u12p.
Foto: D5100. 18-55mm.50mm1,8. sb800.

http://corruptio.blog.com/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kinc
Underbart att det äntligen är DDR3 4GB-moduler på väg ut på marknaden.

Har väntat på att det ska bli möjligt att kunna köra stor nog virtuell ram-drive för att rymma hela World of Warcaft. Redan med de viktigaste texturerna lagrade i en skuggad partition i minnet gör det till ett helt annat spel.

En given uppgradering inför Cataclysm

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Glaucous
Hur gör du en skuggad partition i minnet? Du råkar inte ha länk till en guide?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av damiano
+1

http://www.ramdisk.tk/ <--- själv donerat
http://memory.dataram.com/products-and-services/software/ramd...

http://www.google.com/#q=ramdisk

På min gamla dator, när det inte fanns dualcore eller hyper threading, hade jag lagt hela quake 3 arena på ramdisk
snabbare laddningstider är svårare att hitta än idag!

Permalänk
Medlem

Kul! Ramdisk har man ju nästan glömt bort, körde jag i DOS redan på 80-talet ju

Visa signatur

I used to think I was ambivalent but now I'm not so sure

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scienta
Och för i7-system med 6 minnesplatser? 6*4=24gb o.O

Ska bli kul att se den första datorn i galleriet som använder det, när det väl sker

Det blir dagens skratt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rymdvanilj
Det blir dagens skratt!

Det finns ett core i7 med 24gb. Dock använde den bara 21gb och hade 3gb över.
Ändå rätt imponerande.

http://www.tomshardware.com/news/kingston-core-i7-crysis,7194...

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rymdvanilj
Det blir dagens skratt!

Eller dagens work-/renderstation?

Permalänk

När jag gick från 6GB till 12GB har jag knappt märkt någon skillnad alls i något program/spel, dom som börjar prata 24GB och över kan man undra vad dom skall använda datorn till....

Visa signatur

i7 2600K @ 5Ghz^50*100][Cooler Master HAF 932][Asus P8P67 Deluxe Rev B3][Thermalright 120 UE][4*4096GB Corsair Vengance 8-8-8-24][2*120GB Intel 510 SSD Raid0][Radeon HD6870 1000/1200Mhz]