AMD vill äga styrkretsmarknaden

Permalänk
Melding Plague

AMD vill äga styrkretsmarknaden

AMD har inte längre något behov av flera tillverkare av styrkretsar till företagets plattformar utan planerar att ockupera 100 procent av marknaden, precis som Intel.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag undrar hur detta kommer sluta...

3 företag utvecklar processorer, styrkretsar och grafikkort? Ingen släpps in på vardera mark? Detta känns så fel för oss konsumenter.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Avstängd

Jag får en dålig känsla av detta

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

Om amd börjar köra med att inte ge ut behövlig information till konkurrenterna för att ta marknad, skulle det vara genom tiderna AMD:s värsta beslut.
Om man kan handhålla konkurrenterna med information och ändå vara bäst, då är man bäst på riktigt!

Permalänk
Medlem

Mer ned stängd marknad innebär sämre utveckling, färre produkter, då det är mindre konkurrens och långsammare utvecklingstakt då färre konkurrerar. Jag tror detta enbart är dåligt för oss konsumenter.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Det är väl ett led i AMDs satsning på helhetslösningar.
Även om jag tycker det är tråkigt så förstår jag samtidigt varför de gör som de gör.

Permalänk
Medlem

Det faktum att det fortfarande är 43% av AMD-plattformarna som föredrar nvidia torde ju indikera att AMD:s egna styrkretsar inte är mogna att ta hela marknaden. Det finns uppenbarligen eftersökta funktioner och finesser i konkurrentens styrkretsar, annars hade det inte varit en sådan stor del som valde bort AMD:s egna kretsar!

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

Så inge mer nforce då. Lite tur har man nej men tycker självklart det är fel fler moderkort mer chipsets ger både mer alternativ och drar säkert ner priserna.

Permalänk
Medlem

jag som älskar mina nforce kort som är sjukt stabila

Permalänk

Det kan även vara bra på ett sätt, för gör då amd någon komponent dåligt, då kommer försäljningen av övriga komponenter bli sämre, vilket resulterar i att dom måste utveckla den sämsta komponenten mer, för att itne tappa försäljning på övriga komponenter. Som tex, har dom dålig chipset som ingen vill ha, och man itne kan köpa chipset från andra, då kommer även CPU försäljningen bli lidande, då måste dom förbättra chipsetten i snabbare takt, för att itne förlora för mycket pengar.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Avstängd

Där ser man. Känns inte alls bra. Synd om dem som vill köra med AMD:s processor och NVIDIA:s grafikkort i SLI.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem

Så länge Nvidia håller sig borta från styrkretsar så är allt bra. Blir bra för AMD att kunna tillhandahålla fullständiga plattformar till olika ändamål, säkert en bra strategi för framtiden.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raghor
Där ser man. Känns inte alls bra. Synd om dem som vill köra med AMD:s processor och NVIDIA:s grafikkort i SLI.

Det finns ju en särskild SLI krets från nvidia som kan ge SLI utan att ha stöd i chipset. Används t. ex. i LGA 1156 eftersom att den inbyggda PCIe kontrollen inte har SLI stöd. Eller jar jag fel?

Permalänk
Medlem

Styrkretsmarknaden ju mindre och mindre intressant då mer och mer funktioner flyttas in i själva CPU:n, fär att vara ärlig hur mycket "kul" ligger egentligen i till exempel P55? Om GPU:n integreras i CPU:n blir det inte mycket kvar att konkurrera med.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mitrix
Det faktum att det fortfarande är 43% av AMD-plattformarna som föredrar nvidia torde ju indikera att AMD:s egna styrkretsar inte är mogna att ta hela marknaden. Det finns uppenbarligen eftersökta funktioner och finesser i konkurrentens styrkretsar, annars hade det inte varit en sådan stor del som valde bort AMD:s egna kretsar!

Enda anledningen att sätta en Nvidia krets på sin ATI bräda är väll för att få SLI stöd. Får se hur det kommer gå, om Nvidia kommer licensiera SLI till ATI så de kan aktivera det i sina styrkretsar

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Mest Negativt...
ACC funktionen i bios kommer troligen tas bort, det har ju AMD bett tillverkarna om eller har jag fel ?

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Medlem

Även fast detta låter som dåligt så är det en naturlig utveckling. Mer och mer kommer integreras i CPU och det är nog bara en tidsfråga innan NB/SB styrkretsarna försvinner helt från moderkorten.

Så det behöver inte vara negativt. I slutändan så kanske intel och amd kan hitta gemensam mark och börja dela samma moderkort och socket då styrkretsarna är integrerade. Kvar blir PCIe-bus och minnesbus.

Kalla mig en drömmare...

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Avstängd

Men som tidigare erfarenheter inom datorvärlden så blir de högre priser för konsumenterna ju mindre konkurens de finns. Titta på 90 talet. Priserna vart ju hutlöst höga på komponenter och datorer när PC spel verkligen slog igenom. Sedan öppnades de upp för konkurens tack vare VIA, NVIDIA, SIS och så vidare, och då föll priserna rätt duktigt på hårdvara. Blir de nu som de vart på 90 talet så kommer komponenter och datorer kosta mer och mer på grund av dålig konkurans.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shaglord
I slutändan så kanske intel och amd kan hitta gemensam mark och börja dela samma moderkort och socket då styrkretsarna är integrerade. Kvar blir PCIe-bus och minnesbus.

Kalla mig en drömmare...

Kallas socket 7 & kommer aldrig att hända igen... drömmare är du!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raghor
Men som tidigare erfarenheter inom datorvärlden så blir de högre priser för konsumenterna ju mindre konkurens de finns. Titta på 90 talet. Priserna vart ju hutlöst höga på komponenter och datorer när PC spel verkligen slog igenom. Sedan öppnades de upp för konkurens tack vare VIA, NVIDIA, SIS och så vidare, och då föll priserna rätt duktigt på hårdvara. Blir de nu som de vart på 90 talet så kommer komponenter och datorer kosta mer och mer på grund av dålig konkurans.

Nu berodde ju de höga priserna på 90 talet inte enbart på bristande konkurrens. Fanns inte samma produktionskapacitet som idag, det var dyrare att producera samt att det inte var lika stor efterfrågan så massproducerades inte lika mycket.

Det kommer "alltid" vara tillgång och efterfrågan som styr marknaden och priserna till stor del. Konkurrensen är bra för att pressa tillverkarna och därmed priserna ytterliggare.

Tror som många tidigare att det kvittar, är en försvinnande marknad då allt mer integreras i CPU:n.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk

Kan det vara att AMD tröttnat på att tjaffsa med Nvidia om SLI?
För crossfire funkar väll inte på moderkort med Nvidias chipset och Nvidia chipset krävs för SLI?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Kan det vara att AMD tröttnat på att tjaffsa med Nvidia om SLI?
För crossfire funkar väll inte på moderkort med Nvidias chipset och Nvidia chipset krävs för SLI?

Tror ej nvidia har lagt in crossfire stöd i sina kretsar.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Äsch, fy fan va sumpigt Ingen fri plattform kommer bli kvar då förutom VIAs nano men den lär nog inte slå igenom så stort. Nej nvidia, VIA mm måste ta och samarbeta och få fram en egen plattform med egna processorer så de kan ta upp kampen med amd och intel och rädda oss från överprisade skitprodukter

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raghor
Men som tidigare erfarenheter inom datorvärlden så blir de högre priser för konsumenterna ju mindre konkurens de finns. Titta på 90 talet. Priserna vart ju hutlöst höga på komponenter och datorer när PC spel verkligen slog igenom. Sedan öppnades de upp för konkurens tack vare VIA, NVIDIA, SIS och så vidare, och då föll priserna rätt duktigt på hårdvara. Blir de nu som de vart på 90 talet så kommer komponenter och datorer kosta mer och mer på grund av dålig konkurans.

Suck ja Det är sant, längtar till den tiden Tror EU mm kommer göra en lag som tvingar intel och amd att öppna portarna till andra tillverkare och på så sätt kommer det igen

Visa signatur

Balle

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jOnÄTÄn
Tror ej nvidia har lagt in crossfire stöd i sina kretsar.

Stöd för crossfire behövs inte (inte annat än fler än en PCIe-port). Däremot spärrar Nvidia aktivt Crossfire från att fungera på deras moderkort.

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Medlem

Synd. Antar att de eventuellt skapar kompatibilitets problem om tex vill köra processor av en tillverkare och grafikkort av den andra. Tänker främst sli/crossfire.

Dyrare lär de också bli som några redan påpekat. Kanske inte helhets lösningar men för oss som köper lösa komponenter och vill ha de bästa av olika tillverkare.

Visa signatur

CPU: Phenom 2 X6 1100T BE @4.0GHz by Corsair Hydro H100i RAM: 16GB 1866Mhz Corsair Vengance GPU: Zotac GTX 670 MB: MSI 990XFA GD65 HDD: Corsair Force 3 120GB PSU: Corsair VX550 Chassi: Corsair Obsidian 550D
"Filserver": Chieftec Mesh AMD Athlon x2 5200+ 4GB RAM HDD: 4x1TB 2X320GB +40GB SSD Power by Corsair HX750

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scanian
Stöd för crossfire behövs inte (inte annat än fler än en PCIe-port). Däremot spärrar Nvidia aktivt Crossfire från att fungera på deras moderkort.

Och frågan är ju vad som då händer om AMD hindrar Nvidia från att göra chipset till AMD-kort. Blir det ett eget litet SLI-chipset, låter man bli att sälja SLI-lösningar till AMD eller licensierar man ut tekniken?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XaaR
Det finns ju en särskild SLI krets från nvidia som kan ge SLI utan att ha stöd i chipset. Används t. ex. i LGA 1156 eftersom att den inbyggda PCIe kontrollen inte har SLI stöd. Eller jar jag fel?

Att du inte kan använda SLI överallt är för att nvidia har stängt av det i mjukvara. Inte för att det krävs något speciellt hårdvarustöd.

Nividas styrkretsar är för övrigt bra mycket sämre än AMDs så det lär inte vara så svårt för AMD att nå 100% av marknaden.

Permalänk
Medlem

Av personlig erfarenhet så är nvidia styrkretsar sjukt mycke varmare än vad AMD/Ati styrkretsar är... Vad beror det på?

SLI tekniken kommer inte å vara nått problem iom att Nvidia blir tvingade att öppna portarna för att kunna förespråka t.ex. physx och AMD är tvungen av konkurrens skäl.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yxan
Att du inte kan använda SLI överallt är för att nvidia har stängt av det i mjukvara. Inte för att det krävs något speciellt hårdvarustöd.

Nividas styrkretsar är för övrigt bra mycket sämre än AMDs så det lär inte vara så svårt för AMD att nå 100% av marknaden.

Beror väl på vad man menar med mycke sämre. De enda jag kan se som NVIDIA:s kretsar är sämre på är deras mycke varma kretsar samt att NVIDIA:s kretsar överklockar sämre. Annars är ju NVIDIA:S kretsar jäkligt bra och levererar bra prestanda. Om vi nu inte tar med Socket 1156/1366 i bilden.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Hjälpsam

Även om Nvidias styrkretsar är sämre, är mindre konkurens dåligt för oss konsumenter.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skogsvilden
Så länge Nvidia håller sig borta från styrkretsar så är allt bra. Blir bra för AMD att kunna tillhandahålla fullständiga plattformar till olika ändamål, säkert en bra strategi för framtiden.

På vilket sätt kan inte AMD tillhandahålla fullständiga plattformar till olika ändamål, men fortfarande låta Nvidia tillverka styrkretsar för de som vill ha det?
AMD har väl redan idag fullständiga plattformar....eller? Förstår inte riktigt resonemanget.
Det är väl bättre att det finns konkurrens så att priserna pressas och tillverkarna är pressade att göra bättre kretsar än konkurrenten?

Visa signatur

~Pelle~