Hur tycker ni Linux distarna står sig mot Windows 7?

Permalänk

Hur tycker ni Linux distarna står sig mot Windows 7?

Nu har ju windows 7 varit ute ett tag och samtidigt har det kommit flera nya versioner av de största linux distarna som ex. dessa:

-Ubuntu
-Opensuse
-Mandriva
-Fedora

m.m.

Hur står sig linux i konkurrensen?

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Hedersmedlem

Det blir tajtare och tajtare tycker jag och betydligt mer användarvänligt. Dock kommer ju linux tyvärr aldrig bli gamingvänligt =(

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vargeEEEEn
Det blir tajtare och tajtare tycker jag och betydligt mer användarvänligt. Dock kommer ju linux tyvärr aldrig bli gamingvänligt =(

Sant, sitter just och kompilerar om Wine för att få igång ett spel. Det är typ som att behöva kompilera om DirectX för att kunna starta ett spel i Windows.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Sant, sitter just och kompilerar om Wine för att få igång ett spel. Det är typ som att behöva kompilera om DirectX för att kunna starta ett spel i Windows.

Jo, det lät lite jobbigt

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem

linux är klar bättre än windows 7 i allt förutom spel. kör själv ubuntu karmic på en laptop fungerar fantastiskt. win 7 kör jag på min andra laptop funkar fint det ochså men tyvärr är spel viktigt för mig så jag håller mig till windows primärt. även om jag vänstrar lite

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem

Har använt linux förut sporadiskt, men ingenting idag, är nöjd med windows, men visst är det trevligt med linux också, dock linux kan jag klara mig utan, men inte windows, så kör enbart windows numera på alla maskiner 2 st win 7 och en gammal med XP

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vargeEEEEn
Det blir tajtare och tajtare tycker jag och betydligt mer användarvänligt. Dock kommer ju linux tyvärr aldrig bli gamingvänligt =(

Aldrig är väl att ta i... Om ett spel görs till Linux fungerar det bra, man får hoppas på att fler går över till Linux så det finns en marknad.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Sant, sitter just och kompilerar om Wine för att få igång ett spel. Det är typ som att behöva kompilera om DirectX för att kunna starta ett spel i Windows.

nja, snarare som att installera om kompabillitetslägesmodulen. vilken jag skulle säga fungerar bättre i linux.

men den här diskussionen har ju pågått i flera år och det är fortfarande samma sak. windows glänser i spel. linux glänser i vardagsarbete. windows har knappat in lite på linux mångsidighet och linux har knappat in lite på windows generella funktionslätthet (plug and play, transparent funktionalitet).

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Inaktiv

Jag kör Ubuntu och jag älskar många delar av det över det mesta motsvarande i windows. MEN, det finns vissa detaljer med linus som jag avskyr. Det har att göra med att vissa saker jag anser vara relativt grundläggande inte alltid fungerar riktigt bra, t ex måste man knåpa väldigt mycket för att få en vettig flash-spelare och jag har alltid haft problem med att networkmanager gör lite som den vill.

Det är klart att det går att ordna på egen hand, men ett operativsystem för mig ska inte _behöva_ konfigureras om man inte vill (jag har inte tid för det heller).

Däremot har ju linux vissa oövervinnerliga fördelar, t ex workspaces och packethanterare.

Jag vet inte om detta makear någon sense för någon, men jag orkar inte formulera mig bra

Permalänk
Medlem

Utvecklingen har ju gått framåt.
Tycker ändå inte att användarvänligheten som finns hos os x/windows matchas är grymt mycket kvar på den fronten och att få program att se bra ut. för mycket kod-apor som designar.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Det går inte att jämföra Windows 7 och Linux på det sättet du försöker framhäva. Ungefär som att jämföra en fisk och en elefant, båda är djur men lever på helt olika sätt.

Visa signatur

i7 2600k + Corsair H60 | Asus P8Z68-V Pro Gen-3 | Corsair Vengeance 16GB | Sapphire Radeon 7970 | Intel X25-M G2 80GB | Corsair HX520 | Corsair Obsidian 650D

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ahlm
Det går inte att jämföra Windows 7 och Linux på det sättet du försöker framhäva. Ungefär som att jämföra en fisk och en elefant, båda är djur men lever på helt olika sätt.

Vet inte om jag håller med där riktigt! Linux distarna som kommer gör ju allt för att bli mera användarvänliga som windows är. Och Windows 7 snor ju utseende och "coola" funktioner från Linux distarna....

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker ärligt talat att Ubuntu är mer användarvänligt än Windows. Det som brister med Linux är att allt inte alltid fungerar som det är tänkt... Men det är mer individuellt. Windows fungerar (enligt min erfarenhet) ungefär lika bra (eller dåligt) på alla maskiner, medans det varierar mer med Linux. Själv har jag alltid haft tur, alla datorer jag haft har fungerat klockrent

Vad gäller spel så är ju Windows ett säkert kort, men det har nog mindre att göra än folk tror med hur bra lämpat det är, jag tror det handlar mer om att det finns en större marknad där. Hade Windows, Mac och Linux haft 33,3% var hade det nog sett annorlunda ut

Permalänk
Medlem

Det går att jämföra om man vill men i praktiken spelar det ingen roll för det flesta då systemen är så olika rent mål och förutsättnings mässigt.
Liksom vista stor sög men ändå fick GNU/Linux inte särskilt många nya användare.

Linux(ubuntu) tycker jag har halkat efter det senare åren när gäller att ta fram nya enkla och smarta funktioner till slutanvändare.
windows 7 har tagit det mesta ifrån OS X och Linux vilket gör att man får det bästa av tre världar.
Dock ingen inbyggd PDF-läsare vilket inte gör det till ett komplett OS och är bara politiskt trams ifrån MS sida och gör att jag inte använder skiten.

Permalänk
Medlem

Windows 4 Ever.

Windows 7 med det nya aktivitetsfältet + Visual Studio 2010 Beta 2 är en mycket svårslagen kombo i termer av "känsla". Jag skulle vilja påstå att det endast kan matchas av väldigt hårt trimmade Linuxsystem.

Fast, å andra sidan så är det numera trivialt att skaffa sig 12 GB RAM; så varför ska man välja när man kan köra båda sida-vid-sida med Linux i VMware?

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem

Windows kommer alldrig komma ikapp hur mycket dem än försöker, visst har dem fina finesser. Men att det blir segare och segare med tiden, så man måste installera om konstant är ett fatalt fel, sen alla virus ..

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scirocco
Windows kommer alldrig komma ikapp hur mycket dem än försöker, visst har dem fina finesser. Men att det blir segare och segare med tiden, så man måste installera om konstant är ett fatalt fel, sen alla virus ..

Det är nog inte alla som håller med dig; för de flesta har windows alltid varit långt före konkurrenterna i de frågor som är viktiga. För övrigt är det inte bara windows fel om det blir långsamt med tiden; testa att behandla systemet som en linuxmaskin (dvs. installera inte allt folk skickar till dig och allt du hittar på internet) - snabbheten försvinner inte (till så stor del i alla fall) och du slipper till och med virus. Tidigare windowsversioner hade förvisso säkerhetsproblem, men sedan xp service pack 2 har väl det mesta fungerat väl?

Permalänk
Medlem

Linux (KDE 4):
http://www.kde.org/announcements/4.3/images/kde430-desktop.pn...

Windows 7
http://www.sweclockers.com/imagebank/200901/Windows7_stor001....

Om man bortser från, användarvänlighet (win), snabbhet (win), gaming (win), utvecklingsmöjligheter/miljöer (win), så har man ju det alla är ute efter:
Filsystem (*nix)l, öppenhet (*nix), pris/gratis (*nix)

Ja jag har provat Linux... Det är inte enkelt, har provat att sätta mig in i det, använt det och avinstallerat det. Windows 7 betan (build 7000) fungerar fortfarande för mig och har ingen anledning att installera ngt annat eller ominstallera till nyare, Visst jag får blåskärm när jag byter USB portar snabbt med mina enheter men det är fortfarande mindre besvär än att köra linux.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrSvamp
Windows 7 betan (build 7000) fungerar fortfarande för mig och har ingen anledning att installera ngt annat eller ominstallera till nyare

du får anledning nästa år när windows stänger av alla beta-licenser

men slutsatsen av den här eviga diskussionen är fortfarande att inget är bättre, och så kommer det fortsätta. de flesta utvecklare/programmerare jag känner föredrar linux/mac OSX och gamers föredrar windows/mac OSX, och detta just för att det är det som de är vana vid.

det bästa alternativet till windows 7 för en windows-användare är mac OSX, det är min åsikt. men det är fortfarande inget av de båda/de tre som är överlag bättre än de andra alternativen.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrSvamp
Linux (KDE 4):
http://www.kde.org/announcements/4.3/images/kde430-desktop.pn...

Windows 7
http://www.sweclockers.com/imagebank/200901/Windows7_stor001....

Om man bortser från, användarvänlighet (win), snabbhet (win), gaming (win), utvecklingsmöjligheter/miljöer (win), så har man ju det alla är ute efter:
Filsystem (*nix)l, öppenhet (*nix), pris/gratis (*nix)

Ja jag har provat Linux... Det är inte enkelt, har provat att sätta mig in i det, använt det och avinstallerat det. Windows 7 betan (build 7000) fungerar fortfarande för mig och har ingen anledning att installera ngt annat eller ominstallera till nyare, Visst jag får blåskärm när jag byter USB portar snabbt med mina enheter men det är fortfarande mindre besvär än att köra linux.

Användarvänlighet kan diskuteras, Åtminstone Ubuntu är enklare på många punkter än windows, mer stilrent mindre förvirrande inställningar, enklare att installera program osv.

Snabbhet där vinner Linux väldigt stort, ta t.e.x att windows fortfarande kör 32 bit webbläsare på ett 64 bit OS, väldigt primitivt.

Tja alla har sina favoriter och orkar inte testa nya saker. Jag testar däremot allt för att se vad som passar mig bästa. Och än så länge är det Ubuntu Linux. Alla OS har fördelar och nackdelar, man får se vilket som har mesta fördelar jämfört med nackdelar.

Sen en annan som kommenterade, om att windows inte blir segt med tid, det är inte sant jobbdatorn jag sitter med är installerad för ungefär 3 månader sen och är redan hälften så snabb. Samma exempel passar in på alla datorerna i byggnaden, fast många av dem är inte lika noga som mig på att rensa och defragmentera.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scirocco
Användarvänlighet kan diskuteras, Åtminstone Ubuntu är enklare på många punkter än windows, mer stilrent mindre förvirrande inställningar, enklare att installera program osv.

Du menar att det kan diskuteras hurvidda det är mer användarvänligt att "starta konsol; patcha ALSA; rota i ett par konfig-filer för att både få ljud och extra knappar att fungera" än att "besöka Dells hemsida; installera drivrutiner (som egentligen är för Vista)"?

Jag är kanske inte helt representativ för den vanliga Ubuntu-användaren, men än idag så har jag inte stött på någon installation där man inte har varit tvungen att manuellt ändra någonting för att få alla komponenter i ens dator att fungera.

Men smaken är nog som baken här och alla har haft olika upplevelser.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scirocco
Snabbhet där vinner Linux väldigt stort, ta t.e.x att windows fortfarande kör 32 bit webbläsare på ett 64 bit OS, väldigt primitivt.

Det finns en 64-bitars läsare också. "Internet Explorer (64-bit)" som kan hittas i startmenyn.

Orsaken att 32-bitars läsaren används som standard stavas Active X. Linux har inte detta problem eftersom det ändå inte fungerar (börjar bli bättre numera, men hur många banker eller interna system saknar Linux-stöd?). Annars kan man ändå välja att köra Firefox på Windows.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scirocco
Tja alla har sina favoriter och orkar inte testa nya saker. Jag testar däremot allt för att se vad som passar mig bästa. Och än så länge är det Ubuntu Linux. Alla OS har fördelar och nackdelar, man får se vilket som har mesta fördelar jämfört med nackdelar.

Windows 7 som desktop; FreeBSD som server; CentOS i VMware... vad mer kan man önska sig?

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem

Jag tycker Linux och Windows 7 är bra på olika saker men totalt sett är de ungefär lika bra...

Linux är mera anpassningsbart både på gått och ont. Man kan köra Linux på enklare hårdvara som routrar, digitalboxar och små NAS-enheter. Man kan göra om en dator till router, NAS eller digitalbox o.s.v. Men det går även att köra fullfjädrade desktop som Gnome och KDE. Det är ofta mycket pill i Linux för att få något att funka men när det sedan funkar så funkar det bra.

Windows är mera standardiserat känns det som. Finns mycket spel och programvaror man kan köpa som fungerar bra. Men man får nackdelar med att man måste köra antivirus och det kräver ganska snabb hårdvara för att funka bra. Det är svårare att anpassa windows och man har inte samma koll på hur det fungerar i detaljerna.

På senare tid så känns det roligare med Linux tycker jag. Gillar också att pilla med opensolaris. Däremot så känner jag mig mera hemma på windows när jag t.ex. ska redigera video.

Jag röstade på att Windows 7 är lika bra som Linux för det är så det känns. Linux vinner dock på att det är gratis...

Permalänk
Medlem

Sorgligt nog spenderar jag mest tid i windows.

men jag har ett linux jag kan dualboota med!

och det är Archlinux, enda linux disten jag funkar med! och den är fan suverän!

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk

Vad Windows skulle lära från gnu/Linux är hur man bygger upp en startmeny, programmeny eller vad man vill kalla det. Iaf under xfce så lägger sig de flesta programmen automatiskt snyggt i kategorier, Network, Office, Graphics osv...
I windows är det kaos om man inte manuellt håller efter. Det är en otyg att ofta först behöva leta efter vad det nu var programtillverkaren hette. Sen kommer man in i Programmets lilla utrymme i menyn, då finns där 12 poster, Readme, register that, try this, unistall....., och så programmet.
Något bättre in Win7 då man kan skriva direkt på startmenyn vad programmet heter, men ändå inte bra.

Permalänk
Medlem

Jasså har windows kommit ut med en 64 bit webläsare nu, måste vara jobbigt att köra utan flash då, eftersom det inte finns i 64 bit till windows än. Sen blandar den in mer 32 bit grejer, Linux då får man rent 64 bit. Sen som sagt även om windows känns snabbt nyinstallerat så ändras det snabbt.

Och ja du måste hafft otur jag har varit och confat mer i text filer och register i Windows än jag gör i Linux.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scirocco
Jasså har windows kommit ut med en 64 bit webläsare nu...

Det har funnits sedan Vista x64. Är like osäker på 64-bitars versionen för XP, men det är inget OS som jag skulle vilja klassa som mainstream.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scirocco
..., måste vara jobbigt att köra utan flash då, eftersom det inte finns i 64 bit till windows än.

Och, så långt som jag vet, ej heller till Linux.

Alternativet just nu är att köra 32-bitars Flash istället, vilket man ser i och med att 32-bitars libbar installeras.

Det är först i och med version 10.1 som nativt 64-bitars kommer att stödjas (och då både till Windows och Linux).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scirocco
Sen blandar den in mer 32 bit grejer, Linux då får man rent 64 bit.

Enligt texten ovan; ett falskt påstående.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scirocco
Och ja du måste hafft otur jag har varit och confat mer i text filer och register i Windows än jag gör i Linux.

Jag skulle snarare vilja påstå att det är du som har haft otur med Windows.

Ja, jag gör lite manuellt pill i Windows också, men då endast för att jag gör några konfigureringar utöver vad som kan anses vara normallt.

För Linux? Tja... Här är ett urdrag av händelser som jag har stött på under det senaste året:

1) EasyPeasy och EEEBuntu på Asus 701SD

- Patchning av kernel/omkonfigurering av X p.g.a. defekt i kärnan som skapade lagg när man använde sig av Intels GMA-kretsar.

- Manuella ändringar för att få igång extra knappar.

- Trots djupt rotande på nätet så hittade jag inget enkelt sätt att skala upplösningen. D.v.s. att köra 800x600 på en 800×480 skärm. Detta är trivialt att hitta för-patchade drivrutiner som gör detta för Windows.

2) Ubuntu på Dell Studio 1535

- Patchning av ALSA (läs: uppdatera till nyare version än den som fanns med bassystem) för att få ljudet att fungera överhuvudtaget.

- Uselt ljud från högtalarna, trots patchning. Ingen lösning på problemet fanns.

- Inaktivering av "beep"-modulen för att inte använda datorns "beep"-högtalare ty den ljuder med sisådär 100 dB (känns så i alla fall ).

3) Ubuntu under VMware Workstation och VMware ESXi

- En manuell ändring i källkoden för VMware Tools för att få den att kompilera med nyare kärnor. Delvis Linux's fel då de, av någon anledning, bytte namn på en funktion utan hänsyn till bakåtkompabilitet.

- Manuell konfiguration för att få VMware Tools att autostarta. Inte Ubuntus fel egentligen, men visar att stödet från många program är sämre för Linux än för Windows.

Självklart finns det många bra saker med Linux också. Valgrind och terminalen är två bitar som jag spontant kan komma på!

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem

beror på vad man ska göra..
har inte testat windows 7 så jag vet inte.. vista funkar att spela tf2 iaf

x är alltid bra på Y
a är bättre än x på b. men x är som sagt bättre på y..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

som tur är har jag ett fritt val i jobbet och självklart privat, M$ är inte precis första valet precis i många situationer:)

Permalänk
Medlem

Körde Ubuntu på min asrock nettop 330 en bra stund innan jag testade win7 för några dagar sen.

Om vi säger såhär, Ubuntu kommer inte rulla som HTPC OS på min asrock igen, flash fungerar ungefär 100% bättre i windows än i Linux. MPC-HC i win7 fungerar exakt lika bra som tex xbmc för mediauppspelning av 720p och 1080p.

Kör dock Ubuntu på lite äldre grejer där jag inte behöver ett särskilt bra flash-stöd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Poka64
Körde Ubuntu på min asrock nettop 330 en bra stund innan jag testade win7 för några dagar sen.

Om vi säger såhär, Ubuntu kommer inte rulla som HTPC OS på min asrock igen, flash fungerar ungefär 100% bättre i windows än i Linux. MPC-HC i win7 fungerar exakt lika bra som tex xbmc för mediauppspelning av 720p och 1080p.

Kör dock Ubuntu på lite äldre grejer där jag inte behöver ett särskilt bra flash-stöd.

Det är inget fel på stödet för Flash I Linux, jag skulle vilja säga att det är bättre än Windows i och med native 64-bit stöd.

Jag har f.ö. en Asrock Nettop 330 där Flash lirar utan anmärkning.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.