Fortsatta tillverkningsproblem för TSMC

Permalänk
Melding Plague

Fortsatta tillverkningsproblem för TSMC

Kontraktstillverkaren TSMC kan inte få fram tillräckligt många grafikprocessorer i 40 nanometer, och bristen ser ut att fortsätta en bit in i 2010. Samtidigt rapporterar källor till SweClockers att TSMC:s problem inte är hela orsaken till den sena lanseringen av Nvidia Fermi.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Meh Nvidia nu blir jag ju besviken

Permalänk
Medlem

Jag hade också tänkt ta o vänta på Nvidias kort. Nu kanske man ska ta o tänka om...

Visa signatur

--The great masses of the people will more easily fall victims to a big lie than to a small one.-- Adolf Hitler

--"What good fortune for governments that the people don't think." --Adolf Hitler

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KeyserN
Meh Nvidia nu blir jag ju besviken

du komentera en nyhet som säger att det inte är nVIDA's fel med att säga att du är besviken på dem...

Visa signatur

Stationär: Ryzen9 5900x | DDR4 3200MHz 2x16GB | Geforce GTX1080 | Asus x570-F | Samsung 980 pro 512GB | Samsung 70 pro 256GB | Corsair AX 1200W |
Server: Ryzen9 5950x | 128GB RAM |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McVit
du komentera en nyhet som säger att det inte är nVIDA's fel med att säga att du är besviken på dem...

det står att de skyller på tillverkningsproblemen fast deras kort verkare inte prestera och det är ett större problem

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McVit
du komentera en nyhet som säger att det inte är nVIDA's fel med att säga att du är besviken på dem...

Men det är det ju,om dom inte ville betala tillräckligt mycket för dom förstkommande 40 nanometerkretsarna så amd/ati fick dom istället så har ju nvidia varit för snåla för att boka dom:)))
Ha nvidia lurar inte bara sina användare med physxbluffen dom snålar så dom inte ens kan lansera fermi också:)))

Visa signatur

Asus Commando Q6600@3,6GHZ Coolermaster Gemini2 8GB Corsair Dominator Intel X25-V 40GB Samsung 250gb Gainward GTX295(på garantibyte) Win 7 Home Premium X64.......

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban72
Men det är det ju,om dom inte ville betala tillräckligt mycket för dom förstkommande 40 nanometerkretsarna så amd/ati fick dom istället så har ju nvidia varit för snåla för att boka dom:)))
Ha nvidia lurar inte bara sina användare med physxbluffen dom snålar så dom inte ens kan lansera fermi också:)))

Dom snålar inte precis, utan dom lägger tid på grafikkortet så att det blir bättre än konkurenterna, sånt blir ju bara dyrt för dom i början. Sen vet jag inte var du har fått nån physx bluff ifrån? källa på att det är bluff tack..

Permalänk

det där var intresant, väldigt intresant. undrar dock om dom försöker slå 5970 eller 5870, då det lär vara näst intil omöjligt att ha en singel gpu lösning som slår den

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McVit
du komentera en nyhet som säger att det inte är nVIDA's fel med att säga att du är besviken på dem...

Vems fel det än är så är jag ändå besviken på att dom inte finns än då det först verkade som att dom skulle komma Dec-Jan nångång men nu när dom spekulerar i Mars-April känner man ju sig besviken...

Permalänk
Medlem

Fail nvidia, får bli ati för mig.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Jag kanske är en lite dålig människa, men jag myser av såna här nyheter lite, bara för att jag fick tag på ett 5850 strax efter lanseringen

Hur som, tråkigt för AMD som inte får ut fler kort på marknaden.

Visa signatur

En anonym kommentar hos Kent Persson (M):

"Nu skall han [Christian Engström] tydligen gå och göra precis det han sade innan valet, förstår att det känns främmande för en moderat."

Permalänk
Avstängd

smart drag av nvidia..

Varför skynda med en produkt i butik när det endå inte går att få tag i gpuer åt dom..

Känner massa som sitter med ATi korts beställningar och är förbannade för att dom knappt går att få tag i..

Ta tid på er nvidia och kom ut med ett bra kort när det finns tillräckligt med material att producera kort med..
Jag har inge bråttom mitt GTX260 hänger med fint

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk

Om antalet fungerande exemplar är 50% ur varje produktionsserie så borde väl AMD/TSMC förlora en hel del på detta? Eller så är korten duktigt överprisade.

Angående Fermi så blir det en flopp, garanterat. Att komma med ett kort ett halvår efter ATI som knappt presterar bättre och troligtvis kostar mer, kan man ju bara sätta en stor fet "fail" stämpel på.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Catman
smart drag av nvidia..

Varför skynda med en produkt i butik när det endå inte går att få tag i gpuer åt dom..

Känner massa som sitter med ATi korts beställningar och är förbannade för att dom knappt går att få tag i..

Ta tid på er nvidia och kom ut med ett bra kort när det finns tillräckligt med material att producera kort med..
Jag har inge bråttom mitt GTX260 hänger med fint

Nu är ju ändå sanningen att det finns en del 5000-kort ute. Speciellt i de lägre serierna. I USA verkar det dock inte vara så svårt att få tag på ett 5870 exempelvis.

Sen lär ju ATI också förbereda uppdateringar, lagom till Fermi. 5890 någon?

Permalänk
Medlem

för min del blir de tveklöst 2-3st fermi.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

Skall nVidia hålla på att söla så där hinner ju AMD få ut 6serien...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Redan för 1½ månad sedan förutspådde jag att Fermi dröjer till påsk.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rickard11
Om antalet fungerande exemplar är 50% ur varje produktionsserie så borde väl AMD/TSMC förlora en hel del på detta? Eller så är korten duktigt överprisade.

Angående Fermi så blir det en flopp, garanterat. Att komma med ett kort ett halvår efter ATI som knappt presterar bättre och troligtvis kostar mer, kan man ju bara sätta en stor fet "fail" stämpel på.

Rykten säger att AMD ett avtal där de betalar för funktionsdugliga kretsar, så det är TSMC som får ta smällen med dålig yield. Visst, AMD förlorar på utebliven försäljning. nVidia lär ha ett avtal där dom betalar per wafer, så för deras del blir yielden direkt avgörande för kretsens tillverkningskostnad.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Det är ju inget annat än katastrof för nvidia att inte få ut korten till julhandeln...

Sen finns det tyvärr ett annat problem för nvidia när det gäller tillverkningen som kommer att leda till högre priser vid lanseringen. Nvidia betalar nämligen per tillverkad wafer (men billigare styckpris per GPU) medan AMD betalar för varje fungerande GPU (dyrare styckpris per GPU). Därför lider nvidia mycket mera av dåliga yields då man vid 50% yields helt enkelt slänger 50% av pengarna i sjön (teoretiskt sett). Ska man sen räkna in att fermin är mer avancerad än RV870 gör inte saken bättre.

Så vid 100% yields = fördel nvidia då gpuerna blir billigare per styck.
Vid 50% yield = fördel AMD...

Permalänk
Medlem

Det här börjar låta som en upprepning av 4800 vs GTX 200, nvidia ger en aning högre prestanda, men har ett mycket större chip som ger mycket högre pris (eller mycket mindre vinst). De lär sig aldrig...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rickard11
Om antalet fungerande exemplar är 50% ur varje produktionsserie så borde väl AMD/TSMC förlora en hel del på detta? Eller så är korten duktigt överprisade.

Angående Fermi så blir det en flopp, garanterat. Att komma med ett kort ett halvår efter ATI som knappt presterar bättre och troligtvis kostar mer, kan man ju bara sätta en stor fet "fail" stämpel på.

De är väl inte dumma, ingen sätter ett pris på sin produkt som ger förlust. Och bara för det så är inte korten överprisade heller.

Säg att det inte finns nåt specialavtal med TSMC och att ATI betalar 1000 kr för varje chip, oavsett om det funkar eller inte. Då är det väl inte överpris om de säljer för tex 2200 kr per chip till tillverkare som sapphihre, asus mm vid 50% yield? Varje fungerande chip har ju kostat 2000 kr, eftersom bara hälften funkar.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Men om nu Nvidia satsar på att höja frekvenserna, kan inte AMD göra likadant?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Divil
Men om nu Nvidia satsar på att höja frekvenserna, kan inte AMD göra likadant?

Borde de kunna, kanske gör ett 5890 för att jävlas med nvidia

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Divil
Men om nu Nvidia satsar på att höja frekvenserna, kan inte AMD göra likadant?

Jo det kommer troligtvis hinna komma ut fler kort i 5xxx serien innan Fermi är ute.

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Medlem

När det är sådan brist på gpu borde dom faktiskt ha några modeller ute som är lite dyrare än stock som alltid finns i lager för folk som är villiga att betala mer för att slippa vänta och strula...

köpte mitt 8800GT 1GB Gainward Gold Ed för 50% mer när bristen var som värst, det var klockrent.

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dealerovski
När det är sådan brist på gpu borde dom faktiskt ha några modeller ute som är lite dyrare än stock som alltid finns i lager för folk som är villiga att betala mer för att slippa vänta och strula...

köpte mitt 8800GT 1GB Gainward Gold Ed för 50% mer när bristen var som värst, det var klockrent.

Men det är ju fortfarande brist på GPU's, så ifall dom ska göra sånna kort måste dom ju dra ner ännu mer på dom vanliga? Varför är det en fördel att få dyrare kort?

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av REALIN
Men det är ju fortfarande brist på GPU's, så ifall dom ska göra sånna kort måste dom ju dra ner ännu mer på dom vanliga? Varför är det en fördel att få dyrare kort?

Fördel för AMD eftersom dom gör en ännu större vinst på dom korten.
Fördel kunden eftersom hen kan få tag på kortet överhuvudtaget.

Nackdel dom som inte vill betala överpris som tvingas vänta ännu längre.

Permalänk
Medlem

Om nyheterna nu stämmer så känner jag mer oerhört lättad efter att precis ha köpt ett HD5870.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

Själv blir jag sur, jag tänker köpa ny dator så fort Fermi är ute i handeln ordentligt och tillgången på 58xx är vettig.
Något jag hade hoppats på skulle inträffat redan, men lär dröja ett halvår till känns det som nu.

Permalänk
Medlem

Det känns som om vi har hamnat i en svacka där det står still i grafikkortsutvecklingen.
Nvidia papperslanserar produkter som inte håller måttet. Ati har släppt en ny serie men får inte ut den till konsumenter.

Argh :/

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem

Sådär, mer och mer källor börjar stödja lansering runt April. Detta ger det tid till AMD att komma med ett obehagligt svar.
Om nVidia siktar in sig på att vara något bättre än 5870 så är min tes att det inte kommer att räcka. Utvecklingen står inte stilla i AMD lägret heller.
De kan tex buffra upp högt-klockande GPUer och lansera en 5890 som redan nämnts lagom för att sabotera Fermi-lanseringen.

5970 kommer Fermi inte att ha en chans emot.

Permalänk
Medlem

Fermis prestandaproblem kan lika gärna vara fabricerade av AMD:s FUD-avdelning, så tills de första recensionerna kommer in tänker jag varken säga bu eller bä.

Visa signatur

// Jay-C
CPU: i7 2600K @ 4.5GHz 1.35V (load) w/ H80i v2 | GPU: GTX 1660 GAMING
SSD: MX500 500GB | MB: P8Z68-V Pro | RAM: 2x8GB G.Skill 2133 MHz CL11
APU: X-Fi Titanium Pro | PSU: AX850
Samla alla dina betalkort, gratis valutaväxling, Google Pay m.m. med Curve. £5 bonus med länken: https://www.curve.app/join#EAVGZ56E