Permalänk

Jag blir crazy på Linux

Hej.

Jag är en ganska ny Linux user som måste delge er mina erfarenheter - håller snart på att lämna Linux helt och hållet. Startade för ett par månader sedan med Linux Mint, hoppsan, nu har snart Linux "hunnit" ikapp Windows och känns riktigt hanterbart även för en gammal Windows-user. Har t.o.m. övertalat en del kollegor att lägga in det. Som sig bör med Linux får man alltid leva med en hel del kompromisser; såsom i mitt fall fungerade inte standy mode, hibernate m.m. Men visst, detta kunde man ju leva med.

Tiden gick, Linux Mint 8 dök upp, installerades och nu försvann ljudet i systemet. Ännu mer tid gick åt till att forska och under tiden testade jag Fedora 12. Detta system kändes riktigt fräscht och dessutom fungerade ljud samt standby läget !! Great, men som vanligt med Linux, kompromisser. Fedora har ett kasst stöd för svenska språket samt inga codecs installerade så inget med ljud och film fungerade.

Nu är tålamodet slut, finns alltså ingen distro som fungerar som det skall. Saknas alltid någon basic-funktion och tiden finns inte längre för meningslöst forskande och terminalkommandon.

Nu släpper jag Linux och ger mig in till Windows 7, nu kan man äntligen använda datorn utan att strula runt.

Kommer kanske att väcka en del känslor - men trots allt - det är sant, vill ni spara tid - skippa Linux.

Permalänk
Medlem

Jaha? Intresseklubben antecknar febrilt...

Visa signatur

{{P180, p5k, q6600, 4x1GB ddr2 Dominator, Asus 8800gts 640MB, Raptor 150GB + randomdiskar},
{mbp e2011 13"},
{Asus 1005p},
{e2100, p5gz-mx, 2x2GB ddr2, 250GB}}

Permalänk
Inaktiv

För mig funkar allt skitbra. Konstigt...

Permalänk
Medlem

Påminner om ett citat jag hörde någonstans:
"Linux is only free for those whose time is worthless."

Jag använder för övrigt både Linux och Windows till vardags.

Visa signatur

[Asus P5B] [Intel C2D E6600] [Asus GTS 250] [Corsair 2x2GB XMS2] [Corsair HX520] [Antec Solo]

Permalänk
Medlem

Jag har testat på 3 olika linux versioner men alltid gått tillbaka till windows efter ett tag.
Startade med linux för att ha som cs spel server.
Sen började man leka mer med det.
Men fick alltid olika små problem som när jag skulle installera ett ljudkort, det var knepigt som fan till debian men plug n play i windows.
Kernel strul osv..
Nu för tiden så kör jag hellre windows eftersom det känns lättare och mer hanterbart för en som inte kan linux till 100%

Fördelen med linux är ju bättre kontroll på allt.

I windows så blir man mer låst men alla spel osv funkar utan problem, det kör det ju inte i linux.

Permalänk
Medlem

Jag hade också en trasslig period när jag försökte lära mig linux, men när man väl lärt sig hur det går till så går det av bara farten.

Allt går att googla, det finns många tutorials.

Permalänk
Medlem

Linux Mint är skit om du frågar mig, de är bara massa ful-hack på Ubuntu och inget annat.

Skillnaden är dock att Ubuntu inte installerar massa properitärt scheisse i början utan låter användaren välja om man vill acceptera de licensen som mjukvaran ligger under.. De flesta codecs så som flash är ju properitärt.
sudo aptitude install ubuntu-restricted-extras
så får du flash, java och en mängd olika standard codecs.

ATI/Nvidia drivarna är ju också properitära,, med det frågar ju ubuntu om.

Hur som helst, styrkan i det hela är communityn. Hittar du t.ex. ljudkortet genom att köra
sudo lspci eller lsusb så får du fram Device IDt för hårdvaran,,, ljudkortet... och då räcker det oftast att enbart söka på versionen samt felet så hittar man en buggrapport eller lösning.
Likväl är det ju halvt ditt ansvar att rapportera buggar eftersom i linuxvärlden är det användarna som har makten och inte storföretagen. Hårdvara som stöds brukar få livstids stöd om man nu inte fuckar upp det på annat sätt i en kommande version som det verkar ha hänt i ditt fall.
Inte som i Windows att när företagen vill tjäna mer pengar så gör de ingen drivrutin för nästa windows version.

Permalänk
Medlem

installera ubuntu. den är den mest "universalaste" disten du kan hitta. kör det själv på en laptop vars grafikkort inte ens fungerade i windows. i ubuntu funkar den fint som surfmaskin eller orbehandlare.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem

Som sagt, drivrutiner. Makten ligger hos communityn och inte bakom storföretagen, bara det är ett argument nog att lägga av med windows knarkandet.

Permalänk
Medlem

Har du aldrig läst om ubuntu?

Installera, och bli nöjd

läs Ares93's kommentar...

Det är bara plug 'n play...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SissY
Har du aldrig läst om ubuntu?

Installera, och bli nöjd

läs Ares93's kommentar...

Det är bara plug 'n play...

Kör man mint så har man nog hört talas om det, men folk väljer det pga alla fulhacks de gör.
När de inte orkar bråka med codecs,, men det är ju oftast okunskap att de inte vet att man kan dra in allt smidigt t.ex. ubuntu-restricted-extras.

Inget illa menat Rufus0102, hoppas verkligen att du får ordning på det hela så du slipper windows. Desto fler användare desto mer måste företagen börja anpassa sina produkter för Linux, och desto mer saker kommer att fungera. Det hela är en ond cirkel som microsoft kontrollerar hårt.

Tänk bara på hur de dödade netbook-marknaden, förra året var det ju årets julklapp när man kunde köpa en netbook för 2k, idag kostar alla 3,5k pga att de har windows. Man startade lite rykten om att folk inte tyckte om linuxet där etc. klassisk smutskastning och några deals med leverantörer. Idag säljs inte en enda netbook med linux längre, undra varför? Kontrakt hit och dit.

Visst var t.ex. eeePC linuxen värdelös men för vissa var den medföljande linuxen perfekt, simpel och tydligt medans avancerade användare installerade något som var mer anpassat för dem. hur som helst, detta hela får mig att spy, trots allt ganska stort kliv från 2k till 3,5k!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jimi84
Kör man mint så har man nog hört talas om det, men folk väljer det pga alla fulhacks de gör.
När de inte orkar bråka med codecs,, men det är ju oftast okunskap att de inte vet att man kan dra in allt smidigt t.ex. ubuntu-restricted-extras.

Inget illa menat Rufus0102, hoppas verkligen att du får ordning på det hela så du slipper windows. Desto fler användare desto mer måste företagen börja anpassa sina produkter för Linux, och desto mer saker kommer att fungera. Det hela är en ond cirkel som microsoft kontrollerar hårt.

Tänk bara på hur de dödade netbook-marknaden, förra året var det ju årets julklapp när man kunde köpa en netbook för 2k, idag kostar alla 3,5k pga att de har windows. Man startade lite rykten om att folk inte tyckte om linuxet där etc. klassisk smutskastning och några deals med leverantörer. Idag säljs inte en enda netbook med linux längre, undra varför? Kontrakt hit och dit.

Visst var t.ex. eeePC linuxen värdelös men för vissa var den medföljande linuxen perfekt, simpel och tydligt medans avancerade användare installerade något som var mer anpassat för dem. hur som helst, detta hela får mig att spy, trots allt ganska stort kliv från 2k till 3,5k!

Jag känner många polare som inte ens vet att linux och ubuntu är samma sak...
Kan säga att det visste inte jag heller när jag började med linux

Trodde det var indelat i OS alltså såhär windows ---> Mac---> Ubuntu ----> linux ---- osv osv

Permalänk
Medlem

anlednigen att folk inte använder linux är att de tänker: det är gratis då måste det vara skit. jag har kommit på lösningen. man ska ta betalt för linux, kolla bara windows, buggigare skit har man aldrig stött på men ändå säljer det som smör.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ares93
anlednigen att folk inte använder linux är att de tänker: det är gratis då måste det vara skit. jag har kommit på lösningen. man ska ta betalt för linux, kolla bara windows, buggigare skit har man aldrig stött på men ändå säljer det som smör.

Förstår dock inte vad alla säger när de nämner att Windows är buggigt. Visst en del program som tillhör Windows kan vara buggiga. Men tycker efter Win2000 och framåt har Windows varit stabilt och bra. Men som sagt, man installerar och kör - man behöver inte lägga tid på att fixa med systemet som Linux. Kan kalla Linux den största tidstjuven av alla operativsystem. Man lever bara en gång, varför då sitta och rota i terminalen med sudo hit & dit ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rufus0102
[...] Men som sagt, man installerar och kör - man behöver inte lägga tid på att fixa med systemet som Linux. Kan kalla Linux den största tidstjuven av alla operativsystem. Man lever bara en gång, varför då sitta och rota i terminalen med sudo hit & dit ?

Jag tycker du borde läsa på lite mer innan du klagar på GNU/Linux.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Jag har kört linux nu i 2 månader och är fortfarande rätt grön på det men efter ett antal forskningar/sökningar på google så hittar man rätt lösningar till allt.

jag tycker att linux är rätt stabilt om jag får säga mitt!

Började med "mint" och gick sen över till "ubuntu 9.4", och nu kör jag den senaste 9.10!

Sen slutet av sommaren installerade jag windows 7 och använde den rätt mycket, men tyckte att det var för det mesta likadant som dom gamla windows versionerna... bara andra ikoner och effekter.. (kanske lite nya funktioner också)!!

Tycker att ni ska ge linux en extra chans..

Permalänk
Inaktiv

Som flera redan sagt, problemen ligger i att TS använt en dålig distro för att komma igång med sitt Linux-användande. Ubuntu är bland det bästa att börja med, möjligen Gentoo om man vill bli riktigt j**vla insatt.

Permalänk
Medlem

Jag tror verkligen inte poängen med denna forumsdel är "skriva av dig om dina problem". Ingen här har något slags ansvar för att du ska trivas med Linux. Vill du ha hjälp däremot, är det nog många som gärna hjälper dig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

SBS kallas problemet. Det uttalas Skit Bakom Spakarna.

Visst finns det problem, med alla mjukvaror. Men jag har aldrig stött på något jag inte lyckats lösa med hjälp av internet.

Windows 7 är bra. Kör det på jobbet. Men linux får vara kvar på alla maskiner hemma precis som de varit sedan 2006.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusW
Jag tror verkligen inte poängen med denna forumsdel är "skriva av dig om dina problem". Ingen här har något slags ansvar för att du ska trivas med Linux. Vill du ha hjälp däremot, är det nog många som gärna hjälper dig.

Ja, är helt med på det. Men kände dock att jag ville delge mina erfarenheter med Linux de senaste månaderna. Jag provade Linux för många år sedan och hade då trott att det hade skett framsteg. Men känner igen frustrationen på samma sätt som förr. Man lägger massvis med tid och irritation och når nästan fram till målsnöret. Det finns alltid något som inte vill fungera.

Som jag nämnde tidigare också, vill bara tipsa folk som sitter och sliter sitt hår - släpp Linux och gå till Windows 7. Installera och använd datorn vad den är till för. Uppfinn inte hjulet på nytt.

Måste också säga att Windows 7 känns fantastiskt snabbt och fräscht till och med på en bärbar från 2006. Mint och Ubuntu var som klister på maskinen, trots att det tar lite minne. Så den gamla devisen att Linux är minnessnålt stämmer inte längre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rufus0102
Ja, är helt med på det. Men kände dock att jag ville delge mina erfarenheter med Linux de senaste månaderna. Jag provade Linux för många år sedan och hade då trott att det hade skett framsteg. Men känner igen frustrationen på samma sätt som förr. Man lägger massvis med tid och irritation och når nästan fram till målsnöret. Det finns alltid något som inte vill fungera.

Som jag nämnde tidigare också, vill bara tipsa folk som sitter och sliter sitt hår - släpp Linux och gå till Windows 7. Installera och använd datorn vad den är till för. Uppfinn inte hjulet på nytt.

Måste också säga att Windows 7 känns fantastiskt snabbt och fräscht till och med på en bärbar från 2006. Mint och Ubuntu var som klister på maskinen, trots att det tar lite minne. Så den gamla devisen att Linux är minnessnålt stämmer inte längre.

Jaha jag visste inte att du hade provat ubuntu?

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker att denna tråden har spårat ut med massa flame från Windows-användare?

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hund
Är det bara jag som tycker att denna tråden har spårat ut med massa flame från Windows-användare?

Jao, det är bara du

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SissY
Jao, det är bara du

Underhållande läsning är det iaf.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hund
Är det bara jag som tycker att denna tråden har spårat ut med massa flame från Windows-användare?

Jag håller med dig. Jag fattar inte varför alla har så många problem hela tiden? TS, nämen, fick du inga codecs med fedora? Installera dom då ffs! Jag installerade Windows 7 igår, inte fick jag pdfläsare, officepaket, bildhanteringsprogram, en vettig multiprotokollsIM osv. Inte grinar jag och spyr galla över Windows för det. Du som är van vid det borde inse att system inte är kompletta.
Linuxdistar riktar sig till många smaker. Du som verkar gilla att pilla så lite som möjligt, installera ubuntu, installera ubuntu-restricted-extras genom ubuntu software center och var glad sen.

Permalänk
Medlem

Du förväntar dig att system helt utvecklade av vanliga människor på deras fritid ska vara perfekt?

Dessutom skulle alla dina småproblem ta 5 minuter att fixa om du lärde dig googla, så jag vet inte om LInux är någontign för dig.

Permalänk
Medlem

För att få linux att fungera som man vill så krävs det pill! Spelar ingen roll vilken dist eller DE jag väljer så kommer den aldrig att ställa in rätt känslighet och hastighet på min styrpinne, den kommer aldrig heller att göra så att scrollen fungerar med styrpinnen. Tycker inte att linux är ett alternativ till windows, mer bara ett annorlunda operativsystem som man kan pilla med. Vet inte hur många gånger jag installerat det och pillat med det, men sedan när jag varit klar så har det blivit tråkigt. Linux kan man använda på sin sekundära dator, eller om man inte har några större behov som inte uppfylls utav linux. Fast då kan man lika gjärna köra windows också (om man kan tänka sig betala), man får bredade mjukvaru & hårdvarustöd, användarvänligare och ett säkrare operativsystem. Jag skulle nog kunna använda linux på min huvud-dator så som jag använder datorn idag, men jag föredrar windows ändå.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Jag håller med dig. Jag fattar inte varför alla har så många problem hela tiden? TS, nämen, fick du inga codecs med fedora? Installera dom då ffs! Jag installerade Windows 7 igår, inte fick jag pdfläsare, officepaket, bildhanteringsprogram, en vettig multiprotokollsIM osv. Inte grinar jag och spyr galla över Windows för det. Du som är van vid det borde inse att system inte är kompletta.
Linuxdistar riktar sig till många smaker. Du som verkar gilla att pilla så lite som möjligt, installera ubuntu, installera ubuntu-restricted-extras genom ubuntu software center och var glad sen.

+1
Alltid minuspoäng för de 2sek som krävs för att installera codecs, flash och dylikt, aldrig några pluspoäng för all tid som sparas av alla användbara program som finns OOTB. Min laptop var redo att användas ungefär 20min efter jag stoppade in USB-stickan för boot (film, musik, spotify, 3deffekter, fullt uppdaterad, msn, flash osv). Det är desto svårare att lyckas med på någon nyare windowsrelease.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rufus0102
Ja, är helt med på det. Men kände dock att jag ville delge mina erfarenheter med Linux de senaste månaderna. Jag provade Linux för många år sedan och hade då trott att det hade skett framsteg. Men känner igen frustrationen på samma sätt som förr. Man lägger massvis med tid och irritation och når nästan fram till målsnöret. Det finns alltid något som inte vill fungera.

Som jag nämnde tidigare också, vill bara tipsa folk som sitter och sliter sitt hår - släpp Linux och gå till Windows 7. Installera och använd datorn vad den är till för. Uppfinn inte hjulet på nytt.

Måste också säga att Windows 7 känns fantastiskt snabbt och fräscht till och med på en bärbar från 2006. Mint och Ubuntu var som klister på maskinen, trots att det tar lite minne. Så den gamla devisen att Linux är minnessnålt stämmer inte längre.

SBS som tidigare nämnts. Ubuntu 9.10 är mer eller mindre klar efter den har installerats och fungerar idag riktigt bra. De problem du beskriver finns inte med denna distro vid normal användning.

Permalänk
Inaktiv

Min erfarenhet från flera distros är att inte uppgradera hela tiden om man inte har något speciellt skäl till detta. Jag ligger alltid minst 1 version efter...kör Mint 7 och finner inget skäl till att uppgradera till 8:an eftersom inget saknas för mig.

Då brukar man ha det bättre då jag tycker att de flesta nya versioner tenderar att ge problem från början.

Men som sagt, ibland har man alltid problem med en hårdvara pga tillverkarens dåliga stöd för Linux...mitt wifi-kort t.e.x Atheros...problem men det fungerar nästan perfekt i Mint men inte alls i Ubuntu lr Fedora.