Microsoft säljer spel på nätet

Permalänk
Melding Plague

Microsoft säljer spel på nätet

Games On Demand for Windows kallas en ny nedladdningstjänst för spel, likt Steam och Direct2Drive.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Bara man kan hålla samma priser som i butik så ser jag inga problem med den här sortens utveckling Tummen upp!

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem

Jag ser hellre att man kan köpa cd keys så man kan aktivera via Steam då jag verkligen inte orkar ha alla spel på olika ställen.
Tror aldrig någon av de här programmen, tänker då detta och till ex. Ubisofts version kommer slå Steam just då de är begränsade till företagets spel. Dock skulle Valve behöva lite konkurrens så de sänker sina priser!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rickard11
Bara man kan hålla samma priser som i butik så ser jag inga problem med den här sortens utveckling Tummen upp!

Det borde ju faktiskt bli billigare än att köpa det i butik pga att dom slipper produktionskostnader. Bra Microsoft!

Visa signatur

Nintendomulator: Projektlogg
Main: Intel Core i5 2500k | Radeon 6950 2GB | Corsair Vengence 8GB | Intel SSD 120GB |
Server: MSI k8 Neo4 s939 | AMD 1800+ @ 2,5 GHz | Corsair 2 GB |
HTPC: Jetway NC81-LF (Mini-ITX) | 1TB 7200rpm | PC5300 2GB | AMD X2 4850e 2,5 GHz | 110w PicoPSU | Projektfilm

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Draim
Jag ser hellre att man kan köpa cd keys så man kan aktivera via Steam då jag verkligen inte orkar ha alla spel på olika ställen.
Tror aldrig någon av de här programmen, tänker då detta och till ex. Ubisofts version kommer slå Steam just då de är begränsade till företagets spel. Dock skulle Valve behöva lite konkurrens så de sänker sina priser!

Först å främst: fick deja vu kännsla när jag började läsa ditt inlägg
å för det andra, man kan lägga till spel på steam som man inte köpt där så att folk ser vad du joinar m.m., de kan dock inte joina efter om du lagt till UT3 tex

Visa signatur

GTX 295 | Core i5 750 @ 4.1 GHz | Zalman CNPS-10X Extreme | Antec 900 | Gigabyte GA-P55A-UD5 | Corsair 4 GB 1600 MHz, CL9 | Samsung 2233RZ @ 120 Hz | 3Dmark06 score: 25000p

Permalänk
Medlem

Live till pc var en flopp från början....Detta kommer inte ändra något!

Visa signatur

i9-11900F | RTX 3070 ti

Permalänk
Inaktiv

Skönt då kanske dom kan fixa till live så att det funkar lite bättre, vännerlistan är för dålig och omständig. Man ska inte behöva klicka på skicka och därefter få upp en "vänta...skicka meddelande" ruta. Multiplayerstödet för ens vänner strular också, och när man vill skicka ett meddelande till ens vänner får man upp en lååång lista med alla "gamers" som man varit i närheten av och får scrolla en evighet. Fixa det så..o inga fantasipriser a la xbox 360 games on demand så kan det kanske bli något. Undvik även gärna EAs "försäkring" som gör att man får betala för att ladda ner sitt köpta spel igen..

Permalänk
Medlem

World of Gooooooo

Permalänk
Medlem

Gillar inte köpa data utan någon fysiskt att hålla i.
Samt blir lättare att bevisa att man köpt produkten om man har den i handen med cdkey och allt ifall något skulle hända.

I övrigt. Är det bara jag som tycker att Microsoft äter av lite för många kakor?

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Rätt riktning!

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Anledningen till att jag iaf använder Steam mera än att just köpa spel är ju att man tyvärr blir påtvingad skiten via vissa spel

Permalänk
Medlem

< bort pga beklagligt språkbruk. §1. > / CrAcKman

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Invectus
< bort pga beklagligt språkbruk. §1. >

Exakt en sån mogen kommentar som man vill höra här...
Kan du inte bara växa upp istället och försöka hålla dina inlägg på en vuxen och civiliserad nivå?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slusk
Exakt en sån mogen kommentar som man vill höra här...
Kan du inte bara växa upp istället och försöka hålla dina inlägg på en vuxen och civiliserad nivå?

Säger slusken

Visa signatur

GTX 295 | Core i5 750 @ 4.1 GHz | Zalman CNPS-10X Extreme | Antec 900 | Gigabyte GA-P55A-UD5 | Corsair 4 GB 1600 MHz, CL9 | Samsung 2233RZ @ 120 Hz | 3Dmark06 score: 25000p

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Draim
Jag ser hellre att man kan köpa cd keys så man kan aktivera via Steam då jag verkligen inte orkar ha alla spel på olika ställen.
Tror aldrig någon av de här programmen, tänker då detta och till ex. Ubisofts version kommer slå Steam just då de är begränsade till företagets spel. Dock skulle Valve behöva lite konkurrens så de sänker sina priser!

Ja precis, varför ska alla hitta på egna sätt att sälja spel på, varför kan inte microsoft gå ihop med steam å sälja sina spel och få del av kakan där, vad bra det hade vart om alla fanns på samma ställe, alla kan spela med alla, enda nackdelen med steam t.ex. är att man inte kan sälja eller ge sina spel vidare om man tröttnat eller inte gillar spelet längre.

Visa signatur

Dator: Fractal Design R5 - Asus X99 Deluxe - 5930k + EK Custom Water Loop - 32 GB DDR4 - Titan X (P) - Pcie Intel 750 SSD 400GB - Corsair HX1000i - Asus Swift PG278Q
Ljud: Audio Pro T12 + Addon Sub - Sennheiser HD700 + Musical Fidelity X-can V8P + Blue Yeti

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RainesX
Gillar inte köpa data utan någon fysiskt att hålla i.
Samt blir lättare att bevisa att man köpt produkten om man har den i handen med cdkey och allt ifall något skulle hända.

I övrigt. Är det bara jag som tycker att Microsoft äter av lite för många kakor?

Säg nåt företag som inte gillar kakor?

Visa signatur

Dator: Fractal Design R5 - Asus X99 Deluxe - 5930k + EK Custom Water Loop - 32 GB DDR4 - Titan X (P) - Pcie Intel 750 SSD 400GB - Corsair HX1000i - Asus Swift PG278Q
Ljud: Audio Pro T12 + Addon Sub - Sennheiser HD700 + Musical Fidelity X-can V8P + Blue Yeti

Permalänk

Synd bara att Games For Windows Live är bland den buggigaste och sämsta mjukvara jag någonsin tvingats använda.

Nä tack, jag behåller nog mina spel på Steam.

Permalänk
Medlem

Jag har få, men goda, erfarenheter med Windows Live (Warhammer Dawn of War 2) och jag vill gärna se tjänsten skeppas ut mer, där man får både STEAM- och Windows Live-stöd (som i DoW2). Men jag har hört en del tråkigheter bland andra användare tidigare, framförallt bland folk som av någon anledning inte skapar ett konto direkt utan väntar, men i vilket fall så finns det en del brister i programvaran.

Det som förvånar mig är, enligt tidigare uppgifter, att Microsoft kommer välja att ha Microsoft Points som en valfri betalningsmetod för Windows Games on Demand, vilket inte finns på Xbox Live på Xbox Games on Demand. Är man inte konsekvent med sina egna tjänster och sin egen valuta så känns det bättre att skrota poängsystemet.

Sedan så gissar jag på samma patetiska prissättning som på Xbox Live, där ett spel som kostar allt från 79kr i butik kostar 349kr på Microsofts marknadsplats. Onlinedistribution är hopplöst ute och snurrar i dagsläget då man har en alldeles för passiv inställning, precis som att man värnade om de fysiska butikernas välfärd exklusivt. Trimma priserna och bredda onlineutbudet så distribution på nätet blir något mer attraktivt än bara en filler som får klumpiga diskar att verka hetare än någonsin.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Invectus
< bort pga beklagligt språkbruk. §1. >

... uh? Gå och lägg dig.

Permalänk
Medlem

Hm, trodde MS lanserade sitt "live" till pc osv - vilket hade varit några år försent - men det var visst jag som inte hade koll Aldrig hört talas om live till pc

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Draim
Jag ser hellre att man kan köpa cd keys så man kan aktivera via Steam då jag verkligen inte orkar ha alla spel på olika ställen.
Tror aldrig någon av de här programmen, tänker då detta och till ex. Ubisofts version kommer slå Steam just då de är begränsade till företagets spel. Dock skulle Valve behöva lite konkurrens så de sänker sina priser!

Varför skulle du vilka köpa en licensnyckel, som jag antar är fysiskt, när du vid en färdigställd transaktion ändå har licensnyckeln redan aktiverad till ditt respektive STEAM-konto?

Eller menar du som i att ha spel på olika ställen, precis som att Games on Demand kommer vara en egen applikation?

STEAM har en marknadsplats, en community, automatiserade uppdateringar, fuskskydd och lite annat spännande som rättfärdigar tjänsten som ett självstående program. Games on Demand från Microsoft är bara en flik för Windows Live Marknadsplatsen vilket är ett litet program som inte kommer behöva öppnas för att starta spel, då din licensnyckel är bunden till din "Gamertag" - vars uppgifter monteras och läses in först när du startat ett program som stödjer tjänsten.

Det du snackar om annars är ju tjänster EA, Ubisoft och andra utgivare väljer att satsa på eftersom det är billigare eller riskerar att dra in bättre pengar per såld produkt än hos STEAM. Det handlar ju inte om att EA Download vill konkurrera med STEAM, utan det handlar om att EA vill ha en egen portal för onlineförsäljning av sin programvara...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av holmberg
Hm, trodde MS lanserade sitt "live" till pc osv - vilket hade varit några år försent - men det var visst jag som inte hade koll Aldrig hört talas om live till pc

(Double-post, jag vet, men det är så jäkla mycket pill med att citera flera personer i ett enda inlägg)

Microsoft lanserade Windows Live i samband med Halo 2 portningen till Windows Vista under 2007 om jag inte minns helt fel. Men då till en avgift, likt Xbox Live, men som ganska kort därpå slopades eftersom användare inte kan motivera att betala extra för grundläggande tjänster på en platform man betalat så mycket pengar för.

Den enda tekniken som egentligen gör Windows Live lite fräck var ju under en period där vissa utvecklare skapade stöd för att spela mellan Windows Live och Xbox Live - där t.ex. spelare från både Xbox 360 och PC kunde spela med varandra. Jag minns inte mer än ett fåtal spel som använde tekniken, men jag hoppas mer på sånt i framtiden - mest bara för att det kan bättre på PC-fronten lite då man inte behöver vara helt utesluten om man sitter i en miljö där man har många kompisar på ett format som man kanske saknar av dem två.

Massa text, men jo, Windows Live har varit ute ett tag men har begränsat utvecklarstöd. Antingen för att utvecklare inte vill ha tekniken, eller snarare, för att Microsoft inte gjort speciella krafttag i att marknadsföra den vidare till utvecklare och utgivare på PC-formatet ännu eftersom marknaden lägger mest fokus på konsolmarknaden de senaste par åren.

Permalänk
Medlem

Bra med nedladdningstjänster.

Men jag skulle hellre vilja se en Licens-store där man kan köpa äganderätten till material, ja kopior av det. Så får fildelningens värld sköta disturberingen. Men en affär där man kan köpa licenser och börja lira online etc..

Menar jag köpte Battlefield 1942 på tradera, bad säljaren skicka licensen via mejl och sedan slänga allt fysiskt material. Och helt enkelt installerade jag om BF1942 med legit licens och började ha roligt. Varför ska man dras med söliga nedladdningstjänster och optisk media?

Ja, ni kanske förstår konceptet. Fler plattformar är en positiv utveckling men jag vill se nya sätt att adaptera den nuvarande tekniken och tackla fildelning på ett positivt sätt istället.

Permalänk
Medlem

Virtuell "lagering" av film, musik, serier, spel u name it!
Det är framtiden!

CD/DVD/BR-skivor kommer dö ut inom en 5 års period eller iaf ha avvecklats enormt!
Utbudet utav On-Demand om 5 år kommer lätt uppgå till 95% av totala försäljningar av media..

Visa signatur

Mobil > SE Z5 DualSim Surfplatta > Nexus 9 Laptop > ASUS G750JZ
Media-PC > Bitfenix Prodigy M mITX | Corsair CX 500M 80+ Bronze Modulärt | Asus H87I-Plus mITX | 8 GB ddr3 | i3 4340 @ 3.6Ghz | Corsair Hydro H60 | Kingston V300 SSD 120GB | 9TB Lagring | Kopplad till 60" FullHD LED Sharp Aquos

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Operatören
Virtuell "lagering" av film, musik, serier, spel u name it!
Det är framtiden!

CD/DVD/BR-skivor kommer dö ut inom en 5 års period eller iaf ha avvecklats enormt!
Utbudet utav On-Demand om 5 år kommer lätt uppgå till 95% av totala försäljningar av media..

Jepp du har rätt.

Games on demand finns til xbox360 där alla spelen kostar 349kr.
Synd bara att man kan köpa dom för 100 - 199kr i butik.

Priset måste bli på en bra nivå lr samma som butik.

Stackars dom me Blue ray om 5 år. Det som skulle vara så framtid.

Visa signatur

[ASUS Formula Gene] [i53770K] [G-Skill trident 2400mhz 2x4gb] [Radeon HD5870 1GB] [Corsair 550D] [Corsair 650w] [Corsair H100] [Windows 8 x64] [Totalt 3TB HD] [Boxee box] [New iPad] [Xbox 360 Slim JTAG]

Permalänk
Inaktiv

Så, låt oss för enkelhetens skull säga att Microsoft (GoD) säljer Modern Warfare 2 - som kräver Steam. Som nu då skulle kräva GoD också? Stör mig som fan att ett spel är så beroende av en anna plattform för att fungera på PC.

Dawn of War II är en klassisk variant. Kräver både Live och Steam. Går en av tjänsterna ner (som händer titt- som tätt) kan du fetglömma den där kvällen du hade planerad med polarna på nätet.

Håller med ett tidigare inlägg att fysisk media kan vara bökigt och långsamt många gånger - men det är något visst med att ha sakerna i händerna när en tjänst som Steam och GoD skulle krångla...

Personligen skulle jag bli luspank om mina spel jag (tyvärr) har bundna till Steam. Glömmer lösenordet för gott eller inte kan återställa det...trist! Spel flyttas inte till ett nytt konto heller, så jag är bokstavligen körd i grus om tjänsten inte fungerar till fullo.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Can0n
World of Gooooooo

hahahah xD word! ^^

Visa signatur

Dell Studio XPS 1640 -> C2D P8600 || Radeon HD4670 1GB || 4GB DDR3 RAM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Segas
Så, låt oss för enkelhetens skull säga att Microsoft (GoD) säljer Modern Warfare 2 - som kräver Steam. Som nu då skulle kräva GoD också? Stör mig som fan att ett spel är så beroende av en anna plattform för att fungera på PC.

Dawn of War II är en klassisk variant. Kräver både Live och Steam. Går en av tjänsterna ner (som händer titt- som tätt) kan du fetglömma den där kvällen du hade planerad med polarna på nätet.

Håller med ett tidigare inlägg att fysisk media kan vara bökigt och långsamt många gånger - men det är något visst med att ha sakerna i händerna när en tjänst som Steam och GoD skulle krångla...

Personligen skulle jag bli luspank om mina spel jag (tyvärr) har bundna till Steam. Glömmer lösenordet för gott eller inte kan återställa det...trist! Spel flyttas inte till ett nytt konto heller, så jag är bokstavligen körd i grus om tjänsten inte fungerar till fullo.

Håller helt med dig, jag har ett spel till steam och jag har slutat spela det på grund av att steam är så störande, jag har också lirat gta 4 och när jag väl är igång ock kör så är det ett sjukt bra spel!, men så måste man hålla på med microsoft live, jag pallar helt enkelt inte och numera så köper jag aldrig ett spel som är beroende av någon slags applikation för att fungera.

Citat:

Our goal has always been to create a seamless online gaming experience for the Windows community, and Games on Demand is a great step toward that end.

Nu pratar ni allt i nattmössan microsoft det är ni som vill ha tjänsten inte konsumenterna!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbomaniac
Ja precis, varför ska alla hitta på egna sätt att sälja spel på, varför kan inte microsoft gå ihop med steam å sälja sina spel och få del av kakan där, vad bra det hade vart om alla fanns på samma ställe, alla kan spela med alla, enda nackdelen med steam t.ex. är att man inte kan sälja eller ge sina spel vidare om man tröttnat eller inte gillar spelet längre.

För dom som undrade över mitt inlägg så var det så här jag menade.
Kan inte alla bara samlas på en plats istället? Lättare för konsumenterna och de mindre företagen!

Permalänk

Såna här applikationer snor bara energi från användaren, när det krånglar och segar ner spelen. Steam börjar bli någorlunda bra nu men det har ju tagit några år så. Det lider fortfarande av många buggar och är väldigt segt på många håll och kanter.

Exempel på ett sjukt irriterande problem är med tf2(kanske bara är för mig men iafl). När ja startar spelet tar det 30 sekunder innan själva spelet startas, står preparing to launch tf2..... Sedan när spelet väl startar måste man vänta, råkar man klicka eller trycka enter för många gånger för att slippa introt hänger sig spelet och det stängs ner. Man får även hoppas att ingen skriver i in-game chatten under tiden för då lägger spelet ner om man försöker öppna det. När den väl ansluter till spelet är in-game menyn otänkbar att öppna. skulle man få för sig att öppna den tar det en extra minut för spelet att starta. Väl inne och allt är färdigladdat måste ja ändå säga att det fungerar smidigt och sjukt bra ( slipper tabba ner spelet ( vilket tar sjukt lång tid i tf2) i och med den inbyggda webbläsaren där faktiskt det mesta funkar (youtube,flashspel m.m.)

Oj , nu blev det lite mycket men vad ja menar är att såna här applikationer måste bli smidigare för att kunna användas. Steam är på god väg men än är inte allt perfekt.

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk

Nja tror inte det slår igenom dirext. En CD key för 50-100kr tror jag snarare skulle vara mer intresangt och dessutom något vettingt godis med i köpet. tex lite trasilers eller något.

Idag laddar typ alla ner från internet problemet brukar vara crack eller cd keys. Sen de större titlarna köper ju folk;)

Visa signatur

I am Extrazz.