Permalänk

Lösa SATA-kontakter

Hejsan!

Istället för att börja beskriva min fråga med ord så länkar jag till följande klipp:
http://www.youtube.com/watch?v=TggHtINGIyc

och ber er att kolla på 8:15-8:30.

Som ni ser så använder han "lösa" SATA-kontakter (eller vad man nu ska kalla det) och drar kabel dit. Strömkabeln pratar jag om nu.

Då kommer min fråga. Vart kan man möjligtvis få tag på sådana kontakter, och finns det även till 4-pin molex?

En sak till var det ja. Går det att fixa detta med själva SATA-kabeln? Jag vet att det går att köpa vinklade, men tänkte om det går att göra själv.

Tacksam för svar.

/Martin

Permalänk
Medlem

Jag är också intresserad av vart man kan hitta dessa kontakterna. Tyvärr är detta endast möjligt när det kommer till strömmen, om du nu inte vill dra X antal parallella SATA kablar. Då är det bättre att köra med vinklade kablar och göra det snyggt och diskret.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blafa
Jag är också intresserad av vart man kan hitta dessa kontakterna. Tyvärr är detta endast möjligt när det kommer till strömmen, om du nu inte vill dra X antal parallella SATA kablar. Då är det bättre att köra med vinklade kablar och göra det snyggt och diskret.

Är det inte så att SATA stödjer flera diskar på samma kabel? Har för mig att det är möjligt iaf.

Sedan låter det inte helt omöjligt att kunna göra på ungefär samma sätt som med strömmen.

Permalänk
Medlem

hittade en sida som säljer kontakter, har dock aldrig handlat från dem.
infoblad om kontakterna, http://www.farnell.com/datasheets/5252.pdf

https://se.farnell.com/

artikelnummer
67923-0011
67926-0040
67926-0041

edit: vet ej om de säljer till privatpersoner, står att dem kräver org. nr för att registrera sig.

edit2: ska tydligen gå att handla därifrån även som privatperson.

http://www.elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?t=24

Visa signatur

I'd rather hate you, for everything you are
Then ever love you, for something you are not

Permalänk
Medlem

Jag gör ett försök nu, köper så det räcker och blir över, kommer sälja de som jag inte behöver själv så det täcker mina kostnader + frakt.

Permalänk

Ja där fanns det ju. Dock verkar det väldigt krångligt att beställa som privatperson, får kanske fråga någon som ändå ska beställa något annat därifrån. Tack för hjälpen iaf!

@Blafa. Hör av dig om du får några över, jag behöver nämligen bara 2-3 stycken.

Permalänk
Medlem

Japp det ska vi nog kunna lösa, du var tvungen att ansöka om att få bli kund så du kan få ett kund nummer och konto, detta har jag nu gjort så får jag se när den godkänns.

Permalänk

Schyst! Hör av dig om du gör några framsteg.

Permalänk

Har funnits kablar att köpa på Kjell eller classe som man har kunnat flytta kontakten på.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Jag skulle bli jätte glad om någon hittade SATA-kontakter i Sverige Har enbart hittat på frozenCPU.com för ca 9kr/st, men i värsta fall får man väl beställa där ifrån:

http://www.frozencpu.com/products/1792/ele-135/FrozenCPU_Conn...

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Har funnits kablar att köpa på Kjell eller classe som man har kunnat flytta kontakten på.

Tack för tipset, ska kolla upp det!

Edit: @n1ck0
Det är precis sånna där jag menar. Får se om vi lyckas få tag på några från sverige, annars kör jag också från frozenCPU.

Permalänk
Avstängd

Re: Lösa SATA-kontakter

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sjobban112
Hejsan!

Istället för att börja beskriva min fråga med ord så länkar jag till följande klipp:
http://www.youtube.com/watch?v=TggHtINGIyc

och ber er att kolla på 8:15-8:30.

Som ni ser så använder han "lösa" SATA-kontakter (eller vad man nu ska kalla det) och drar kabel dit. Strömkabeln pratar jag om nu.

Då kommer min fråga. Vart kan man möjligtvis få tag på sådana kontakter, och finns det även till 4-pin molex?

En sak till var det ja. Går det att fixa detta med själva SATA-kabeln? Jag vet att det går att köpa vinklade, men tänkte om det går att göra själv.

Tacksam för svar.

/Martin

Snyggt och seriöst bygge han gör men tyvärr kommer inte grejerna hålla så länge,ingenstans i hela klippet ser man att han kör med esdarmband eller står på esd anpassad golvmatta och med tanke på hur många gånger han plockar in och ut grejerna så lär det inte dröja länge innan nån av komponenterna ballar ur fullständigt.Snacka om bortkastad arbetstid.Men snyggt blev det ju:)

Visa signatur

Asus Commando Q6600@3,6GHZ Coolermaster Gemini2 8GB Corsair Dominator Intel X25-V 40GB Samsung 250gb Gainward GTX295(på garantibyte) Win 7 Home Premium X64.......

Permalänk
Medlem

Ja du, Alban72, du är rolig du. Komponenter monterade på kort är ju löjligt okänsliga för ESD.

Säljer du esd-utrustning eller?

Typ det enda man bör vara försiktig med är att hantera cpun.
Men med normal försiktighet kan tom kattägare montera datorer vintertid utan något speciellt skydd.

"Esd anpassad golvmatta"

Visa signatur

A8N5X|X2 4400|2x BallistiX Tracer 1024MB| Asus 7800GTX

Permalänk
Medlem

Re: Re: Lösa SATA-kontakter

Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban72
eller står på esd anpassad golvmatta

hahah:rolleyes:

Permalänk
Medlem

ESDskyddsmattor/golv finns och används flitigt inom elektronikindustrin tillsammans med ESDskor

Permalänk

Jag har då aldrig använt varken skyddsmatta, skor eller armband. Dock går jag ju inte omkring med yllesockar eller gnider ballonger mot huvudet precis.

Permalänk
Medlem

Jag hakar på om det blir gruppköp...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blafa
Jag gör ett försök nu, köper så det räcker och blir över, kommer sälja de som jag inte behöver själv så det täcker mina kostnader + frakt.

Jag köper gärna ett par också

Visa signatur

//NIRee

Permalänk
Medlem

Jag gjorde som han gjorde i filmen för inte allt för länge sedan, köpte ett par molex och sata grensladdar å bara öppna upp en liten flik för att sedan dra ur sladden och montera vartusan man nu ville. Skitsmidigt (som på klippet du länkade) och fungerar klockrent

Permalänk
Medlem

Kolla med polare om dom inte har splitkablar i deras moderkortskartonger.. Asus brukar skicka med såna i sina billigare moderkort iaf. Kontakterna på dom kan vara vinklade, och är i så fall sådana som ni letar efter.

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem

Alltså man kan ju flytta kontakterna på nästan alla sata kablar som följer med nätaggen?
Eller har ja missat nåt?
Har iallafall flyttat på dom på mitt Corsair HX620 för att passa in till mina diskar.

Edit: Kanske det bara funkar på Corsairs kablar?

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blafa
Japp det ska vi nog kunna lösa, du var tvungen att ansöka om att få bli kund så du kan få ett kund nummer och konto, detta har jag nu gjort så får jag se när den godkänns.

Fått svar än? Lust att styra upp någon form av sambeställning?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Alltså man kan ju flytta kontakterna på nästan alla sata kablar som följer med nätaggen?
Eller har ja missat nåt?
Har iallafall flyttat på dom på mitt Corsair HX620 för att passa in till mina diskar.

Edit: Kanske det bara funkar på Corsairs kablar?

Jo, det sitter sådana på många nätagg. Men ibland har man ju redan använt dessa, eller moddat iväg dom i något annat projekt.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

Även jag är ute efter såna här kontakter. Någon som vet var man kan köpa i sverige? Hittar det inte hos Farnell...

Permalänk
Medlem

Eller om någon vet några vanliga sata-kablar som går att plocka bort själva kontakten på...

Permalänk
Proffsmobbare

Molex tillverkar marknadens bästa kontakter, kolla deras hemsida för svenska distributörer, hade inte köpt något annat.

MDPC-X har ett litet utbud i sin affär.

http://en.mdpc-x.com/mdpc-cable-assemblies.htm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fr0hike:

Även jag är ute efter såna här kontakter. Någon som vet var man kan köpa i sverige? Hittar det inte hos Farnell...

Djungelapa har! http://djungelapa.se/product.php?id_product=158

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem

Har på måndag

Permalänk
Medlem

sitter såna på mitt nätagg, HX650W, trodde det fanns så på alla?

Förresten, när vi ändå är inne på ämnet...
Är det nån som vet hur många hårddiskar en HX650W klarar av på en utgång? dvs hur många SATA-Power jag kan ha på en sladd tills det blir för tungt?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

sitter såna på mitt nätagg, HX650W, trodde det fanns så på alla?

Du tycker inte att det blir lite dyrt att köpa ett HX650 för att komma över 9st kontakter?

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem
Skrivet av FoxOne:

Du tycker inte att det blir lite dyrt att köpa ett HX650 för att komma över 9st kontakter?

tror inte du läste ordentligt.. jag sa inte att du skulle köpa ett nytt nätagg, jag sa bara att jag trodde det var så på alla nätagg, och då borde du redan ha det på din menade jag.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |