Thinkpad T400 & Lenovos drivrutiner (Win7)

Permalänk

Thinkpad T400 & Lenovos drivrutiner (Win7)

Har precis inköpt & installerat Win7 HomePremium och hade hoppats att Lenovo fixat till sin switchande grafikkortsdrivrutin (Intel 4500HD/Ati 3470) nu när Win7 släppts...

Icke då, den senaste skarpa switchande grafikdrivrutinen kör batteritiden i botten oavsett energiläge (ger ~2h på friskt 6-cell, normalt är annars ~6h), fläkten är ljudligare än nånsin och thinkpad:en blir varm/het i idle som en gheyming-Acer av sämre kvalisort...

Det verkar vara fel på Intel-delen i drivrutinen, för normalt skall totalförbrukningen ligga under 10W i idle med WLAN. Nu hoppar den mellan 12-25W. Ati-delen av drivrutinen drar säkert också mer än tidigare men ger inte så stor förändring som Intelditon (tror faktiskt att om man switchar till Ati så drar systemet mindre totalt). Oacceptabelt!

Sedan har de senare utgåvorna av energispararen/powermanagern hållt på och strulat sedan Win7 Beta/RTM. Varje gång jag stänger locket (sleep) håller den på och piper upprepade gånger (1 pip = ändrat powermode, markerar övergången till sleepmode). Så fort powermanager avinstallerats piper paddan bara en gång när jag stänger locket. Fast jag saknar kvarvarande drifttid...

Suck, jag trodde att "drivrutinsmakarna" lärt sig sedan Vistafiaskot vad gäller sena & felaktiga drivrutiner.

Diskussion på Lenovoforums ang. Win7, switchande grafik och taskig batteritid:
http://forums.lenovo.com/t5/Windows-7-Discussion/Battery-Life...

I väntan på anständiga drivrutiner får jag trösta mig med en SATAII caddy...

/TM

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T400: Intel® Core™ 2 Duo Processor P8600 (2.40Ghz, 3MB, 1066MHz), 4GB 1066 MHz DDR3, 256 MB ATI® Radeon™ HD 3470/Intel GMA 4500MHD, 80 GB Intel G2 SSD, 320 GB HDD, Intel WiFi Link 5300/WWAN, 14,1-tums LED WXGA+ (1 440 x 900)

Permalänk
Inaktiv

Jag har just tjackat en importerad x200s-padda och batteritiden är sämre med Win7 jämfört med XP och tom Vista har dock ingen med switchable graphics men precis som du säger så verkar dom inte ha löst själva "switchandet" vilket är skandal om du frågar mig, tusentals business-användare som behöver all batteri-tid dom kan få och så fungerar de så illa

Har du jämfört förbrukningen med bara Intel, bara ATI och switable genom att aktivera de olika kortet i BIOS? Problemen med power managern har jag inte upplevt och hårdkör ändå Win 7 på hela gänget paddor i min signatur, får du pipet ändå om du avaktiverar "beep when power state changes" också?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zzzandman
Jag har just tjackat en importerad x200s-padda och batteritiden är sämre med Win7 jämfört med XP och tom Vista har dock ingen med switchable graphics men precis som du säger så verkar dom inte ha löst själva "switchandet" vilket är skandal om du frågar mig, tusentals business-användare som behöver all batteri-tid dom kan få och så fungerar de så illa

Att det drar mer än i XP förvånar mig inte, det tycks alla OS göra. Men mer än Vista låter fel, Win7 ska vara förbättrad jmft med den avseende batteritid. Har du installerat den senaste Inteldrivrutinen för grafiken? Jag börjar att tro att den senaste (eller två senaste) fristående drivrutinerna för Intel inbyggda grafik också är trasiga vad gäller batteritid. Verkar fläkten gå oftare och blir den lite varmare vid utblåset?
Min T400 (med rätt drivrutiner) är helt sval (ingen fläkt och absolut ingen värme vid utblåset när jag kör med Intelgrafiken). Med Ati alstras en visss svag värme. Normlt sett, före dessa drivrutiner...

Citat:

Har du jämfört förbrukningen med bara Intel, bara ATI och switable genom att aktivera de olika kortet i BIOS? Problemen med power managern har jag inte upplevt och hårdkör ändå Win 7 på hela gänget paddor i min signatur, får du pipet ändå om du avaktiverar "beep when power state changes" också?

Jag har inte testat att ändra den, men det verkar som det blir någon slags konflikt som bara uppstår vid lockstängning. När jag trycker Fn+F4 (sleep) så piper den alltid bara en gång. Sedan tar det längre tid för den att gå ner i sleep samtidigt som den håller på & piper (något är fel).
Sedan har jag provat som hastigast att låsa grafiken till Intel (i BIOS) och det verkar inte göra någon skillnad.

Tillägg: testade att köra "powercfg -energy" under administratörs kommandoprompten, vilken analyserar energiinställningar och skapar en rapport. Där fick jag 8 Errors, 10 Warnings och 15 Information. Det verkar vara drivrutinsproblem med USB-enheter som inte stödjer suspend (Ericssonmodul och mus) samt att WiFi kör på 100% trots att jag stängt av all radio (flygknappen), sedan är ASPM avstängt pga kompatibilitetsproblem.

Tror nästan att jag ska stoppa in originalinstallationen med Vista x32 på den gamla ursprungliga disken (kör nu med SSD) bara för att testa.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T400: Intel® Core™ 2 Duo Processor P8600 (2.40Ghz, 3MB, 1066MHz), 4GB 1066 MHz DDR3, 256 MB ATI® Radeon™ HD 3470/Intel GMA 4500MHD, 80 GB Intel G2 SSD, 320 GB HDD, Intel WiFi Link 5300/WWAN, 14,1-tums LED WXGA+ (1 440 x 900)

Permalänk
Inaktiv

Precis som du säger så beror de troligen på Intel-drivarna, Vistainstallationen får jag tveklöst bättre batteritid ur och jag har pratat med Lenovos support om detta och dom är medvetna om problemet (i alla fall när jag påtalade detta på min x200s). Att Lenovo inte skulle supportera Windows 7 som de står i länken till Lenovos forum är helt fel, alla nya paddor leveras ju förinstallerat med win7 och de som köpts from i somras får ju en gratis licens. Däremot är det crappy av både Intel och Lenovo att dom inte kan presentera en lösning då sjuan funnits ute skarpt i flera veckor...

Jag får samma felmeddelanden på mitt 3g-modem om jag kör en powercfg -energy som du så en del av felet ligger säkert där med men jag vägrar gå tillbaka till både XP och Vista, speciellt de sistnämnde operativet gör mig illamående. Jag hoppas dom släpper nyare drivare snart (supporten kunde inte säga när), då borde jag hamna på ungefär 10 timmars batteritid med min 9 cellare i x200s, nu ligger jag på ungefär 6 (!).

Permalänk

Provade att installera Vista x32 Business (installationsskivor som följde med datorn) och mycket riktigt till en början drog den mindre energi. Men efter alla uppgraderingar (1,5 dygn senare, puuh) så var jag uppe i nästan samma nivå av energiförbrukning som med Win7-installationen.

[Vistabashing ON]
Fast att gå tillbaka till Vista.. njaee. När man startar upp datorn med Vista installerat så tar det flera minuter innan HDD-lampan slutat lysa mer eller mindre konstant. Jag roade mig med att titta på aktivitetshanteraren för att se vad Vista pysslade med och det verkar som att den allokerar allt tillgängligt minne samt sorterar upp det som cache och annat. Denna process pågår sakta (ett par MB/sek=flera minuter totalt med 4GB RAM) men säkert ända tills att ledigt minne är nere på noll (eller ett par MB).
Först då slutar HDD-lampan att lysa...
Och så länge hårdisken accessas av OS:et så blir övrig prestanda lidande och allt från programstart till körningar påverkas och går långsammare. Tänkte Microsoft att man aldrig skulle stänga av & starta om datorn? Den praktiska boottiden (innan OS:et blir rappt och tillgängligt) är enorm med Vista jämfört med andra OS. Jag förstår inte dom som påstår att Vista är ungefär lika snabbt som Win7 när man väl patchat upp det. [Vistabashing OFF]

Jag funderar på att ominstallera Win7 från skivan och köra med de medföljande drivrutinerna till Intelgrafiken, endast uppdatera Ati-drivisarna och skippa den switchande grafiken tills vidare. Sedan får jag ingen ordning på pipandet vid lockstängning, det piper upprepade gånger så länge powermanagern är installerad. Jag vet inte om jag är helt ensam om detta, men jag börjar undra om det inte kan vara frågan om krånglande hårdvara. Jag kan inte minnas att det var så här i tidigare med min Win 7 beta installation (inkl. powermanager). Jag borde kanske höra med Lenovos support .
En annan konstig grej är att de olika energilägena (maximala prestanda, balanserat etc) inte verkar slå igenom riktigt, iaf inte alla gånger och/eller fullt ut. Troligtvis har det väl med det krånglande Intel chipset/grafikdrivrutinerna att göra.

Förresten: Grattis till X200s (min "drömnetbook", är det med 1440x900 upplösning?

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T400: Intel® Core™ 2 Duo Processor P8600 (2.40Ghz, 3MB, 1066MHz), 4GB 1066 MHz DDR3, 256 MB ATI® Radeon™ HD 3470/Intel GMA 4500MHD, 80 GB Intel G2 SSD, 320 GB HDD, Intel WiFi Link 5300/WWAN, 14,1-tums LED WXGA+ (1 440 x 900)

Permalänk
Inaktiv

Jag håller med dig till 100% om din Vistabashing, helt klart MS sämsta OS alla kategorier, även om jag förlorar timmar i batteri-tid kör jag hellre Win 7 hehe. Just de där läsandet från disken som gör datorn obrukbar i flera minuter efter inloggning fick mig att börja snegla på konkurrenterna men nu är jag tillbaka i MS-träsket igen

Låter som en vettig lösning att köra en reinstall på sjuan och skippa switchable graphics ett tag framöver tills de löst de, det är ju som sagt ett känt faktum även om jag är helt förbluffad hur stora företag som ATI,Lenovo och Intel kan släppa så dåliga drivare för nåt som har funnits ett par år...

Jag tror inte det är nån hårdvarufel dom där pipen, gamla modeller pep hela tiden power läget ändrades tex när den gick ner i hibernation eller sleep. Det finns inställningar för power även i BIOS, har inte rotat runt så mycket där då jag inte äger nån T400/500 men kanske finns nåt där som du kan slå av om de inte räcker med att disabla pipet i power managern?

Ang min x200s så stormtrivs jag med den, hade en polare som jobbar i USA som fick plocka hem en som jag fick speca upp för mindre än hälften av vad Dustin ska ha för en motsvarande i Sverige, helt sjukt att de kan skilja 50-70% även tagen till moms,3-års garanti och tangentbord... Dessvärre var det leveransproblem på de högupplösta skärmarna så de fick dessvärre bli en vanlig 1280x800 panel även fast jag hade hellre haft en 1440x900 men han skulle hem redan i slutet av nov så de fick jag tyvärr avstå ifrån men kanske nästa gång.

Jag har just fått hem de svenska tangentbordet jag beställde från IBMs hemsida så nu är den komplett. x200s är helt klart en av världens bästa ultraportabla, med schystare drivare för win7 och högupplöst skärm så vore den perfekt

Permalänk

Jag övertygad om att 1280x800 är helt tillräckligt, kanske t om optimalt för en dator som man verkligen använder som portabel. Det ska vara lättläst även när man sitter illa till på tåg, t-bana eller buss etc.

Ang. pipet så kan man slå av det i BIOS åp min T400, men jag blev lite konfunderad då jag inte kan minnas att jag haft det tidigare, trots att powermanager varit installerad. Men nu i helgen har jag testat igenom både WinXP och Vista med de medföljande installationsskivorna utan förbättring.

Sedan vad gäller Inteldrirutinerna och batteritid så skall jag som sagt testa att ominstallera Win7 igen utan att uppdatera dessa öht, återkommer med resultat...

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T400: Intel® Core™ 2 Duo Processor P8600 (2.40Ghz, 3MB, 1066MHz), 4GB 1066 MHz DDR3, 256 MB ATI® Radeon™ HD 3470/Intel GMA 4500MHD, 80 GB Intel G2 SSD, 320 GB HDD, Intel WiFi Link 5300/WWAN, 14,1-tums LED WXGA+ (1 440 x 900)

Permalänk
Medlem

Jag kör också W7 (Professional) på min T400. Har en intel P8400, Crucial SSD, WXGA+ LED, switchable gfx samt ett intel 5350.

Vid normalt användande får jag i genomsnitt ut 4,5h på ett 6cells. (Wlan på, musik i högtalarna, MS Word igång, flera webbläsarfönster öppna (Chrome o FF), 50% ljusstyrka o ThinkLight på)

Min konfiguration vid batteridrift är följande:
Processorn skall vara på 0,925V, alltid. (den växlar mellan 800-1600MHz)
Grafikkortet på näst snålaste strömläget (det snålaste gav fruktansvärda artefakter)
Refresh-rate 50Hz
DVD-läsare av
Inga enheter anslutna via USB eller liknande (upptäckte att min MX500-mus drog upp förbrukningen nästan 1W!)

Jag har de senaste drivrutinerna från ThinkVantage System Update 4.0 samt att jag använder detta program för att växla grafikkort: http://zabadab.eu/switchablegraphics/ då jag finner ThinkVantage Energispararens batteriikon irriterande.

powercfg -energy

ger mig också en del errors, men kolla i html-filen kan du se att det ofta är ganska muppiga felmeddelanden (tex. att du har högsta prestanda aktiverat, OM du är ansluten till strömkälla)

Visa signatur

Sakura gaming: Ryzen 5 5600X, 16GB 3600MHz CL16, RTX 3080, X570 Aorus Elite, 1TB MP600, NH-D15 Chromax, H510, Varmilo VA88M Sakura
Arbetshäst: Macbook Pro 14" M2 Max
Golden oldies: ThinkPad 600, ThinkPad T400, ThinkPad T400s x2, iMac 27" 2010 & 2017, Mac Pro 2010, Mac mini 2011 & 2021, Mac Pro 2012, Macbook Air 13" 2013, Macbook Pro Retina 15" 2013, 2017 & 2019