Microsoft säljer spel på nätet

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
Jag menade inte just leveransen och lagringen av spelen. Det har inte varit några större problem med internetanslutningen här. Så det är en av de små nackdelarna med den här typen av distribution. Och skivor som går sönder? Har aldrig hänt för mig ännu. xD Synd för dem som det händer för såklart... men finns inget som håller för evigt.

CD och DVD brukar inte gå sönder men däremot spel till konsoller. Ca 1/4 av mina Xbox 1 spel har gått sönder och fått bytas ut. Av Playstation 2 var det ännu vanligare. JAg äger inte någon av den nuvarande generationens spelkonsoller, men har hört att dess skivor är ännu känsligare. Xbox 360 måste man väll trycka ut skivan med en fjärrkontroll då den lilla vibration som blir av att man trycker på utmatningskanppen på konsollen kan få skivan att dö.
Kommer ihåg playstation 1 spelen. De kunde se ut som sandpapper undertill och ändå fungera felfritt. Ja kollade en gång hur mycket dessa skivor faktiskt tål. Lite freesbeygolf är inga broblem. Inte heller skounderlägg. Till och med sandpapper klarar dem av. Inte förens ja drog fram en spik dog skivan. samtidigt klarar inte xboxen av en repa som kanppt syns.

Är övertygad om att det görs med flit. Ja menar hur stor är skansen att microsoft missade att deras konsoll förstörde alla spel den vidrörde och samtidigt, av en ren händelse skrev in en del i användarbeskrivningen somm gjorde att detta inte täcktes av garantin.
Kunde dom göra det för 10 år sedan kan dom göra det idag. Alla förklaringar om att tekniken är mer avanserad och att det inte går längre är BS.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5

Men det jag syftade på med säkerhet var... att ifall man har t.ex. ett STEAM-konto med ett större antal spel på så är risken många gånger större att man blir av med de spelen jämfört med ifall man äger dem på skivor. Se bara på hur alla kortbedrägerier ökar ju mer det digitaliseras. Säkerheten på internet måste bli bättre.

Aha, du menar så. Fasst om man har antivirr och inte ger ut sitt lösen till alla som ska använda det för att ge en alla spel gratis så är man nög rätt säker.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5

Det är ju just vad det är? De allra flesta spelen som finns tillgängliga som digital nedladdning finns billigare i affär. Är endast några fåtal titlar som man faktiskt kan spara pengar på... och då får man INGET mer än en kod. Vilket känns som ganska så bortkastade pengar jämfört med att köpa ett spel i valfri affär där man får en boxad skiva.

Men så länge som båda alternativen finns kvar så är det ju egentligen ingen större mening med o klaga... var och en får välja det de tycker är bra. Vill man slösa pengar så får man göra det. xD

mm. priserna på steam idag är ett skämt. Men förhoppningsvis kan detta nog lösa sig när det kommer lite konkurans.

Permalänk
Medlem

Jag gillar rubriken, låter som Microsoft har något fuffens för sig

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jobbbin
Det borde ju faktiskt bli billigare än att köpa det i butik pga att dom slipper produktionskostnader. Bra Microsoft!

Tvärt om. Köper du ett spel i butik så blir det en engångkostnad på att tillverka skiva, fodral, skeppa det osv. Tjänster som STEAM osv kräver datacenter och bandbredd 24/7.

Edit: My bad, såg inte "än"

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jilted82
Tvärt om. Köper du ett spel i butik så blir det en engångkostnad på att tillverka skiva, fodral, skeppa det osv. Tjänster som STEAM osv kräver datacenter och bandbredd 24/7.

är det inte en mycket kostsam process att bränna upp miljontals skivor. Sen ska de skickas ut till världens alla hörn. Kostar nog en slant de med. Sen ska ju butiken ha sitt. Upprepa sedan denna process för varige spel som lanseras. Snart har du pengar till en ganka duktig server.
Att STEAM kan ta sådana priser som de gör beror enbart på brist på konkurans, inte att deras omkostnader är högre. Tvärtom är de säkerligen mycket lägre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
är det inte en mycket kostsam process att bränna upp miljontals skivor. Sen ska de skickas ut till världens alla hörn. Kostar nog en slant de med. Sen ska ju butiken ha sitt. Upprepa sedan denna process för varige spel som lanseras. Snart har du pengar till en ganka duktig server.
Att STEAM kan ta sådana priser som de gör beror enbart på brist på konkurans, inte att deras omkostnader är högre. Tvärtom är de säkerligen mycket lägre.

Sätter min högra arm på att det är dyrare att drifta en onlinetjänst än att producera skivor och skeppa iväg dem.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jilted82
Sätter min högra arm på att det är dyrare att drifta en onlinetjänst än att producera skivor och skeppa iväg dem.

ja sätter din vänstra arm på att det är billigare.

Permalänk
Medlem

Mer konkurrens är såklart bra. Förhoppningsvis kan de hålla rimliga priser, något Steam ju misslyckats med.

Permalänk
Medlem

Då får vi bara hoppas på ett enormt priskrig också

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jilted82
Tvärt om. Köper du ett spel i butik så blir det en engångkostnad på att tillverka skiva, fodral, skeppa det osv. Tjänster som STEAM osv kräver datacenter och bandbredd 24/7.

Det är väl rätt självklart att det är billigare att sälja elektroniskt?

Om man räknar per spel som köps, då ska ~2 GB skickas över. Är denna dataöverföringen billigare eller dyrare än att trycka en skiva med fodral (självklart räknar vi med att man trycker 1 miljon på samma gång så priset går ner, men ändå), skicka runt halva jorden, låta mellanleden ta 200kr osv?

Om du med "bandbredd" tänker på dem som INTE köper (typ bläddrar på websidor? :/ ) så kan det inte vara värst stora kostnader (trailers osv kan de säkert hänvisa till andra ställen). Dessutom kanske företaget redan hade webservrar..

Jag sätter båda dina ben på att det är billigare elektroniskt eftersom sykes90 redan har förbokat din högerarm.

Visa signatur

g++

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av airhead
Mer konkurrens är såklart bra. Förhoppningsvis kan de hålla rimliga priser, något Steam ju misslyckats med.

Är det något man lärt sig av den digitala marknaden så är det att det i princip är priskarteller som gäller.

Permalänk
Medlem

Nog för att jag är positivt inställd till digital distribution, och varje steg framåt räknas.. men jag har alltid haft lite svårt med Microsoft och deras sätt att hantera saker. Men men, kanske kommer de att göra bra ifrån sig för en gångs skull

Permalänk

Att sälja digitalt är bra mycket billigare än logistiken för att fysiskt distributera skivor till tusentals butiker i varje land.

Dock blir det ett helt annat räknestycke då kostnaderna delas upp mellan olika led vid fysiska varor. Vid digital delivery går hela kostnaden (som kan vara större än producentens kostnad för att pressa skivor och levera till distributörer) mot ett led då de sköter både försäljning, leverans och support. Alla kan givetvis ställa upp en enstaka server för att hantera försäljning, men har man en någonlunda stor service behöver man fler servrar - låt säga ett halvrack (22u) fullt av relativt dyra HP/Compaq burkar med failover etc. För att inte glömma porthastighet, switchar, brandväggar, 24/7 network management/support osv.

Visst, bandbredd kan anses vara billig men skickar man ut 2GB+ för varje titel per kund går det fort undan även där. De flesta colo deals som finns ger dig 3-5TB/mnd "inkluderat" i priset, behöver man mer kostar det oftast så mycket att det är billigare att sätta upp en annan server - förutom då att man också får större hardware/support kostnader. En av siterna jag driver drar för närvarande 25Mbps konstant (on average) ifrån en server - totalt sett slukar den närmare 75Mbps konstant 24/7 (fördelat på 3 burkar för närvarande - en till kommer upp i Januari) - med andra ord ungefär 24TB/mnd. Det är inte engång en "tung" site, varken innehålls- eller besöksmässigt.

Spelpriserna idag är faktiskt lägre än de var när jag växte upp - om man räknar in inflation etc. Samtidigt har produktionskostnaderna gått upp något så in i helvete, så de priserna vi idag betalar för [de flesta] spel är vad jag vill kalla ett 'fair' market price. Det är ingen som blir otroligt rik på att producera spel (varken till konsoler eller PC) idag.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
Att sälja digitalt är bra mycket billigare än logistiken för att fysiskt distributera skivor till tusentals butiker i varje land.

Dock blir det ett helt annat räknestycke då kostnaderna delas upp mellan olika led vid fysiska varor. Vid digital delivery går hela kostnaden (som kan vara större än producentens kostnad för att pressa skivor och levera till distributörer) mot ett led då de sköter både försäljning, leverans och support. Alla kan givetvis ställa upp en enstaka server för att hantera försäljning, men har man en någonlunda stor service behöver man fler servrar - låt säga ett halvrack (22u) fullt av relativt dyra HP/Compaq burkar med failover etc. För att inte glömma porthastighet, switchar, brandväggar, 24/7 network management/support osv.

Visst, bandbredd kan anses vara billig men skickar man ut 2GB+ för varje titel per kund går det fort undan även där. De flesta colo deals som finns ger dig 3-5TB/mnd "inkluderat" i priset, behöver man mer kostar det oftast så mycket att det är billigare att sätta upp en annan server - förutom då att man också får större hardware/support kostnader. En av siterna jag driver drar för närvarande 25Mbps konstant (on average) ifrån en server - totalt sett slukar den närmare 75Mbps konstant 24/7 (fördelat på 3 burkar för närvarande - en till kommer upp i Januari) - med andra ord ungefär 24TB/mnd. Det är inte engång en "tung" site, varken innehålls- eller besöksmässigt.

Spelpriserna idag är faktiskt lägre än de var när jag växte upp - om man räknar in inflation etc. Samtidigt har produktionskostnaderna gått upp något så in i helvete, så de priserna vi idag betalar för [de flesta] spel är vad jag vill kalla ett 'fair' market price. Det är ingen som blir otroligt rik på att producera spel (varken till konsoler eller PC) idag.

Tycker personligen att helhetslösningar, speciellt till konsoller, är väldigt smidiga och även om det är så att det inte är kostnadsfritt för företaget så känns det som att det är värt det ändå. Att det säljs både spel och program , online, till framtida konsoller, likt det görs till PS3, ser jag personligen som en självklarhet.

Vi får hoppas att det utvecklas ytterligare och att vi ser fler liknande tjänster. Vet själv om att många av de spelen jag har köpt hade jag inte köpt om det inte var för att de var tillgängliga via Steam eller via Playstation Store. Nog för att jag inte tycker om dessa i kombination med det nuvarande styrelseskicket då det ger upphov till en sjuk överkonsumption men om man bortser från detta så är det smarta och väldigt trevliga tjänster, något som behövs om man vill fortsätta att sälja digital media i några större omfattningar.

För att människor inte skall vända sig till piratkopiering så måste företagen erbjuda bättre tjänster än vad piraterna gör. Man måste erbjuda onlinetjänster likt Battle.net eller achievement-lösningar där någon form av verifiering av din programvara ger dig klara förmåner i spelet eller mer/bättre content.

Jag menar: Vem är intresserad av att springa iväg till en datorbutik en lördag för att köpa ett spel om du kan ladda ner det, cracka det för att sedan få exakt samma spelupplevelse som om du köper det? Visst att äga spelet kanske kan ge någon för av moralisk tillfredsställning men med tanke på att det faktiskt är både jobbigare och dyrare att i många fall köpa ett spel istället för att ladda ner det bevisar ju bara hur fel systemet är och att det inte riktigt har hängt med i utvecklingen.

Just detta anser jag är anledning nog till att man bör prisa tjänster likt den Mickysoft kommer att erbjuda och den tjänst Steam redan erbjuder. Måhända att tjänsterna bidrar till överkonsumptionen ännu mer men om man bara ser till tjänsterna i sig själva så är de väldigt positiva för konsumenten.

Permalänk
Medlem

Jag har haft steam sen det kom ut till cs.
Har testat på windows live och playstation store.

Jag ogillar dessa helhetslösningar som jag tycker skapar mycket problem, framförallt steam som ibland är överbelastat så man inte ens kan logga in eller installera nytt spel.
Jag tycker även att prisnivån på spel är för hög.

Permalänk
Avstängd

Jag tycker inte om steam, av personlig anledning, så detta var otroligt bra initiativ.
Bra med lite kokurans online.;)