testparadis.se har skickat mig en bluff-faktura.

Permalänk
Medlem

testparadis.se har skickat mig en bluff-faktura.

Fick en räkning ifrån testparadis.se där dom påstår att jag 2009-11-28 kl:14:59:21 med IP 87.96.238.179 (179-238-96-87.cust.blixtvik.se) gjort ett "psychotest, känn dig själv".

Detta har jag dock inte gjort, jag var inte ens hemma den helgen. Jag använder även Telia som operatör och hade vid den tidpunkten en helt annan IP-adress, då jag kollade i routerns logg.

Jag skickade ett e-mail till deras kundtjänst (kundservice@testparadis.se) där jag bestred fakturan och medelade dom att det inte var min IP-adress som dom uppgav i fakturan.

Dom svarade med att jag accepterat deras villkort genom kimmen3000@hotmail.com en e-mail adress jag inte känner till.

Jag skrev nu tillbaka till dom att jag inte känner till den e-mail adressen och har aldrig accepterat deras villkor och makulerar dom inte fakturan så ringer jag polisen på måndag.

Är där något mer jag kan göra?

Vad gör jag om polisen skiter i det och testparadis skickar en påminnelse och senare ärendet till kronofogden?

uppdatering:

företaget bakom testparadis.se är

Marantana AB

Långarödsvägen 47

29192 Kristianstad

org nr: 556752-5679

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk

Bestrider det skriftligt om du (mot all förmodan) får brev från fogden, har du ditt på det torra är allt lungt.

Permalänk
Medlem

Någon har kanske använt din adress eller liknande.

Om det går till inkasso. Bestrid hos inkasso.
Om det går till kronofogden. Bestrid hos kronofogden.

Detta företag skall bevisa att du har ingått detta avtal.
De kommer inte att lyckas med det.

Permalänk
Medlem

Fan vad man hatar såna där talanglösa bluffjävlar som är för odugliga för att tjäna pengar på annat än bluff och brott.

Permalänk
Medlem

Jag har routerns logg-filer som jag tänkte åka in till polisen med på måndag, skadar nog inte och polis-anmäla dom, kanske väger tyngre om dom driver ärendet vidare.

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Medlem

Jag skulle göra exakt samma sak men var inte 18 så gick inte och glad är jag över det. Nu värkar ju sidan ligga nere

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Verkar som sidan har lagt ner?, provar att gå in på den så kommer det upp "This site has been suspended."

Permalänk
Medlem

Konsumentverket kan nog också hjälpa dig. Jag personligen skulle nog vända mig till dem först innan polisen

Permalänk
Medlem

Jag skulle polisanmäla dom, snarast möjligt.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

hemsidan fungerar, man får dock skriva in www.testparadis.se

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Medlem

Skickade länken till en jag känner som gjorde det här och fick en räkning på 298kr;( Han skulle kontakta konsumentverket, hans faster eller hur det nu var är chef där.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Jag skulle göra en polisanmälan direkt, det är inget svårt eller krångligt, bara att gå ner till polisstationen så hjälper dom dig, det är en stor fördel att ha detta om testparadis.se mot all förmodan driver detta vidare till inkasso. Polisen kommer troligtvis inte prioritera att utreda ärendet vidare, så förvänta dig inte något CSI-likande arbete från deras sida... (men det beror nog på hur många såna här anmälningar de får in mot samma företag), men de kommer definitivt ta emot din anmälan, och det räcker långt. Informera sen testparadis att du har polisanmält det hela.
Men att kontakta konsumentverket är också bra för att veta hur du ska agera vidare, för som sagt, polisen kommer nog inte göra mer än att ta emot anmälan.

företag som testparadis lever på att folk betalar istället för att bråka, sannolikheten att de driver något vidare mot nån som gör polisanmälan är liten, det riskerar hela deras verksamhet direkt.

Edit: hur beordrar man nåt bot-nätverk att DOS-attackera deras hemsida?

Permalänk
Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

verkar som att dom finns mycket ibland "test-sidorna" på facebook. enligt kristianstadspolisen finns där hundratals anmälningar.

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog rekommendera att betala räkningen innan du bestrider den.
Inte kul att hamna hos kronofogden, även om du har rätt så är du fortfarande skriven där och kan få problem i framtiden.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk

Man ska aldrig betala såna här bluffakturor, det är det de tjänar pengar på, folk som är rädda för betalningsanmärkning/kronofogden. Man kan ALDRIG få en betalningsanmärkning/hamna hos kronofogden så länge man bestrider en faktura. Kronofogden kommer inte röra vid en indrivning från ett sånt här företag. I värsta fall får man ta bestridan ända till tingsrätten. Vad tror ni chanserna är att företaget vinner där? NOLL!

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Bestrid allt som du fått och ev kommer att få.
Bevisbördan ligger hos dom och finns inget skrivet eller signerat har dom inget att komma med. Så länge du kan bevisa att du inte var bunden till den IP-adressen vid den tidpukten så kan du känna dig lugn. Att sidan nu är borta kan ju tolkas som att dom blivit skraja när andra personer som blivit bluffade hotat med anmälan, eller har anmält dom.

Permalänk

Rent juridiskt behöver man precis som andra ha sagt endast bestrida fakturorna till inkasso och kronofogden.
Bevisbördan ligger helt och hållet på säljaren att personen ifråga har gjort en beställning. Om de inte har en underskrift eller någon annan identifikation skall de bevisa att IP adressen tillhör köparen vilket de inte kan.
Endast polisen kan begära uppgifter vid misstanke om brott för närvarande. (piratjägarna har försökt via IPRED lagen få ut uppgifter men har fastnat i en byråkratisk process, så inte ens de har lyckas)
De hot med kommer med är slag i luften och endast för att skrämmas.
Vad du än gör, betala inte! Bestrid allt.
Om du har betalt i rädsla är du redan blåst, bolagen går oftast i konkurs snabbt och alla pengar försvinner och du kommer aldrig få något tillbaka.

Visa signatur

- Who are you? -

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maskaren
Jag skulle nog rekommendera att betala räkningen innan du bestrider den.
Inte kul att hamna hos kronofogden, även om du har rätt så är du fortfarande skriven där och kan få problem i framtiden.

ALDRIG I HELVETE.

Bestrider man fakturan så kan man inte få anmärkning, eller döms folk i förväg utan rättegång?

Kanske folk stenas till döds i stads centrum?

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maskaren
Jag skulle nog rekommendera att betala räkningen innan du bestrider den.
Inte kul att hamna hos kronofogden, även om du har rätt så är du fortfarande skriven där och kan få problem i framtiden.

Betalar du så kan man se det som att du har accepterat.
Du får inga problem hos fogden om skulden inte är riktig.
Du har runt 10 dagar på dig att skicka in ett bestridande till fogden.
Kronofogden lämnar över till tingsrätten om man inte kan ta ett beslut i ärendet och det kan man inte om det blir en tvist.

Tänk om det vore så enkelt att man fick prickar och allt vad folk tror bara för att det går till fogden. Inget sker per automatik (förutom skulder till staten då.. farligt farligt. hehe) . Vem som helst kan gå till kronofogden och lämna in ett ärende. Det räcker med att du är skyldig någon polare pengar så kan han "gå" dit. Det kostar dock 300 spänn. Han måste kunna bevisa att du är skyldig honom pengarna. Han behöver inte bevisa något om du accepterar skulden och betalar direkt (du får då heller ingen anmärkning). Om du däremot inte accepterar skulden så går det till domstol.

Permalänk
Medlem

ANG; TESTPARADIS:SE

OJ VAD MÅNGA DET ÄR SOM RÅKAT UT FÖR SAMMA SAK,,,

Vart efter jag läser så känner jag igen vissa delar därav så har jag en aning om att jag kan ha varit dit, men det stog INGENTING OM att det kostade.

Fick idag en s,k, FAKTURA av något som kallar sig för TESTPARADIS.SE
där de kräver mig på 298kr .

Och att testet skulle gjorts kl 02.16.07 på natten den 5:e dec.Och så står det nått om ip-adress .

Och det värsta av det hela är att jag KAN INTE MINNAS att jag ska ha gjort något test ÖVERHUVUDTAGET,

och de har som DESSUTOM mage att säga att det kostar närmare 300kr,

Jag slängde mig på telefon och ringde i minst 1 timme ,

det gick fram 1 signal sen så vart det liknande upptaget.

Efter kl,1200 så var det en telesvarare som säger att de har teletid mellan

mån- tors 1000-1200 , men konsrtigt de var inget svar en enda gg på 1 timme,

så detta är ju helt klart ett BLUFF FÖRETAG, efter det så försökte jag hitta

deras event, hemsida men se det FINNS INGEN, hur man än prövar

adresserna , näej de finns inte nån sida vad jag kan hitta.

Ja då får det bli polisanmälan plus bestridning av denna faktura.

Jag har ett svagt minne av nått på Facebook men jag fattade aldrig att det

var nått som skulle kosta pengar.

Nu kommer min dotter och säger att hon var på väg och tänkte kolla vad det var förnått , men pga att det inte går att hitta en hemsida så valde hon att inte göra det, KLOKT NOG. Och detta var PÅ FACEBOOK .

Permalänk
Medlem

Det värsta är att de svarar ju inte ens en gg, och att de sätter ut det på en sida där massor av människor går in,kan tänka mig att mång med mig är skitförbannade , som Facebook.

Jag försökte tidigare att hitta denna s,k, hemsidan men då var det omöjligt, men på en länk längre ner så står det att om man skriver
www.testparadis.se så kommer den helt plötsligt fram.

Nej jag kommer gå vidare med detta för så här gör man inte.
Thess

Permalänk

Tänk va märkligt, både upprättshavare och företag vill ha betalt för sina tjänster.

På Internet är ju allt gratis, man behöver inte ens läsa igenom den info man får.

Det står tydligt och klart under villkor att testet kostar 298 kr, men det är klart, då måste man ju läsa villkoren också.

Nej just ja, det är ju Internet, allt ska vara gratis.

Permalänk
Medlem

Min flickvän har råkat ut för samma företag, men då hade de nån sida som de kallade biorytmen eller nåt liknande. (de har haft massvis med olika liknande sidor)
Hon mailade dom och skrev att hon inte kände igen nånting om vad det var och att hon inte hade beställt nått. Dom svarade efter en vecka och skrev dom skrev att dom hade makulerat fakturan.
Själv trodde jag inte att det skulle gå så lätt, men alla har ju inte sån tur.

Permalänk

Den finns en tråd på Cint om detta företag, http://www.cint.se/debatt/ShowPostFlat.aspx?PostID=90205.
80+ sidors läsning för den som är intresserad.

testparadis.se är bara ett av många försök till att lura folk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maskaren
Jag skulle nog rekommendera att betala räkningen innan du bestrider den.
Inte kul att hamna hos kronofogden, även om du har rätt så är du fortfarande skriven där och kan få problem i framtiden.

Sämsta rådet någonsin. Man ska aldrig betala för något man inte beställt. Chansen är att du aldrig ser röken av pengarna igen.

Permalänk
Avstängd

Hur gick det sen då?

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PyreX
Min flickvän har råkat ut för samma företag, men då hade de nån sida som de kallade biorytmen eller nåt liknande. (de har haft massvis med olika liknande sidor)
Hon mailade dom och skrev att hon inte kände igen nånting om vad det var och att hon inte hade beställt nått. Dom svarade efter en vecka och skrev dom skrev att dom hade makulerat fakturan.
Själv trodde jag inte att det skulle gå så lätt, men alla har ju inte sån tur.

Samma grej hände mig, självklart läser man inte deras otroligt stora guldskinande villkor, dock satt jag i skolan vid tidpunkten och ipadressen stämde inte alls. Blev makulerat det med.

Måste påpeka att villkoren har dom gömt. Falsk marknadsföring kanske.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Dom får ju inte ut användaren bakom ett IP eller email så det är ju bara att skita i det

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

Du kan slänga räkningen. Får du en påminnelse så Bestrid den då du inte beställt något. Högst troligen kommer inte detta företaget kunna vara aktivt särskilt länge då det är rätt mycket publicitet runt dom.
Men för några år sen var det ett annat företag som höll på likadant, de hade då ett eget inkassobolag som de skickade räkningarna till och de krävde då in pengar. Jag fick en sån räkning och gick till konsumentombudsmannen i Kalmar och frågade vad som gällde.
Så här är det: Om man inte har beställt en vara eller tjänst så behöver man inte att betala för den. Oavsett om företaget anser att man utbyttjat deras "test" eller inte så krävs det att man med sin underskrift eller i ett muntligt avtal beställt denna tjänst.
Att klicka på en knapp, stänga ner en pop-up länk, fylla i alla uppgifter på en sida och klicka "beställ" gäller inte juridiskt som en bekräftelse på beställning. Just för att vem som helst kan göra det i ditt namn. Något att tänka på med alla såna här företag som existerar. Detta har även varit uppe i PLUS.

Om det nu skulle vara så att man är en rädd person som absolut inte vill riskera att få en inkassoräkning eller liknande så kan man faktiskt genom konsumentombudsmannen, betala räkningen via kommunen samtidigt som man bestrider den . Räkningen räknas då som betald tills dess att tvisten är löst. Man behöver inte bli av med sina pengar pg.a oseriösa företag men riskerar ingen betalningsanmärkning eller liknande.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.