Snabbare hårddiskar i bärbara vanliga 2011

Permalänk
Melding Plague

Snabbare hårddiskar i bärbara vanliga 2011

Seagate förutspår att hårddiskar som snurrar i 7 200 rpm kommer att utgöra 50 procent av den bärbara marknaden 2011, men det finns orosmoln på horisonten.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tror mer på att SSD tar över.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Avstängd

Jag hoppas mer på SSD.

Seagate har ingen SSD, och dom verkar ju inte så villiga på att göra SSD heller. Vet inte vad dom håller på med. SSD kommer ju att ta över.
Varför är inte SSD med och leder utvecklingen?

Permalänk
Avstängd

Detta var tråkigt, hoppas dom har fel.

Vore bättre om SSD utvecklingen gick fortare framåt

Permalänk
Medlem

tror SSD kommer gå väldigt fort framåt om nått år, om dom slänger in en 16GB SSD tex, och en 5400 som lagring, vipps! budjet PC som är snabb som vet inte vad

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Hedersmedlem

Vad är 5200 rpm för nåt? trodde de hette 5400 rpm. jag hoppas och tror SSD kommer bli billigare och användas mer i Bärbara, allt talar ju för SSD; tysta, snabba, energisnåla tar liten plats. Men är dyra. :/

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk

Även jag tror mer på ssd, man ser ju redan nu att dem är på ingång och priserna sjunker ständigt.

Permalänk

Tror också att SSD tar över. De som är i behov av en SSD-disk brukar även sätta in en SSD i sin laptop. Men visst vore det skönt att få det redan från start..

Permalänk
Medlem

jag tror på dubbla storleken och halverat pris varje år på SSD. Med den tanken så kommer SSD att dominera på lite dyrare modeller (+6500kr) redan om 1år 25% och om 2 år mer än 50%. Och varför jag tror det är att datorn känns och upplevs som mycket snabbare med en ssd i över en dubbel så snabb cpu.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk

En bra SSD får "snabba" hårddiskar att blekna. Jag kommer då aldrig gå tillbaka till en magnetisk systemdisk.

Permalänk
Medlem

Lustigt att sweclockers medlemmar verkar tycka sig kunna mer än de på seagate.

Hursomhelst så tycker jag det är kasst att även top-of-the-line-laptops för det mesta har 5400-diskar (som tex min mac book pro)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
Lustigt att sweclockers medlemmar verkar tycka sig kunna mer än de på seagate.

Hursomhelst så tycker jag det är kasst att även top-of-the-line-laptops för det mesta har 5400-diskar (som tex min mac book pro)

Det är väl inte helt konstigt att den åsikt, som de som faktiskt köper datorerna, har är viktig. Sedan är ju Seagate en part själv här och inte direkt särskilt oberoende.

Min åsikt är den att de som bryr sig om prestanda och var de som eventuellt skulle välja 7200 rpm är de som idag istället väljer SSD. Jag har själv en 80 GB G2 i min bärbara och den är väldigt snabb och ljudlös. Har man sluppit spin-up-tiderna vill man inte heller ha dem tillbaka.

Visa signatur

Medgrundare av https://www.prisjakt.nu Driver idag sajten https://www.car.info

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
Lustigt att sweclockers medlemmar verkar tycka sig kunna mer än de på seagate.

Hursomhelst så tycker jag det är kasst att även top-of-the-line-laptops för det mesta har 5400-diskar (som tex min mac book pro)

"Seagate förutspår" känns väldigt vagt. Detta är ett märke som har livnärt sig på vanliga mekaniska hårddiskar i många år. Det är såklart dom inte vill att "vanliga folket" ska börja köra ssd.
När det gäller bärbara datorer så antar jag att dom menar inbyggda hårddiskar och det kan jag mycket väl tänka mig att tillverkarna kör 40GB´s SSD istället för 500gb 7200rpm:are. Misstänker att det är billigare oavsett vilket under 2011 att trycka in en SSD istället för en 500GB 2,5".

Förvaringen däremot kommer nog ligga kvar på mekaniska diskar en bra stund till.

"Sedan att sweclockers medlemmar verkar tycka sig kunna mer", Detta är ett forum samlat med geeks som kan sammanalagt allt som man kan tänkas behöva kunna. Förvisso många wisserbesser men ack såväl massor av kunskap.

Visa signatur

Main: FD R2 - CoolerMaster Silent Pro M 700W - AsRock Z77E-ITX - Intel i5 3570K @ Stock - 4GB Corsair XMS3 1333MHz - Corsair SSD Force 3 Series 120GB - Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB - Win 7

Permalänk
Medlem

skulle väll vara väldigt lustigt om inte strömsnåla och framför allt helt vibrations motständiga SSD diskar kommer ta över laptop marknaden när dom dessutom verkar vara lättare att krympa till en mindre storlek.

Att Seagata tycker annorlunda är inte så konstigt med tanka på att dom inte har någon annan marknad än mekaniska hårddiskar.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Jisses, Hitachi tillverkar 7200 rpm:are för lappar sedan många herrans år tillbaka.

Dax för Seagate att läsa på, bli medlem på swec vetja.

Swecare rular fett....

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
text

Swecare rular fett....

Yea

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Avstängd

Jag är också en av de som tycker mig veta mer än de på Seagate. Det känns som att de HOPPAS på att de ska få tillverka fler mekaniska diskar till bärbara datorer, när det av många logiska skäl pekar åt att det är SSD som klart kommer dominera marknaden - särskilt i laptops 2011. Jag är inte förtjust i bärbara datorer av en del anledningar, men skulle jag köpa en skulle jag definitivt, om ett år, välja en med SSD.
Som sagt; bättre prestanda, lägre energiförbrukning, tystare och svalare dator. Att ha eller inte ha SSD I en laptop är som att välja mellan att röka eller inte röka... If you ask me.
Dessutom gillar jag inte Seagate. Hade en disk av dem som inte var av högsta kvalitet. Det var typ då de hade en massa strul med sina diskar har jag för mig. Länge sen.

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D || Corsair HX1000 || ASUS P6T SE || Core i7 920 @2.67GHz (stock) || Thermalright IFX-14 + 2st NF-P14 FLX || 3x2GB Corsair Dominator 1600 || Sapphire HD5870 || WD Raptor 150GB || Windows 7 x64 Home Premium || ZM-MFC3 || LG GGC-H20L || Samsung LED 7-series 46" UE46B7050 Min sida på DVD Profiler!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sesese
jag tror på dubbla storleken och halverat pris varje år på SSD. Med den tanken så kommer SSD att dominera på lite dyrare modeller (+6500kr) redan om 1år 25% och om 2 år mer än 50%. Och varför jag tror det är att datorn känns och upplevs som mycket snabbare med en ssd i över en dubbel så snabb cpu.

Den vanliga konsumenten har inte den blekaste aning om skillnaden mellan 5400rpnm, 7200rpm och SSD.

Datorns prestanda mäts i MHz, spelprestanda avgörs av hur många MB grafikkortet har och hårddisken ska rymma mycket. En medvetenhet om att ramminnet påverkar prestandan har börjat ses, men de 3 första egenskaperna är anledningen till att vi skrattar åt elektronikkedjornas galet konfigurerade märkesdatorer.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
Lustigt att sweclockers medlemmar verkar tycka sig kunna mer än de på seagate.

Hursomhelst så tycker jag det är kasst att även top-of-the-line-laptops för det mesta har 5400-diskar (som tex min mac book pro)

Tycker inte det är så konstigt att sweclockers medlemar "kan" mer än seagate. Och det grundar jag på att seagate är ett företag som själva är en hårdisk tillverkare, och än så länge har dom ingen egen ssd. Och därför gör dom sådana här marknadsförings siffror, alla företag vill ju sälja sina egna produkter, och just nu är det så att seagate står för den stora delen av 7400 rpm hårdiskar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
Hursomhelst så tycker jag det är kasst att även top-of-the-line-laptops för det mesta har 5400-diskar (som tex min mac book pro)

Datorn är så pass tyst i övrigt att en 7200 rpm-disk skulle höja ljudnivån markant. Det skulle inte kännas premium.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Lär nog vara majoriteten SSD vid 2011. Drar mindre och är mycket snabbare. Netbooks har billigare i sig med liten lagring, high end har större och bättre. Ev. om det får plats både och.

Permalänk
Medlem

Tre ord: Solid State Drive

Permalänk
Medlem

*host* värmeutveckling från en vanlig hD till bärbar avskräcker då iaf mig från inköpande av en 7200 rpm.

Iofs så kändes 2Gb till mer oundvikligt än 7200 RPM då den bärbara hade bara 2 Gb minne!

Men visst nästa steg blir SSD och inte vissa kapitalisters våta dröm att det går igenom steg!

Permalänk
Musikälskare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Michaelo
Tror mer på att SSD tar över.

Inte än tror jag, de måste komma upp i högre kapaciteter samt lägre priser

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silverknife
Jag hoppas mer på SSD.

Seagate har ingen SSD, och dom verkar ju inte så villiga på att göra SSD heller. Vet inte vad dom håller på med. SSD kommer ju att ta över.
Varför är inte SSD med och leder utvecklingen?

Citat:

After having denied a rumour this summer that its SSDs had been pushed back to 2011, Seagate looks set to announce them shortly. Designed for business, Pulsar, the name of these drives, should be announced by the end of the week. Will they make a splash in the world of SSDs? We’ll be able to tell you when we know a bit more!

Citat:

Seagate har en ny form av SSD-disk på gång, men senaste beskedet var att den blev framskjuten till 2011. Nu ser det dock ut som att den mot förmodan är redo att lanseras inom den närmsta tiden. Pulsar SSD är designad för företag och det är i stort sett all information som finns tillgänglig. Enligt behardware.com ska det finnas mer information när veckan går mot sitt slut.

p.g.a NDA så har mycket av infon tagis bort.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

De har åtminståne gått ifrån 4200rpm diskar som var väldigt vanliga för några år sedan. Då räknades 5400rpm som mycket för en bärbar. Jag är inte så insatt i laptops så visste inte att 4200 var så ovanligt numera. Bra det.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

SSDs på 40 gig kostar ju idag runt 1000 kronor.
Om 1 år tror jag att vi kommer få 80 gigs SSDs för 1000 kronor, och, behöver man så mycket mer i en laptop?
Strömsnålare, 80 gigs ssds med 1.8" formfaktor för 1000 kronor känns rätt givet om man bygger laptop i det lite billigare mainstreamsegmentet tycker jag.
Hoppas det är så det kommer se ut om 1-1½ år.

Permalänk

I-och-med SSD'ns framgång så kommer vanliga SATA diskar att sjunka i pris. Kan nästan förutspå att det kommer finnas många fina fil-servrar när 2tb ligger på knä och bara hoppas på att bli sålda.

Själv håller jag mig undan magnetiska systemdiskar. Så när jag om ett tag ska köpa en Macbook Pro SKA jag lägga till en SSD, kosta vad det kosta vill. Ska också vänta in tills den kommer med USB 3.0, kan ju alltid hoppas att SSD är lite billigare på apple.com då...

Permalänk

Vansinne, SSD är det enda som gäller för bärbart.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Digging the wiz
Vansinne, SSD är det enda som gäller för bärbart.

Även om SSD är energisnålare, snabbare osv. Betyder det inte att det kommer sitta i alla bärbara datorer 2011. Seagate förutspår att 7200 rpm kommer bli vanligare om ett år i bärbara datorer. Och jag tvekar inte på deras förutspående. Priserna på SSD måste sjunka grymt mycket och snabbt för att konkurrera ut mekaniska diskar 2011. Även om prestandan är bättre SSD och vi här på Sweclockers prioriterar prestandan till 100% så innebär det inte att vanliga Svensson gör det.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd