Snabbare hårddiskar i bärbara vanliga 2011

Permalänk
Medlem

Skall man tolka det här som att 50% av Seagates försäljning av notebookhårddiskar kommer vara 7200rpm? Ligger ju i deras intresse att få oem-tillverkare att tro att 7200rpm är med i matchen fortfarande.

Förvisso är det många som köper bärbara som desktopreplacement men om man då behöver mycket utrymme så är ju en extern USB-disk att föredra alla gånger istället för en energislukande intern mekanisk disk.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Musikälskare

SSD energisnålare, javisst men bara marginellt, iaf vad jag har läst mig till ^^

Folk får gärna dementera hehe

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Vilken typ av disk jämför du med då? 7200rpm eller 4200rpm? Och jag måste ju säga att jag är nyfiken på var du läst dig till det?

För att ta en populär SSD och en 7200rpm Seagate och då kan man konstatera att det är en faktor 10 och det kallar jag inte marginellt.

Intel X25-M G2 160GB
Effektförbrukning 0,075 - 0,15 W
http://download.intel.com/design/flash/nand/mainstream/322296...

Seagate Momentus® 7200.4 160G
Effektförbrukning 0,67 - 1,554 W
http://www.seagate.com/docs/pdf/datasheet/disc/ds_momentus_72...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk

Visst, SSD kommer förmodligen inte vara marknadsledande inom de närmaste åren. men att "förutspå" att SSD kommer sitta i max 10% av alla laptops år 2012 är direkt skrattretande.

Beror lite på hur priserna utvecklas och hur mkt de kan krympa kretsarna men i nuvarande takt lär vi se en markant större marknadsdel än de där 10% år 2012..

Permalänk
Medlem

Man får nog göra lite skillnad på företags och privata segmentet vad gäller laptops.

Vad gäller privata laptops stämmer nog seagates vision bättre även om jag tror att SSDs kommer ta en något större andel.

Vad gäller laptops till företag är jag övertygad om att nästan alla nya laptops som köps in kommer att ha SSDs. Förtaget jag arbetar vid köper redan in SSDs till i princip 90% av alla nya laptops.

Sista grejen är att om jag tolkar seagate rätt så visar deras siffror hur den totala marknaden ser ut. Då blir det alltid en stor fördröjning och tröghet i siffrorna då gammal hårdvara används länge.

Tittar man istället på försäljningen av nya datorer under samma period tror jag vi får helt andra siffror med mycket större andel SSDs, om inte SSDs dominerar marknaden helt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HyperKossan
Visst, SSD kommer förmodligen inte vara marknadsledande inom de närmaste åren. men att "förutspå" att SSD kommer sitta i max 10% av alla laptops år 2012 är direkt skrattretande.

Beror lite på hur priserna utvecklas och hur mkt de kan krympa kretsarna men i nuvarande takt lär vi se en markant större marknadsdel än de där 10% år 2012..

Absolut. SSD är en teknik som idag är dyr och ibland plågas av mjukvaruproblem, men priserna, prestandan och volymerna har förbättrats ganska ordentligt senaste året, och blivit en helt annan värld mot hur det såg ut för två år sedan. Så ja, det är lustigt att man förutspår att det mobila segmentet kommer att näst intill strunta i SSD i framtiden, eftersom det knappast representerar någon form av verklighet.

Men som vanligt med partisk 'forskning' och förutspåenden så finns det ju aldrig någon verklighetsförankring utan det är gjort bara för att skapa en diskussion och att eventuellt få folk att tro annat om framtidsutsikterna för en produkt.

Själv har jag länge haft en 7200rpm-hårddisk på min laptop och ser inte varför fler datorer, som kan tumma lite lite extra på batteriet, inte har snabbare modeller monterade från fabrik.

Permalänk
Medlem

Jag tvivlar på att SSDs kommer att bli så dominerande i konsumentlaptops inom 1-1.5 år.
Jag antar största andelen av laptops som säljs går till vanliga Svenssons som bara vill surfa/kolla på film/lyssna på musik - och dom kommer inte vilja betala lika mycket för en 80Gbs disk som dom kan få 640Gb för...

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk
Medlem

Intressant timing. Seagate ska visst släppa en SSD trots allt:
http://www.anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=3688

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slashcare
I-och-med SSD'ns framgång så kommer vanliga SATA diskar att sjunka i pris. Kan nästan förutspå att det kommer finnas många fina fil-servrar när 2tb ligger på knä och bara hoppas på att bli sålda.

Hur ligger man på knä?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av igelkotte
Även om SSD är energisnålare, snabbare osv. Betyder det inte att det kommer sitta i alla bärbara datorer 2011. Seagate förutspår att 7200 rpm kommer bli vanligare om ett år i bärbara datorer. Och jag tvekar inte på deras förutspående. Priserna på SSD måste sjunka grymt mycket och snabbt för att konkurrera ut mekaniska diskar 2011. Även om prestandan är bättre SSD och vi här på Sweclockers prioriterar prestandan till 100% så innebär det inte att vanliga Svensson gör det.

Jag tror att det handlar för "Svensson" snarare om batteritid än om prestanda. Dessutom kommer säkerligen en dator med en 7200 i kosta mer också, med alla dess nackdelar. Inte lika mycket mer som en med SSD i, men då blir skillnaden mer tydlig. Och att välja SSD har ju också fördelar även för en Svensson. Att de bara tänker budget och slöa, batterislukande datorer tror jag är en fördom. Är man bara lite prismedveten och kan tänka logiskt så finns det ju just i bärbara datorer så många fördelar att välja SSD.
Sen var det ju inte "alla" datorer, utan att 50 % skulle ha högvarvare i sig. Det tycker jag låter som en motsägelse. Jag tror åtminstone att folk tänker "energibesparingar". Och väljer man en 7200-varvare så är man ju ändå redan i prestandatänkande, så då kanske det inte handlar om en Svensson längre heller. Väljer man en *lite* kvickare dator som tar slut på batteriet mycket fortare eller en som är MYCKET kvickare och som dessutom sparar el, fast kostar mer i inköp?
Till syvende och sist tror jag att det som bl a kan påverka om SSD kommer bli vanligare till dess i laptopar är ifall den allmänna försäljningen av SSD ökar, men också att priserna sjunker mer. Visserligen kan det ta mer än ett år innan det tydligt påverkar marknaden. Sen beror det också lite på om det efterfrågas om SSD i laptopar och om försäljarna tror på idén och erbjuder alternativet och redogör för kunderna i butiken fördelarna med SSD i bärbart.

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D || Corsair HX1000 || ASUS P6T SE || Core i7 920 @2.67GHz (stock) || Thermalright IFX-14 + 2st NF-P14 FLX || 3x2GB Corsair Dominator 1600 || Sapphire HD5870 || WD Raptor 150GB || Windows 7 x64 Home Premium || ZM-MFC3 || LG GGC-H20L || Samsung LED 7-series 46" UE46B7050 Min sida på DVD Profiler!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FroXie
Hur ligger man på knä?

Stå på knäna. Du har knäna i backen och överkroppen är upprätt.
Ligga på knäna. Du har knäna i backen och överkroppen har du oxå i backen. Tänk muslim som ber.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt varför dom tror 7200rpm skulle få ett sådant uppryck de närmaste åren. De har ju funnits länge, varför skulle det stora rycket komma precis nu?

Permalänk
Medlem

Varför inte?