Venomous X ersätter Thermalright Ultra 120 Extreme

Permalänk
Melding Plague

Venomous X ersätter Thermalright Ultra 120 Extreme

Thermalright Ultra 120 Extreme heter en omåttligt populär processorkylare som bland annat belönats med SweClockers "Bäst i test". Nu avslöjar tillverkaren att modellen ersätts lagom till jul.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

oj en tung best, kommer knäcka många moderkort

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Inaktiv

Schysst att man förbättrar sina produkter, men att ändra namnet från 120 till något löjligt som "Venomous X" känns inte riktigt rätt.

Kanske inte värt en uppgradering om man redan äger en 120 men ser i övrigt bra ut.

Permalänk

Väntar ivrigt på testerna för att se om det faktiskt är någon skillnad...
Hålet borde kunna ge ökad genomströmning, speciellt för dem som kör passivt. Men det känns som att det borde vara sämre för de som kör med en fläkt på full fart då det helt enkelt är mindre area att kyla ner.

Som sagt, ska bli intressant att se testerna!

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Avstängd

Nice. Undra hur mycket bättre den presterar jämfört med en TURE

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Goldfinger
oj en tung best, kommer knäcka många moderkort

Det borde vara ganska lugnt, väger ungefär lika mycket som ultran och den har jag inte hört många som haft krångel med.

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Avstängd

Varför har man börjat med nickel ovanpå kopparn? Nickel överför väll värme mycket sämre till luft än av koppar gör?

Visa signatur

GTX 295 | Core i5 750 @ 4.1 GHz | Zalman CNPS-10X Extreme | Antec 900 | Gigabyte GA-P55A-UD5 | Corsair 4 GB 1600 MHz, CL9 | Samsung 2233RZ @ 120 Hz | 3Dmark06 score: 25000p

Permalänk
Medlem

Den rent ut sagt efterblivna konstruktionen att montera fläktarna med... fick den vara kvar också tro?

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk

att dom fixar bottenplattan tror jag gör mycket

Permalänk
Avstängd

sexy thing!!! XD

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Catman
sexy thing!!! XD

vet du ens va sexigt är??. detta är det definitivt INTE.

Däremot är det kanske lite kul

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gizmoduck
Nice. Undra hur mycket bättre den presterar jämfört med en TURE

Jag provade Ture en gång, men fick inte ens in honom i datorn, så denna
lär prestera rätt mycket bättre. Skillnaden mot en TRUE borde dock inte vara så stor

Visa signatur

i3 6100 | B150M-A REV. 3.1 | Corsair DDR4 8 GB | Crucial MX200 250GB + 2TB WD Green | Corsair CX430-M | Silverstone Milo ML04 | Windows 10 Pro

Ät mer lök.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av El_Svanto
Jag provade Ture en gång, men fick inte ens in honom i datorn, så denna
lär prestera rätt mycket bättre. Skillnaden mot en TRUE borde dock inte vara så stor

ASG den va bra

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Goldfinger
oj en tung best, kommer knäcka många moderkort

Du kan hoppa på ett moderkort utan att det knäcks ska mycket till innan ett moderkort går av på mitten!

Så nej det lär inte knäckas alls...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sweYoda
Varför har man börjat med nickel ovanpå kopparn? Nickel överför väll värme mycket sämre till luft än av koppar gör?

Till luft? Alltså det är bottenplattan som är förnicklad och inte flänsarna. Och bottenplattan ska inte ha kontakt med någon luft XD. Flänsarna är ren aluminium av den enkla anledningen att aluminium är billigare och väger mindre än koppar.

värmeledningsförmåga:
koppar: 401 W/(m·K)
nickel: 90,7 W/(m·K)

Verkar onekligen dumt att förnickla bottenplattan. Kanske är det för att undvika att den oxiderar ?

Permalänk
Medlem

Tycker TRUE har rätt jobbig montering, noctua motsvarighet är way better på den punkten.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av patrikringdahl
Verkar onekligen dumt att förnickla bottenplattan. Kanske är det för att undvika att den oxiderar ?

Antagligen, kan också vara för att förhindra repor? kan ha fel, men har för mig att nickel är hårdare än koppar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aMpari
Tycker TRUE har rätt jobbig montering, nocutas motsvarighet är way better på den punkten.

Min noctua gick faktiskt extremt lätt måste jag säga.
En "idiot" kan ju för fan få dit den och sen kommer man på att de finns även extremt bra och enkla instruktioner

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sweYoda
Varför har man börjat med nickel ovanpå kopparn? Nickel överför väll värme mycket sämre till luft än av koppar gör?

För att skydda från oxidation klart. De gör samma sak med prollarnas IHS ju Oxiderad koppar leder värme sämre. Vill inte ha på kopparputs och gnugga och göra extra rent varje gång jag ska montera om kylaren

Tror den kommer bli lika populär som TRUE minst, kanske mer? (Dock är Noctua mer populär, fast inte bland extreme entusiaster )

Visa signatur

Balle

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Humper
Min noctua gick faktiskt extremt lätt måste jag säga.
En "idiot" kan ju för fan få dit den och sen kommer man på att de finns även extremt bra och enkla instruktioner

Det var ju det jag sa, att Noctua hade enkel montering jämfört med TRUE.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk

Visade inte thermalright upp 2 till processorkylare ?

Ultra 120 eXtreme2 som skulle vara som noctuas kommande NH-D14 och sen Thermalright's Cyclone men var e dom då ?

Tror att jag köper en noctua NH-D14

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Avstängd

Undrar hur mycket coppar oxiderar på 3-4 år och om det verkligen är värt "nickelering". Tänker främst på Zalman CNPS10X Extreme.

Visa signatur

GTX 295 | Core i5 750 @ 4.1 GHz | Zalman CNPS-10X Extreme | Antec 900 | Gigabyte GA-P55A-UD5 | Corsair 4 GB 1600 MHz, CL9 | Samsung 2233RZ @ 120 Hz | 3Dmark06 score: 25000p

Permalänk
Hedersmedlem

Har dom inte förbättrat fläkthållaren?
Den va rätt dålig på föregående modell. Fick ta till för mycket våld tycker jag för att få 120mm fläkten o sitta bra.

Undra om den presterar markant eller minimalt bättre mot "Noctua NH-U12P", förra gången var det ju inte för stor skillnad.

Permalänk
Medlem

Skulle tro att nickelpläteringen till större delen bara är för syns skull, jag tycker då det ser snyggare ut med en enhetlig färg.

Ett hål mitt i flänsen minskar ju motståndet för luften och då den bit man skurit bort sitter så långt från alla heat pipes, tjänar man antagligen mer på det ökade flödet än man tappar på lite förlorad kylarea som sitter för långt från närmaste heatpipe för att ha någon större betydelse.

TRUE ska väll varit ökänd för att ha ojämn (inte plan) botten och för att den ska prestera riktigt bra behöver den planslipas, skulle tro att man kan tjäna någon grad bara där.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Kan bara hoppas att det kommer en "Black" version av den!

För den var Deffinitivt sexig!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aMpari
Tycker TRUE har rätt jobbig montering

Ja tills man lär sig bemästra skruv och skruvmejsel

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Medlem

Tvivlar starkt på oxidationsteorierna av den enkla orsak att det lager oxid som bildas kan räknas i nanometer under omständigheterna som råder inne i chassit. Eftersom lagret är så extremt tunnt kommer även temperturgradienten vara liten, dvs att det inte är en stor skillnad mellan oxiden inre sida och dess ytte.

Själv kan jag inte komma på någon bra orsak varför man bestämt sig för att göra en ny beläggning på flänsen. (-: Så min tippning blir att alla kidz skall tycka den ser häftig ut och därför köpa den.

Visa signatur

DN1D

Permalänk
Skäggig legend

Jag tycker att TRUE black kan sjunga "Do you think I'm sexy" med lite bättre stämma faktiskt.

overall, jag tänker inte vänta på venomous - utan drog en beställning på ... just de, en true black

Jag kommer ändå lappa den så om den är ojämn bryr jag mig inte om (:

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Hur tjockt är nickellagret? Kanske går det att putsa bort det?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camper
Ja tills man lär sig bemästra skruv och skruvmejsel

Noctuas motsvarighet är fortfarande smidigare, enligt mig.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro